P Pin skrev:
Nu har jag löst mörkret i installationen!
Lät du Lucas installera Plejd? Grattis i så fall för mörkare än så blir det inte!
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lät du Lucas installera Plejd? Grattis i så fall för mörkare än så blir det inte!
Är det vad som kallas dubbel isolation?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det skulle sätta medelålders vita män på plats.
Är det inte bättre att sitta på plast?
 
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att sitta på plast?
Du kanske bor i någon plastbygd hyresrätt men jag bor i platsbyggd villa.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har, och jag har bildbevis!

[bild]
Secret is in the sause!
 
P Pin skrev:
Du kanske bor i någon plastbygd hyresrätt men jag bor i platsbyggd villa.
Jag rekommenderar plasttält inne i villan. Då får man både plast och mindre plats.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag rekommenderar plasttält inne i villan. Då får man både plast och mindre plats.
Inte inne i huset, utanför!
Vi har länge velat ha ett uterum på huset, men vi har inte tid att bygga ett. Så till nästa sommar har vi hittat lösningen:
Köpte ett skitstort förtält på Blocket för 5 000! De som sålde skulle köpa nytt till nästa säsong, och vi fick köpa tältet på rot, alltså åka till campingen på Öland och plocka ner det själva. Men vadå, ett riktigt Isabella är det och 5 000 är inga pengar i sammanhanget. Kommer sitta som en smäck på huset nästa sommar 😎! Sen kan grannarna sitta där med sina inglasade uterum där rutorna har spruckit för att de har köpt svarta plisséer...

Nån som vet hur en fäster ett förtält på en husfasad förresten? Det är locklistpanel. Vill gärna ha en bra anledning att köpa ett nytt fancy verktyg (eller flera), så brainstorma fritt, allihopa!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte inne i huset, utanför!
Vi har länge velat ha ett uterum på huset, men vi har inte tid att bygga ett. Så till nästa sommar har vi hittat lösningen:
Köpte ett skitstort förtält på Blocket för 5 000! De som sålde skulle köpa nytt till nästa säsong, och vi fick köpa tältet på rot, alltså åka till campingen på Öland och plocka ner det själva. Men vadå, ett riktigt Isabella är det och 5 000 är inga pengar i sammanhanget. Kommer sitta som en smäck på huset nästa sommar 😎! Sen kan grannarna sitta där med sina inglasade uterum där rutorna har spruckit för att de har köpt svarta plisséer...

Nån som vet hur en fäster ett förtält på en husfasad förresten? Det är locklistpanel. Vill gärna ha en bra anledning att köpa ett nytt fancy verktyg (eller flera), så brainstorma fritt, allihopa!
Skylift,lyftkran och grävmaskin behöver du iaf
 
  • Gilla
  • Älska
jorblad och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte inne i huset, utanför!
Vi har länge velat ha ett uterum på huset, men vi har inte tid att bygga ett. Så till nästa sommar har vi hittat lösningen:
Köpte ett skitstort förtält på Blocket för 5 000! De som sålde skulle köpa nytt till nästa säsong, och vi fick köpa tältet på rot, alltså åka till campingen på Öland och plocka ner det själva. Men vadå, ett riktigt Isabella är det och 5 000 är inga pengar i sammanhanget. Kommer sitta som en smäck på huset nästa sommar 😎! Sen kan grannarna sitta där med sina inglasade uterum där rutorna har spruckit för att de har köpt svarta plisséer...

Nån som vet hur en fäster ett förtält på en husfasad förresten? Det är locklistpanel. Vill gärna ha en bra anledning att köpa ett nytt fancy verktyg (eller flera), så brainstorma fritt, allihopa!
Sänksåg är ett måste. Jag hade satsat på en migsvets och en bra verktygsvagn också.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nån som vet hur en fäster ett förtält på en husfasad förresten?
Husvagnar har ju särskilda fästen för det, så bäst är att du skaffar en husvagnssida. För att lossa den från husvagnen behöver du en ny tigersåg med både glasfiber- och metallblad. Ett multiverktyg och en kofot kan också vara bra för att ta loss locken på panelen.

Husvagnssidan fäster du sen på huset genom att skruvlimma. Pl400 eller vitlim går bra. Skruvdragare eller till och med skruvautomat behövs för skruvandet.

Slutligen kan du behöva göra en ny öppning i husvagnssidan om inte fönster och dörrar matchar huset. Sticksåg blir bra där. Kanske en kap- och gersåg också om du riktigt vill snofsa upp det och sätta lister.
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Husvagnar har ju särskilda fästen för det, så bäst är att du skaffar en husvagnssida. För att lossa den från husvagnen behöver du en ny tigersåg med både glasfiber- och metallblad. Ett multiverktyg och en kofot kan också vara bra för att ta loss locken på panelen.

Husvagnssidan fäster du sen på huset genom att skruvlimma. Pl400 eller vitlim går bra. Skruvdragare eller till och med skruvautomat behövs för skruvandet.

Slutligen kan du behöva göra en ny öppning i husvagnssidan om inte fönster och dörrar matchar huset. Sticksåg blir bra där. Kanske en kap- och gersåg också om du riktigt vill snofsa upp det och sätta lister.
Exakt så tänkte jag också. Sänksåg för att ta upp nya fönster på husfasaden, migsvets för att staga upp husvagnen med fyrkantsrör när man har demonterat ena sidan och verktygsvagnen för att den är bra att ha.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sänksåg är ett måste. Jag hade satsat på en migsvets och en bra verktygsvagn också.
Plasmaskärare för bövelen, plasmaskärare...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Plasmaskärare för bövelen, plasmaskärare...
Men nu var det ju tips på nya verktyg. Plasmaskärare är väl en grej som alla redan har?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Exakt så tänkte jag också. Sänksåg för att ta upp nya fönster på husfasaden, migsvets för att staga upp husvagnen med fyrkantsrör när man har demonterat ena sidan och verktygsvagnen för att den är bra att ha.
Då behövs en metallkap och en bandsåg samt en metallcirkelsåg
 
  • Gilla
  • Älska
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Det här blir bara bättre och bättre ✌️! Jag skriver för fullt här!
Tänk vad min älskade ska bli glad när jag kommer med denna välgrundade lista på allt vi behöver för det lilla förtältsprojektet! Det är ju alltid både lättare och roligare att jobba när en har rediga grejer! Har alltid velat ha en egen skylift och sänksåg och skruvautomat och...
Får starta en projekttråd också. Och en Youtube-kanal!

(Det behövs inte bygglov för det här, va?)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.