H heimlaga skrev:
Ja.... men skulle jag göra det skulle jag först behöva råna någon för att få pengar. Eller acceptera att sitta hemma utan arbete och vänta på bidrag.
Om jag inte pendlar med traktor och då får ni i era nya fina bilar uppleva en gjutjärnsklump på 2000 kilo med mekaniska tvåhjulsbromsar och utan väggrepp. Den mosar det mesta. Och rör sig med 20 kilometer i timmen.

Jag kör försiktigt och är nykter och använder bältet. Det är den säkerheten som pengarna räcker till.

Det är bara löjligt att fantisera om pengar som inte finns.
99,9% av bilägarna i Sverige har andra förutsättningar så du är lite av ett unikum.😉
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det har ju nog börjat komma skydd för fotgängare och cyklister. Kameror som stannar bilen vid hinder som kommer nära city safety brukar dom kallas. Motorhuvar som åker upp lite för att dämpa stöten om någon blir påkörd och uppkastad på motorhuven. Men det finns säkert mycket som går att göra ännu. Men i dom flesta fall handlar det om aktiv säkerhet med mer elektronik.
Jag tycker det bör göras mera på design fronten, få bort en sorts stil och klass av bilar från gatan.
 
N Niq skrev:
Du kör väl en transit connect 05 eller vad du skrev lite högre upp. Den har du ju uppenbarligen haft råd med. Säkerheten i den är ju enormt mycket bättre än i tex den opel kadett du hade tidigare eller volvo 145 som det talas om tidigare också. Alltså har du råd att åka i en bil som är långt mycket säkrare än en gammal volvo eller kadett. Även fast du inte har råd med nyaste modellen så har du ju råd att åka säkrare än i en 70 talsbil.
Det är sant men problemet är att nästa generationens bilar efter den här är så komplicerade att när de har fallit i pris till en nivå som jag har råd att köpa är de inte längre reparerbara på begränsad budget. Transiten är redan på yttersta gränsen för vad som går att hålla igång med rimliga kostnader.

Köp en 15-20 år gammal 2020-talsbil för 20000 kronor med 10000 kronor kvar i budgeten att reparera den för. Kör sedan med den i 20år utan att lägga några stora pengar i den. Rapportera sedan hur det gick.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.
Jag undrar om detta verkligen är sant, generellt. Problemet med en SUV eller stor pickup där man inte ser barn som går framför är ju en realitet, men det har också enkla lösningar via stödsystem, dvs inte ett stort problem. Sådant började man ju införa för 15 år sedan.

Om man snabb-googlar lite får man också intrycket att när EURO NCAP testar skyddet för fotgängare så blir det allt bättre över tid. Dvs, det var inte bättre förr. Hittar dock inget faktablad att referera till nu.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag undrar om detta verkligen är sant, generellt. Problemet med en SUV eller stor pickup där man inte ser barn som går framför är ju en realitet, men det har också enkla lösningar via stödsystem, dvs inte ett stort problem. Sådant började man ju införa för 15 år sedan.

Om man snabb-googlar lite får man också intrycket att när EURO NCAP testar skyddet för fotgängare så blir det allt bättre över tid. Dvs, det var inte bättre förr. Hittar dock inget faktablad att referera till nu.
Precis så är det. Fotgängarskyddet har aldrig varit bättre än nu.
 
H heimlaga skrev:
Det är sant men problemet är att nästa generationens bilar efter den här är så komplicerade att när de har fallit i pris till en nivå som jag har råd att köpa är de inte längre reparerbara på begränsad budget. Transiten är redan på yttersta gränsen för vad som går att hålla igång med rimliga kostnader.

Köp en 15-20 år gammal 2020-talsbil för 20000 kronor med 10000 kronor kvar i budgeten att reparera den för. Kör sedan med den i 20år utan att lägga några stora pengar i den. Rapportera sedan hur det gick.
Tror du kommer att bli tvungen att ändra din åsikt om att en bil ska hålla 20 år utan några större reparationer. Väldigt få bilar överhuvudtaget har klarat det. Dom äldre bilarna går visserligen att laga enklare och utan datorer. Men tex sista karossens V70 går att hålla igång bra länge. Ja en del elektronik går säkert sönder och måste bytas och eventuellt kodas in. Det mesta går att göra själv med rätt verktyg. 20talsbilar kommer att dö snabbare särskilt dom lite dyrare som är fulla med elektronik som blir för dyr.

