Är nu klar med putsningen. För att vara nybörjare är jag nöjd. Lägger upp bilder sen. Nu undrar jag vilken silikatfärg jag ska använda? Funderar på weberprime 301 och sen weberton silikat 303.
@neo11 jag såg att du tipsade om KEIM som ditt förstahandsval? Weber som andrahandsval?
Behöver jag binder till KEIM? Köper du online eller i något byggvaruhus? Sen kollade jag på deras hemsida men hittade inga instruktioner om hur man målar med den.
 
  • Gilla
_Fredrik_R
  • Laddar…
N
Keim och Weber är för utomhus.
Kör Alcro silikat inomhus.
Min personliga åsikt, kan finnas andra åsikter.
 
N
Ja, länk 2.
Den svarta dunken med grund ska du inte använda.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
Putsningen är klar och målningen också! Är supernöjd! Blev silikatfärg från KEIM.

Ett problem bara. Putsen längs dörrkarmen lossnade lite. Funderar på om jag ska försöka ”spackla” med något annat material än kalkbruk (E), alternativt prova att lägga på nytt kalkbruk igen. Men känns som ett känsligt område där eftersom man hela tiden öppnar och slår igen dörren. Sen är det också lite djurhår allra närmast karmen som spacklet behöver kunna fästa på. @neo11 du pratade om Adex A45 eller A46 och att det fäste bra. Läste dock på deras hemsida att man inte kunde använda Adex a46 på rent kalkbruk, vilket ju är det som jag putsat med. Vad tror ni? Har ni några tips på hur jag lagar detta? Om jag lagar med nytt kalkbruk (E) och det kommer på den nymålade ytan, kan det blir något probelm? Kommer måla på silikatfärg ovanpå lagningen.
 
  • Inomhusrum med vitt texturerat vägg, litet fönster, mönstrat golv och synligt ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt rum, litet fönster, dekorativt kakelgolv, spartansk, enkel belysning, strömbrytare, gammaldags estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik interiör, mönstrat golv, utsikt till trädäck, blå dörr, skor utanför, grönska i bakgrunden, fönster synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av ett tomt rum med mönstrat golv, två fönster, vita väggar och synligt takbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg, smalt fönster, ornamenterat kakelgolv, träbjälktak, inomhus, enkel design, minimalistisk, hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på vitmålad vägg, putsskikt bortfallen, blottar underliggande betong och mörkt hålrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med mönstrat golv, vitmålade väggar, litet fönster, synlig takbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag reparerade med Adex F5 på kalkbruk Fungerat bra.
 
N
A46 fäster på allt, så går att använda.
Men i ditt läge så använd kalkbruk på den skadan.
Dock verkar det ju komma från skruven från karmen.
Blir det fortsatta rörelser från infästningen kommer inte kalkbruk hålla.
Då är fry bättre att köra a46 direkt.
 
N neo11 skrev:
A46 fäster på allt, så går att använda.
Men i ditt läge så använd kalkbruk på den skadan.
Dock verkar det ju komma från skruven från karmen.
Blir det fortsatta rörelser från infästningen kommer inte kalkbruk hålla.
Då är fry bättre att köra a46 dire
S saltet skrev:
Jag reparerade med Adex F5 på kalkbruk Fungerat bra.
Tack för svar! Jag är också orolig över att det kommer finnas rörelser från infästningen eftersom det är en gammal dörr man får slå igen ganska hårt. Jag kör på Ardex a46 direkt! Har du tips på hur jag kan arbeta med detta material @neo11 ? ett tunnt lager för grundning och sen ett tjockare? Dra på det med spackelspade typ? Något annat jag bör tänka på? Tack!
 
S Sheppan skrev:
Något annat jag bör tänka på?
Kanske se över dörren och karmen och justera vid behov så du slipper slå igen dörren hårt...
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
N
Hur gick det med A46?
 
N neo11 skrev:
Hur gick det med A46? Hej Neo! Jag har inte hunnit börja ännu. Men jag återkopplar när jag är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.