Har ni inget emot priset så vill jag påstå att Schneiders powertags är det smidigaste för fast installation som går att uppbringa just nu, finns i två modelltyper, en för resi9 säkringar och en universal för alla andra, men har man inte dragit en grupp till varje uttag så blir det ändock lite trubbigt, så det är nog inte fel att komplettera med ett antal pluggar av valfri modell.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du ser exakt vilken effekt den drar under den korta testen. Men det säger väl ingenting om hur mycket energi den drar på en månad?
Det spelar mindre roll, det viktiga är att man ser olika förbrukare och lär känna sitt hus och det gör man via HAN-porten.

Sen med just en värmepump är det då extra svårt eftersom uppvärmning av ett hus är starkt temperaturberoende.
 
P paralun skrev:
Det spelar mindre roll, det viktiga är att man ser olika förbrukare och lär känna sitt hus och det gör man via HAN-porten.

Sen med just en värmepump är det då extra svårt eftersom uppvärmning av ett hus är starkt temperaturberoende.
Om du inte upptäckt det tidigare så handlar tråden om energimätning på enskilda grupper. De flesta som efterfrågar den funktionen känner redan sitt hus.
 
useless useless skrev:
Om du inte upptäckt det tidigare så handlar tråden om energimätning på enskilda grupper. De flesta som efterfrågar den funktionen känner redan sitt hus.
Jo det får kanske TS precisera och nu vet vi ju vad en mätning kostar, 1389:- plus en controller.
Har du själv HAN-ports mätning?
 
P paralun skrev:
Jo det får kanske TS precisera och nu vet vi ju vad en mätning kostar, 1389:- plus en controller.
Det var ett exempel. Ett annat exempel som finns i tråden är:

Emporia Vue: Gen 2 with 16 Sensors $164,99

Lägger vi på moms och frakt och en dålig dollarkurs på det så blir det runt 150:- per mätpunkt.



Sen hade ju Shellyn 3 mättrafos som kan kopplas till olika förbrukare och någon controller behövs inte.


P paralun skrev:
Har du själv HAN-ports mätning?
Ja.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Nej Elna använder Han-porten för att sedan kunna presentera helheten. Eftersom jag inte har Elna så vet jag inte vad en kund matar in för att uppskatta.

Men det spelar mindre roll för allting har ju en strömbrytare eller säkring så man enkelt kan testa igenom sina förbrukare vad de drar. En värmepump ser man då exakt vad den drar. Bara att kolla på kurvorna som HAN-porten levererar. (sen får man säga till frun i huset att inte starta någonting under testen)
Återigen, utan att kontinuerligt mäta den specifika energin en apparat drar så kan man aldrig veta exakt hur mycket energi en specik apparat har förbrukat under tex ett år.
Genom att bara mäta totala förbrukningen via elmätaren så kan det bara bli gissningar.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle man inte kunna snäppa dit trafona till t ex en Shelly 3 utan att anlita en elektriker?
Snäppa på trafona är antagligen inga problem, men sen skall du ju koppla in fasledare till den också och det misstänker jag att inte alla har koll på hur de gör på lämpligt sätt och det lär väl kräva auktorisation.
Inget fel på produkten annars, men trafona ser lite klumpiga ut, tror det blir lite jobbigt att knöla in mer än en eller två i en central.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men själv skulle jag inte lägga ner några tusen på att veta exakt.
Sen har vi då ett stort aber och det är vilken utomhustemperatur det är.
Loggar man in hos elnätsägaren så ser man utomhustemp kontra förbrukningar. (iaf hos de flesta)
Nu mäter jag själv då både ute samt inne på flera punkter med egen utrustning.
Om jag var TS så skulle jag börja med elmätaren och HAN-porten, sen eventuellt komplettera.
Det är väl där det brister för dig - intresset.
Allt handlar ju om vilket intresse man har för att göra en exakt mätning.
Och när det gäller frågan från TS så nämns inte kostnaden som en parameter, men den kan naturligvis komma in i ett senare skede.
En del lägger 20kkr/år på utlandsresor, en del lägger 500kkr på en ny bil som värdeminskar med hälften på tre år, och jag har lagt 50kkr på min smartahem-lösning under en femårsperiod, och det har varit otroligt roliga 5 år!
HAN-porten i all ära, men den löser inte den fråga som TS har.
Tyvärr har jag fått vänta, och vänta på min nya elmätare, så igår åkte jag förbi hos nätbolaget och tjatade till mig en mätare av den nya typen.
Bytte den igår, och har precis börjat att läsa ut lite data från den, så jag är tyvärr färsk på det.
Så, visst är det otroligt bra som komplement till mitt smarta hem, och jag för en översikt på min anslutningspunkt och en del användbart data.

