Hej!
Vi har tänkt att när man kommer in i hallen så ser man våran matplats rakt fram. Det kommer inte stå mot någon vägg. Ca 60 cm ifrån väggen.
Sedan till höger i rummet kommer soffa, fåtöljer. Som det ser ut idag kommer ryggen på soffan vara mot köket. Fåtöljerna ryggar mot kortsidan i rummet. Om jag inte hinnr ändra mig innnan vi flyttar in. Ideerna är många. Och smaken är ju olika hur man vill ha det.
Att det är få väggar att möblera mot gör mig inget bara man få bra placering av möblerna så man får glädje av fönsterna som går ner tll golvet.
Jag tycker inte möblerna behöver stå mot någon vägg!!!!!!
Inget kommer stå mot någon vägg. Önskade jag kunde rita upp för dig.
För framför fönsterna vill man ju undvika ställa något med tanke på allt ljus man får in där och den fina naturen utanför vill man ju se.
Ha det gott!
Men vem är du som ställt frågan???


OlaS skrev:
Hej!

Jag är bara nyfiken på hur ni har tänkt att möblera vardagsrummet/matplatsen? Det är ju ganska få väggar att möblera mot och fönster som går ner till golvet...
 
Då var det bara till att vänta....

Samrådsmötet var igår och gick bra. Allting såg bra ut. Arkitekten på kommunen var nöjd, min kvalliteansvarig var nöjd och representanten från LB-hus hade alla papper under kontroll. Idag var det därför byggstartmöte. Vi samlades på tomten för att gå igenom höjder och lutningar av tomten och hade sedan ett möte på LB-Hus kontor och gick igenom ded sista tillvalen och ändringarna. Det tillkommer lite extra kostnader med fyllmassor och att servicepunkten blir längre bort än sex meter, men pöå det stora hela verkar allt rymmas innom kalkylen.

Däremot var man tvungen att flytta inflyttningsdatum två veckor frammåt, man behövde två veckor till för att hinna med bygget.... kanske kunde man ha startat två veckor tidigare istället... jaja, vad är väl två veckor, när man ändå har väntat ett år...

Min säljare på LB-Hus, berättade att han kollat och läst lite på detta forum och var lite missnöjd med att jag inte skrivit några goda ord om honom. Ok..... Ingmar Korsman, du har varit kanon att göra med. Inga sura miner där inte och det du inte vetat eller kunnat fixa själv har du snabbt och smidigt tagit reda på eller löst åt oss med annan expertis. Fortsätt på den linjen så kommer många hus här i regionen vara märkta med LB !!

Nu ska vi bara välja tapeter och kakel, sedan är vi nog äntligen klara med alla dessa val... känns som vi inte gjort eller pratat med varran i familjen om annat än huset de närmsta veckorna...

Hej hopp / Funkis
 
Tjena alla

ledsen och besviken idag. Pga "missförstånd" mellan säljare och vi som köper, samt 5 veckors försenat bygglov, riskerar vi nu att inte få flytta in föränn i Augusti, 14 månader efter underskrivet kontrakt. fan också.

jag som hade fantiserat om att bo i villa i sommar och dona i trägården under semestern. plan 1 var att vi skulle flytta in under mars-april, men nu kanske det inte blir föränn efter den där j**la byggsemestern (jäkla påhitt detdär, förövrigt). Har vi tur så kanske vi hinner flytta in före byggsemestern, och det vore väl ok antar jag.

Det som känns drygast med så sen inflyttning är väl mest den ekonomiska biten. Räntorna stiger och bostadsmarknaden är osäker framöver (åtminstone om man ska tro kvällstidningarna), och vi som bara har lägenheten som insats.

jämmer och elände...behöver lite tröstande ord...

/magnus
 
Hej på er!
Fick tips om detta forum från en LB Hus representant och vi ansluter oss gärna.
Imorrn kommer vårt LE-hus (vi är det första) och om jag får citera Gert Fylking "ÄNTLIGEN"
Vi bygger i Bålsta som ligger mitt i mälardalen och detta blir vårt andra nybygge.
Vill ni följa bygget så kan ni gärna gå in på följande hemsida som jag ska försöka uppdatera kontinuerligt:
www.lerner.se/limited.html

Hoppas att ni är lika nöjda som vi med allting.

Hälsningar

Benny
 
Hejsan! Kul idé med en LE-klubb!

Spaden sätts i marken i morgon ! inflyttning 5 maj.

Jag heter Andreas och min fru heter Jenny-Stina. Vi bygger ett LE vid sjön Tolken utanför Borås.
Vi har valt att spegelvända huset pga läget på tomten.

Vi ansöker härmed om medlemskap i klubben :)
 
VÄLKOMNA alla nya! Och Hej på er andra i gänget! Hoppas att allt rullar på åt rätt håll. Vi väntar nu på datum när vi ska ha byggsamrådet. Bygglovet gick igenom. Skönt det! men det drog ut på tiden innan vi fick svar!!! Ska bli roligt att få se era bilder ni som kommit igång redan! Jag ska försöka hinna med en hemsida sedan när vi kommit igång lite mer. Jag kan lova er att jag kommer att besöka era hemsidor, ni som har! Benny i Bålsta jag har spanat in din sida. TACK för besöket. Jag återkommer!!! Ha det gott där ute i snöiga Sverige.
 
