Hej!

Jag tänkte byta packning till badrumskranen och behöver därför stänga av vattnet. Bor i bostadsrätt och byggnaden är från 60-talet och badrummet renoverat i mitten av 2000-talet. Finns inga ballofixer utan endast ventilerna i den bifogade bilden. Den övre går till kallvattnet och gick enkelt att skruva åt höger för hand vilket stängde av kallvattnet. Den nedre till varmvattnet satt som berget och gick inte att skruva alls. Jag försökte då försiktigt med en polygrip och lyckades vrida den till vad jag tyckte var stoppläge. Dock fortsätter vattnet komma ur kranen hur många varv jag än vågar skruva. Noterade även att man kunde skruva direkt i mitten med en platt skruvmejsel men där tar det stopp nästan direkt på varmvattnet också. Noterar att denna "inre" ventil rör sig relativt oberoende av den yttre även om den yttre hakar i den inre vid skruvning. Någon som har liknande uppsättning som har något bra tips på hur man stänger av vattnet? Tittade i serviceluckan ovanför men där fanns bara rör, inga ytterligare ventiler.

Med vänliga hälsningar
Egil
 
  • Värmeelementventiler och rör på vägg, delvis dold av blå disktrasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är hus/villa med egen varmvattenberedning så stäng av inkommande kallvatten så slutar varmvattnet att rinna också.
 
D Dilato skrev:
Om det är hus/villa med egen varmvattenberedning så stäng av inkommande kallvatten så slutar varmvattnet att rinna också.
Förtydligade att det är bostadsrätt men själva huset är från 60-talet. Tack ändå!
 
Inga ventiler för LGH på inkommande vatten, blir då att stänga av i källaren under byte av blandare, finns ingen genväg och det gör den som har hand om huset. Samt aviserar avstängning av vatten totalt i den uppgången om det är fler sådana.
 
J jonaserik skrev:
Inga ventiler för LGH på inkommande vatten, blir då att stänga av i källaren under byte av blandare, finns ingen genväg och det gör den som har hand om huset. Samt aviserar avstängning av vatten totalt i den uppgången om det är fler sådana.
Hej! Men ventilen för kallvatten funkar ju? Tänkte om det var vanligt att varmvattenventilen låser sig?
 
K
Är det bostadsrätt så är det väl bara att ringa till vaktmästaren, det ingår väl i köpet och hyran.
Så var det när jag bodde i bostadsrätt för måånga år sen.
 
E Egiln skrev:
varmvattenventilen låser sig?
Drt kan hända med alla ventiler oavsett KV eller VV, så det blir nog kanske att byta ventilerna. Båda på en gång så är det gjort. Och stänga i källaren är det enda.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
K K. L skrev:
Är det bostadsrätt så är det väl bara att ringa till vaktmästaren, det ingår väl i köpet och hyran.
Så var det när jag bodde i bostadsrätt för måånga år sen.
Ringa vaktmästaren? Hyran ? Det handlar om en bostadsrätt..
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
F Fri som en fågel skrev:
Ringa vaktmästaren? Hyran ? Det handlar om en bostadsrätt..
Exakt, i bostadsrätten som jag ägde en gång i tiden så ringde man och felanmälde om det var nåt som behövde åtgärdas.
Sen var det fixat, kostade nada.
 
D Dilato skrev:
Om det är hus/villa med egen varmvattenberedning så stäng av inkommande kallvatten så slutar varmvattnet att rinna också.
Har vattenfelsbrytare som jag kan stänga av inkommande vatten på. Har även en bergvärmepump för att tillverka varmvatten. Denna bergvärmepump har separata ledningar.

Jag har testat att aktivera vattenfelsbrytaren och den stoppar både kall och varmvatten. Men jag förstår inte hur eller varför. Någon som kan förklara detta till en novis?
 
T Tinototem skrev:
Jag har testat att aktivera vattenfelsbrytaren och den stoppar både kall och varmvatten. Men jag förstår inte hur eller varför. Någon som kan förklara detta till en novis?
Varmvattnet trycks ut ur beredaren av inkommande kallvatten.
Det är därför man kan ha varmvattenberedaren i källaren men ändå ha varmvatten på övervåningen.
 
  • Gilla
Koffe 1 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ser ju ut att vara Moras UPL stora systemet.
Lossa den skruven i vredet och ta loss hela det kromade plastvredet.

Nu kan du nog förhoppningsvis skruva igen vredet med hjälp av en skiftnyckel.
Men jag är inte helt säker, det kan vara en ribbad rund variant där under.

Metallisk vinkelkoppling med invändig gänga, förmodligen för rörinstallation, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det är nog tråkigt nog som jag hade på halvt känn.

Såhär ser dagens Mora UPL Lilla systemet ut utan vred.

Termostatventil för radiator, justeringsratt, vitt och guld, VVS-komponent, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Passa på att köpa två av denna artikel från Rinkaby till ruskigt bra utförsäljningspris.
TS har väl såna här?
Metall T-koppling för rör, blank yta, gängade anslutningar, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-16-t-koppling/
 
Krilleman
D Dilato skrev:
TS har väl såna här?
Nej, TS har stora systemet. Invändigt gängad på anslutningarna på respektive sida.
Men dessa artiklar tillverkas inte längre...

Se skillnaden på din bild mot TS bild.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.