B BJohan skrev:
Tack för värmande ord! Det är ju kul om man kan inspirera någon. Jag har själv haft glädje av många andra trådar.

Jag har inte uppdaterat budgeten på länge, men tanken var att vi skulle landa på ca 2 milj inkl allt, dvs inkl tomt, bygglovsavgift, miljöavgift, anslutningsavgifter, reningsverk, markarbeten mm. Vi har köpt material efter hand eftersom jag inte ville drunkna i byggmaterial. Jag har lagt mycket tid på att jaga bra priser och leta på Blocket. Vi har ca 400 000 kr kvar på byggkontot och det ska räcka till badrum, kakel o klinker, frånluftsvärmepump, golv, trappa, kamin mm, och vi tror att det kan vara tillräckligt. Sedan beror det på vad man räknar in i byggkostnader. Jag har tagit lite tjänstledigt, men det räknar jag inte. Jag ser det lite som kvalitetstid/semester att vara här och bygga. Jag har heller inte räknat inköp av husvagn, eftersom vi kan sälja den när vi är klara.
Är nyfiken på var du hittade panelen för 120kr /m2? Var den vitlaserad från början eller gjorde du det själv?
 
M Monica Olofsson2 skrev:
Är nyfiken på var du hittade panelen för 120kr /m2? Var den vitlaserad från början eller gjorde du det själv?
Den var färdiglaserad. Skickar pm
 
Inser att jag inte lagt upp något sedan februari. Bygget fortskrider när jag får möjlighet att ta en långhelg eller lite ledigt. Sedan sist har jag slipat och betsat limträstommen, satt väggpanel, monterat köket och gipsat duschrummet. Panelen hade klarat sig förvånansvärt bra under presenningen. Efter ett par veckor inomhus med avfuktare låg fuktkvoten på 10 % som mest.
Inomhusarbetsplats med träväggar, takbjälkar, fönster mot natur, verktyg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under konstruktion inomhus, träpaneler, köksskåp, verktyg, stege, elektrisk utrustning, obeboeligt än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med osatta väggpaneler, skåp installerade och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående köksbygge med skåp, verktyg och byggmaterial. Oavslutat träarbete och installation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med gipsskivor, isolering synlig, och byggmaterial; en avfuktare står på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skalbagge och 10 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Inser att jag inte lagt upp något sedan februari. Bygget fortskrider när jag får möjlighet att ta en långhelg eller lite ledigt. Sedan sist har jag slipat och betsat limträstommen, satt väggpanel, monterat köket och gipsat duschrummet. Panelen hade klarat sig förvånansvärt bra under presenningen. Efter ett par veckor inomhus med avfuktare låg fuktkvoten på 10 % som mest.
[bild][bild] [bild] [bild] [bild]
Mörka väggar vita uttag?
 
texas67 texas67 skrev:
Mörka väggar vita uttag?
Nej, vi kör nog antracit uttag och brytare. Det skulle nog inte bli så snyggt med vita.
 
  • Gilla
Greatstomp och 2 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Då var det i 27 augusti och vi hade hunnit med en vecka semester i Norge. Tillbaka i Kättbo var det dags för gjutning av grundplattan. Dagen innan mätte jag frenetiskt så att alla uppstick skulle vara på rätt ställe. Betongare Björn var känd i trakten för att göra fina grunder. Betongen kom från Sälen och var blandad enligt Björns recept.
[bild]

Ingen betongpump användes utan ränna med förlängningsrör, samt ”Elbow grease”, dvs skottning och rakning för hand.
[bild]

[bild]

Ingen glättningsmaskin användes utan manuell avjämning gjordes när betongen brunnit ett par timmar. Ett ca 2 m brett glättningsstål som kunde vinklas genom att vrida stången användes. Det verkade vara Björn som utvecklat metoden. Fördelen skulle vara en kortare torktid för betongplattan eftersom ytan inte var lika stängd som en maskinglättad yta. Efter ett par dygn slipades ytan.

[bild]

[bild]

Den färdigas betongytan var riktigt jämn. Jag vägde av den med rotationslaser och den var +/- 2 mm mestadels. Jag har aldrig sett en så jämn betongplatta. Nu kunde man äntligen börja bygga hus på allvar.

[bild]
Vad kör du för bredd på voten/kantbalken? Och vilken storlek på villabygel har du?
 
O oswim skrev:
Vad kör du för bredd på voten/kantbalken? Och vilken storlek på villabygel har du?
Bredden är 300 mm. Byglar 6 mm c600 mm.
 
  • Gilla
Monkan74 och 1 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Då var det i 27 augusti och vi hade hunnit med en vecka semester i Norge. Tillbaka i Kättbo var det dags för gjutning av grundplattan. Dagen innan mätte jag frenetiskt så att alla uppstick skulle vara på rätt ställe. Betongare Björn var känd i trakten för att göra fina grunder. Betongen kom från Sälen och var blandad enligt Björns recept.
[bild]

Ingen betongpump användes utan ränna med förlängningsrör, samt ”Elbow grease”, dvs skottning och rakning för hand.
[bild]

[bild]

Ingen glättningsmaskin användes utan manuell avjämning gjordes när betongen brunnit ett par timmar. Ett ca 2 m brett glättningsstål som kunde vinklas genom att vrida stången användes. Det verkade vara Björn som utvecklat metoden. Fördelen skulle vara en kortare torktid för betongplattan eftersom ytan inte var lika stängd som en maskinglättad yta. Efter ett par dygn slipades ytan.

[bild]

[bild]

Den färdigas betongytan var riktigt jämn. Jag vägde av den med rotationslaser och den var +/- 2 mm mestadels. Jag har aldrig sett en så jämn betongplatta. Nu kunde man äntligen börja bygga hus på allvar.

