P
pacman42 pacman42 skrev:
Billigaste värmen får man med solfångare som värmer luft som cirkulerar genom huset. En ventil för "kall luft" ut och en för varm luft in. Ett par kvadratmeter ger rejält med värme, runt 4x effektivare än solceller på samma yta och billigt att bygga.
Det går tyvärr inte att ladda sin elbil med sånt och för de flesta av oss är takytan begränsad.
 
P pmd skrev:
Det går tyvärr inte att ladda sin elbil med sånt och för de flesta av oss är takytan begränsad.
Nu pratade jag om kostnadseffektivitet iofs. Dessutom så krävs inte mycket yta för att ge rejält med värme. Ett par kvadratmeter ger alltså drygt 1,6 kW, dvs 4x så mycket energi som en solcell på samma yta. Så det kan ju inte vara takytan som är bekymret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Nu pratade jag om kostnadseffektivitet iofs. Dessutom så krävs inte mycket yta för att ge rejält med värme. Ett par kvadratmeter ger alltså drygt 1,6 kW, dvs 4x så mycket energi som en solcell på samma yta. Så det kan ju inte vara takytan som är bekymret.
Med ett så volatilt elpris som vi har haft, och det lär väl fortsätta så, är det vanskligt att räkna på.
Men även om det går att räkna på så behöver man plats för en ackumulatortank som kan magasinera energi under de tider solinstrålningen är svag.
Går det att förlita sig på enbart solfångarvärme?
 
P pmd skrev:
Med ett så volatilt elpris som vi har haft, och det lär väl fortsätta så, är det vanskligt att räkna på.
Men även om det går att räkna på så behöver man plats för en ackumulatortank som kan magasinera energi under de tider solinstrålningen är svag.
Går det att förlita sig på enbart solfångarvärme?
Nej, men den får ned energikostnaderna en hel del på höst och vår.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I ett hus som vårt måste man bryta upp golvet för att lägga rör. Sen är frågan om det får plats isolering för rören i krypgrunden, och hur det skulle påverka krypgrundens ventilation (mekanisk ventilation). I väggarna går det inte att dra rör (timmerväggar).

Huset är från början en gammal timmerstuga (oklart hur gammal) som moderniserades och byggdes till på 1980-talet då vi hade överskott på el.

Sen hände nåt i slutet av 1990-talet …
Vårt hus är halvdåligt isolerad platta på mark så alla typer av golvvärme blir ju rätt dyrt. Att byta elradiatorer (som vi i princip aldrig använder) och luftvärmepump mot vattenradiatorer med all rördragning det innebär blir ju rätt fult också.

Oerhört viktigt att välja åtgärder utifrån varje byggnads och familjs enskilda förutsättningar!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
I värsta fall får man sämre ekonomi med vattenburet än en Luft-Luft-VP. En VP som skall producera varmvatten till radiatorer kan behöva högre vattentemperatur och då blir en VP mindre effektiv.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vattenburet är överlägset och man bör def inte bara beakta uppvärmningskostnaden utan minst lika viktigt varmvattnet. Det du kommer upptäcka med llvp är att du kanske sänker dina totala elförbrukning med 30%, med en lvvp 50%+, förutsatt att ni är en familj som har en god hygien. Varmvatten används året runt och moderna lvvp gör detta helt utan eltillskott och mkt effektivt en stor del av året.
Jag konverterade själv ett gammalt dåligt isolerat hus förra året, vi gick från ca 21k till ca 9k kWh, enbart genom att byta elradiatorer och vvb till en lvvp. Vi använder dock mkt varmvatten på sommaren i just den fastigheten.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Vattenburet är överlägset och man bör def inte bara beakta uppvärmningskostnaden utan minst lika viktigt varmvattnet. Det du kommer upptäcka med llvp är att du kanske sänker dina totala elförbrukning med 30%, med en lvvp 50%+, förutsatt att ni är en familj som har en god hygien. Varmvatten används året runt och moderna lvvp gör detta helt utan eltillskott och mkt effektivt en stor del av året.
Jag konverterade själv ett gammalt dåligt isolerat hus förra året, vi gick från ca 21k till ca 9k kWh, enbart genom att byta elradiatorer och vvb till en lvvp. Vi använder dock mkt varmvatten på sommaren i just den fastigheten.
Det beror ju på vad det är för LVVP man köper, det finns gott om sådana som inte innehåller VVB också.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Måste ju vara mer kostnadseffektivt att cirkulera vatten i rör i en större avloppsbrunn på gården och låta detta gå till en värmeväxlare. Mindre intrång i huset och effektivare återvinning.
Knappast. Är väl betydligt mindre komplicerat med ett lokalt system i duschen, och i avloppsbrunnen späds ju det varma avloppsvattnet ut med nedkylt vatten.
 