Infografik om energiutbyte i realtid, förbrukning, produktion och elnät, med hållbar energikälla illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite data om fördelning mellan huvudsäkringarna och spänningsnivåer.

Graf visar realtidsbelastning på tre faser, ampere och volt, i ett hemsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men samtidigt så vill jag ändå har mer exakt koll på enskilda förbrukare, eller grupper.
Även belysningen.

Energianvändning i watt för olika belysningar, akvarium dominerar. Grafisk presentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, visst kan det tyckas "nördigt", men vi har alla olika intressen, och olika syften med varför vi gör saker.
Nu vet jag till exempel exakt hur mycket min robotgräsklippare förbrukar under en säsong, och vad uppvärmningen av hundkojan har för prislapp - skön känsla!
Så jag tycker att det är fel att du ställer din prioritering och ditt bristande intresse mot TS behov.
Loggning är som vilken annan hobby som helst, det finns inga begränsningar i vilka proportioner det kan ta, det är bara dina egna val som begränsar omfattningen.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är väl där det brister för dig - intresset.
Allt handlar ju om vilket intresse man har för att göra en exakt mätning.
Och när det gäller frågan från TS så nämns inte kostnaden som en parameter, men den kan naturligvis komma in i ett senare skede.
En del lägger 20kkr/år på utlandsresor, en del lägger 500kkr på en ny bil som värdeminskar med hälften på tre år, och jag har lagt 50kkr på min smartahem-lösning under en femårsperiod, och det har varit otroligt roliga 5 år!
HAN-porten i all ära, men den löser inte den fråga som TS har.
Tyvärr har jag fått vänta, och vänta på min nya elmätare, så igår åkte jag förbi hos nätbolaget och tjatade till mig en mätare av den nya typen.
Bytte den igår, och har precis börjat att läsa ut lite data från den, så jag är tyvärr färsk på det.
Så, visst är det otroligt bra som komplement till mitt smarta hem, och jag för en översikt på min anslutningspunkt och en del användbart data.

[bild]

Och lite data om fördelning mellan huvudsäkringarna och spänningsnivåer.

[bild]

Men samtidigt så vill jag ändå har mer exakt koll på enskilda förbrukare, eller grupper.
Även belysningen.

[bild]

Så, visst kan det tyckas "nördigt", men vi har alla olika intressen, och olika syften med varför vi gör saker.
Nu vet jag till exempel exkt hur mycket min robotgräsklippare förbrukar under en säsong, och vad uppvärmningen av hundkojan har för prislapp - skön känsla!
Så jag tycker att det är fel att du ställer din prioritering och ditt bristande intresse mot TS behov.
Loggning är som vilken annan hobby som helst, det finns inga begränsningar i vilka proportioner det kan ta, det är bara dina egna val som begränsar omfattningen.
Jo jag orkar inte argumentera mer om detta... det HAN-porten ger plus stickprov med en Aqara smart plug samt tempgivare i huset ger det jag behöver, med råge. 😇
 
Jag har en automation som slår på vattnet till diskmaskinen (Ikea knycklan) när diskmaskinen drar mer än 5 Watt. Hur löser jag den detekteringen via HAN.porten?
 
useless useless skrev:
Jag har en automation som slår på vattnet till diskmaskinen (Ikea knycklan) när diskmaskinen drar mer än 5 Watt. Hur löser jag den detekteringen via HAN.porten?
Jo men du är ju mer på "nördnivå" i likhet med mig själv och Hannuse.

Man måste börja någonstans och HAN-porten är en mycket bra början och det kommer ju från energimyndigheten som ställt krav på att alla elmätare måste bytas samt att det ska vara en HAN-port.