Skulle jag ha gjort många av dom reparationer du gjorde på din kadett så skulle jag behöva 2 bilar. En extra att köra medans jag byter ramlager eller renoverar toppen. Då blir det hastigt mycket dyrare än att lämna i bilen på verkstad eller byta till nyare bil ibland.

Sen är jag av samma åsikt att många av dagens bilar är onödigt komplicerade. Man verkar designa dom onödigt krångligt bara för att man kan
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
99,9% av bilägarna i Sverige har andra förutsättningar så du är lite av ett unikum.😉
Jag skulle säga att jag är ett unikum mest för att jag vägrar att bli sittande hemma väntande på bidrag resten av livet så som man förutsätts och förväntas göra när man har knapert att börja ifrån.

Det färdigtänkta alternativet som man förutsätts välja om man inte vill sitta hemma och vänta på bidrag är att flytta till någon storstadsförort och försöka få arbete där. Eftersom alla förutsätts gå den vägen har det visat sig bli allt hårdare konkurrens om möjligheterna där och allt fler som i stället blir bidragstagare i storstadsförort. Som bidragstagare bland främlingar i en sämsta sortens storstadsförort blir det ofta antingen psykpiller eller knark eller kriminalitet eller alla på en gång och då plötsligt passar man in i alla normer och fördomar.

I stället för att gå den utstakade vägen så försöker jag ta mig framåt på alla möjliga andra vis och då blir det okonventionella lösningar.
Jag blir bara så förbannad och frustrerad på såna här onödiga hinder.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Det finns nog skrivet om studier som säger stora moderna SUV bilar är farligare för fotgängare
[länk]

[länk]

[bild]

Att det krävs saker som stödsystem visar bara det är feldesignat från grunden. Gör om.
Stora RAM och F-150 är i minoritet. Vanliga bilar, inkluderat europeiska SUV av normalstorlek har ett bättre aktivt skydd för fotgängare än 30 år gamla bilar. Och den passiva säkerheten är odiskutabelt bättre och den fungerar bäst i farter där fotgängare och cyklister har överlevnadschans.
 
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Sen är det också så att många av dagens moderna, säkra biar, är säkra för den som kör. För cyklister och fotgängare är de riktiga mördarmaskiner. Många av dagens bilar är så absurt höga med höga huvar också att de är farliga för barn. För inte länge sen i USA blev en 4 årig flicka krossad till döds av en SUV när hon gick över gatan med sin familj. Bilen hade stannat vid övergångstället men p.g.a. de stora döda zonerna som finns på dessa bilar såg inte chauffören att flickan inte gått över och körde ihjäl henne.
En person här backade över ett barn / en annan sin hund med en vanlig bil
så döda vinklar och dålig uppmärksamhet kan orsaka dödsfall med "vanliga" bilar också.
Körde en större 4wd pickup i ett antal år och det var inga problem med det mer än att
man fick tänka på att p-platsen var stor nog.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tror du kommer att bli tvungen att ändra din åsikt om att en bil ska hålla 20 år utan några större reparationer. Väldigt få bilar överhuvudtaget har klarat det. Dom äldre bilarna går visserligen att laga enklare och utan datorer. Men tex sista karossens V70 går att hålla igång bra länge. Ja en del elektronik går säkert sönder och måste bytas och eventuellt kodas in. Det mesta går att göra själv med rätt verktyg. 20talsbilar kommer att dö snabbare särskilt dom lite dyrare som är fulla med elektronik som blir för dyr.

Skulle jag ha gjort många av dom reparationer du gjorde på din kadett så skulle jag behöva 2 bilar. En extra att köra medans jag byter ramlager eller renoverar toppen. Då blir det hastigt mycket dyrare än att lämna i bilen på verkstad eller byta till nyare bil ibland.

Sen är jag av samma åsikt att många av dagens bilar är onödigt komplicerade. Man verkar designa dom onödigt krångligt bara för att man kan
Så är det..... men när man bygger in ökade driftskostnader i ett system måste det kompenseras med mer köpkraft åt de som lever i systemet. I en tid med sjunkade köpkraft leder det till att allt fler knuffas ur systemet och blir bidragstagare.

