P paralun skrev:
Det gissas väl inget när man ser datat som finns i elmätaren via HAN-porten, så för mig är det mycket oklart vad som egentligen behövs mer? Som jag skrev så mäter jag sedan enfasiga förbrukare med en Aqara smart plug. Hursomhelst så får man en mycket bra bild på hur förbrukningen ser ut inkl tydliga kurvor för varje parameter.

© Energiföretagen – Swedenergy – AB
Aktiv effekt Uttag kW Momentan trefaseffekt
Aktiv effekt Inmatning kW Momentan trefaseffekt
Reaktiv effekt Uttag kVAr Momentan trefaseffekt
Reaktiv effekt Inmatning kVAr Momentan trefaseffekt
Aktiv effekt L1 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L1 Inmatning kW Momentan effekt
Aktiv effekt L2 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L2 Inmatning kW Momentan effekt
Aktiv effekt L3 Uttag kW Momentan effekt
Aktiv effekt L3 Inmatning kW Momentan effekt
Reaktiv effekt L1 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L1 Inmatning kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L2 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L2 Inmatning kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L3 Uttag kVAr Momentan effekt
Reaktiv effekt L3 Inmatning kVAr Momentan effekt
Fasspänning L1 V Momentant RMS-värde
Fasspänning L2 V Momentant RMS-värde
Fasspänning L3 V Momentant RMS-värde
Fasström L1 A Momentant RMS-värde
Fasström L2 A Momentant RMS-värde
Fasström L3 A Momentant RMS-värde

[länk]
Så man kan alltså få ut exakt vad tex diskmaskinen drar i energiförbrukning vid varje enskilt diskprogram?

Nej, det kan man aldrig få genom bara elmätaren.
Anledningen är att det finns andra förbrukare som används samtidigt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så man kan alltså få ut exakt vad tex diskmaskinen drar i energiförbrukning vid varje enskilt diskprogram?

Nej, det kan man aldrig få genom bara elmätaren.
Anledningen är att det finns andra förbrukare som används samtidigt.
Jo om man är nyfiken så sätter man dit en smart plug (i mitt fall Aqara) för den enfasbelastningen. Har "roat" mig med det mesta i mitt hus. Sen är det då mycket enkelt att se vad som sker i huset.
Exempel osv alla andra parametrar som HAN-porten levererar.
Under natten ser man då enkelt hur det ser ut när diskmaskinen är igång, igår var det tvättmaskin och bakning.
 
  • Linjediagram visar energiförbrukning (kW) över tid, med toppar och dalar, förmodligen dygnsmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Utan att mäta varje förbrukare för sig så är det bara gissningar. Det kan vara väldigt bra träffsäkra gissningar men det är gissningar. Om man bara mäter momtentan effekt så kan man inte veta vilken 2 kW last som kopplades in just nu med säkerhet. Som sagt, det går att göra gissningar och dra slutsatser av t.ex. hur lasten agerar men det är ändå gissningar.

I de flesta fall räcker det dock utmärkt. De flesta har två stora laster i hemmet, spis och värmesystem. Utöver detta är det TM/TT/DM. Sen är det inte så mycket egentligen.
Bastu (jag är halvfinne), två bilar med motorvärmare, varmvattenberedare.
Det är såna saker som jag vill logga användningen och effekttopparna på.
Håller med i övrigt att värmesystem oftast är en stor förbrukare/last, beroende på hur man har löst den delen.
Men enskild loggning av både grupper och enskilda förbrukare tycker jag är av stort intresse.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Bastu (jag är halvfinne), två bilar med motorvärmare, varmvattenberedare.
Det är såna saker som jag vill logga användningen och effekttopparna på.
Håller med i övrigt att värmesystem oftast är en stor förbrukare/last, beroende på hur man har löst den delen.
Men enskild loggning av både grupper och enskilda förbrukare tycker jag är av stort intresse.
Jo det är intressant initialt sen när man vet så räcker det med det som HAN-porten levererar.
Golvärme i ett badrum är en luring men det ser man enkelt.

