B bookie56 skrev:
Alla på ett par år
Sorry hade fel...det var på ett år
 
C chriz___ skrev:
Jag jobbar inte för Sioo och jag försvarar dem inte men jag kan en då inte låta bli att besvara detta igen och det är nog mera riktat till den som har gett er rådet. Just Sioo ska inte användas till målning av trä som inte ligger ner. Ämnet är vattenbaserat och rinner av fort om det ska appliceras på en vägg ex. det kan omöjligen fungera bra. Det tar lite tid för Sioo att verka och att ta det på en vägg där det med stor sannolikhet hinner rinna av innan full effekt ges verkar inte riktigt klokt i mina öron.

Mvh
Christopher
T tompaah7503 skrev:
Kan inte bedöma vad som är anledningen till att möglet växer på din stuga.

Men det är ett klassiskt fel att förvara trävaror under presenning. Det går, men det måste vara väldigt luftigt och det är lätt att göra fel. Markfukt som dunstar samlas gärna under presenningen. Många nybörjare på vedhantering har fått erfara att presennigar och plastdraperingar förstör mycket mer än de avhjälper.

Som sagt jag vet inte om det är produkten som är dålig eller din hantering av stugan. Säger bara att risken är mycket stor att träet tar mögel åt sig om det står ute inplastat eller under presenning.

Följer tråden nu 2022 !! Behandlade min panel 3ggr liggande inomhus i en lada, dyr limmträ granpanel, var väldigt noggrann och valde att låta det suga och torka ordentligt enligt kontackt med Sioo:x , nu har den börjat mögla. Och har varit monterad och luftig ca 1år. Jag har jobbat som byggare i 30år och ville lägga en fasad som skulle vara underhållsfri. Mätte fuktigheten i virket vid leverans och innan behandling. Så var det med det, bara måla med tjärbitrol det värkar som det ända rätta
 
Bäst är att hålla sig borta från Sioo, har inte sett något hus som inte fått mögel
 
  • Gilla
FalleFantom
  • Laddar…
Det är säkert något organiskt materiel i den och då kan det börja mögla med svarta prickar, helst om huset ligger i närheten av vattensjukt området eller sjönära.
 
  • Gilla
FalleFantom
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är säkert något organiskt materiel i den och då kan det börja mögla med svarta prickar, helst om huset ligger i närheten av vattensjukt området eller sjönära.
Luftigare än mitt hus blir svårt att hitta men 300m från Mälaren . Har behandlat altaner och bryggor med Sioo med gott resultat men Sioo fasad är en besvikelse.
 
F FalleFantom skrev:
Luftigare än mitt hus blir svårt att hitta men 300m från Mälaren . Har behandlat altaner och bryggor med Sioo med gott resultat men Sioo fasad är en besvikelse.
Jobbigt när man inte hunnit flytta in i nya huset och det börjar mögla
 
F FalleFantom skrev:
Luftigare än mitt hus blir svårt att hitta men 300m från Mälaren . Har behandlat altaner och bryggor med Sioo med gott resultat men Sioo fasad är en besvikelse.
Men är det samma produkt för altan och ytter vägg, sen skiljer det nog rätt bra på typ av virke, altaner och bryggor brukar vara tryckt, samt ytterpanel gran eller annat. Tryckt virke har ett gift i sig men inte panel. Tror att det är där som skillnaden ligger mellan mögel eller inte.

Edit Har järnvitrol och inte gjort ett skvatt på 15år nu , inget mögel här inte.
 
  • Gilla
bingoberra och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Men är det samma produkt för altan och ytter vägg, sen skiljer det nog rätt bra på typ av virke, altaner och bryggor brukar vara tryckt, samt ytterpanel gran eller annat. Tryckt virke har ett gift i sig men inte panel. Tror att det är där som skillnaden ligger mellan mögel eller inte.
Så är det säkert, men dom marknadsför produkten med förpackningarna altan alternativt fasad men det är säkert det gamla knepet att ta mer platts på hyllan i butiken. Skräp produkt !!! man faller för många försäljarknep när man vill ha det bästa. Hoppas det stämmer iallafall ”Att den går att måla över”
Lev väl och låt lavaströmmen ta skräpet ✌️

Edit Har järnvitrol och inte gjort ett skvatt på 15år nu , inget mögel här inte.
 
