När vi bodde i USA hade vi en Curb energimätare, som använde en hel hög med strömtransformatorer för att mäta typ 10-20 olika grupper. Jag har inte hittat någon liknande för svenska installationer, det enda jag sett är såna som mäter en enfas eller trefasgrupp. Vet nån om det finns någon som mäter flera grupper?
 
Det kanske är en väldigt liten marknad för dessa produkter?
Dom är ju inte tillräckligt exakta i sin mätning kanske många tycker, och ett smart hem löser detta på ett smakfullare sätt.
Jag hade en liknande lösning från Efergy för några år sedan, men tyckte inte att den gav något värde i förhållande till en smarthem-lösning, som dessutom blir exaktare i sin mätning.
Kan du inte beställa en Curb från USA?
Det borde väl gå?
 
lutorm lutorm skrev:
När vi bodde i USA hade vi en Curb energimätare, som använde en hel hög med strömtransformatorer för att mäta typ 10-20 olika grupper. Jag har inte hittat någon liknande för svenska installationer, det enda jag sett är såna som mäter en enfas eller trefasgrupp. Vet nån om det finns någon som mäter flera grupper?
Kolla hur det är med din elmätare och en HAN-port. Elnätsägarens websida brukar ge svar.
Betydligt billigare lösning än att köpa en massa hårdvara och ger troligen vad du behöver för fördjupad info om din förbrukning.
 
P paralun skrev:
Kolla hur det är med din elmätare och en HAN-port. Elnätsägarens websida brukar ge svar.
Betydligt billigare lösning än att köpa en massa hårdvara och ger troligen vad du behöver för fördjupad info om din förbrukning.
Jag gissar att TS vill mäta mer än bara själva anslutningspunkten (elmätaren).
Alltså även enskilda grupper i elcentralen.
Jag har löst detta via smartahemmet, men det är lite mer installation än den enheten som han hänvisar till.
Dock med fördelen att man får en mer exakt mätning än vad den kan ge.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag gissar att TS vill mäta mer än bara själva anslutningspunkten (elmätaren).
Alltså även enskilda grupper i elcentralen.
Jag har löst detta via smartahemmet, men det är lite mer installation än den enheten som han hänvisar till.
Dock med fördelen att man får en mer exakt mätning än vad den kan ge.
Jo men det kan vara så att TS inte känner till det här med elmätare och HAN-port.
Jag är ganska säker på att den infon räcker. Sen för enfasiga uttag kan man då använda smarta pluggar typ Aqaras.
 
TS fråga var ju ganska tydlig:
"Vet nån om det finns någon som mäter flera grupper?"

Då räcker det inte att läsa av elmätaren.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Kan du inte sätta en riktig energimätare på din-skena och sen koppla om i centralen så du bara mäter de grupper du önskar?
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kan du inte sätta en riktig energimätare på din-skena och sen koppla om i centralen så du bara mäter de grupper du önskar?
Så har jag gjort, men det blir en betydligt mer komplicerad installation.
Dessutom så måste man ha någonting som loggar mätvärden för att få ut någonting annat än förbrukad energimängd.
Troligvis vill man ha historik på ström, effekt och spänning, och kanske även reaktiv effekt.
Så då närmar man sig en smarthem-lösning tänker jag.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Shelly 3 t ex kan mäta 3 grupper. Shelly 4 kan mäta och styra 4 grupper. Ett möjligt problem med den är att den tål max 40 A, så man kan inte koppla den till fyra 16 A-grupper.

Ett annat problem vi har i Sverige är att vi har trefas. Ska man mäta flera enfasgrupper bör dom vara på samma fas om inte mätaren är anpassad för något annat.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Så har jag gjort, men det blir en betydligt mer komplicerad installation.
Dessutom så måste man ha någonting som loggar mätvärden för att få ut någonting annat än förbrukad energimängd.
Troligvis vill man ha historik på ström, effekt och spänning, och kanske även reaktiv effekt.
Så då närmar man sig en smarthem-lösning tänker jag.
Jag förstår, men det är också rätt komplex tanke att vilja mäta många grupper med en och samma enhet. De flesta energimätare går att köpa med modbus tcp/ip och då kan man ju plocka ut och logga allt som finns om man har det behovet.
 
tommib
Schneider har PowerTags för Resi9 serien men det blir snabbt väldigt dyrt om man ska mäta alla grupper.

Du kan ju som sagt beställa en Curb från USA men se då till att beställa den varianten som heter Commercial som klarar trefas. Jag blir dock omedelbart misstänksam mot en produkt där manualen inte finns tillgänglig direkt på hemsidan. Största funderingen jag har är om den har en spänningsreferens eller om den förutsätter en viss nivå på nätspänningen, med påföljande fel i beräkning. För en svensk installation behöver den dessutom tre spänningsreferenser (en per fas).
 
wildeside
useless useless skrev:
Shelly 4 kan mäta och styra 4 grupper. Ett möjligt problem med den är att den tål max 40 A, så man kan inte koppla den till fyra 16 A-grupper.
Shelly 4PM matas med 1 fas och kan mäta 4 förbrukare, vad jag har förstått.
Det va kanske vad du skrev men jag inte förstod.
En förtydligande bild.

Elektriskt kopplingsschema för en apparat, möjligtvis en smart relä eller strömbrytare med fyra kontroller och LAN-anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Shelly 4PM matas med 1 fas och kan mäta 4 förbrukare, vad jag har förstått.
Det va kanske vad du skrev men jag inte förstod.
En förtydligande bild.
Eftersom strömmen som mäts går igenom Shellyn (till skillnad från t ex Shelly 3 som har lösa strömtransformatorer) så kan inte strömmen vara för hög. Varje utgång tål 16 A, men den totala strömmen får bara vara 40 A.
Sen kan man inte koppla den till laster på flera faser eftersom den inte tål/är godkänd för 400 V.

Men vill man ha full koll på 4 st 10 A enfasgrupper på samma fas så funkar den utmärkt.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Schneider har PowerTags för Resi9 serien men det blir snabbt väldigt dyrt om man ska mäta alla grupper.

Du kan ju som sagt beställa en Curb från USA men se då till att beställa den varianten som heter Commercial som klarar trefas. Jag blir dock omedelbart misstänksam mot en produkt där manualen inte finns tillgänglig direkt på hemsidan. Största funderingen jag har är om den har en spänningsreferens eller om den förutsätter en viss nivå på nätspänningen, med påföljande fel i beräkning. För en svensk installation behöver den dessutom tre spänningsreferenser (en per fas).
Jag tror att den saknar spänningsreferens, och därför ser jag den som mindre exakt.
Så var det i alla fall med min liknande produkgt från Efergy, man fick ange spänningen i programvaran.
Den enkla installationen till trots så tyckte jag att den var "för dålig".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.