Nissens Nissens skrev:
Ok, så då är de värdelösa efter 30 år?
Hur ser då värdeminskningen ut under de 30 åren? Blir de värdelösa över en natt, eller är det så att de minskar linjärt i värde och därmed är nästan värdelösa de sidta åren?
Va du tjötar gubbe! Inte första gången vi pratar om detta. Det finns livs levande exemplar av solpaneler över 30 år gammal som ger över 75%, dvs ej värdelösa!
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så då är de värdelösa efter 30 år?
Hur ser då värdeminskningen ut under de 30 åren? Blir de värdelösa över en natt, eller är det så att de minskar linjärt i värde och därmed är nästan värdelösa de sidta åren?
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Vad är det som blir värdelöst över en natt?
Solceller är ingen handelsvara, utan värdet ligger i den el dom producerar. Enligt flera källor det har hänvisas till i tråden är produktionen i stort sett densamma efter 30 år. Om du vill fortsätta hävda att dom är värdelösa så får du referera till någon källa som sryrker det.

Att man eventuellt kan köpa paneler om 30 år som har dubbelt så hög verkningsgrad har ingen som helst påverkan på värdet av den el de gamla panelerna producerar.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ok, så då är de värdelösa efter 30 år?
Hur ser då värdeminskningen ut under de 30 åren? Blir de värdelösa över en natt, eller är det så att de minskar linjärt i värde och därmed är nästan värdelösa de sidta åren?
Värdet sätts ju av en eventuell köpare, jag skulle nog säga att de blir rätt värdelösa omgående (inte speciellt värdefulla ens som nya, rätt billiga), handeln med begagnade paneler är nog inte stor.

Däremot genererar de sannolikt el även efter 30 år så ägaren kan se ett värde i detta.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
SMR kan mycket väl göra solcellerna värdelösa eftersom de kan påverka elpriserna drastiskt, vilket var kärnfrågan.

Ok, du tror att kisel håller många decennier, och vissa kan nog göra det, men bakre kanten på badkarskurvan kommer sannolikt tidigare än så för många paneler. Panelerna består ju inte endast av kisel…
Att SMR kan producera el billigare än solel är ganska osannolikt.
Solceller I villaanläggningar kostar typ 10 000 kr/kwp. De producerar 1 000 kw/kwp och år. Så om man räknar med en avskrivning på 10 år så behöver man dra in 1 kr/kwh.
I större solelanläggningar är kostnaderna 2-3 ggr lägre.
Jag vet inte vad motsvarande kalkyl är för kk, men vill minnas att det är 5 ggr längre avskrivning.
En intressant parallell är en annan tråd där man envist hävdar att solel sänker all annan elproduktion pga de låga kostnaderna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Värdet sätts ju av en eventuell köpare, jag skulle nog säga att de blir rätt värdelösa omgående (inte speciellt värdefulla ens som nya, rätt billiga), handeln med begagnade paneler är nog inte stor.

Däremot genererar de sannolikt el även efter 30 år så ägaren kan se ett värde i detta.
Värdet på en investering är ingalunda lika med skrotvärdet. Det är avkastningen som är intressant.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Värdet på en investering är ingalunda lika med skrotvärdet. Det är avkastningen som är intressant.
Det som nämndes var värdeminskningen, jag tolkade det som -vad är de värda om man säljer
 
Nu väckte jag iofs upp denna tråden för att lyfta problemet med de osunda subventionerna nere på kontinenten, inte för att diskutera solpanelernas livslängd - igen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, du tror att kisel håller många decennier, och vissa kan nog göra det, men bakre kanten på badkarskurvan kommer sannolikt tidigare än så för många paneler. Panelerna består ju inte endast av kisel…
Vi vet att kiselbaserade kretsar håller i många decennier. Vi har IC-kretsar som är betydligt äldre än så som fortsatt fungerar utan problem. (Trettio år sedan är trots allt så sent som 1993...)

Vi vet också att solceller kan hålla så länge eftersom vi har många exempel på det. Vi kan också modellera hur de åldras och dessa modeller stämmer väl överens med uppmätta data som står att läsa för alla och en var i de av mig citerade forskningsrapporterna. Så vi har lämnat "jag tror"-territoriet för ganska länge sedan.

Trettio år är helt enkelt inte särskilt länge för den här sortens "elektronik." Och 80% är tillräcklig marginal. Men man brukar typiskt inte ge längre garantier eftersom det blir så långa tider, och andra material kan börja ge med sig. Att själva cellerna håller den tiden råder det däremot ingen större tveksamhet kring. Det är känd materia. Monokristallina celler håller säkert betydligt längre än så; 50 år skulle inte förvåna mig.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Jag googlade lite och hittade nya helsvarta solpaneler på 400W för 1295kr/st vid köp av helpall (36st). Avhämtning i en butik norr om Göteborg. För det priset skulle man nästan kunna lägga upp några på taket ändå, sedan måste ju resten av jobbet göras också...
..samt att några 36 paneler får jag inte in på mitt hus, inte ens hälften.

Jag har dock flera grannar som har lämpliga tomter för montering på bergssida och liknande. Får nog tipsa dem.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi vet att kiselbaserade kretsar håller i många decennier. Vi har IC-kretsar som är betydligt äldre än så som fortsatt fungerar utan problem. (Trettio år sedan är trots allt så sent som 1993...)

