D djac skrev:
Jag tänker såklart inte på de kontraktsmässiga förhållanden utan på konsekvenser för skattebetalare och eventuellt kunder.

Det har nog framkommit att jag inte är så positiv till kombinationen av "marknad" och subventionsrace.
Om man spekulerar är det sannolikt förfärligt ur amerikansk synvinkel att se Rosatoms framfart i östern.
Att bygga fem stora reaktortankar under ett år är en bedrift
https://world-nuclear-news.org/Articles/Vessel-for-third-Akkuyu-reactor-ready-to-be-shippe
Sen Kinas enorma satsning på kärnkraft.
Så det är mycket sannolikt att Polen fått mycket bra amerikanska krediter.
 
harka harka skrev:
ledsen att behöva förstöra partyt för er, men ni verkar ju inte förstå det som ni själva länkar till

Polen har INTE beställt några reaktorer – däremot är de på en bana som har det som slutmål

det man har skrivit kontrakt på är ett 18 månaders ingenjörsarbete – inte en enda kubik betong ingår

det man ska göra under de kommande 18 månaderna är att arbeta fram en detaljerad design för det nya kärnkraftverket och spendera uppskattningsvis 2 miljoner mantimmar på detta (kanske ungefär lika många miljarder, två)

slutprodukten från den här "ordern" blir ett pappersunderlag för vidare planering, för att söka bygglov och för att beräkna kostnader och formulera offert inför nästa steg – som då (tidigast år 2025) kan ligga till underlag för investeringsbeslut och beställning av en eller flera reaktorer
"ledsen att behöva förstöra partyt för er"...

Du menar ledsen att förstöra partyt för mänskligheten? De reaktorer som Polen beställt, vare sig du gillar det eller inte, kommer direkt tränga bort den fulaste kolkraften du kan tänka dig.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
"ledsen att behöva förstöra partyt för er"...

Du menar ledsen att förstöra partyt för mänskligheten? De reaktorer som Polen beställt, vare sig du gillar det eller inte, kommer direkt tränga bort den fulaste kolkraften du kan tänka dig.
Att fakta och bakomliggande kunskap kan vara så provocerande i vissa kretsar, det är verkligen talande.
 
D
P paralun skrev:
Om man spekulerar är det sannolikt förfärligt ur amerikansk synvinkel att se Rosatoms framfart i östern.
Att bygga fem stora reaktortankar under ett år är en bedrift
[länk]
Sen Kinas enorma satsning på kärnkraft.
Så det är mycket sannolikt att Polen fått mycket bra amerikanska krediter.
Ja vi behöver ju inte gräva i detta men är det amerikanske skattebetalarna som betalar eller är det näringslivet, jag tycker det är principiellt viktigt.
 
D djac skrev:
Ja vi behöver ju inte gräva i detta men är det amerikanske skattebetalarna som betalar eller är det näringslivet, jag tycker det är principiellt viktigt.
Jo vem vet? men man har säkerligen krediter från den amerikanska marknaden.
Sen i det här finns det då en massa politik och just Westinghouse tillverkar ju kärnbränsle och har skrivit kontrakt med flera länder med ryskbyggda reaktorer inom EU samt Ukraina om att ersätta Rosatom som bränsleleverantör.
(vi har ju sedan en bränslefabrik i Sverige, Västerås)
 
P paralun skrev:
"Kosläppet kommer i vår.."

Klart intressant och då SMR reaktorer, Norrköping verkar övertygade!
Uddevalla Svalöv ?

[länk]
Jo mer om "kosläppet", dags för propositionen till Riksdagen som ska gälla från 1 Januari.

"– Att bygga ut kärnkraften är en av de viktigaste klimatåtgärderna för Sverige. Vi behöver fördubbla elproduktionen fram till år 2045, och en stor del av detta behöver komma från planerbar kraft. Därför arbetar samarbetspartierna med full kraft för att undanröja de hinder som tidigare har rests mot ny kärnkraft. Det är avgörande för att industri- och transportsektorn ska kunna ställa om från fossilt till eldrivet, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari."

"https://www.regeringen.se/pressmedd...PI0zuatQx_N56hkX9_x5sjtdhagb5Nlu4uozCJajYFeEc
 
D djac skrev:
Att fakta och bakomliggande kunskap kan vara så provocerande i vissa kretsar, det är verkligen talande.
Fakta är att Polen är på god väg att sätta spaden i jorden för att bygga flera reaktorer. Är allt klart? Nej, det är säkert saker som kan ställa till det på vägen. Men det är mer sannolikt än inte att Polen faktiskt bygger dessa reaktorer de faktiskt lagt beställning på.

