J Jeppan skrev:
Vad det verkligen står är att det är viktigt att luftfuktigheten inne inte överstiger 60%. Har man vädrat under denna sommaren och dessutom under långa perioder har man definitivt gjort inneklimatet till långt över 60% rh, som man sen stängt in när fönster och dörrar stängts. Det är också ett äldre hus med självdrag? Då lär innemiljön ha varit suboptimal för golvbrädorna under långa perioder, det är svårt att bortse från.

Det står ju uttryckligen också att all målning ska ske innan läggning av golv.

Det blir ju fånigt att som nån i en kommentar ovan klanka ner på de som försöker hitta förklaringsmodeller till varför det blivit som det blivit. Uppenbarligen finns det en möjlig förklaring här. Det ska ju inte behöva bli så, kanske hade ett annat golv stått pall. Men nu har ju trots allt situationen uppstått och den rimliga förklaringsmodellen verkar vara långa stunder med för hög luftfuktighet i huset. Vem ansvaret då faller ner på? Det kan man verkligen fundera på.
Det står att all målning BÖR ske innan läggning av golv inte skall.
All spackling samt all målning av tak,lister,foder osv är gjort innan läggning av golv, alla väggar som skulle målas fick sin första strykning innan golvet lades.

Tapetsering och sista strykning av färg på väggar som skall målas är gjort efter att golv lagts, detta för att kunna släppa ut tapet på sockeln samt att kunna måla in alla foder samt golvlister.

Vem har sagt att RH vart över 60% eller under 30% det som är sagt är att under tiden golvet lades har RH inte vart över 55% då snickaren hade koll på den under tiden golvet lades och det är väl den enda gången man kan styra.


Hur gör man vid omtapetsering och målning?
Tar man bort befintligt golv,tapetserar samt målar och så lägger man in golvet igen?
Eller täcker man golvet, spacklar,tapetserar samt målar.

Hur gör man i alla befintliga hus när RH stiger under sommaren slår sig alla golv där med och springor uppstår?

Det enda man kan styra är ju RH under tiden golvet läggs sedan är det ju vad det är, att ha större skillnad på RH inomhus jämnfört med utomhus sommartid är nästintillt omöjligt om man inte gör något som driver upp luftfuktigheten inomhus.

Sedan att du motsäger sig själv om att man inte skall vädra och så står det vädra gärna i texten du länkar till får en att fundera om du jobbar för golvleverantören? Hängslen,livrem samt flytväst och fallskärm för att slippa ta något ansvar som helst?
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Det står att all målning BÖR ske innan läggning av golv inte skall.
All spackling samt all målning av tak,lister,foder osv är gjort innan läggning av golv, alla väggar som skulle målas fick sin första strykning innan golvet lades.

Tapetsering och sista strykning av färg på väggar som skall målas är gjort efter att golv lagts, detta för att kunna släppa ut tapet på sockeln samt att kunna måla in alla foder samt golvlister.


Hur gör man vid omtapetsering och målning?
Tar man bort befintligt golv,tapetserar samt målar och så lägger man in golvet igen?
Eller täcker man golvet, spacklar,tapetserar samt målar.

Hur gör man i alla befintliga hus när RH stiger under sommaren slår sig alla golv där med och springor uppstår?

Det enda man kan styra är ju RH under tiden golvet läggs sedan är det ju vad det är, att ha större skillnad på RH inomhus jämnfört med utomhus sommartid är nästintillt omöjligt om man inte gör något som driver upp luftfuktigheten inomhus.

Sedan att du motsäger sig själv om att man inte skall vädra och så står det vädra gärna i texten du länkar till får en att fundera om du jobbar för golvleverantören?
Du övertolkar vad jag skriver.

Min tro är att allt handlar om luftfuktigheten, och uppenbarligen kan det uppstå förhållanden där det tippar över och blir för mycket för golvet. Den här sommaren har varit fuktigare än normalt, det har varit väldigt tydligt hos oss.

Att man har skrivelsen om målning handlar väl då om att färgen släpper fukt när den torkar. Det kan nog bli en bidragande faktor om man målar stora delar av huset på en gång. Det kan uppenbarligen vara en bidragande faktor till att dessa besvär uppstår även om det sannolikt i 99% av fallen inte leder till några bekymmer.

Ang vädringen: här är jag inte säker. Men jag inbillar mig att huset mått bättre av att inte ställa dörrar och fönster på vid gavel tex när det regnat och är 100% luftfuktighet ute. Precis som de skriver från Kährs att överdriven vädring vid låg luftfuktighet kan ge allt för låg luftfuktighet inomhus. När ingen bor i huset blir det väl heller ingen snurr på luften tex kvälls och semestertid, jag tror inte problemet uppstått om ni haft mekanisk ventilation.