De enda som vinner på det är vissa tjänstemän på arbetsförmedslingen och folkpensionsanstalten/försäkringskassan och socialen som säkert njuter när de får fler klienter att förakta och trakassera samt de kriminella gängen som får en snabbt växande rekryteringsbas.

Alla andra lider av det. Antingen lider av att knuffas ut eller lider av att betala skattepengarna som de utknuffade lever av.
 
F fsn skrev:
Du skulle nog inte bli imponerad. Hos Saabfantaster finns det nån form av övertro på märker. Det är ju inte så att en bil som har sitt ursprung i slutet av 60-talet plötsligt skulle ha världens bästa krockskydd.

Saab 9000 var i svenska statistik hos försäkringsbolag den säkraste bilen. Den Volvon i filmen ovan är samtida Saab 9000 om man likställer den med 740 eller några år senare om man tar hänsyn till att det faktiskt var en 945. Volvo var troligtvis en mycket säker bil då om man jämför med mycket annat, precis som Saab 9000.
og900, Volvo 240 och även 7 och 900 serien är ju lastgamla bilar med rötter i 60 talet. Jag håller med om att de sannolikt var bra på sin tid men troligen är rätt trista idag.

9000 och 850 är väl gjorda på tiden med ritbord och få datorsimuleringar över krockzoner mm. Men det är rejält byggda bilar som vad jag förstår legat bra till i den statistik som tex folksam tar fram, nu är de ju så gamla så de finns väl knappt kvar på vägarna att göra statistik på. Nästa generation V70n och 9-5 är ju relativt moderna och båda märkena har legat i framkant, jag skulle faktiskt tro att de i många typer av krockar fortfarande är helt ok sett till medelbilen på gatan. Men aktiv säkerhet i form av radar mm saknas förstås.

Jag brukade lämna mina bilar till en saab-kille som drivit saabverkstad men han hade sadlat om till brandman. Han sa då, på den tiden jag körde en og900/9000, altså 25 år sen, att de saabar man kunde köpa billigt då var åkej i verkliga krockar, att han varit med och klippt upp andra bilar men saab och volvo låg bra till när brandmännen skulle få ut folk ur kraschade bilar. Det kan varit när jag körde saab 9000 han berättade detta. Bytte från og900 till en 9000 1997. Den bilen är den bästa jag haft nånsin. Körde den till 40.000 mil utan större problem och hade den i många år. Jag skaffade av nostalgiskäl en 9000 när jag var föräldraledig för knappt 10 år sen, lämnade tillbaka bilen från jobbet då jag åkte så lite bil då och köpte en 9000 som jag hade som bruksbil (Hade även en ng9-3 cab då). 9000 av sista årsmodellen, jubileumsmodell A50 med "aero" utseende. Även denna bil saknar jag. Hade en Golf 7 innan och efter denna 9000, och 9000 var bättre på det mesta, bara radarn var det jag saknade på golfen. Nästan allt annat var bättre på saaben.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle säga att jag är ett unikum mest för att jag vägrar att bli sittande hemma väntande på bidrag resten av livet så som man förutsätts och förväntas göra när man har knapert att börja ifrån.

Det färdigtänkta alternativet som man förutsätts välja om man inte vill sitta hemma och vänta på bidrag är att flytta till någon storstadsförort och försöka få arbete där. Eftersom alla förutsätts gå den vägen har det visat sig bli allt hårdare konkurrens om möjligheterna där och allt fler som i stället blir bidragstagare i storstadsförort. Som bidragstagare bland främlingar i en sämsta sortens storstadsförort blir det ofta antingen psykpiller eller knark eller kriminalitet eller alla på en gång och då plötsligt passar man in i alla normer och fördomar.

I stället för att gå den utstakade vägen så försöker jag ta mig framåt på alla möjliga andra vis och då blir det okonventionella lösningar.
Jag blir bara så förbannad och frustrerad på såna här onödiga hinder.
Jag är uppväxt under knapra förhållanden så är min fru. Jag började själv i ett miljonprojektsområde under 90 talet när ekonomin gick väldigt dåligt. Var tvungen att ta emot bidrag för att ha någonstans att bo och något att äta. Då när min fru o jag träffades var vi båda riktigt fattiga men från den tiden har vi jobbat på att bygga upp vår ekonomi och vårt liv. Idag lever vi ganska bra i ett fint hus på en fin plats. Vi har bott i storstadförort bra och dåliga samt på trevligare ställen.