När väl Polen börjar hälla ut betongen så kommer dödgrävarna fortsätta skrika att de kommer säkert inte bli klara i tid, osv.

Men jag bara undrar, vad får ni ut av det? Mänskligheten och planeten vinner stort på att reaktorerna byggs.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Fakta är att Polen är på god väg att sätta spaden i jorden för att bygga flera reaktorer. Är allt klart? Nej, det är säkert saker som kan ställa till det på vägen. Men det är mer sannolikt än inte att Polen faktiskt bygger dessa reaktorer de faktiskt lagt beställning på.

När väl Polen börjar hälla ut betongen så kommer dödgrävarna fortsätta skrika att de kommer säkert inte bli klara i tid, osv.

Men jag bara undrar, vad får ni ut av det? Mänskligheten och planeten vinner stort på att reaktorerna byggs.
Jag önskar verkligen att detta leder till utfasning av fossil produktion, dvs att det beställs och byggs.

Däremot lever jag inte i en fake news-värld, de har beställt konsulttjänster, det är det som står på beställningen, du säger att de beställt ett kärnkraftverk och det är fel, du vet det men fortsätter betrakta det som din lilla sanning.
 
Vilken husbyggare tycker inte att de börjat med husbygget när de skrivit kontrakt med hustillverkaren och tar fram ritningar och bygglov, även om inte grunden gjutits än?
 
D
B Byggmarodören skrev:
Vilken husbyggare tycker inte att de börjat med husbygget när de skrivit kontrakt med hustillverkaren och tar fram ritningar och bygglov, även om inte grunden gjutits än?
Den som bett om underlag till konstruktionsritningarna säger inte att de har beställt ett hus, jo, kanske D Trump men ingen normal.
 
D djac skrev:
Den som bett om underlag till konstruktionsritningarna säger inte att de har beställt ett hus, jo, kanske D Trump men ingen normal.
Trump och SVT. Så nej, möjligen ingen normal.
P Statsmedia skrev:
[länk]
Jag tycker hårklyveriet är lite löjligt. Ja, det är bara det första kontraktet av flera konsekutiva som är klart, men alla som tror att något annat än att Polen har valt väg och kommer låta bygga ett par Westinghouse-reaktorer kan väl räcka upp en hand.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trump och SVT. Så nej, möjligen ingen normal.

Jag tycker hårklyveriet är lite löjligt. Ja, det är bara det första kontraktet av flera konsekutiva som är klart, men alla som tror att något annat än att Polen har valt väg och kommer låta bygga ett par Westinghouse-reaktorer kan väl räcka upp en hand.
Det har de såklart, visat intentioner, men fel att säga men visst om någon mår lite bättre av att säga att de nu har beställt verket så säg det, det är såklart fel men allt för att folk ska ha det mysigt. (folkönskan går ju före fakta i det mesta idag)

Skulle de nu beställa och bygga detta så blir det säkert fler, så då kan vi lika bra säg att de har beställt jättemånga, för det är ju sannolikt.

Eller så säger man som det är och kan då få en bättre förståelse för var i processen de är.
 
Trams.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trams.
Skillnaden är väl uppsåtet, jag är genuint intresserad av hur det går med planering och till sist byggandet, eftersom jag på riktigt gillar att vi byter ut fossilt mot kärnkraft. Jag skulle nog känna annorlunda om jag bara drevs av en polariserad bitterhet.

För min del blir det lite väl mycket lättnyheter att inte kunna bryta ner processen och förstå hur man tar sig vidare i varje steg, tex är jag fortsatt nyfiken på ekonomin, går det upplägget tex att replikera i fler länder.
 
Skillnaden är väl uppsåtet, jag är genuint intresserad av hur det går med planering och till sist byggandet, eftersom jag på riktigt gillar att vi byter ut fossilt mot kärnkraft. Jag skulle nog känna annorlunda om jag bara drevs av en polariserad bitterhet.

För min del blir det lite väl mycket lättnyheter att inte kunna bryta ner processen och förstå hur man tar sig vidare i varje steg, tex är jag fortsatt nyfiken på ekonomin, går det upplägget tex att replikera i fler länder.
Men du verkar ju nu drivas av en polariserad bitterhet och letar efter fel. "Be happy" Polen är det bästa som hänt på länge.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.