P Pin skrev:
[bild]
Anekdotiskt, men här är en WV ID i grannskapet som brinner upp och huset samt två grannhus brinner ner.
VW..🙂🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
roland53 roland53 skrev:
Har man egen tomt i en BRF? Är det inte så att man har nyttjanderätt av en del av BRF:s fastighet? Det innebär väl att man måste fråga föreningen om man gör ingrepp/ändringar. Visserligen är personen ifråga ordförande och det kan ju vara en uppförsbacke, men han är väl inte envåldshärskare utan måste ta upp saken i styrelsen, kanske även på ett årsmöte?
Det finns ingen BRF i denna tråd. Det gäller radhus som är eget ägande.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
För säkerhets skull hade jag hört med bygglovsenheten på kommunen om det är okej/eller det behövs bygglov.
 
Värt att nämna är att många elbilar kan låta en del vid laddning. Högfrekvent ljud från likriktaren är vanligt. Batteriet värms/kyls också beroende på omgivningsförhållanden vilket medför att vattenpump och kylfläkt kan gå en del.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Har man egen tomt i en BRF? Är det inte så att man har nyttjanderätt av en del av BRF:s fastighet? Det innebär väl att man måste fråga föreningen om man gör ingrepp/ändringar. Visserligen är personen ifråga ordförande och det kan ju vara en uppförsbacke, men han är väl inte envåldshärskare utan måste ta upp saken i styrelsen, kanske även på ett årsmöte?
Var får du det till att det skulle vara en BRF?
Jag har inte sett att TS skriver det någonstans.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
M Mobility skrev:
Värt att nämna är att många elbilar kan låta en del vid laddning. Högfrekvent ljud från likriktaren är vanligt. Batteriet värms/kyls också beroende på omgivningsförhållanden vilket medför att vattenpump och kylfläkt kan gå en del.
Vid långsamladdning har jag aldrig hört elbilar och laddhybrider låta. Vid snabbladdning så kan de definitivt låta en hel del.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte i väglagens mening varifrån begreppet allmän väg kommer. Det var därifrån det citerade lagrummet i tråden också kom.

Exempel på skillnaden mellan kommunal gata (som är en allmän plats inrättad enligt PBL) och allmän väg (som är en väg reglerad av väglagen), från 1 § väglagen:

"Om en kommun är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när den enligt plan- och bygglagen (2010:900) upplåts eller ska vara upplåten till allmänt begagnande som gata. Om en väg har upplåtits till allmänt begagnande som gata medan staten är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när kommunen övertar väghållningen."

[länk]

Gators utformning och drift regleras huvudsakligen av PBL, inte av väglagen.
Detta var ett stycke reglering jag inte snubblat in på tidigare, Boverket skriver följande:

”Skillnad på väg som allmän plats och allmän väg​

Ibland blandas begreppen väg som allmän plats och allmän väg ihop. Detta är dock olika saker som regleras med olika lagstiftning. I en detaljplan kan kommunen reglera väg som allmän plats Väg. Kommunen är i de flesta fall huvudman för dessa. Allmän väg regleras istället i väglagen. Vad som är en allmän väg bestäms alltså inte genom detaljplan. Väghållaren för en allmän väg är alltid kommun eller staten genom Trafikverket.”

I inledningen till detta citat definierad Väg på följande vis:

”Användningen Väg​

Väg används i detaljplan för de stråk som ingår i det sammanhängande huvudnätet med hög framkomlighet, stort korsningsavstånd, stort trafikflöde och få utfarter. Väg används främst för trafik till, från och genom en ort samt mellan olika områden inom en ort. Staten är ofta väghållare. Det handlar till exempel om infarts- och genomfartsvägar.”

Väg är alltså något stort till skillnad på ordet ”gata” som är vad vi har inne i villakvarter och centrum. Jag tror att en del i att vi inte särskiljer dessa i vanligt språk kanske bygger på att lokalgator ofta får namn som ”violvägen” osv istället för att i samtliga fall använda motsvarande ”violgatan” eller vid mer kompakt bebyggelse ”violgränd”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Detta var ett stycke reglering jag inte snubblat in på tidigare, Boverket skriver följande:

”Skillnad på väg som allmän plats och allmän väg​

Ibland blandas begreppen väg som allmän plats och allmän väg ihop. Detta är dock olika saker som regleras med olika lagstiftning. I en detaljplan kan kommunen reglera väg som allmän plats Väg. Kommunen är i de flesta fall huvudman för dessa. Allmän väg regleras istället i väglagen. Vad som är en allmän väg bestäms alltså inte genom detaljplan. Väghållaren för en allmän väg är alltid kommun eller staten genom Trafikverket.”