Helt klart svåranalyserat och det är nog som sagt många faktorer som spelat in i slutresultatet här
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Ang vädringen: här är jag inte säker. Men jag inbillar mig att huset mått bättre av att inte ställa dörrar och fönster på vid gavel tex när det regnat och är 100% luftfuktighet ute.
Jag tror att det är rätt omöjligt att hålla någon direkt skillnad i luftfuktighet inne jämfört med ute. Har man normal ventilation byts luften inne flera gånger per dygn och då borde luftfuktigheten inne i princip bli som den är ute.
 
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att det är rätt omöjligt att hålla någon direkt skillnad i luftfuktighet inne jämfört med ute. Har man normal ventilation byts luften inne flera gånger per dygn och då borde luftfuktigheten inne i princip bli som den är ute.
Jag kan ha mycket stor skillnad inne mot ute, men har bara självdrag förutom fläktar i kök och badrum som går vid behov. Normalt sett mäter man ju relativ luftfuktighet och då påverkar ju temperaturen en hel del även om vattenmängden i luften inte skiljer dramatiskt. Har mätare på olika ställen och just nu är det 82% ute i öppen lada under tak (13,7C) och 40% inne där jag sitter (27C, takrum med datorer som värmer upp). Kollar jag på kallaste och fuktigaste rummet på nedervåningen är det samtidigt 60% (20C). Ingen värme eller AC är påslagen.

Edit: När jag tänker efter så har det varit mycket extremare vissa tider under denna sommar, som varit väldigt blöt. Minns att det varit 95% ute trots rätt hög temperatur, kändes som en ångbastu att gå ut. Detta efter 2 veckors mer eller mindre oavbrutet regnande (och närhet till vatten). Samtidigt låg jag runt 30% på andra våningens varmaste rum trots fönster på glänt (tror det var runt 30C, brukar aldrig bli mer).

Slutsatsen man kan dra är väl att det är mycket svårt att uttala sig säkert hur det är hos någon annan. Man måste mäta.

Edit: Loggarna jag hittar visar inte så stora skillnader, men jag har ingen data innan mitten juni tyvärr:

Graf som visar inomhus och utomhus luftfuktighet över tid, med dagliga variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafdiagram visar inomhus och utomhus luftfuktighet över tid. Fluktuerande linjer, två färgkodade datauppsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Normalt sett mäter man ju relativ luftfuktighet och då påverkar ju temperaturen en hel del
Ja jag tänkte nog på att vädring skett tidigare under sommaren då det var mer likvärdiga temperaturer inne och ute. Sen vet jag inte om det tydligt framgått i tråden eller bara är något jag fått för mig... 😳

Sen gissar jag att självdrag ofta, speciellt sommartid, ger betydligt sämre luftomsättning än vad Boverket anser rätt.
 
var ute och kika på det nylagda golvet i Attefallaren idag med.

Samma visa där, Kortskarvar som gått isär samt att golvet rest sig så att det sviktar.

Ingen golvvärme i Attefallaren dock en luftvärmepump som vart inställd på 18c och har gått när det behövts.

Så att det skulle ha med golvvärmerören att göra tror jag inte längre på.

Skall köpa lite bladmått och mäta hur mycket skarvarna glidit isär.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
När skulle golvet besiktigas?
 
R Robert-san01 skrev:
När skulle golvet besiktigas?
Hej,
Besiktning är bokat till Tors 28 Sep, Ganska exakt om en vecka alltså.
Har slagit stopp på all vidare renovering i huset tills denna är genomförd.

Dock är man ju bra sugen på att få göra klart allting och få flytta in i huset man nu renoverat under 6 månaders tid samt plöjt ner otroligt mycket pengar i.

Men men bara att stå ut och vänta in besiktningen och sedan ta det därifrån.

Bifogar liten film på svikten på ett av alla ställen i huset
 
  • Modernt vardagsrum, vita möbler, trägolv, glasklotlampa, gröna väggar, fönster, TV, korridor, minimalistiskt, rymligt, rent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, vita skåp, träbänkskiva, rostfria apparater, ljus trägolv, minimalistisk design, svarta handtag, ren stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med trägolv, vita skåp, rostfria vitvaror, trappa och öppen dörr till uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Oj, det där golvet kommer ju röra sig hur mycket som helst. Inte konstigt att det sviktar. Det kommer inte ens krävas att det kryper ut mot väggarna för att det skall bukta.

