S Simno skrev:
Bakgrund: Min far äger ensamt en mindre jordbruksfastighet…
Din far äger fastigheten. Låt honom vara, köp något annat.
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall förklara för farsgubben att han kommer att reta upp sig på dig och du på honom om ni inte var och en får litet privatliv och du vill att ni skall kunna vara vänner i fortsättningen så ni måste ni hitta på någonting.

Här i trakten går såna där mindre gårdar mycket ofta från generation till generation och det har visat sig att förhandlingarna går bättre när man erkänner för varandra att irritationen blir ömsesidig och att det är ett litet problem som man skall lösa tillsammans så att alla har det bra.
Sedan flyttar ni en stuga en bit bort åt gubben och gör et tydligt avtal på vilka uthuspå gården som han kan använda för sina saker så att han kan gå dit och sköta sitt utan att vara en inkräktare och du inte behöver ha honom rotande i alla uthus.
Tydliga avtal är grunden till god sämja.

Det blir bra det här tror jag! Ge inte från dig gården!
Håller helt med heimlaga, och är inte förvånad över att se att hen är österbottning precis som jag! Precis så här är verkligheten på landet, så även för oss.

Jag och min familj har tagit över mitt barndomshem och mina föräldrar har flyttat till huset som mina farföräldrar bodde i, på samma gård. Här har det alltså varit generationsboende sedan 80-talet. Det har sannerligen inte gått enkelt alla gånger, men man hittar sina kompromisser och en vardag som alla funkar med. Självklart måste fördelarna överväga nackdelarna för att det ska gå, och det gör det i vårt fall - alltid någon hemma på gården, alltid någon som kan se till djuren, vi får mycket hjälp med barnen, vi hjälps åt med många större projekt. Sen får man ha överseende med att en viss irritation uppstår ibland.

Har också en bror som kommer att bli kompenserad med att få överta sommarstugan vid havet, medan jag tar gården med tillhörande mark. Tror inte det blir så svårt att komma överens, ingen av oss kräver millimeterrättvisa utan huvudsaken är att gården, skogen och stugan stannar i släkten.


Klart du ska ta över och ta hand om släktgården, och klart pappsen ska få bo kvar om han vill det. Ha en ärlig diskussion om vilka problem ni ser att kan uppstå och var gränserna ska gå, så ska du se att det går bra. Och ta med syrran i diskussionen så hon inte känner sig förbisedd.
 
  • Gilla
nissenhj och 15 till
  • Laddar…
S Simno skrev:
Bakgrund:
Min far äger ensamt en mindre jordbruksfastighet med lite skog, åkermark, en stor ladugård, diverse äldre ekonomibyggnader, två större bostadshus, ett antal stugor i varierande standard nära resten av husen (samtliga inom 60 meter från bostadshusen). Jag har känslomässiga band till gården och platsen överlag då jag växt upp där. Det har i flera år varit min dröm att ta över gården, och jag har egentligen aldrig tänkt på något annat alternativ. Både på ett känslomässigt plan men även ekonomiskt då det finns stora möjligheter att försörja sig på gården genom hyresintäkter och eventuell odling mm. Jag skulle till exempel kunna jobba halvtid på ett vanligt jobb och spendera resten av tiden på gården, något som är otroligt lockande för mig då jag inte gillar hamsterhjulet.

Min far försörjer sig i dagsläget genom att hyra ut ena bostadshuset och stugorna. Det drivs alltså inget särskilt aktivt jordbruk eller liknande. Underhållet av fastigheten är relativt eftersatt och mycket behöver renoveras inom en snar framtid, främst utvändigt.

Vi har under några år pratat om att jag ska ta över gården (köpa), och min syster är inte intresserad av att köpa gården, men vill ha någon form av kompensation, som vi kommer komma överens om när det blir dags. Detta ser jag som ett mindre problem i ekvationen. Jag och farsan är på ungefär samma plan vad gäller köpeskilling så det är inte heller ett jättestort problem.

