M Mortsken skrev:
Hur gör de vid besiktningen?
För att kunna veta vad som är fel kommer de väl behöva bryta upp golvet och lister?
Ja jag antar att dom gör det vid behov 🤷‍♀️
 
Har du kollat avståndet mellan skarvarna och minsta bit? Som något påtalat redan så var det en riktigt kort bit på en av dina bilder.

Jag har ett liknande problem på två ställen på mitt golv då avståndet mellan skarvarna bara är 20cm men måste vara minst 50cm. Anledningen är att trägolvet att lätt konkavt (har en lite kulle i mitten) när det levereras. Därför vill man gärna att skarven på nästa rad hamnar i mitten på föregående rad så det trycks ned och jämnas ut.
 
Idag var det besiktning, tänkte jag delger besiktningsmannanens tankar om problemen jag har med golven!!

Fortsättning följer !
 
  • Skärmavbild av en text som behandlar problem med nylagt parkettgolv och föreslagna åtgärder. Datum och underskrift syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Har du pratat med entreprenören om förslagna första åtgärd?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du pratat med entreprenören om förslagna första åtgärd?
Om om det är 10mm runt hela golvet. Då misstänker jag att den åtgärden och kostnad för återställning går på dig?
 
A atomlab skrev:
Om om det är 10mm runt hela golvet. Då misstänker jag att den åtgärden och kostnad för återställning går på dig?
Går på mig? Vad svamlar du om?
 
A atomlab skrev:
Om om det är 10mm runt hela golvet. Då misstänker jag att den åtgärden och kostnad för återställning går på dig?
Varför skulle det gå på mig? Bes man har redan hittat 2 ställen där golvet legat för tight, Läggningsanvisningen från Barelink/Byggmax har följts.

Golvet är redan reklamerat till byggmax oxå, Det vi gör är att vänta in byggmax utlåtande. Skyller dom på snickaren och det visar sig när alla lister är släppta samt golvet upptaget och undergolvet kontrollerat att allt är inom tolerans så hamnar ju kostnaden på byggmax och snickaren fakturerar dom.

Bes mannan hade egna tankar förutom dom som finns att finna i byggmax/barelinks läggningsanvisning som han tycker borde gjorts annorlunda. Dessa finns att läsa i bifogat bes utlåtande
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du pratat med entreprenören om förslagna första åtgärd?
Ja entreprenören tar på sig att ordna det bes mannen hade synpunkter på som första åtgärd. Kontroll av luftspalt har han redan börjat med, Samt lägga om dom brädor bes mannen tyckte låg tokigt.

Blir det inte bättre av det så får vi lyfta upp parketten och kontrollmäta undergolvet. Skulle även detta vara rakt så återstår ju bara golvet i sig och då får ju byggmax en fet räkning i slutändan.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Varför skulle det gå på mig? Bes man har redan hittat 2 ställen där golvet legat för tight.
Svårt att gissa det då du bara valde att posta det stycket där det inte framgick. Bara att det låg utan rörelsemån i fogen mellan rummen.

Just rörelsemånen är ju det första man kollar och där har du ju dessutom vart tydlig med att det minsann har följts till punkt och pricka.
 
A atomlab skrev:
Svårt att gissa det då du bara valde att posta det stycket där det inte framgick. Bara att det låg utan rörelsemån i fogen mellan rummen.

Just rörelsemånen är ju det första man kollar och där har du ju dessutom vart tydlig med att det minsann har följts till punkt och pricka.
Läs igen, Allt framgår
 
Hur går det med golvet?
 
A atomlab skrev:
Hur går det med golvet?
Ja hur går det tro.

Snickarna har lagt ner sig och tagit bort golvlister samt försökt rätta till det dom fick till sig av besiktningsmannen vilket gjort golven mycket bättre, Dock fortsatt problem med svikt och att vi har golv som glider isär i kortskarvar.

Byggmax avslår reklamation med hänvisning till att golvet legat i spänn på ett par ställen och ställer sig tvivelaktiga till att Diffusions öppen mjölkpapp använts på golvet efter läggning för att skydda det mot skador under fortsatt renovering.

Dock står det i deras egna papper barelinks nu att lämpligt skydd skall användas och mjölkpappen är inköpt på byggmax och har användningsområde golv.

Snickaren var o hämta ut nytt golv o fredags 29 September och la in i huset för att ha att jobba med under denna vecka.

Vi började kontroller massa golv som redan ligger i huset för att konstantera att majoriten av golvet är konvext. Vi började då mäta golvet som hämtades i fredag och ser att över 80% av även det nyhämtade golvet är konvext på kortsidan.

Snickarn o jag for upp till byggmax för att reklamera det ny inköpta golvet och fick då 3 nya paket. Dessa öppnade vi på plats hos byggmax för att konstantera att över 80% av även det golvet som vi öppnade där var konvexa på kortsidan.

