P pmd skrev:
Kanske. Livslängden på den som ska betala av installationen är dock ändlig.
Med det resonemanget skulle inga hus öht ha byggts...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P
Nej, varför det?
 
K karlmb skrev:
Av alla åtgärder som bör övervägas måste konvertering till vattenburet system komma först.
Förr eller senare tröttnar folk på surrande llvp eller att elda i kamin.
Bäst då att utgå från det och därefter en lämplig värmekälla för det systemet.
Jag vet inte om det alltid är värt över 200 000 för att sätta in vattenburet värmesystem. Det innebär ju också att man blir av med boyta eftersom en del av bostaden måste konverteras till pannrum, vilket garanterat sänker värdet på huset rejält.

Vi har sänkt vår årsförbrukning från ca 19 000 kWh våren 2020 till omkring 13 000 kWh nu, huvudsakligen genom ändrat beteende. Vi installerade dessutom solceller våren 2021, vilket givetvis förbättrar kalkylen ännu mer, solcellerna producerar ca 10,5 kWh per år, så vår nettoförbrukning blir bara omkring 3000 kWh per år.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Man får väl bygga till huset med ett pannrum. För att minska kostnaderna för installation av ett vattenburet värmesystem kan man montera rören på utsidan av huset, vilket också har fördelen att rören blir lättare att reparera, t.ex. om de fryser.
 
  • Haha
quick och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man får väl bygga till huset med ett pannrum. För att minska kostnaderna för installation av ett vattenburet värmesystem kan man montera rören på utsidan av huset, vilket också har fördelen att rören blir lättare att reparera, t.ex. om de fryser.
Jaa, ett pannrum utanför matsalsfönstret, det blir fint!
Höjer säkert husets värde mycket mer än ett uterum 🙃
 
Äh, man kan väl bygga pannrum i garaget.
Det är väl ingen som har bil i garaget?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Äh, man kan väl bygga pannrum i garaget.
Det är väl ingen som har bil i garaget?
Garaget är oisolerat, har inget golv, och är fullt med cyklar, däck och annat.
Nej, att kategoriskt hävda att det alltid är lönsamt att installera vattenburet är helt enkelt inte sant.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, att kategoriskt hävda att det alltid är lönsamt att installera vattenburet är helt enkelt inte sant.
I ett hus som vårt måste man bryta upp golvet för att lägga rör. Sen är frågan om det får plats isolering för rören i krypgrunden, och hur det skulle påverka krypgrundens ventilation (mekanisk ventilation). I väggarna går det inte att dra rör (timmerväggar).

Huset är från början en gammal timmerstuga (oklart hur gammal) som moderniserades och byggdes till på 1980-talet då vi hade överskott på el.

Sen hände nåt i slutet av 1990-talet …
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag såg att det nu finns en "enkel" lösning för att återvinna värme från duschen, det är en ny golvbrunn som man leder inkommande kallvatten till varmvattenberedaren genom. De säger att den är lätt att installera vid renovering också.

Min gissning är att hela huset måste planeras utifrån denna "smarta" golvbrunn...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg att det nu finns en "enkel" lösning för att återvinna värme från duschen, det är en ny golvbrunn som man leder inkommande kallvatten till varmvattenberedaren genom. De säger att den är lätt att installera vid renovering också.

Min gissning är att hela huset måste planeras utifrån denna "smarta" golvbrunn...
Sila mygg och röka kameler...
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sila mygg och röka kameler...
Måste ju vara mer kostnadseffektivt att cirkulera vatten i rör i en större avloppsbrunn på gården och låta detta gå till en värmeväxlare. Mindre intrång i huset och effektivare återvinning.

Men fortfarande inte kostnadseffektivt.

Billigaste värmen får man med solfångare som värmer luft som cirkulerar genom huset. En ventil för "kall luft" ut och en för varm luft in. Ett par kvadratmeter ger rejält med värme, runt 4x effektivare än solceller på samma yta och billigt att bygga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vad ett fönsterbyte sparar beror också på hur stor del av husets totala energiförbrukning för uppvärmning som just fönstren står för.

Exempel:
Om fönstren står för t ex 20% av hela uppvärmningsbehovet så är besparingspotentialen max 20%. Om nya fönster händelsevis skulle spara 50% så blir den faktiska besparingen 50% av 20%, dvs 10% av husets uppvärmningsbehov.
Om husets uppvärmningsbehov är 20 000 kWh/år så är 10% = 2 000 kWh/år.
Antag vidare att huset har 15 st fönster och att varje fönster kostar 10 000 kr. Då kostar ett fönsterbyte 150 000 kr.
Antag att en kWh värme kostar 1 kr.
Då sparas 2 000 kWh/år x 1 kr = 2 000 kr/år, vilket ska ställas mot kostnaden 150 000 kr. Det ger en avbetalningstid på 150 000 kr / 2 000 kr/år = 75 år.
Om en kWh kostar 2 kr så blir avbetalningstiden 37,5 år.
Om en kWh kostar 3 kr så blir avbetalningstiden 25 år.
Mycket pedagogiskt och bra!

Hur lång livslängd har ett modernt fönster?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg att det nu finns en "enkel" lösning för att återvinna värme från duschen, det är en ny golvbrunn som man leder inkommande kallvatten till varmvattenberedaren genom. De säger att den är lätt att installera vid renovering också.

Min gissning är att hela huset måste planeras utifrån denna "smarta" golvbrunn...
Jag har en artikel om den golvbrunnen på lager men jag tyckte den lät så säljig att jag inte ville publicera den. Får kanske fundera ett varv till på det.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har en artikel om den golvbrunnen på lager men jag tyckte den lät så säljig att jag inte ville publicera den. Får kanske fundera ett varv till på det.
Nej, snälla rara! Bespara oss undermåliga produkter. Kanske kan ge något i ett flerfamiljshus, men knappast ens då :(
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ja dyr var den också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.