Hej,

Jag har anlitat en elektriker för installation av en DEFA Power 22kW laddbox med lastbalansering. Det dröjer nån vecka innan installationen och min nyfikenhet tillsammans med en viss skeptism för hantverkare överlag gör att jag gärna vill dubbelkolla att jag tänkt rätt och har rimliga förväntningar.

Boxen vill jag ska installeras på fasaden (träpanel) ca 2-3 meter till höger om fasadmätarsåpet.

Om jag har förstått det hela rätt så är "kundens" utrymme i fasadskåpet den nedre högra plåtburken/kopplingsutrymmet (tog av kåpan för att kika vid fotot). Jag tycker det känns tight att klämma in en 4 raders PSA för laddbox samt 3 moduler för lastbalansering där. Utrymmet är ca 15cm brett och ca 35cm högt. Kan jag räkna med att elektrikern löser detta eller kommer han vilja byta hela fasadskåpet?
Kan man sätta tex lastbalanseringen i huvudcentralen inne där det finns plats eller måste laddboxens effekt tas ut efter "lastkännarna" till lastbalanseringen?

Elcentral med elmätare, säkringar och kabelgenomföringar i grått elskåp på röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt huvud är det mest estetiska att man går ut med en kabel på högersidan i fasadskåpet och går bakom panelen fram till laddboxen. En helt dold förläggning. Borde gå att lösa om man lättar på några av de yttre panelbrädorna i den stående panelen. Är detta rimligt? Hur fäster man/behöver man fästa kabel bakom panelen? Jag räknar med att lossa/återmontera panelen själv.

Det är en 22kW laddbox, jag har inte behov av mera än 11kW. Misstänker att man vill installera boxen med 2.5mm2 kabel och begränsa den till 11kW. Finns det vinning i att insistera på 6mm2 kabel?


Det finns en alternativ lösning på monteringen. Jag har en elcentral i garaget med gott om plats. Matningen till den går via husets central där det sitter en EKS525 kopplingsplint (innan jfb) och sen RK6 till garagets central (matningen till husets central är VP-röret som syns i bilden ovan). Jag skulle kunna dra en kabel från denna central till samma plats på fasaden där jag vill ha laddboxen. Då får vi en totallängd på kabeln som är säkert 12-15 meter istället för 3 meter. Jag får även plats med lastbalanseringen i husets central innan inkommande delas upp.
Jag vill helst undvika denna lösning. Dels då det känns väldigt onödigt att elen ska passera halva huset och garaget innan den hamnar i laddboxen, dels för att det då troligen blir massa utanpåliggande dragning på fasaden och dels för att jag har planer på att göra om en del i garaget och då ger denna lösning ytterligare ett problem man måste hantera (som förvisso går att lösa).

Tacksam för all input.
 
En DIN-modul är 17.5 mm bred så avståndet mellan fästdistanserna avgör vad som får plats.

Det enda som måste placeras i mätarskåpet är strömavkänningen för lastbalanseringen, om det nu sker med strömtrafo eller energimätare. JFB kan placeras i egen kapsling bredvid laddstationen ifall det kniper. Så det ska gå att använda detta mätarskåp utan problem.

Kontrollera hur laddstationen kommunicerar med lastbalanseringen, ifall det sker trådlöst eller ifall det kräver en speciell ledning mellan mätarskåp och laddstation.

Väljer du 6 mm² så behövs ingen avsäkring i mätarskåpet. Så för denna korta sträcka är det inget att orda om, använd 6 mm².

Kablarna kan ligga någorlunda löst bakom panelen, bara det inte uppstår en alltför stor dragpåkänning i ändarna.

Någon omväg via hus och garage tycker jag inte du ska ta. Det är stora och långvariga strömmar till elbilen så där vill man ha korta kablar med så få skarvpunkter som möjligt.
 
  • Gilla
krikur och 1 till
  • Laddar…
Lastbalanseringen tar upp två din-platser så nog ska det gå att få plats med allt. Vad har du för huvudsäkring? Ser ut som 16A men kan inte riktigt se färgen.
 
  • Innehållsförteckning: DEFA Balancer, tre 80A strömtransformatorer, Wi-Fi-antenn. Monokrom, illustration, produktkomponenter, tekniskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
krikur
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En DIN-modul är 17.5 mm bred så avståndet mellan fästdistanserna avgör vad som får plats.

Det enda som måste placeras i mätarskåpet är strömavkänningen för lastbalanseringen, om det nu sker med strömtrafo eller energimätare. JFB kan placeras i egen kapsling bredvid laddstationen ifall det kniper. Så det ska gå att använda detta mätarskåp utan problem.

Kontrollera hur laddstationen kommunicerar med lastbalanseringen, ifall det sker trådlöst eller ifall det kräver en speciell ledning mellan mätarskåp och laddstation.

Väljer du 6 mm² så behövs ingen avsäkring i mätarskåpet. Så för denna korta sträcka är det inget att orda om, använd 6 mm².