Den här gamla frysen drar för mycket, 160W samt sedan var jag nyfiken vad en laptop drar (SSD) osv osv...
 
  • Linjediagram visar historiska variationer av W (watt), tidsstämpel på x-axeln, energiförbrukning eller produktion indikeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över energiförbrukning (watt) över tid med periodiska toppar, möjligen dygnsbaserade cykler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hannuse Hannuse skrev:
Jag tänkte att om det bara är "klampar" runt ledarna, så får du inte in varen den exakta effekten eller fasvinkeln.
Där finns det många produkter med Zwave, Zigbee eller annat som mäter både ström och spänning per fas.
Men Curb kanske gör det?
Det var dock väldigt fattigt med information om produkten.
Den jag hade såg liknande ut, och mätte bara strömmen, men en fördel med det var väl att du installerar den enkelt själv utan ingrepp i anläggningen.
Jo Curb och Vue som någon länkade till ovan kan mäta fasvinkel och riktig effekt eftersom den har spänningsreferens. Så man måste ansluta 4 kablar för spänningsmätning, men när det är gjort kan de mäta allt som behövs för hur många grupper som helst med klamparna. Blir ju en väldig skillnad i komplexitet jämfört att dra om hela centralen för att kopplar varje grupp genom en separat energimätare.
 
P paralun skrev:
Det gissas väl inget när man ser datat som finns i elmätaren via HAN-porten...
Det gör det väl, man har ju ingen möjlighet att se hur mycket värmen i garaget drar gentemot i huset bara genom att titta på total elförbrukning, hur exakt den än är.
 
lutorm lutorm skrev:
Det gör det väl, man har ju ingen möjlighet att se hur mycket värmen i garaget drar gentemot i huset bara genom att titta på total elförbrukning, hur exakt den än är.
Jo men du måste ju jämföra kostnaden för olika lösningar. Sen ser du ju varje fas både ström och effekt med HAN-porten. Allting har ju sedan oftast en till/från knapp eller säkring så att man kan studera det man vill veta om sitt hus.
 
P paralun skrev:
Jo men du måste ju jämföra kostnaden för olika lösningar. Sen ser du ju varje fas både ström och effekt med HAN-porten. Allting har ju sedan oftast en till/från knapp eller säkring så att man kan studera det man vill veta om sitt hus.
Ja för konstanta laster kan man prova att slå av/på, men för just värme är det ju svårt eftersom det förbrukningen beror helt på hur ofta den går, hur ofta tillsatsvärmen slås på, osv, och det kan man bara veta genom att mäta kontinuerligt.

Jag kanske får nöja mig med att sätta in dedikerade trefasmätare för värmepumparna, om jag kan hitta några som funkar lokalt och inte beror på nån "cloud"-anslutning. (Tittade på Vue's supportforum och de har redan svarat rakt av att deras business bygger på cloudlösningar och att de inte kommer att stödja någon öppen API.)
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Ja för konstanta laster kan man prova att slå av/på, men för just värme är det ju svårt eftersom det förbrukningen beror helt på hur ofta den går, hur ofta tillsatsvärmen slås på, osv, och det kan man bara veta genom att mäta kontinuerligt.

Jag kanske får nöja mig med att sätta in dedikerade trefasmätare för värmepumparna, om jag kan hitta några som funkar lokalt och inte beror på nån "cloud"-anslutning. (Tittade på Vue's supportforum och de har redan svarat rakt av att deras business bygger på cloudlösningar och att de inte kommer att stödja någon öppen API.)
Jo men vad får du ut av det? Du ser ju allt viktigt via HAN-porten? Du ser om något förändras, totalt eller per fas. Du kommer att "känna igen" dina kurvor och dina inställningar och kan sedan enkelt testa igenom allt i ditt hus.
 