Husrekondare
Hej TS och alla följare här kommer svaret eftersom jag forskat i detta ämnet och släppt egna kiselbaserade produkter.
Kisellösning (vattenglas) har ett pH värde på mellan 11-12 och det är det som gör att mögel inte trivs - inget hokus pokus utan ren vetenskaplig kemi/biologi.
Att virket varit fuktigt spelar ingen roll eftersom vattenglas är diffusionsöppet D.V.S. andas och mögel trivs inte med syre och kan heller inte ruttna i luften.
De flesta på marknaden förekommande "kisel" behandlingar försöker alltid att sälja på en "väderskydd" vilket täpper igen porerna - det är en vaxliknande produkt som gör att regnet pärlar sig och har enbart en kosmetisk effekt och gör ingen som helst nytta, tvärtom. Porerna täpps igen och det kan mycket väl ruttna/mögla bakom vaxlagret. Vax ska man ha på lackerade ytor som inte ska andas - inte på byggnadsmaterial, det blir som 70-talets plastfärger.
Rekommendation : Om man lagt på steg 2 oavsett yta, är att skura av den och lägg på med steg 1 igen eller köp en dubbelvattenglas som håller längre och använder både kalcium/natriumets goda egenskaper i en kombination.
Vattenglas har man skyddat trä mot insekter, mask och brand i hundratals år - men man visste inte om dess "konserverande" egenskaper mer än till ägg förrän efter år 2000.
 
  • Gilla
FalleFantom
  • Laddar…
Husrekondare Husrekondare skrev:
Hej TS och alla följare här kommer svaret eftersom jag forskat i detta ämnet och släppt egna kiselbaserade produkter.
Kisellösning (vattenglas) har ett pH värde på mellan 11-12 och det är det som gör att mögel inte trivs - inget hokus pokus utan ren vetenskaplig kemi/biologi.
Att virket varit fuktigt spelar ingen roll eftersom vattenglas är diffusionsöppet D.V.S. andas och mögel trivs inte med syre och kan heller inte ruttna i luften.
De flesta på marknaden förekommande "kisel" behandlingar försöker alltid att sälja på en "väderskydd" vilket täpper igen porerna - det är en vaxliknande produkt som gör att regnet pärlar sig och har enbart en kosmetisk effekt och gör ingen som helst nytta, tvärtom. Porerna täpps igen och det kan mycket väl ruttna/mögla bakom vaxlagret. Vax ska man ha på lackerade ytor som inte ska andas - inte på byggnadsmaterial, det blir som 70-talets plastfärger.
Rekommendation : Om man lagt på steg 2 oavsett yta, är att skura av den och lägg på med steg 1 igen eller köp en dubbelvattenglas som håller längre och använder både kalcium/natriumets goda egenskaper i en kombination.
Vattenglas har man skyddat trä mot insekter, mask och brand i hundratals år - men man visste inte om dess "konserverande" egenskaper mer än till ägg förrän efter år 2000.
låter sunt ! När ni skriver vattenglas, är det samma produkt som används till betong försegling i golv ? Eller är det ett varumärke ?
mvh falle
 
Husrekondare
F FalleFantom skrev:
låter sunt ! När ni skriver vattenglas, är det samma produkt som används till betong försegling i golv ? Eller är det ett varumärke ?
mvh falle
Det som används till betongförsegling är ungefär samma som Sioox alltså kalivattenglas en mjölkfärgad vätska - nu ska jag inte säga exakt samma det kan skilja på koncentrationen.

Det som är viktigt är att man börjar med att göra rent oavsett om man lägger på nya plankor eller inte - Det finns gott om mögelsporer i luften utomhus och om man då täpper igen med ett vax så kommer dom att frodas och bilda sånna svarta fläckar. Ett rengöringsmedel som är bakterie och svampdödande utan att förgifta omgivningen är att rekommendera.
 
  • Gilla
FalleFantom
  • Laddar…
Husrekondare Husrekondare skrev:
Det som används till betongförsegling är ungefär samma som Sioox alltså kalivattenglas en mjölkfärgad vätska - nu ska jag inte säga exakt samma det kan skilja på koncentrationen.