Kablarna kan ligga någorlunda löst bakom panelen, bara det inte uppstår en alltför stor dragpåkänning i ändarna.

Någon omväg via hus och garage tycker jag inte du ska ta. Det är stora och långvariga strömmar till elbilen så där vill man ha korta kablar med så få skarvpunkter som möjligt.
Lastbalaneringen sker med trafos (nu vet jag vad dom heter!). Kommunikationen är trådlös så det ska inte vara några problem.

I installationsmanualen står det "A circuit breaker(MCB) up to 40A with RCD Type A is required to be present upstream in the installation" så jag antar att jag måste ha en dvärg? Eller räknas huvudsäkringarna som MCB också?

Det är 20cm mellan fästpunkterna så då kanske det löser sig.

Jag stryker garage-alternativet från skallen. Stort tack Bo!
 
A avh67f skrev:
Lastbalanseringen tar upp två din-platser så nog ska det gå att få plats med allt. Vad har du för huvudsäkring? Ser ut som 16A men kan inte riktigt se färgen.
Lastbalansering-modulen tar mycket riktigt 2 platser men måste väl ha en egen säkring också?
Jag har 20A huvudsäkringar. Har precis gått från el-radiatorer till vattenburet och bergvärme så jag hoppas jag slipper säkra upp.

Tack för omtanken!
 
krikur krikur skrev:
Lastbalansering-modulen tar mycket riktigt 2 platser men måste väl ha en egen säkring också?
Jag har 20A huvudsäkringar. Har precis gått från el-radiatorer till vattenburet och bergvärme så jag hoppas jag slipper säkra upp.

Tack för omtanken!
Det kanske inte går att få till selektiviteten utan att säkra ner laddboxen ytterligare. Man brukar behöva två steg mellan storlek på säkringar, i alla fall diazed för att uppnå selektivitet.
Men det kan ju räcka med ett steg också. 20A huvudsäkring och 16A gruppsäkring. Svar fås i tillverkarens diagram.

Man kanske kan leva med läget som det är också.
20A infällt i rör 6mm2 via huvudsäkring är ju ok belastningsmässigt. Jag tror inte det finns någon regel emot att använda huvudsäkring som gruppsäkring annat än att det inte är optimalt. Ja den ersätter i så fall dvärgbrytare MCB upp till 40a som det står i manualen

Jordfelsbrytare RCD typ a behövs eftersom laddboxen bara har ett dc-skydd. Det är bra. Då slipper du en dyr typ B jordfelsbrytare.

Blev några edits men nu får det räcka. Jag tror inte ni får några problem. Elektrikern bör kunna lösa detta bra.

Uppdatera gärna när det är klart får vi se hur det gick. Gillar defas grejer. Den där laddboxen verkar bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daleby och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det överströmsskydd som tillverkaren kräver syftar till att laddstationen ska klara att bryta alla förekommande kortslutningsströmmar. Det ska dämpa strömmen och dess varaktighet så att det eventuellt klenare reläerna i laddstationen klarar att bryta. Kallas även försäkring eller backup-skydd.

Kravet är fullständigt irrelevant eftersom andra krav som skydd av uttaget alltid har krav på lägre märkström hos skyddet. Och det är också mycket märkligt att de nämner just en dvärg och inte en smältsäkring. Tillverkarnas "krav" kommer i många fall från underliggande säkerhetsstandarder, så de vet inte alltid själva vad de kräver. Så detta skydd har du redan i form av mätarsäkringarna.

Men sedan ska det som sagt finnas skydd för kabeln, om inte mätarsäkringarna täcker det, vilket de gör om du väljer 6 mm².

Till sist ska uttaget på laddstationen skyddas. Ladduttag har märkströmmen 32 A, så egentligen behövs inget skydd utan det täcks återigen av mätarsäkringarna.

Så det finns goda öppningar för att slippa extra säkringsled då det bara leder till strul och dåligt selektivitet. Men så har vi sista frågan av filosofisk natur. Matas laddstationen av en huvudledning eller gruppledning? Och måste en gruppledning avsäkras där den börjar? Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska rekommendera där, ännu... Men med tanke på strulet med Easee och deras dåliga brytförmåga hos de inbyggda reläerna så är det inte fel med ett skydd med så låg märkström som möjligt, 16 A i ditt fall. Men det ska i så fall vara smältsäkringar eftersom en dvärg är fullständigt värdelös på att dämpa genomsläppt energi... Sätter du en 16 A dvärg (eller PSA) så blir den troligen helt overksam vid kortslutning (mätarsäkringen tar över), utan den tar bara överlast. Jag har inte studerat din laddstation för att se vad den håller för klass.

JFB typ A är det normalt att de kräver. Den kan placeras i mätarskåpet eller intill laddstationen. Så det krävs väldigt lite i mätarskåpet som det skulle knipa.