Jag skulle (trist nog) hävda att det är fel golv att lägga på så stora ytor. 15-20mm runt om och en tvärliggande bräda (tröskel) i dörrarna skulle jag lagt för att inte få det att resa sig. Som snickare hade jag sagt nej till att lägga golvet som på bilderna.

Med det sagt finns det kanske golvisar som har hemliga trick. Jag sysslade mest med platsbyggda garderober och kök. Fast ett och annat golv har jag lagt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tror att det är luftfuktigheten som spökar. Har haft en bit plywood liggande ute och den är målad med fasadfärg på ena sida. Den böjer sig allt efter vädrets förändringar. Golvvärmen utgör ju också en riskfaktor då den sänker den relativa fuktigheten på undersidan golvet. Kanske stabiliseras det med tiden.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
H HasseU skrev:
Tror att det är luftfuktigheten som spökar. Har haft en bit plywood liggande ute och den är målad med fasadfärg på ena sida. Den böjer sig allt efter vädrets förändringar. Golvvärmen utgör ju också en riskfaktor då den sänker den relativa fuktigheten på undersidan golvet. Kanske stabiliseras det med tiden.
Det tror jag med, och med helt tätt underlag kan man inte korrigera der med ventilationsspringor eller hål.

Men det kan bli bra med tiden, kanske. Hoppas det för det syns att det är ett rejält jobb nedlagt.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Oj, det där golvet kommer ju röra sig hur mycket som helst. Inte konstigt att det sviktar. Det kommer inte ens krävas att det kryper ut mot väggarna för att det skall bukta.

Jag skulle (trist nog) hävda att det är fel golv att lägga på så stora ytor. 15-20mm runt om och en tvärliggande bräda (tröskel) i dörrarna skulle jag lagt för att inte få det att resa sig. Som snickare hade jag sagt nej till att lägga golvet som på bilderna.

Med det sagt finns det kanske golvisar som har hemliga trick. Jag sysslade mest med platsbyggda garderober och kök. Fast ett och annat golv har jag lagt.
Vardagsrummet ligger ju för sig i ett svep och går inte ihop med kök samt hall. Är en distansfog i portalen från varadagsrum ut i hallen.

Men det kanske fortfarande är för stor ytor att lägga i ett svep. Sviktar ju lika illa även i Vardagsrummet samt hallen som i köket tyvärr
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
H HasseU skrev:
Tror att det är luftfuktigheten som spökar. Har haft en bit plywood liggande ute och den är målad med fasadfärg på ena sida. Den böjer sig allt efter vädrets förändringar. Golvvärmen utgör ju också en riskfaktor då den sänker den relativa fuktigheten på undersidan golvet. Kanske stabiliseras det med tiden.
Ja kanske det blir bättre med tiden, Men golvvärmen vettefan hur mycket den jobbar har ju varit Juni,Juli,Aug och den har ju inte behövt jobba så mycket. Men jag kan ju såklart ha fel, Det har ju hänt förut :)
 
P Peter Petterson skrev:
Ja kanske det blir bättre med tiden, Men golvvärmen vettefan hur mycket den jobbar har ju varit Juni,Juli,Aug och den har ju inte behövt jobba så mycket. Men jag kan ju såklart ha fel, Det har ju hänt förut :)
Golvet är väl bara ytbehandlat på ovansidan antar jag. Oavsett golvvärmen kan det ju vara så att det än så länge är fuktigast på ovansidan strax under ytskiktet och då reser det sig. Sprickorna du har visar dessutom att golvet gistnat. Med tiden bör det jämna ut sig. Men problemet är att du inte har tid att vänta.
 
S
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Oj, det där golvet kommer ju röra sig hur mycket som helst. Inte konstigt att det sviktar. Det kommer inte ens krävas att det kryper ut mot väggarna för att det skall bukta.

Jag skulle (trist nog) hävda att det är fel golv att lägga på så stora ytor. 15-20mm runt om och en tvärliggande bräda (tröskel) i dörrarna skulle jag lagt för att inte få det att resa sig. Som snickare hade jag sagt nej till att lägga golvet som på bilderna.

Med det sagt finns det kanske golvisar som har hemliga trick. Jag sysslade mest med platsbyggda garderober och kök. Fast ett och annat golv har jag lagt.
Men golvet buktar ju i alla möjliga rum, och i en attefallare? Du kan väl inte hävda att detta är ett golv som inte tål att läggas i ett vanligt rum?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.