Problemet:
Min far har varit tydlig med att han vill bo kvar på gården helst tills han dör (tex bygga om en av stugorna till åretrunt-boende). Detta är något jag inte vill av personliga skäl inom familjen, bland annat pga relationen mellan farsan och mig, samt övriga i familjen. Jag vill känna att det är mitt ställe och att jag har kontroll över vilka som vistas där, samt göra förändringar utan att någon lägger sig i.
Han har dock bland annat föreslagit ett prisavdrag på 500tkr för att han ska få bo hyresfritt i exempelvis 5 år då han kommer bli pensionär. Efter det betala en lägre månadshyra.

Lösningar?
Detta är några av alternativen jag ser:
1. Köper gården, låter farsan bo kvar i någon av de befintliga stugorna i närheten av bostadshusen mot avdrag på köpeskillingen, med medföljande bekymmer att kanske jag och/eller resten av familjen inte känner samma glädje/frihet att vistas där under uppskattningsvis 15-25 år
2. Samma som alternativ 1 med tillägget att jag inte flyttar dit utan väntar tills farsan drar vidare någon annanstans. Jag bor, så länge, någon annanstans i närheten och sköter endast om gården och tar nytta av gårdens inkomster. Nackdel med detta alternativ är att jag troligtvis ej kommer ha utrymme att belåna någon annan fastighet jag bor på under tiden.
3. Köper gården, bygger ett litet hus eller flyttar en av stugorna en bit bort på marken, ca 400 meter bort finns en lämplig plats som han kan bo på mot avdrag på köpeskillingen. Blir kanske ett tillräckligt avstånd för att jag ska kunna leva på gården som jag vill, risk finns att han ej går med på det dock, då det är ett sämre läge utan någon utsikt.
4. Skiter i affären helt och hållet tills gården blir ett arv, eller att han självmant flyttar därifrån (uppskattningsvis 15-25 år), med följden att gården är i mycket sämre skick än den redan är och mina "glansdagar" och motivation att renovera och förädla troligtvis är förbi.

Väldigt tacksam för seriösa råd och tips på lösning!
Värdering (pris) bör göras av en helt utomstående, för allas skull. En variant är att fastigheten läggs ut till försäljning och du sedan matchar högsta bud, och din systers arvedel beräknas på den summan.
Säljaren har alltid rätt att välja köpare och din tanke att du och gamla pappa ensamma ska göra upp är snubblande nära bedrägeri.

Angående resten så blir jag rätt häpen över din inställning angående både vad du tror är din rätt och hur du tänker angående hantering av din far.
Du tänker alltså få honom att först skriva över fastigheten där han bor, till ett pris som ligger under marknadspris, dvs blåsa dina syskon/syster, och som lök på laxen kasta ut gubben trots att han ber att få bo kvar.
Du kan möjligen tänka dig att sätta honom på ett undantag - mot avdrag på köpeskillingen.
Jag hoppas för hans och din systers skull att han inte skriver på nånting och låter dig vänta tills det är dags för arvsskifte. Den väg du stakar ut i ditt inlägg är riktigt obehaglig. Gör om och gör rätt, dvs köp gården till marknadspris, ge din far en värdig ålderdom och se till att arvet efter honom fördelas rättvist.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
S
OlssonX OlssonX skrev:
Värdering (pris) bör göras av en helt utomstående, för allas skull. En variant är att fastigheten läggs ut till försäljning och du sedan matchar högsta bud, och din systers arvedel beräknas på den summan.
Säljaren har alltid rätt att välja köpare och din tanke att du och gamla pappa ensamma ska göra upp är snubblande nära bedrägeri.