[bild]
hur fäste du fördelarskåpen i armeringsjärnen? har fnulat på olika lösningar men kommer inte på något som känns vettigt och enkelt.
 
O oswim skrev:
hur fäste du fördelarskåpen i armeringsjärnen? har fnulat på olika lösningar men kommer inte på något som känns vettigt och enkelt.
Nu var det rörisen som satte dit fördelarskåpen, men jag tog ju bort armeringsjärn och fäste så jag borde ju minnas. 😊 Som jag minns det finns gängade hål i sidan av skåpen där det satt fästen av typ slangklämma med invändig plastslang.

Edit: LK har skåpstativ. Kom ihåg att sätta rör runt armeringsjärnen så att de enkelt kan dras upp. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-skapstativ-1750mm/
Två svarta drumpinnar och tre par trumnycklar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Nu var det rörisen som satte dit fördelarskåpen, men jag tog ju bort armeringsjärn och fäste så jag borde ju minnas. 😊 Som jag minns det finns gängade hål i sidan av skåpen där det satt fästen av typ slangklämma med invändig plastslang.

Edit: LK har skåpstativ. Kom ihåg att sätta rör runt armeringsjärnen så att de enkelt kan dras upp. [länk]
[bild]
Tack. Körde på en egen lösning med ståltråd och skruv :)
 
Här är lite nya bilder från sommarens jobb. Köket är klart med vitvaror på plats. Specialbyggt skåp ovanför kyl/frys. Väggpanel på loftet. Satt skiffer på väggen bakom kaminen. Monterade Aquapanel Outdoor som en stabil cementbunden skiva att fästa stenen på. Eftersom fästbruket hade kort öppentid gjorde jag en rigg så jag kunde färdigkapa sten innan jag satte upp den. Lagt golv i alla sovrum. Nästa projekt blir att lura hit elektrikern och knyta ihop alla kablar.
Ett kök under renovering med svarta skåp, kylskåp och rörigt arbetsbänk, ofärdigt med synliga spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En köksrenovering pågår; ouppackade skåp, verktyg, rörigt, obehandlade väggar, modernt kylskåp, träpaneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggd svart ugn i köksinredning med rostfria detaljer, skyddsfolie på glaset, märke framträdande, ej använd, plywood bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oinredd vind med träpaneler, två fönster och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhuskonstruktion, OSB-skiva, mörkt träpanel, vitmålat tak, isolermaterial, elinstallation, halvfärdig, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En arbetsbänk med stenplattor, trämaterial, verktyg i en inomhus arbetsmiljö under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släpvagn med golvplattor och kakelskärare på stödblock, utomhus, byggarbete, elsladd, Tesla bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbyggarbetsplats, ställning framför stort fönster, träväggar, takstolar, belysning, byggmaterial, pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbyggarbetsplats med stenpelare, fönster, träbjälkar, och en byggställning. Obeboeligt, pågående arbete, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserade elledningar vid en vägg, timrande under arbete, träpaneler, tomt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo och 11 till
  • Laddar…
Sedan sist har golv lagts i stora rummet, kamin och skorsten har installerats. Strömbrytare, uttag och spottar har monterats. Takhuvar för imkanal och avluft är på plats.
Hörnbrunnen i duschen gick tyvärr inte att få dit eftersom avloppsröret kom upp för nära väggen. Anledningen var att jag var tvungen att justera väggtjocklekarna för att få plats med golvvärmerör och avloppsrör i väggarna. Istället för 45 mm installationsskikt i ytterväggen blev det 70 mm och innerväggen fick 145 mm stomme istället för 120 mm som det var tänkt. Det räckte för att hörnbrunnen inte gick att ansluta. Istället fick det bli en vanlig brunn som inte ens gick att få mitt i duschen, pga ett golvvärmerör.
Fallspacklingen var något jag oroat mig över. Jag har aldrig flytspacklat tidigare. Jag valde att spackla fall runt brunnar med handspackel och flytspackla resten av duschrummet. Det gick över förväntan och blev riktigt bra.

Inomhus, träbjälkar, fönster, svart kamin, stege, modern design, byggnadsmaterial, ljus interiör, takfönster, ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern svart braskamin med skorsten framför stenvägg, bredvid fönster, inomhusbyggnation, byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med synliga bjälkar, spotlights inbyggda, lutande konstruktion, oinredd vind med fönster, byggstegar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd tegelpannetak med ventilationskåpor vid sjö och träd i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvöppning med synliga rör och kablar, pågående installationsarbete, ej färdigställt, byggnadsplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färsk betong hälld i hörn, inhägnad med träreglar, över blå eldosa, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betonggolv i rum, slät yta, verktyg och hink vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uplj och 13 till
  • Laddar…
Nu är duschrummet klart och den begagnade värmepumpen installerad. Väntar på elektrikern nästa vecka. Sedan kan jag sparka igång värmepumpen. Imorgon ska jag hämta trappan. Slutsamråd bokat till 13 nov. Lite stressad nu att bli klar med allt. Men ser verkligen fram emot att flytta från husvagnen till huset. Modern duschutrymme med vita kakelväggar, grått golv, duschhörna och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett modernt badrum med gråa, vita plattor och inbyggd golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En varmvattenberedare med orange kablar i ett rum med kaklade väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Posselosse och 4 till
  • Laddar…
Lite bilder på tätskikt och läggning av klinker Ett ofärdigt badrum med gröna våtrumsskivor, VVS-installationer synliga, ej kaklat eller möblerat än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oinrett badrum under konstruktion med gröna väggar och vitråvaror utplacerade på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av badrum, kakelarbete pågår, golvplattor, nivelleringskilar, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 7 till
  • Laddar…
Kul att det börjar närma sig. Kämpa in i det sista nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.