Håller inte alls med om att man förväntas sitta hemma och vänta på bidrag. Jag förstår att du inte vill flytta och att du har någon verksamhet där du bor. Men om veckopendling eller något liknande kan vara ett alternativ så tror jag du skulle kunna få bra med jobb i en lite större stad.

Om jag kommer rätt ihåg så är du väl byggnadsingenjör? Här i Helsingfors är det stor brist på nästan alla inom bygg. Nu kanske avståndet är för stort för att Helsingfors skulle vara ett alternativ. Men jag tror att om du kan göra ritningar och annat man inte behöver vara på plats för att göra så finns det flera företag som kan tänka sig att ge dig arbete på distans.
 
F
J JohanLun skrev:
og900, Volvo 240 och även 7 och 900 serien är ju lastgamla bilar med rötter i 60 talet. Jag håller med om att de sannolikt var bra på sin tid men troligen är rätt trista idag.

9000 och 850 är väl gjorda på tiden med ritbord och få datorsimuleringar över krockzoner mm. Men det är rejält byggda bilar som vad jag förstår legat bra till i den statistik som tex folksam tar fram, nu är de ju så gamla så de finns väl knappt kvar på vägarna att göra statistik på. Nästa generation V70n och 9-5 är ju relativt moderna och båda märkena har legat i framkant, jag skulle faktiskt tro att de i många typer av krockar fortfarande är helt ok sett till medelbilen på gatan. Men aktiv säkerhet i form av radar mm saknas förstås.

Jag brukade lämna mina bilar till en saab-kille som drivit saabverkstad men han hade sadlat om till brandman. Han sa då, på den tiden jag körde en og900/9000, altså 25 år sen, att de saabar man kunde köpa billigt då var åkej i verkliga krockar, att han varit med och klippt upp andra bilar men saab och volvo låg bra till när brandmännen skulle få ut folk ur kraschade bilar. Det kan varit när jag körde saab 9000 han berättade detta. Bytte från og900 till en 9000 1997. Den bilen är den bästa jag haft nånsin. Körde den till 40.000 mil utan större problem och hade den i många år. Jag skaffade av nostalgiskäl en 9000 när jag var föräldraledig för knappt 10 år sen, lämnade tillbaka bilen från jobbet då jag åkte så lite bil då och köpte en 9000 som jag hade som bruksbil (Hade även en ng9-3 cab då). 9000 av sista årsmodellen, jubileumsmodell A50 med "aero" utseende. Även denna bil saknar jag. Hade en Golf 7 innan och efter denna 9000, och 9000 var bättre på det mesta, bara radarn var det jag saknade på golfen. Nästan allt annat var bättre på saaben.
740 och 940 har inte rötter i 60-talet, 7-serien var en ny plattform när den lanserades 1982 (760) och är inte jämförbar med 240. Däremot så levde 245 och 7-serien parallellt och om jag inte minns fel så gick dom ur produktion samma år (1993).

Saab 9000 släpptes på marknaden sent -84, Volvo 850 1991. Saab 9000 kan och skall alltså inte jämfäras med Volvo 850 utan skall jämföras med samtida bilar, alltså Volvo 740 (båda lanserades 1984 (Saab 9000 som årsmodell -85 tror jag) och i det sammanhanget så var 9000 totalt överlägsen på i princip alla punkter skulle jag säga. Man kan ju även jämföra Saab 9000 med plattforms-syskonen Fiat Chroma och Lancia Thema som i sammanhanget är katastrofer både mekaniskt och desigmässigt där en VW Jetta är snygg i jämförelse. Jag har haft några Saabar, det finns mycket spännande som 99 och 900 Turbo och inte minst Saab 900 Cab . Finns även lågvattenmärke som 900 Generation 2 men totalt sett så måste ändå Saab 9000 Turbo vara deras juvel när den lanserades. Bekvämare, rappare, betydligt mer dynamik och körkänsla än Turbomodellen av Audi 100 som då var en dyr och exklusiv premiumbil.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.