Så med andra ord har byggmax levererat ett golv som inte uppfyller toleranser då ett golv på kortsidan varken skall vara konkavt eller konvext det finns ingen marginal mån där och på kortsidan skall ett nytt golv vara 100% plant. Problemen vi fått av detta är att golvet sviktar samt att kortskarvar glider isär.

Ny reklamation är gjort mot byggmax och avslår dom även denna kommer advokat kopplas in som får sköta ärendet vidare. Har varken ork eller tid mera att lägga på detta.

Planen är att efter ny besiktning på Tisdag nästa vecka åka och inhandla nytt golv. Påbörja omläggning av allt golv i huset samt spara kvitton/fakturor från hantverkarna som behöver kopplas in och sedan återkräva dessa pengar från Byggmax,

Jag kommer således om byggmax inte tar sitt ansvar betala för omarbtet ur egen ficka så alla hantverkare/leverantörer får betalt.

Vi har en deadline för inflytt som redan passerat med 1 månad pga detta strul tyvärr,
 
  • Måttstock ligger på en stapel av korsfaner i en byggmarknad. Bakgrund suddig med byggmaterial och skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med skuggor, olikfärgade plank staplade, märkningar, texter, naturligt ljus, kontrast, strukturer, inomhusmiljö, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arm håller svart mobiltelefon vid mätning med en metallvinkelhake på ljust träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vinkelhake mot en ljus träyta i ett ljust rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en linjal över en förpackad produkt av märket Barlinek på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjal framför dörröppning, tapet syns, golvskydd och verktyg åt höger. Inomhus renoveringsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
-MH- och 5 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja hur går det tro.

Snickarna har lagt ner sig och tagit bort golvlister samt försökt rätta till det dom fick till sig av besiktningsmannen vilket gjort golven mycket bättre, Dock fortsatt problem med svikt och att vi har golv som glider isär i kortskarvar.

Byggmax avslår reklamation med hänvisning till att golvet legat i spänn på ett par ställen och ställer sig tvivelaktiga till att Diffusions öppen mjölkpapp använts på golvet efter läggning för att skydda det mot skador under fortsatt renovering.

Dock står det i deras egna papper barelinks nu att lämpligt skydd skall användas och mjölkpappen är inköpt på byggmax och har användningsområde golv.

Snickaren var o hämta ut nytt golv o fredags 29 September och la in i huset för att ha att jobba med under denna vecka.

Vi började kontroller massa golv som redan ligger i huset för att konstantera att majoriten av golvet är konvext. Vi började då mäta golvet som hämtades i fredag och ser att över 80% av även det nyhämtade golvet är konvext på kortsidan.

Snickarn o jag for upp till byggmax för att reklamera det ny inköpta golvet och fick då 3 nya paket. Dessa öppnade vi på plats hos byggmax för att konstantera att över 80% av även det golvet som vi öppnade där var konvexa på kortsidan.

Så med andra ord har byggmax levererat ett golv som inte uppfyller toleranser då ett golv på kortsidan varken skall vara konkavt eller konvext det finns ingen marginal mån där och på kortsidan skall ett nytt golv vara 100% plant. Problemen vi fått av detta är att golvet sviktar samt att kortskarvar glider isär.

Ny reklamation är gjort mot byggmax och avslår dom även denna kommer advokat kopplas in som får sköta ärendet vidare. Har varken ork eller tid mera att lägga på detta.

Planen är att efter ny besiktning på Tisdag nästa vecka åka och inhandla nytt golv. Påbörja omläggning av allt golv i huset samt spara kvitton/fakturor från hantverkarna som behöver kopplas in och sedan återkräva dessa pengar från Byggmax,

Jag kommer således om byggmax inte tar sitt ansvar betala för omarbtet ur egen ficka så alla hantverkare/leverantörer får betalt.

Vi har en deadline för inflytt som redan passerat med 1 månad pga detta strul tyvärr,
Vilket skitgolv! Bra kämpat!
 
  • Gilla
Hjaal och 2 till
  • Laddar…
Ja men vilket mörker! Att golvet är konkavt säger ju en hel del att det kommer bli svårt att få det att ligga plant mot underlaget.

Vad vart det för golv nu istället?

Byggmax kommer väl på sin höjd att erbjuda sig att ni reklamera det gamla skiten med det får väl ses som bättre än något. Om än jävligt snålt mot det ni lidit. Annars får jag hoppas att advokaten är vass och på hugget.
 
A atomlab skrev:
Ja men vilket mörker! Att golvet är konkavt säger ju en hel del att det kommer bli svårt att få det att ligga plant mot underlaget.

Vad vart det för golv nu istället?

Byggmax kommer väl på sin höjd att erbjuda sig att ni reklamera det gamla skiten med det får väl ses som bättre än något. Om än jävligt snålt mot det ni lidit. Annars får jag hoppas att advokaten är vass och på hugget.
Vad byggmax erbjuder spelar mindre roll, Det är vad konsumentköplagen säger som gäller.

Det är en lag som inte kall villkoras eller förhandlas bort utan bindande som tur är 🤓
 
  • Gilla
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.