F fashion skrev:
Klipparen är 2019. Jag köpte den begangnad men värdena är en vecka gamla fast med de gamla batteriet. Så värdena är aktuella gällabde laddning. Har ju som sagt fortfarande samma problem som med de gamla batteriet.
Stod den i laddaren när du tog bilderna? Strömvärdet bör då inte vara negativt (urladdning).
 
E etompau skrev:
Stod den i laddaren när du tog bilderna? Strömvärdet bör då inte vara negativt (urladdning).
Förlåt. Fel bilder. Dessa va när den INTE stod i laddaren.

Här kommer bilder från när den STÅR i laddaren.

Elektronisk enhet med display, knappar, batteriinformation, små skräp. Visar laddning, ström, temperatur, och kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar batteristatus och laddningsinformation på en enhet, smuts och skräp runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är det ett mer rimligt värde på laddströmmen. Du är säker på att klipparen vara OK när du köpte den begagnad?
Hur länge har du kört med den?

Risken finns att den behöver service. Gardena erbjuder 5 års garanti på registrerade klippare, kanske har du denna garanti även på din maskin.
 
E etompau skrev:
Då är det ett mer rimligt värde på laddströmmen. Du är säker på att klipparen vara OK när du köpte den begagnad?
Hur länge har du kört med den?

Risken finns att den behöver service. Gardena erbjuder 5 års garanti på registrerade klippare, kanske har du denna garanti även på din maskin.
Kan inte vara mer säker än att säljaren påstod detta. Vad mer vet man när man köper begagnat?

Ser du något fel i värdena?

Serivice på vad tänker du?

Ja kan uppdatera o byta kretskort själv om man bara kan begränsa lite till vad som faktiskt fungerar eller inte. Laddaren, laddstationen batteriet nu osv
 
F fashion skrev:
Kan inte vara mer säker än att säljaren påstod detta. Vad mer vet man när man köper begagnat?

Ser du något fel i värdena?

Serivice på vad tänker du?

Ja kan uppdatera o byta kretskort själv om man bara kan begränsa lite till vad som faktiskt fungerar eller inte. Laddaren, laddstationen batteriet nu osv
Laddströmmen ser OK ut, kanske något låg spänning, bör vara runt 20,5 V för ett fulladdat batteri.
Har du köpt ett originalbatteri?

Service, ja det kan ev. vara fel på huvudkortet, det lär kräva ett verkstadsbesök.

Funkade klippare korrekt när du hade köpt den eller har den alltid varit på detta sätt?
 
E etompau skrev:
Laddströmmen ser OK ut, kanske något låg spänning, bör vara runt 20,5 V för ett fulladdat batteri.
Har du köpt ett originalbatteri?

Service, ja det kan ev. vara fel på huvudkortet, det lär kräva ett verkstadsbesök.

Funkade klippare korrekt när du hade köpt den eller har den alltid varit på detta sätt?
Orginalbatteri ja.

Aldrig fungerat sedan köpet😣

Får väl lämna in den verkar de som.
 
F fashion skrev:
Orginalbatteri ja.

Aldrig fungerat sedan köpet😣

Får väl lämna in den verkar de som.
En fråga om batteri. Laddnivå och kapacitet i batteriinfo, borde inte de vara ganska nära varandra?
Hur högt går laddnivå på 2Ah originalbatteri?
LCD-display visar batteristatus med laddningsnivå, ström, temperatur och kapacitet på Svenska. Knappar för kontroll nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-skärm visar batteristatus med spänning, laddningstid, kapacitet och ström. Kontrollknappar nedanför, grönt lysande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S svetsnisse skrev:
En fråga om batteri. Laddnivå och kapacitet i batteriinfo, borde inte de vara ganska nära varandra?
Hur högt går laddnivå på 2Ah originalbatteri?
[bild][bild]
Oklart hur exakt detta hänger samman.
Det enda jag kan hitta är att vid en laddnivå på ca. 1000 mAh så går klipparen in för laddning. En laddnivå på ca.1700 mAh så anser programmet att batteriet är fulladdat.
 
4 veckor sedan jag lämnade in min nu...
Men nu kan det lika gärna ta en månad till för nu växer inte gräset så mycket längre. Jag meddelar när jag vet vad det var för fel på min.
 
  • Gilla
Swede05 och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Oklart hur exakt detta hänger samman.
Det enda jag kan hitta är att vid en laddnivå på ca. 1000 mAh så går klipparen in för laddning. En laddnivå på ca.1700 mAh så anser programmet att batteriet är fulladdat.
Fick svar på min fråga om laddning:
Batteriet laddas i kombination av konstant ström och konstant spänning. Till en början laddar batteriet med konstant ström tills den uppnått en viss spänning, sedan med konstant spänning. I början av laddprocessen så kommer laddnivån öka till ca 2600mAh. Sedan kommer den att avta och succesivt blir laddnivån lägre.
 
Hur kommer man in i serviceläget på en Gardena Sileno som saknar siffror?

Jag verkar ha liknande problem. Min robot klagar över låg batterispänning. När jag ställer den i laddstationen så står det "laddar" men batteriet verkar aldrig komma upp i någon vidare nivå. Batterisymbolen indikerar låg batterinivå oavsett hur lämge den fått ladda. Jag har rengjort bläcken men utan framgång. Roboten är inköpt i våras.
 
P PepeHands skrev:
Hur kommer man in i serviceläget på en Gardena Sileno som saknar siffror?

Jag verkar ha liknande problem. Min robot klagar över låg batterispänning. När jag ställer den i laddstationen så står det "laddar" men batteriet verkar aldrig komma upp i någon vidare nivå. Batterisymbolen indikerar låg batterinivå oavsett hur lämge den fått ladda. Jag har rengjort bläcken men utan framgång. Roboten är inköpt i våras.
Svenskspråkig instruktionsmanual med menyer för verktyg och inställningar, diagram och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PepeHands
  • Laddar…
Hej!

Om man köpt en ny robotgräsklippare (i mitt fall en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona eller vad den nu heter), behöver man underhållsladda den något?!

Jag köpte nämligen min i originalkartong och aldrig driftsatt pga säljaren inte kom att använda den och min gräsmatta är klar först i vår. Kan den bara fortsätta stå i kartongen utan att batteriet blir dåligt?
 
L LillaRackaren skrev:
Hej!

Om man köpt en ny robotgräsklippare (i mitt fall en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona eller vad den nu heter), behöver man underhållsladda den något?!

Jag köpte nämligen min i originalkartong och aldrig driftsatt pga säljaren inte kom att använda den och min gräsmatta är klar först i vår. Kan den bara fortsätta stå i kartongen utan att batteriet blir dåligt?
Normalt krävs ingen underhållsladdning av klipparen under vintermånaderna.
Nu har vi inte alla fakta för just din klippare, hur långe den har stått avställd etc Du kan ju snabbt slå på klipparen och se batteristatusen, visar den fulladdat så lär du inte behöva underhållsladda klipparen.
Var noggrann med att därefter stänga av klipparen.
 
L LillaRackaren skrev:
Hej!

Om man köpt en ny robotgräsklippare (i mitt fall en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona eller vad den nu heter), behöver man underhållsladda den något?!

Jag köpte nämligen min i originalkartong och aldrig driftsatt pga säljaren inte kom att använda den och min gräsmatta är klar först i vår. Kan den bara fortsätta stå i kartongen utan att batteriet blir dåligt?
Min robotklippare hade ett defekt batteri redan från start, jag skulle undersöka skicket på batteriet innan det är klippsäsong! Är laddnivån under 50-60% så skulle jag ladda till minst 80%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.