Igår kom äntligen huset och vädret var perfekt för att resa ett hus, sol och nollgradigt.
LB-Hus snickarna Ronny och Rickard (med hjälp) jobbade på kanon, nu är huset tätt.
Det är svårt att tänka sig hur det kommer att se ut inne i huset, det är helt tomt.

Nu börjar det rassla på, imorrn är det dags att träffa elektrikern för placering av uttag etc... har lite funderingar att dra extra tomrör för larm.

Tänk på att det inte finns någon uppvärmning i garaget, det får ni fixa själva eller med elektrikern.

Det finns lite bilder på hemsidan från husresningen.

Ha det!

Benny&Maria
 
Välkomna ni som är nya.
Kul att forumet växer. Väntar själv fortfarande på att alla papper/bygglov skall vara klara, Bör vara inom väldigt kort.

Benny&Maria - väldigt roligt att se ert bygge komma igång och växa, för oss som ligger några steg efter.

/Fred & Kikki
 
Grattis B&M till husresningen. Följer erat bygge med spänning och fantiserar över hur det kommer se ut när vårt hus kommit så långt.

/magnus
 
Vill också säga grattis till Benny & Maria såg ju rikrigt bra ut. Hoppas ni fortsätter och lägger upp bilder. Vi hade byggstartsmöte förra veckan allt såg bra ut vi får dock lägga till lite pengar på servisledning det var lite mer än de sex meter som ingick. Har påbörjat grävningen denna vecka inga otrevliga överraskningar så här långt dock har väl vädret inte varit det bästa.

/Anders
 
Nu ringde firman som gräver på våran tomt... BERG! Ingen annan tomt på området har stött på berg... typiskt! Jaha bara att slanta upp för sprängning då.. gah!
 
Hur går det med huset Benny, inga nya bilder du kan ladda upp? Vi är så gott som klara med allt markarbete på vår tomt nu. Men LB-hus börjar inte med grunden förrän v 7 eller v 8, segt. Men som sagt, upp med lite bilder om du har, gärna från insidan. NYFIKEN!
 
Hej,
Här kommer dagens byggtips för alla LE-ägare.
Glöm inte att kontakta ert lokala elbolag när byggströmmen har kopplats in, normalt sett lägger de in er på tillfällig taxa vilket kan i slutändan kosta.
Välj rörligt spotpris eller det som passar in bäst för er.

Hälsningar

Benny&Maria
 
Tillbaka i kalla Sverige igen!

Olyckligt eller lyckligtvis, vet ej vilket ;) så har vi varit på besök hos svärfar på Mauritius sedan början av november. Nu är vi hemma i kalla sverige igen och våran vildvuxna och ojämna tomt är inte sig lik längre. Där har nu gjutits en platta och på denna platta står nu ett hus!!! Vi kom dit lagom tills att sista takstolen sattes på plats. -- Vilken känsla att för första gången, via garaget, gå in i vårat hus! Även om nästan alla innerväggar fortfarande saknas får man ändå en känsla av hur vi faktiskt kommer att bo om ca fyra månader... och det känns jättebra.

Sex snickare och en kranförare lyckades på mindre än sex timmar plocka av delarna från lastbilarna, bygga ihop delarna och sätta på alla takstolarna. Visst, det är inte första gången för dessa herrar, men man blir ändå djupt imponerad. Jag kan bara gissa hur många veckor, om ens möjligt alls, det skulle ta mig att göra det samma...

Nu ska taktegel och dylikt på plats innan julhelgen och sedan börjar innerväggarna bygas efter nyår. Jag ska själv ge mig på elinstallationen, så jag hoppas få nycklar och tillgång i mellandagarna så att jag kan få en känsla över hur alla ljuskällor skall placeras för maximal effekt. Det gäller i vart fall att ljussätta vardagsrummet och det förhöjda taket på något roligt sätt. Jag är ganska trött på all spotlighthysteri med en spot per kvm som alla har i sina nya hus och har tänkt mig att istället satsa på ett par ljuskanoner som lampetter, som projeserar ljuset uppåt i taket. Sedan blir det nog två stora pottor i taket med fyra riktbara spotlights i varje. jaja, vet säkert mera i mellandagarna.

STRUMPAN !! Jag bjöd alla snickare på luciafika och smörgåstårta vid husresningen och de berättade för mig att de efter helgerna skulle åka till Vimmerby för att hjälpa en lokal byggare att resa ett limited hus där nere. Jag frågade då om det var till strumpan de skulle åka, men de envisades med att du hette Anders.... ;) skojar bara... men du får riktiga proffs till din stomresning i vart fall. Vi ska ner till Vimmerby trakten och fira Jul, så vi ska nog åka förbi ert bygge och titta lite, antar att plattan redan är gjuten nu?

God Jul på er alla LBLE-klubare !!

// Funkis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.