Vi vet också att solceller kan hålla så länge eftersom vi har många exempel på det. Vi kan också modellera hur de åldras och dessa modeller stämmer väl överens med uppmätta data som står att läsa för alla och en var i de av mig citerade forskningsrapporterna. Så vi har lämnat "jag tror"-territoriet för ganska länge sedan.

Trettio år är helt enkelt inte särskilt länge för den här sortens "elektronik." Och 80% är tillräcklig marginal. Men man brukar typiskt inte ge längre garantier eftersom det blir så långa tider, och andra material kan börja ge med sig. Att själva cellerna håller den tiden råder det däremot ingen större tveksamhet kring. Det är känd materia. Monokristallina celler håller säkert betydligt längre än så; 50 år skulle inte förvåna mig.
Har du något enda exempel på konsumentelektronik som håller i 30+ år?

Tror du på fullt allvar att den tekniska utvecklingen kommer att stå stilla i 30 år framåt?

Vad är din prognos vad gäller nya fenomen som SMR:s påverkan på framtida elpriser?

Just det…
 
Nissens Nissens skrev:
Har du något enda exempel på konsumentelektronik som håller i 30+ år?
Det finns bilar äldre än 1993 års modell som fortfarande är i trafik t ex. Jag startade min Palm Pilot för några veckor sen och den funkade alldeles utmärkt.

Att konsumentekektronik inte används i 30 år beror väl på att ingen längre vill använda den, inte att alla prylar är trasiga?
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
SMR kan mycket väl göra solcellerna värdelösa eftersom de kan påverka elpriserna drastiskt, vilket var kärnfrågan.

Ok, du tror att kisel håller många decennier, och vissa kan nog göra det, men bakre kanten på badkarskurvan kommer sannolikt tidigare än så för många paneler. Panelerna består ju inte endast av kisel…
Du verkar ha en fantastisk övertro på nåt som vi inte kommer att se i drift i Sverige på minst 10 år. Troligtvis längre. SMR är inte nåt som gör solceller värdelösa. Det är snarare så att solceller och speciellt vindkraft är ett extremt hot mot investeringsviljan i SMR med nuvarande affärsmodell på el. Tyvärr får man väl säga, landet hade mått bra av ny planerbar baskraft.

Jag hoppas inte att du tror att nåt SMR kraftverk har produktionspriser så låga som årsmedel varit hittills i år?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Det finns bilar äldre än 1993 års modell som fortfarande är i trafik t ex. Jag startade min Palm Pilot för några veckor sen och den funkade alldeles utmärkt.

Att konsumentekektronik inte används i 30 år beror väl på att ingen längre vill använda den, inte att alla prylar är trasiga?
Jaså.
Just gamla bilar har rätt begränsat med elektronik.
Nja, konsumentelektronik slutar i regel fungera eller bli utdaterad innan den är 30 år gammal.

Samma öde som solceller möter.
 
Nissens
F fsn skrev:
Du verkar ha en fantastisk övertro på nåt som vi inte kommer att se i drift i Sverige på minst 10 år. Troligtvis längre. SMR är inte nåt som gör solceller värdelösa. Det är snarare så att solceller och speciellt vindkraft är ett extremt hot mot investeringsviljan i SMR med nuvarande affärsmodell på el. Tyvärr får man väl säga, landet hade mått bra av ny planerbar baskraft.

Jag hoppas inte att du tror att nåt SMR kraftverk har produktionspriser så låga som årsmedel varit hittills i år?
Vad snackar du om?
Om SMR seglar upp om 10 år som du säger så blir det förödande för dsolceller eftersom elpriserna för alltid kommer att bli mycket låga.

Vad du hoppas betyder absolut ingenting.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du något enda exempel på konsumentelektronik som håller i 30+ år?
Jadå. Min första dator, som köptes 1981, fungerar fortfarande. Ja, dvs när jag fixat kondensatorerna.

Läste du inte mitt förra inlägg?
Nissens Nissens skrev:
Tror du på fullt allvar att den tekniska utvecklingen kommer att stå stilla i 30 år framåt?
Absolut inte. Men fysikens lagar går inte att komma runt. All teknikutveckling följer en sigmoid-kurva. Dvs först händer inget, sedan går det fortare och fortare, men så börjar det bli svårt för att man sedan planar ut till en ny platå, fast då på en högre nivå än man startade.

När flög du senast supersoniskt över Atlanten? Nej, det går ju inte längre. Flygets utveckling tar idag pyttesteg, det är inte som innan (och efter) kriget.
Nissens Nissens skrev:
Vad är din prognos vad gäller nya fenomen som SMR:s påverkan på framtida elpriser?
Just SMR kommer inte att påverka priset något särskilt. De är för dyra. Det enda skälet till att man skulle vilja göra SMR är att man hoppas smyga dem förbi motståndarna.

I varje fall du vill producera X MWh så är en stor reaktor som möter den specen billigare än flera små.
Nissens Nissens skrev:
Just det…
Just vadå?

Kommer du fö någonsin med några argument? Eller är det bara löst tyckande?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.