Bara att få igång HAN-porten kan vara ett mysterium för många och tyvärr blev det en för svag kravbild som leder till olika lösningar för olika elmätare.
 
P paralun skrev:
Jo men du är ju mer på "nördnivå" i likhet med mig själv och Hannuse.

Man måste börja någonstans och HAN-porten är en mycket bra början och det kommer ju från energimyndigheten som ställt krav på att alla elmätare måste bytas samt att det ska vara en HAN-port.

Bara att få igång HAN-porten kan vara ett mysterium för många och tyvärr blev det en för svag kravbild som leder till olika lösningar för olika elmätare.
Ja, jag håller med om att vi alla har olika ambitionsnivå, och själv brukar jag ofta skapa ett problem som egentligen inte fanns, för att sedan lösa det = hobby!
Och för att vara petig så kommer den nya elmätarens kravbild från Energimarknadsinspektionen, inte Energimyndigheten.
Och håller med om att beskrivningen av kravet på kundens gränssnitt är lite "luddigt", och det har gjort att det kan vara problem att ansluta utrustning till HAN-porten.
Sedan står det även i föreskriften att kundens gränssnitt ska öppnas på begäran, det är en del av skyddet av personuppgifter, så även det har gjort att det från början var lite inkörningsproblem från många nätägare.
Men i och med att detta ska finnas hos alla år 2025 så skapar mångfalden kreativa lösningar, så på sikt kommer det säkert allt fler snygga produkter.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag håller med om att vi alla har olika ambitionsnivå, och själv brukar jag ofta skapa ett problem som egentligen inte fanns, för att sedan lösa det = hobby!
Och för att vara petig så kommer den nya elmätarens kravbild från Energimarknadsinspektionen, inte Energimyndigheten.
Och håller med om att beskrivningen av kravet på kundens gränssnitt är lite "luddigt", och det har gjort att det kan vara problem att ansluta utrustning till HAN-porten.
Sedan står det även i föreskriften att kundens gränssnitt ska öppnas på begäran, det är en del av skyddet av personuppgifter, så även det har gjort att det från början var lite inkörningsproblem från många nätägare.
Men i och med att detta ska finnas hos alla år 2025 så skapar mångfalden kreativa lösningar, så på sikt kommer det säkert allt fler snygga produkter.
Jo men eftersom det nu blev en "luddig" kravnivå för HAN-porten är det inte alldeles enkelt att hitta rätt lösning för sin elmätare. Det tycker jag är mycket synd för infot från en HAN-port borde alla enkelt kunna se.
Men i HAN-portstråden är det ju sida efter sida med lösningar och jag tycker att man nu ser att det klarna betydligt för enkla lösningar. (Har själv en Kamstrup Omnipower som krävde mycket funderande)
Sen är det lite konstigt att man inte uppdaterat den här:
https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf
 
P paralun skrev:
Jo jag orkar inte argumentera mer om detta... det HAN-porten ger plus stickprov med en Aqara smart plug samt tempgivare i huset ger det jag behöver, med råge. 😇
Ja du har ju gett din åsikt och det tackar jag för. Men nu handlade ju tråden om utrustning för att mäta grupper, jag har ju haft det i mitt tidigare hus i 5 år, utöver vad totalförbrukningen kan visa, så jag vet ju vad jag frågade om. Huruvida det är kostnadseffektivt är ju en annan fråga men för att kunna svara på det måste man ju först veta vilka alternativ som finns och vad dom kostar.
 
lutorm lutorm skrev:
Ja du har ju gett din åsikt och det tackar jag för. Men nu handlade ju tråden om utrustning för att mäta grupper, jag har ju haft det i mitt tidigare hus i 5 år, utöver vad totalförbrukningen kan visa, så jag vet ju vad jag frågade om. Huruvida det är kostnadseffektivt är ju en annan fråga men för att kunna svara på det måste man ju först veta vilka alternativ som finns och vad dom kostar.
Jo vi har ju vaskat fram två alternativ.
Shelly
https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em
plus en kontroller

Emporia Vue
https://shop.emporiaenergy.com/coll...ucts/gen-2-emporia-vue-with-16-sensors-bundle

Eller börja med HAN-porten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.