Angående resten så blir jag rätt häpen över din inställning angående både vad du tror är din rätt och hur du tänker angående hantering av din far.
Du tänker alltså få honom att först skriva över fastigheten där han bor, till ett pris som ligger under marknadspris, dvs blåsa dina syskon/syster, och som lök på laxen kasta ut gubben trots att han ber att få bo kvar.
Du kan möjligen tänka dig att sätta honom på ett undantag - mot avdrag på köpeskillingen.
Jag hoppas för hans och din systers skull att han inte skriver på nånting och låter dig vänta tills det är dags för arvsskifte. Den väg du stakar ut i ditt inlägg är riktigt obehaglig. Gör om och gör rätt, dvs köp gården till marknadspris, ge din far en värdig ålderdom och se till att arvet efter honom fördelas rättvist.
Läs gärna igenom tråden igen. Här var det mycket antaganden och anklagelser.
Aldrig sagt att inte min syster ska kompenseras, utan tvärtom, flera gånger i tråden. Du ska även få det att låta som att jag ska lura min far och syster och sen kasta ut honom. Hela bakgrunden till inlägget är den situation jag är i att både jag och min far vill att jag tar över gården, men pga vår relation har jag inte någon jättelust att bo för nära honom. Jag vill hitta alternativa lösningar.
Var så snäll och läs igenom tråden innan du svarar igen. Tack.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
S Simno skrev:
Läs gärna igenom tråden igen. Här var det mycket antaganden och anklagelser.
Aldrig sagt att inte min syster ska kompenseras, utan tvärtom, flera gånger i tråden. Du ska även få det att låta som att jag ska lura min far och syster och sen kasta ut honom. Hela bakgrunden till inlägget är den situation jag är i att både jag och min far vill att jag tar över gården, men pga vår relation har jag inte någon jättelust att bo för nära honom. Jag vill hitta alternativa lösningar.
Var så snäll och läs igenom tråden innan du svarar igen. Tack.
Har läst. Min uppfattning om din plan kvarstår.
 
  • Arg
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
S
OlssonX OlssonX skrev:
Har läst. Min uppfattning om din plan kvarstår.
Påminn mig gärna till exempel om delen där jag skriver att jag och min far ska göra upp om detta bakom min systers rygg. Du verkar ha missat att läsa att jag, min syster och pappa pratat om detta i flera år och att vi är i det stora hela på ungefär samma plan. Det känns som du missuppfattat ganska relevanta delar av min situation, och hade du läst mina andra svar i tråden tydligt hade du även sett att jag skrivit några gånger att jag lyssnar på allas kritik, och inser själv att jag måste ta hänsyn till min fars situation och att jag kanske varit för hård i diskussionerna med honom hittills.
 
  • Gilla
  • Älska
TheGambler79 och 12 till
  • Laddar…
S Simno skrev:
Påminn mig gärna till exempel om delen där jag skriver att jag och min far ska göra upp om detta bakom min systers rygg. Du verkar ha missat att läsa att jag, min syster och pappa pratat om detta i flera år och att vi är i det stora hela på ungefär samma plan. Det känns som du missuppfattat ganska relevanta delar av min situation, och hade du läst mina andra svar i tråden tydligt hade du även sett att jag skrivit några gånger att jag lyssnar på allas kritik, och inser själv att jag måste ta hänsyn till min fars situation och att jag kanske varit för hård i diskussionerna med honom hittills.
Jag har inget svar men avvaktade själv med att ta över hus till dess ena föräldern avled och den andre inte kunde bo kvar. Otroligt mycket eftersatt som tar tid energi och pengar, så jag förstår att du vill rusta nu innan det blir allt för stora projekt. Förstår att du inte vill bo i samma hus/ nära din pappa som troligen kommer ha svårt att inte lägga sig i. Förstår även att han vill bo kvar. Så jag har ingen lösning men förstår verkligen ditt dilemma Simno!
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 3 till
  • Laddar…
@Simno det känns som stor risk att din tråd hamnar i ett nyhetsbrev eller på förstasidan, förbered dig på att det kommer komma en massa inlägg från personer med enstaka inlägg på forumet som inte läser längre än ditt första inlägg.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 10 till
  • Laddar…
S
R SusaH skrev:
Jag har inget svar men avvaktade själv med att ta över hus till dess ena föräldern avled och den andre inte kunde bo kvar. Otroligt mycket eftersatt som tar tid energi och pengar, så jag förstår att du vill rusta nu innan det blir allt för stora projekt. Förstår att du inte vill bo i samma hus/ nära din pappa som troligen kommer ha svårt att inte lägga sig i. Förstår även att han vill bo kvar. Så jag har ingen lösning men förstår verkligen ditt dilemma Simno!
Ja det är verkligen ett dilemma.. jag har en del att tänka på. Men jag hoppas att vi kan diskutera fram en bra lösning i familjen till slut.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Generationsskiften av gårdar är alltid svåra. Förstår att du vill känna att det är ditt och göra de ändringar du vill, och att det kommer kännas svårt om han är för nära inpå. Av de lösningar du radar upp är nog 3 bäst, men som alternativ kan du inte köpa en stuga i närheten? Tex en avstyckad gård utan mark eller ett litet torp på någon granngård? Alternativt ett hus i närmsta samhälle?

