Hej,

Vi tog ner dörrklockan för att måla väggen. Nu när den sattes tillbaka fungerar den inte.

Vi noterade hur kablarna satt men det finns inget liv i den. Någon transformator hittar jag inte vid elcentralen, är den inbyggd? Sitter kablarna rätt? (kanske noterade ner fel?)

Vi funderar på att ta bort dörrklockan helt om den inte går igång. Går det bra att isolera kablarna med eltejp och trycka in dem i väggen? Ingen risk för brand?

Vill bara klargöra att jag är superamatör på el så det finns inga mätverktyg eller så.

Supertacksam för hjälp :)
 
  • Demonterad dörrklocka eller ringklocka, synliga trådar och komponenter, saknar skyddskåpa, vertikal orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Alex_a86 skrev:
Hej,

Vi tog ner dörrklockan för att måla väggen. Nu när den sattes tillbaka fungerar den inte.

Vi noterade hur kablarna satt men det finns inget liv i den. Någon transformator hittar jag inte vid elcentralen, är den inbyggd? Sitter kablarna rätt? (kanske noterade ner fel?)

Vi funderar på att ta bort dörrklockan helt om den inte går igång. Går det bra att isolera kablarna med eltejp och trycka in dem i väggen? Ingen risk för brand?

Vill bara klargöra att jag är superamatör på el så det finns inga mätverktyg eller så.

Supertacksam för hjälp :)
Känns märkligt att de båda vita sitter tillsammans. Har du någon multimeter att mäta med? Borde vara så att den får el från en utav kablarna och att den andra kabeln sluter kretsen
 
  • Gilla
Alex_a86
  • Laddar…
Flytta en av trådarna från "3" till att sitta ihop med den som redan ligger på "1" så skramlar den nog igång.🙂
 
  • Gilla
Alex_a86
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Känns märkligt att de båda vita sitter tillsammans. Har du någon multimeter att mäta med? Borde vara så att den får el från en utav kablarna och att den andra kabeln sluter kretsen
Tyckte också att det såg fel ut. Förstår inte hur jag missat att skriva ner fel isåfall. Jag har ingen multimeter. Kanske dags att införskaffa en :)
 
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Flytta en av trådarna från "3" till att sitta ihop med den som redan ligger på "1" så skramlar den nog igång.🙂
Känner du dig säker på det? Finns ingen risk för kortslutning och att något jobbigt händer? :D
 
A Alex_a86 skrev:
Känner du dig säker på det? Finns ingen risk för kortslutning och att något jobbigt händer? :D
Jo det gör det. Men det kan du redan ha lyckats med. De två vita som sitter på samma skruv, är du säker att de satt så?
Inget att mäta volt med?
 
T Tompafix skrev:
Jo det gör det. Men det kan du redan ha lyckats med. De två vita som sitter på samma skruv, är du säker att de satt så?
Inget att mäta volt med?
Okej, typiskt om jag pajat något nu.
Jag blir osäker på om jag satt kablarna rätt, jag måste missat något. Jag har inget att mäta med men köper en multimeter imorgon.
 
Har du tur så är det inte matningen du har satt på samma skruv utan kabeln från dörrklockan.
 
T Tompafix skrev:
Har du tur så är det inte matningen du har satt på samma skruv utan kabeln från dörrklockan.
Okej. Men kan jag testa att flytta en vit från T3 till 1 eller måste jag vara säker på vilken jag flyttar? Ska den vara tillsammans med den kabeln som redan sitter där?
 
Tror detta är rätt kopplingsschema. Mest troligt vara det till höger
 
  • Installationsschema för dörrklocka med transformator, musiksymboler indikerar klockfunktion, flerspråkig text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du öppnar själva knappen så kanske du kan se om det är de vita kablarna eller de färgade som sitter där.
 
T Tompafix skrev:
Tror detta är rätt kopplingsschema. Mest troligt vara det till höger
Tack!
Så om jag fattar rätt så ger båda el? Då spelar det ingen roll vilken av dem jag tar och kopplar till 1?
 
T Tompafix skrev:
Om du öppnar själva knappen så kanske du kan se om det är de vita kablarna eller de färgade som sitter där.
Det kollade jag tidigare, det är färgade kablar.
 
Okok. Då har du tyvärr kopplat ihop de trådar som är strömförande. Men det är ju bara lågvolt. Transformatorn kanske i säkringsskåpet
 
T Tompafix skrev:
Okok. Då har du tyvärr kopplat ihop de trådar som är strömförande. Men det är ju bara lågvolt. Transformatorn kanske i säkringsskåpet
Hittar ingen transformator där heller, kan den vara inbyggd i själva skåpet? Vi har bara bott i huset ett år så har inte så bra koll på var sakerna är. Den kanske sitter i väggen vid klockan?

Kan jag tejpa ändarna med eltejp annars och lägga in kablarna i väggen utan någon risk? Jag hade ändå tänkt skaffa en kameraklocka snart.
 
  • Elcentral med automatsäkringar och huvudbrytare. Märkningar och etiketter synliga. Inomhus, troligen i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.