Det som är viktigt är att man börjar med att göra rent oavsett om man lägger på nya plankor eller inte - Det finns gott om mögelsporer i luften utomhus och om man då täpper igen med ett vax så kommer dom att frodas och bilda sånna svarta fläckar. Ett rengöringsmedel som är bakterie och svampdödande utan att förgifta omgivningen är att rekommendera.
tack för tipps ! Har byggt ett nytt hus där prickmögel har kommit på limmträpanelen, ska tvätta av hela fasaden i vår och göra som du skrev tidigare att bara använda steg 1efter att borstat bort med prick rent förstås
 
  • Gilla
Husrekondare
  • Laddar…
Husrekondare
1. Om det är kisel / silikat / vattenglas i deras produkt så ligger pH värdet på runt 12 - 13 och det är fullständigt kemiskt-biologiskt omöjligt att det skulle mögla.
2. Man kan likväl säga att om ytan blivit fossiliserad så finns det ingen förutsättning att det skulle mögla likväl som en sten aldrig kan mögla men däremot en brödbit.
3. "Vattenglas" ska lämna en diffusionsöppen yta D.V.S. ytan ska andas och då kan det inte mögla om man inte förseglar ytan med någon form av vegetabilisk vax - för då har man kastat omkull alla de egenskaper som man eftersträvade.

Det är en gammal teknologi att behandla trä med vattenglas - fast det här såg ut som inomhus och det har jag aldrig hört talas om ens. Tror personalen i butiken skojade med dig för den grånande effekten behöver en kombination av solljus och regn. Dom borde rekommenderat järnvitriol istället men det kan du göra i efterhand
och samtidigt bli av med mögelprickarna och få en grå yta.
 
  • Gilla
Sillis
  • Laddar…
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
SIOO:X kan inte visa något testresultat som visar att produkten fungerar. Kisel har ingen effekt mot vare sig, alger, mögel eller röta. Detta visar det senaste testet på bryggorna i Malmö. Dessutom har många fått problem med att träytan förstörs. Blir luddig och flisig. I tralltestet i Malmö var det bara ett trallvirke som hade ruttnat: Organowood.
Alltså två bluffprodukter.

Luddig säger du.
Behandlade våra altan förra året, nu ser den ut som en luddig matta.
Tydligen ligninet i trävirket som släpper pga väta och tar med sig övre lagrer av sioox:en.
Tipset från sioo x är att torrborsta ytan.
Och jävlar vad jag borstar, snart är ytan trären igen.

Helt otroligt vad ludd det blir, drivvis!
Undrar om det slutar någon gång.
 
Hej,
Jag skrev för drygt tre år sedan (inlägg #49) att det blev bra med Sooix, men lite mer tveksam nu. Det ser fortfarande rätt OK ut under soliga dagar, men ytan är är bitvis liksom uppruggad, och det har bildats sprickor i träet. Se foton. Det inne i inglasade delen är förstås bättre, men har många mörkare fläckar - antagligen har vi råkat slita mer på golvet här (sista bilden).
Något bra tips för att fixa detta? Kanske bäst att olja in allt med träolja iallafall?

Jag har antecknat vad som gjorts sedan altanen byggdes, så kommer den detaljerade versionen:
* Altandäcket lagt 2017 och sedan 2019 behandlat två gånger med sioo:x steg 1 och en gång med steg 2.
* 2020 tvättat med Sooix Eftertvätt.
* 2021 tvättad med någon algtvätt, och sedan två gånger med sioo:x steg 1 och en gång med steg 2 innan vi under hösten lät glasa in altanen.
* 2022 utanför inglasningen åter behandlat: Siiox Underhållstvätt, samt två två gånger med sioo:x steg 2.
* Nu efter en sommar utan behandling ser det inte så bra ut - speciellt efter regn.
 
  • Trädäck med fotavtryck i lätt snö, gräs vid kanten, nedfallna rosa kronblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna träplankor med mönster av fågelspår, vit avskavd färg, textur, gammalt trägolv eller plattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv eller plank med synliga ådringar och några vitaktiga fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En padda på ett vått trätrall nära dörr, droppar på glas, leksaker skymtas i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna träplankor med färgrester, tagna i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.