Om du behöver säkra upp beror på hur snabbt du behöver tanka och när, och på vilka andra tunga förbrukare du har. Lastbalanseringen garanterar inte att bilen laddas, tvärtom, den kopplar ju bort elbilen om det inte finns utrymme för att ladda. Lastbalanseringen är också grov och dum och ska egentligen aldrig träda i kraft utom vid "olyckor" som att det prompt krävs en nattmacka i ugnen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att eftersom mätarsäkringar och eventuell gruppsäkring för laddbox ändå kommer sitta på exakt samma fysiska plats så kan man göra det enkelt för sig och använda mätarsäkringar 20A som gruppsäkring som redan rekommenderats.

Om man får till det med selektiviteten (att bara närliggande skydd slås ut och ej mätarsäkring) då skulle jag ha satt en egen gruppsäkring för laddboxen.
 
Panor82
Har aldrig varit förtjust i ordet lastbalansering i dessa sammanhang det hade passat bättre med tex lastbegränsare. Tycker att ordet får det att låta bättre än vad det är, det är ju inte som så att den balanserar om lasterna i den bemärkelsen de stryper ju oftast bara en last.
Ursäkta sidospåret
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
@krikur - Hur gick din installation, har du några efter-bilder? Installerade en DEFA-power igår och min har ett blinkande rött sken vid laddning, snabbare impuls vid högre hastighet - gör din också det? Lustigt med röd färg, betyder ju error i min värld.

Har även svårt att få upp min över 5,5 kW, bröt strömmen till min luftvärmepump och då hoppade den upp till 11 kW, men elpatronen kan ju inte ligga och dra 5 kW hela tiden (iaf. inte enligt elräkningen) så undrar om den lastbalanserare som jag fick installerad verkligen är fullt kompatibel med DEFA-power. (det är loopade kablar och någon blåtandshistoria som jag förstått det).
 
Stampen Stampen skrev:
@krikur - Hur gick din installation, har du några efter-bilder? Installerade en DEFA-power igår och min har ett blinkande rött sken vid laddning, snabbare impuls vid högre hastighet - gör din också det? Lustigt med röd färg, betyder ju error i min värld.

Har även svårt att få upp min över 5,5 kW, bröt strömmen till min luftvärmepump och då hoppade den upp till 11 kW, men elpatronen kan ju inte ligga och dra 5 kW hela tiden (iaf. inte enligt elräkningen) så undrar om den lastbalanserare som jag fick installerad verkligen är fullt kompatibel med DEFA-power. (det är loopade kablar och någon blåtandshistoria som jag förstått det).
Jodå det gick superbra. Jag är tyvärr alltid lite nojjig med hantverkare men det verkade vara en bra och nogrann elektriker som kom ut. Han fick byta ut skruvanslutningen under till en smäckrare och bättre sak för att få plats men allting har fungerat superbt sedan installationen.
Det fanns en ny plåtbit att beställa till elskåpet men den skulle kosta 3000kr så vi kom överens om att jag sågade ut plåten medans elektrikern kopplade om allt.
Elutrustning, säkringar, automatsäkringar, rör, kabel, elmätare, och säkerhetsbrist med öppet elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag ska vara ärlig så har jag inte funderat så mycket på boxen efter installationen. Den har bara fungerat. Den laddar upp bilen från 0 till fullt över natten (ca 75kWh på 10h) så jag har inte haft anledning att fundera. I appen står det att lastbalanseraren är inkopplad. Verkar också som att appen inte säger hur den laddat utan bara totala tiden den varit inkopplad och hur många kWh. Nu har jag 20A huvudsäkringar och har precis gått från direktverkande elelement till bergvärme så det borde finnas lite marginal, vi har ändå haft 10-15 minusgrader.
Att den skulle blinka rött är inget jag har tänkt på.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ah eller du menar lilla blinket under skärmen? Jo där blinkar det rött.
Kopplade in laddaren nu bara för att kolla. Nu har jag ganska mycket kräm kvar i bilen men den gick snabbt upp til ca 10kW och sjönk sen lite till 8.2. Om det har med laddcykeln att göra eller med lastbalanseraren vågar jag inte svara på.
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Ser ju snyggt ut! Har fått min laddbox att jobba upp till 11 kW nu, den dummar sig dock och slår ifrån och Teslan skickar felmeddelanden, så det är något som är vajsing i min installation tror jag bestämt - ska jaga elektrikern så han får komma och titta på min lösning.

Röda blinket ska vara så har jag lärt mig, den visar i impulser hur fort man laddar (trots att det står på displayen..) Verkar även som en DEFA balancer är installerad, den finns iaf. i DEFA-appen och är kopplad mot laddboxen, dock så kan jag inte komma åt min - kan du få ut något ur DEFA-balancern om du går in i appen och loggar på?
 
Felkoder och krånglande app är nog något du får ta med tillverkaren av utrustningen. Det låter inte som något som har med en elektriker att göra.
 
Elektrikern har något admin läge i sin app för vissa konfigurationer. Så jag hade börjat där om det inte är ett rent app-problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.