C cpalm skrev:
Knappast. Är väl betydligt mindre komplicerat med ett lokalt system i duschen, och i avloppsbrunnen späds ju det varma avloppsvattnet ut med nedkylt vatten.
Lokalt system i duschen? Det blir mer komplext än du tror. Bara regleringen av temperaturen till vattnet i duschen kommer att bli svår pga tidsfördröjningen mellan uppvärmning av kallvatten och återvinning av värme. Det är risk för att man spolar bort mer värme innan man är nöjd med tempen än vad man återvinner.
 
B
pacman42 pacman42 skrev:
Lokalt system i duschen? Det blir mer komplext än du tror. Bara regleringen av temperaturen till vattnet i duschen kommer att bli svår pga tidsfördröjningen mellan uppvärmning av kallvatten och återvinning av värme. Det är risk för att man spolar bort mer värme innan man är nöjd med tempen än vad man återvinner.
Vad menar du med komplicerat? Kallvatten till återvinningsvvx och sedan in på kallvatten i duschen. Duschen har en termostat som automatiskt blandar en andel ljummet vatten från återvinningen och varmt vatten från vvb. Okomplicerat och relativt enkelt utan jättemånga meter extra rör.

Men förmodligen återkommande problem med rengöring av värmeväxlaren, känns även som risken för vattenskada kring golvbrunnen ökar, och inte heller kan jag tänka mig att det blir speciellt bra paybacktid för att motivera lösningen. Ingen lösning jag rekommenderar.

Långt innan man kan räkna hem det i villor, borde det vara standard i t.ex. badhus eller liknande inrättningar.
 
B BSOD skrev:
Vad menar du med komplicerat? Kallvatten till återvinningsvvx och sedan in på kallvatten i duschen. Duschen har en termostat som automatiskt blandar en andel ljummet vatten från återvinningen och varmt vatten från vvb. Okomplicerat och relativt enkelt utan jättemånga meter extra rör.

Men förmodligen återkommande problem med rengöring av värmeväxlaren, känns även som risken för vattenskada kring golvbrunnen ökar, och inte heller kan jag tänka mig att det blir speciellt bra paybacktid för att motivera lösningen. Ingen lösning jag rekommenderar.

Långt innan man kan räkna hem det i villor, borde det vara standard i t.ex. badhus eller liknande inrättningar.
Reglerloopen riskerar att påverka duschtemperaturen menligt. Det kommer att ta längre tid innan man hittar rätt temperatur då återvinningen kommer att variera temperaturen på kallvattnet över tid.
 
B
@pacman42 det låter som man har en dålig termostat om den inte klarar av det.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@pacman42 det låter som man har en dålig termostat om den inte klarar av det.
Kanske, men då har jag alltid bara haft dåliga termostater. Även när jag bott på nybyggda hotell.

Bodde nyligen på ett nyrenoverat hotell i Tyskland där de hade tagit duschtermostaterna ett steg längre och körde med elektroniska termostater där man ställde in önskad temperatur med plus- och minus-knappar. Uppenbarligen måste jag ha varit sjuk då 38 grader ena stunden kändes som det skållade mig och strax därefter kändes iskallt.

Min erfarenhet är att om temperaturen in varierar så varierar också temperaturen ut. Detta märks tydligt i vårt hus där varmvattentemperaturen sjunker halvsnabbt när VVB börjar få slut på vatten, detta måste man kompensera för på vid bägge duschblandarna, varav den ena är mindre än två år gammal.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Min erfarenhet är att om temperaturen in varierar så varierar också temperaturen ut.
Ja, lösningen bygger självklart på att det finns en fungerande termostatblandare i systemet. Tycker det låter extremt trivialt jämfört med att dra färskvattenrör ut i marken genom avloppbrunnen m.m.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.