Mycket verkar ha blivit "farligt" i Sverige.

Angående gasen så har den blivit riktigt dyr speciellt Acetylen....
 
H HSP skrev:
Mycket verkar ha blivit "farligt" i Sverige.

Angående gasen så har den blivit riktigt dyr speciellt Acetylen....
Beror säkert på de vansinniga sanktionerna mot Ryssland.
Det enda de för är att vi blir fattigare
 
  • Arg
  • Wow
lat och 7 till
  • Laddar…
H
Jag har bytt in flaskor både syrgas acetylen propan.
Har jag kommit utan hatt har dom plockat hattar av dom nya flaskorna och satt på de jag kommit med.
För hur jag kör dom bryr dom sig inte i.
Men nu så har flaskorna skydd runt så i det sista så har dom inte brytt sig i hattarna.
De har säkert hattar liggandes när du byter in.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Det skulle vara skyddshatt på flaskorna i Finland redan för 20-25 år sedan. Just därför finns det gamla skyddshattar sparade här och där att ta till. skulle jag ha vetat om ditt behov skulle jag ha tagit hem några från skroten åt dig men jag tror de är borta nu.

På Värtsilä i Vasa hade de råkat slå kranen av en syreflaska på den tiden då det inte fanns transportskydd. Den for som en raket rätt igenom tegelväggen och minst 100 meter ut på backen. Så har jag hört berättas.

Och sanktionerna mot Ryssland har faktiskt exakt samma funktion. De skyddar också oss mot att bli dräpta av farliga kringflyǵande saker.
 
  • Gilla
plåtrickard och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du gängar av ventilen så kan du hantera den som vanligt skrot.
Ska vara hål i båda ändarna för att det ska vara säkert att de tar emot det som skrot.
Vissa gör, vissa gör inte.
 
Man skall alltid ha hatt på vid nya bekantskaper.
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Det ska inte vara några problem att byta in de där flaskorna. Med tanke på att de kostar 2-3000kr så är det vansinne att skrota dem.
 
O
S Stefan1972 skrev:
Nya hattar? Varför skulle det finnas? Man använder inte ens hattar idag. Nuförtiden är det skydd som är fast i flaskan.
Där har du fel. Jag köpte t.ex. två nya 50-litersflaskor förra veckan. Båda har hattar. Så visst finns hattarna kvar, och används fortfarande på nya flaskor. Inga som helst problem att köpa löst.
 
nya 50liters flaskor? Fabrikat?
 
B Bjober skrev:
Det ska inte vara några problem att byta in de där flaskorna. Med tanke på att de kostar 2-3000kr så är det vansinne att skrota dem.
Så har jag oxå tänkt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Där har du fel. Jag köpte t.ex. två nya 50-litersflaskor förra veckan. Båda har hattar. Så visst finns hattarna kvar, och används fortfarande på nya flaskor. Inga som helst problem att köpa löst.
De 50-liters jag kommer i kontakt med har fast skydd som kan användas som handtag. Det är Nitrogen från Aga eller linde som de heter nu. Vad jag minns så var hattarna kvar längst på små 5'or acetylen....

Har dock sett importflaskor med hatt.
 
O
M Matslax skrev:
Transportskydd osv.
Man skrattar så man gråter.

Tänk dig nu att en hel pall med sådana flaskor välter, eller ett helt lastbilsflak. Lägg sedan till att det är en blandning mellan oxygen, propan, osv, så har du inte bara gasflödet utan även explosionsrisken. Så man skall nog ta transportskydden på lite större allvar. Jag har bara slagit av kranen på en liten halvfull 2 liters-flaska genom som rullade av en arbetsbänk. Det blev en skaplig raket och ett hyfsat fint hål i garageväggen. Ett under att det inte blev värre.

S Stefan1972 skrev:
nya 50liters flaskor? Fabrikat?
Beror på vad du frågar efter. Om du tänker "gasbolag" så är svaret inget. Om du tänker "tillverkare" så har jag ingen aning. Om du tänker "försäljare" så tror jag de kommer ifrån företag som heter Spiromec som ligger någonstans i Linköpingstrakten, men då jag handlar via "mellanhänder" så har jag egentligen dålig koll. Mina flaskor är en del i en gasbank för dykning och då vill jag inte ha de där handtagen som mest är i vägen. Särskilt inte som flaskorna står fast monterade på sin plats i tioårsperioder (provtryckningsintervallet).

H HSP skrev:
De 50-liters jag kommer i kontakt med har fast skydd som kan användas som handtag. Det är Nitrogen från Aga eller linde som de heter nu. Vad jag minns så var hattarna kvar längst på små 5'or acetylen.
Att gasbolag använder handtag är troligtvis för att det underlättar hanteringen av flaskor när de kan lyftas runt med kran. Så att de kör det på alla sina flaskor är en sak, men pratar vi däremot flaskor utanför gasbolagens logistikkedja och tittar på gasflaskor i allmänhet så är det inte alls lika självklart. Både hatt och handtag sitter på samma gängor så köpar man gasflaskan som flaska och inte som en del i "gastjänst" kan man välja. En enkel sökning på nätet ger att man köpa båda handtag och skyddskåpa för nån hundralapp från en hel rad med nätbutiker (Linde inkluderade).
 
Redigerat:
Samma gäng vet jag att det är. Men lyfta med kran/krok? Industriutrustning eller verktyg, metall, klistermärke med ankarförbudssymbol, kedjor, patina, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På de byggen jag varit på tidigare så fick gasflaskor aldrig lyftas i handtaget, utan det skulle lyftas i "kärrans" lyftögla
 
  • Haha
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
O
H HSP skrev:
Samma gäng vet jag att det är. Men lyfta med kran/krok?
På de byggen jag varit på tidigare så fick gasflaskor aldrig lyftas i handtaget, utan det skulle lyftas i "kärrans" lyftögla
Jag skrev "troligtvis" så det får nog betraktas som en hyfsad killgissning, och inget jag inte kan erkänna eller backa från! Min erfarenhet är begränsad till sommarjobb för många herrans år sen, och då användes traversen i verkstan flitigt till att flytta runt flaskorna med en lyftstropp i handtagen. Det det där med "säkerhet" stod inte jättehögt på de här gubbarnas prioritetslista. Huvudskyddsombudet var inte jätteimponerad när det kom fram att vi fått prova att skära av en 50cm tjock vals med acetylen. Han mumlade något om "heta arbeten" ;-)

Men om vi återgår till ursprungsfrågan: Finns det fortfarande skyddskåpor och används de fortfarande så är ju svaret ja på båda. Så om TS behöver köpa en sån till sin gamla flaska är det inget problem. Sen om det hjälper för att få sin flaska inbytt är dock mer oklart.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Fast flaskor för dykning kanske inte riktigt platsar i den här diskussionen ? Det är som sagt nå helt annat och där finns det ju tuber som inte alls ser ut som konventionella tuber och med egna försäljare och allting. Hur den hanteringen fungerar kan väl inte jämföras med att byta in normala flaskor för svetsning hos sådana depåer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.