P paralun skrev:
Jo men vad får du ut av det? Du ser ju allt viktigt via HAN-porten? Du ser om något förändras, totalt eller per fas. Du kommer att "känna igen" dina kurvor och dina inställningar och kan sedan enkelt testa igenom allt i ditt hus.
Du vill ju veta hur stor skillnad det gör att till exempel sänka temperaturen med 2 grader på luftvärmepumpen i garaget, eller hur mycket varmvatten som förbrukas, eller vad en förändring i byggnadskonstruktion eller beteende ger.
Kompensering med graddagar eller sitt eget enrgiindex ger sedan en bra indikation om hur det ligger till.
Men....håller med om att man ska vara intresserad av ämnet att logga, i annat fall kan man titta på elmätaren, men jag tyckar att det är oerhört tråkigt och alldeles för "grovt".
Jag vill ha exakt mätning, så bra som möjligt.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Du vill ju veta hur stor skillnad det gör att till exempel sänka temperaturen med 2 grader på luftvärmepumpen i garaget, eller hur mycket varmvatten som förbrukas, eller vad en förändring i byggnadskonstruktion eller beteende ger.
Kompensering med graddagar eller sitt eget enrgiindex ger sedan en bra indikation om hur det ligger till.
Men....håller med om att man ska vara intresserad av ämnet att logga, i annat fall kan man titta på elmätaren, men jag tyckar att det är oerhört tråkigt och alldeles för "grovt".
Jag vill ha exakt mätning, så bra som möjligt.
Jo men själv skulle jag inte lägga ner några tusen på att veta exakt.
Sen har vi då ett stort aber och det är vilken utomhustemperatur det är.
Loggar man in hos elnätsägaren så ser man utomhustemp kontra förbrukningar. (iaf hos de flesta)
Nu mäter jag själv då både ute samt inne på flera punkter med egen utrustning.
Om jag var TS så skulle jag börja med elmätaren och HAN-porten, sen eventuellt komplettera.
 
P paralun skrev:
Jo men själv skulle jag inte lägga ner några tusen på att veta exakt.
Sen har vi då ett stort aber och det är vilken utomhustemperatur det är.
Loggar man in hos elnätsägaren så ser man utomhustemp kontra förbrukningar. (iaf hos de flesta)
Nu mäter jag själv då både ute samt inne på flera punkter med egen utrustning.
Om jag var TS så skulle jag börja med elmätaren och HAN-porten, sen eventuellt komplettera.
Nu har du skrivit 8 gånger att det är bäst att läsa av elmätaren via HAN-porten. Har du ens läst första inlägget och TS fråga??

Förklara för mig som inte begriper hur jag ser hur mycket energi t ex min extra varmvattenberedare har dragit senaste månaden genom att läsa av elbolagets elmätare?
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu har du skrivit 8 gånger att det är bäst att läsa av elmätaren via HAN-porten. Har du ens läst första inlägget och TS fråga??

Förklara för mig som inte begriper hur jag ser hur mycket energi t ex min extra varmvattenberedare har dragit senaste månaden genom att läsa av elbolagets elmätare?
VVB'n är väl enfas med kontakt och funderar du på den så är det ju bara att inhandla en smart plug och mäta.

Sen har jag läst TS fråga och skulle själv inte lägga ner x tusenlappar eftersom nu många har fått sin elmätare utbytt.
 
P paralun skrev:
VVB'n är väl enfas med kontakt och funderar du på den så är det ju bara att inhandla en smart plug och mäta.
Kan även vara tvåfas och trefas.
 
P paralun skrev:
Sen har jag läst TS fråga och skulle själv inte lägga ner x tusenlappar eftersom nu många har fått sin elmätare utbytt.
TS vill ju mäta på flera grupper. Det spelar ingen roll hur många elmätare som är utbytta - Det går fortfarande inte att lösa den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.