Du får ju såklart ta upp det med din far att du inte tror det är så bra idé att ni bor så nära inpå, för er bådas skull. Sen får ni diskutera alternativ och du kan ju lägga fram då lite olika förslag för att sondera terrängen.

Vet själv i det lilla samhälle där jag växte upp så har två granngårdar skiftat. Den ena tog över och pappan flyttade till hus i samhället, med gångavstånd till Systemet och ICA. Stor tomt och gammal fin villa, gick väl för ca 1 miljon. De andra så byggde de en nytt hus några 100 meter iväg på ca 60 kvm. En tredje är på gång att skifta men vet inte hur det kommer gå.

Om din far har någon typ av hobby kan det ju underlätta om han kan ägna sig åt det och flytta till en plats och boende som passar för det eller är i närheten av det. Har han å andra sidan någon begynnande sjukdom kan man ju argumentera för att en enplansvilla utan trösklar i närheten av vårdcentralen tex. Men är han pigg så ska du ju såklart vara försiktigt att antyda detta.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Har läst. Min uppfattning om din plan kvarstår.
Är du go, eller?! Har du inte läst eller missförstår du med vilja?
 
  • Gilla
  • Älska
TheGambler79 och 7 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
@Simno det känns som stor risk att din tråd hamnar i ett nyhetsbrev eller på förstasidan, förbered dig på att det kommer komma en massa inlägg från personer med enstaka inlägg på forumet som inte läser längre än ditt första inlägg.
Ja det verkar så. Tack för varningen!
 
Du kan inte byta bostad med din farsa?

Också får han ha en stuga som han kan nyttja fritt utan att permanent bo där?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Många reagerar därför det låter på dig som att det är någon slags förhandling mellan dig och farsan över var han ska bo.

Han bestämmer själv var han ska bo och han kan be dig dra åt helvete om han vill. Det är liksom inte någon förhandlingssituation du har hamnat i men du skriver som om det vore det.
Väldigt bra formulerat🙏
 
  • Arg
  • Wow
  • Älska
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
S
H hanhonhenrik skrev:
Generationsskiften av gårdar är alltid svåra. Förstår att du vill känna att det är ditt och göra de ändringar du vill, och att det kommer kännas svårt om han är för nära inpå. Av de lösningar du radar upp är nog 3 bäst, men som alternativ kan du inte köpa en stuga i närheten? Tex en avstyckad gård utan mark eller ett litet torp på någon granngård? Alternativt ett hus i närmsta samhälle?

Du får ju såklart ta upp det med din far att du inte tror det är så bra idé att ni bor så nära inpå, för er bådas skull. Sen får ni diskutera alternativ och du kan ju lägga fram då lite olika förslag för att sondera terrängen.

Vet själv i det lilla samhälle där jag växte upp så har två granngårdar skiftat. Den ena tog över och pappan flyttade till hus i samhället, med gångavstånd till Systemet och ICA. Stor tomt och gammal fin villa, gick väl för ca 1 miljon. De andra så byggde de en nytt hus några 100 meter iväg på ca 60 kvm. En tredje är på gång att skifta men vet inte hur det kommer gå.

Om din far har någon typ av hobby kan det ju underlätta om han kan ägna sig åt det och flytta till en plats och boende som passar för det eller är i närheten av det. Har han å andra sidan någon begynnande sjukdom kan man ju argumentera för att en enplansvilla utan trösklar i närheten av vårdcentralen tex. Men är han pigg så ska du ju såklart vara försiktigt att antyda detta.
Tack för exempel och konkreta förslag! Det lutar åt som tidigare sagt också, att föreslå alternativet med ett litet hus/stuga på gården där det inte känns som man är upp i varandra jämt, utan man har en lagom avgränsning som ändå gör att både jag och min far kan vara för oss själva. Jag är tveksam att han skulle vilja flytta till en helt annan fastighet. Han vill, som tidigare avhandlat i tråden, antagligen fortfarande känna anknytning till gården.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.