I inledningen till detta citat definierad Väg på följande vis:

”Användningen Väg​

Väg används i detaljplan för de stråk som ingår i det sammanhängande huvudnätet med hög framkomlighet, stort korsningsavstånd, stort trafikflöde och få utfarter. Väg används främst för trafik till, från och genom en ort samt mellan olika områden inom en ort. Staten är ofta väghållare. Det handlar till exempel om infarts- och genomfartsvägar.”

Väg är alltså något stort till skillnad på ordet ”gata” som är vad vi har inne i villakvarter och centrum. Jag tror att en del i att vi inte särskiljer dessa i vanligt språk kanske bygger på att lokalgator ofta får namn som ”violvägen” osv istället för att i samtliga fall använda motsvarande ”violgatan” eller vid mer kompakt bebyggelse ”violgränd”.
Jag insåg det här för några år sedan och sen insåg jag att väldigt få förstår detta. Många tror felaktigt att väglagen gäller även allmän plats med ändamålet gata.
 
  • Gilla
Iiris Ångström och 4 till
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Vid långsamladdning har jag aldrig hört elbilar och laddhybrider låta. Vid snabbladdning så kan de definitivt låta en hel del.
Dom låter helt klart mer vid DC-laddning än AC-laddning. Men det förekommer även ljud under vissa förhållanden vid AC-laddning.

Har själv en Model 3 och den värmer batteriet när det är kallt ute, oftast vid ca -5 grader och kallare. Det medför att vattenpump och fläkt går ibland.

Renault Zoe är kända för att ha ett högfrekvent ljud vid AC-laddning.
Se klipp på länk nedan.
https://www.google.com/search?q=renault+zoe+ac+charging+noise
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Var får du det till att det skulle vara en BRF?
Jag har inte sett att TS skriver det någonstans.
Jag missuppfattade BRF, men mannen ifråga är ordförande och har väl en styrelse att förhålla sig till. Vad en samfällighet innebär i detta fall och har det något med saken att göra överhuvudtaget eller är det ett missförstånd från TS? Kan någon förklara?
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lagrummet gäller för anslutning till allmän väg och inte för enskild väg. Lokalgata är inte allmän väg ens när kommunen är väghållare.
Det där får du gärna visa stöd för, enligt min vetskap är all väg som kommunen eller staten äger allmän väg. Enskild väg är det definitivt inte då enskild väg betyder privata ägare (samfälligheter, företag, BRF:er).
 
ricebridge ricebridge skrev:
Att värdet på hennes hus skulle minska för att grannen parkerar sin bil utanför sitt eget hus är nog tyvärr något av det mest långsökta jag har läst på forumet… Ledsen om det är hårda ord, men nån måtta får det vara. Har man grannar så har man, liksom.
Blir framsidan mindre trevlig sjunker sannolikt värdet. Grannen vill trycka det som inte är estetiskt tilltalande så långt mot grannen som det går. Helst över gränsen. En Putin i miniatyr.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske inte men du måste ju anlägga en infart för att komma dit.

Edit: Sen kan man ju diskutera "bostadens behov" om det redan finns tillgång till extern parkering i närområdet.
Om externa parkeringen saknar laddmöjligheter...?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Snarare att värdet ökar om man kan ladda sin bil utanför på sin tomt
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Jag har hört talas om det här, eller åtminstone ett liknande fall, där en parkering som byggs sänker värdet på en bostadsrätt. Jag tror nog att din mamma skulle kunna ha ganska god möjlighet att få till stånd en uppgörelse - men det kanske är svårt och jobbigt att driva själv. Har hon möjlighet att kontakta en jurist som kan driva det åt henne? Har hon tur så kanske det räcker med att det är en advokat med lite tyngd i formuleringarna för att grannen åtminstone ska ta en diskussion om placering av boxen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.