H heimlaga skrev:
Folk som säger sig ha räknat på hela livscykeln säger att moderna PVC-fönster med bra U-värde totalt sett har större energiförluster än gamla tvåglasfönster av trä. För att PVCfönstren har kort livstid och det går åt mycket energi att tillverka nya och transportera och installera och ta hand om avfallet.
Tyvärr har jag inte källan till hands nu men med litet sökande på nätet går den säkert att hitta.

Tänk om man skulle satsa på bra hållbara träfönster av högklassigt kärnvirke med värmeglas i innerbågen. Då skulle man få det bästa av två världar och då kan man börja tala om energisparande....... men marknadsförarna vill inte ha det så för det räcker inte för dem att få sälja nya fönster till ett hus en gång vart 140-onde år.
Vi hade en tillverkare av plast fönster i vår by för ungefär 35 år sen, dvs rätt tidigt i Sverige.
Finns flera hus och fabriker som där byttes på.
Dom ser trots bristande underhåll (obefintligt på fabrikerna) väldigt fräscha ut.
Inga som är blekta, spruckna eller annat konstigt.
Att sen jag själv inte skulle sätta såna på mitt privata hus är en helt annan sak.
Tycker inte om utseendet och känslan, däremot på ett hyreshus eller fabrik där dom kanske får ett bristande underhåll så kan jag förstå dom som sätter in.
Sen är det väl som så mycket annat att det finns olika kvaliteter och priser.
Dom absolut billigaste är kanske inte det man ska satsa på precis som så mycket annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jaja, jag är inte så förtjust i att måla fönster så nästa gång det blir aktuellt byter vi nog helt. Underhållsfria fönster är mycket lockande trots att huset antagligen är ett par hundra år gammal (men till- och ombyggt flera gånger).

Byta fönster lär man behöva göra oavsett vilket material bågarna är gjorda av. Träfönster kräver att man inte är en latmask utan underhåller dem flitigt om man inte måste byta ganska frekvent.

/Sign: latmask
Träfönster som alu-klädda var för oss det självklara på våra två hus, inget äldre än -60, gillar inte pvc-fönsters utseende med bredare karm/båge.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ibland käns det bra att bo i ett kulturminnesskyddat hus...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Är fönsterbyte verkligen så mycket enklare än att måla om träfönster?
Det beror på hur ofta träfönster behöver målas och hur ofta plastfönster behöver bytas.
Det är nog ganska säkert krångligare att byta ett fönster än att måla om det.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
EU som är dålig på namn igen… <100 kWh per m2 och år här i norden.
[länk]
Räknar man all energi som huset drar, dvs värme, kyla och el? Hur ska man redovisa el till elbil om elen ska räknas in ?
 
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Räknar man all energi som huset drar, dvs värme, kyla och el? Hur ska man redovisa el till elbil om elen ska räknas in ?
Sida 3, (samma som vår energidekleration).
4. ‘energy performance of a building’ means the calculated or measured amount of energy needed to meet the energy demand associated with a typical use of the building, which includes, inter alia, energy used for heating, cooling, ventilation, hot water and lighting;
 
TRJBerg
B buffyin skrev:
Sida 3, (samma som vår energidekleration).
4. ‘energy performance of a building’ means the calculated or measured amount of energy needed to meet the energy demand associated with a typical use of the building, which includes, inter alia, energy used for heating, cooling, ventilation, hot water and lighting;
Det här är säkert alldeles onödigt och irrelevant petigt, men "inter alia" är samma som "bland annat". Så jag hade velat ha en mer stringent definition, om inte annat än för att det med all säkerhet kommer att dyka upp ett verkligt fall där det här blir aktuellt.
Skriver man "typical use of the building" skaffar man sig problem.
Jag kan tänka mig bättre text.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här är säkert alldeles onödigt och irrelevant petigt, men "inter alia" är samma som "bland annat". Så jag hade velat ha en mer stringent definition, om inte annat än för att det med all säkerhet kommer att dyka upp ett verkligt fall där det här blir aktuellt.
Skriver man "typical use of the building" skaffar man sig problem.
Jag kan tänka mig bättre text.
Ja, tittar men på svenska Boverket har vi primärenergital och Specifik energianvändning. Tyckte jag såg båda dessa begrepp i texten. så systemet liknar det vi har redan hos Boverket. Elbil räknas inte in.
 
Root cause #1 - antalet människor på planeten.
Om vi systemmässigt vill rädda jorden så behöver vi i framtiden vara färre människor på jorden.
Om 15-20 år är vi EUianer rätt trimmade och slimmade. (guldstjärna och klapp på axeln till oss)
Vad gör vi sen om resten av världen brassar på som vanligt ?
Säger inte att vi inte ska göra något, men en del av de resurser vi tänker lägga i miljöspåret kanske redan nu borde gå till plan B, dvs skademinimering, om när våra miljöambitioner INTE löser problemen ?
Det är mer sannolikt att det är plan B som inträffar än plan A.
Inte vet jag, dela ut 5 miljarder kådisar gratis per år så går det kanske ihop över tid.
:/
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JanneGuleböj skrev:
Root cause #1 - antalet människor på planeten.
Njau, "root cause" för den här EU paniken med byggnader är ju att flera länder på kontinenten blev beroende av rysk fossilgas för uppvärmning samt att Tyskland la ner sin kärnkraft inkl att vi la ner 4 kärnreaktorer.
Så antalet människor på jordklotet spelar mindre roll.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
J JanneGuleböj skrev:
Om vi systemmässigt vill rädda jorden så behöver vi i framtiden vara färre människor på jorden.
Nejdå. I slutet av detta århundrade kommer jordens befolkning att vara cirka 10 miljarder, med nolltillväxt. Det kommer att gå bra. (Källa: FNs avdelning för ekonomiska och sociala ärenden).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, "root cause" för den här EU paniken med byggnader är ju att flera länder på kontinenten blev beroende av rysk fossilgas för uppvärmning samt att Tyskland la ner sin kärnkraft inkl att vi la ner 4 kärnreaktorer.
Så antalet människor på jordklotet spelar mindre roll.
Klimatet = hela jorden
Där är EU en del såklart, så just nu springs det på den bollen du beskriver.
Den som andas får se.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nejdå. I slutet av detta århundrade kommer jordens befolkning att vara cirka 10 miljarder, med nolltillväxt. Det kommer att gå bra. (Källa: FNs avdelning för ekonomiska och sociala ärenden).
Ja det är ju en prognos.
Prognoser går ju aldrig fel.
:)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A akby skrev:
EU verkar ha ett förslag om att ALLA hus måste byggas om för att bli klimatneutrala. Kollar man på net zero verkar det vara ungefär samma som ett passiv hus.
Kommer det att fungera att bygga om gamla hus på landsbygden, och vem ska stå för kostnaden. Eller vill dom driva in alla till 15 minuters städer? Stämmer det här måste man nog tänka om med sina renoveringar och nybyggnationer.
Mer info:
[länk]

[länk]
Dessa globalister med Henry Kissinger bakom som rekryterade ökända Klaus Schwab född under andra världskriget i nazi tyskland är ej folkvalda. De svenska och Europeiska politiker som följer hans order följer givetvis ej folkets intressen och bästa. Målet kan väl kort sägas att de vill med alla medel under ”grön täckmantel” tvinga in alla människor i städer så att man lättare kan kontrollera befolkningen samt blockera de som ej lyder order (följer agendan men inköp av max 3 t-shirts per år tex) .
Det bästa fängelset är det där fångarna inte själva förstår att de sitter i fängelse.
 
  • Gilla
akby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.