I Ida Sze skrev:
Var det svårare att arbeta med vanligt gips? Hur blev det runt fönster och dörrkarmar? Vad jag har förstått blir det en ganska stor kant där om man använder vanligt gips.

Tog ni bort plastmattorna och la nytt golv? Var det svårt att få bort plastmattorna och vad fanns under?

Använde ni spackeltejp?
Försöker reda upp frågorna en åt gången.

1. Valde vanlig gips pga mkt billigare och som någon skrev är renoveringsgipsen hårdare och därmed svårare att jobba med.

2. Om foder satt slätt tidigare så blir ju en kant på ca 13 mm där väggen är tjockare. Antingen kan man Sala den biten och sedan sätta foder så att det blir slätt. Annars finns det L-lister som man borde kunna använda. Vi kommer göra det förstnämnda pga att vi vill ha samma stil på samtliga foder. (Har inte satt runt fönster ännu då vi inte har hunnit. Men runt innerdörrarna valde vi att byta dem inkl karm så vi köpte tjockare karmar och löste det problemet så.

3. Oh ja. Bort med allt gammalt som inte fyllde någon funktion. Nu var dessa limmade på masonit som var spikad. Så det gick hyfsat enkelt att få bort masoniten. Är det limmat på betong så är det mer jobb men det går ändå. Under masoniten fanns spontat trä som undergolv.

Lade KHÄRS ekparkett på 3mm foam för att fånga upp ojämnheter bättre. Blev bra.

4. Remsorna var det absolut minsta problemet. Fyllde skarvarna mellan skivorna först med spackel. Därefter limmade pappersremsorna med våtrumslim. Blev hur bra som helst. Sen är det ”bara” att spackla och slipa för glatta livet. Skulle nog rek en giraff för sliparbetet. (Hade tänkt köpa hela tiden men andra skrev om slipklossar med inbyggd sug som jag inte alls gillade, men hade då kommit så långt att jag lät bli)

Kan ta lite foton ikväll när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En nackdel med den tjockare gipsen och gamla el-dosor är att få eldosor att greppa. Med renoveringsgips greppar klorna i eluttagen bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Real-House skrev:
En nackdel med den tjockare gipsen och gamla el-dosor är att få eldosor att greppa. Med renoveringsgips greppar klorna i eluttagen bra.
Det kan vara en nog så viktig poäng.
Kan tillägga att elektrikern inte hade något problem med dom dosor som inte ändrades på. Några väggar satte vi nya dosor och några väggar fick vi låta de gamla vara kvar..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det kan vara en nog så viktig poäng.
Kan tillägga att elektrikern inte hade något problem med dom dosor som inte ändrades på. Några väggar satte vi nya dosor och några väggar fick vi låta de gamla vara kvar..
Som tur är så är sambon elektriker så det klarar han!

Tack för massor av svar på ditt tidigare meddelande. Skicka gärna lite bilder. Det är kul/bra att se!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson
R Real-House skrev:
En nackdel med den tjockare gipsen och gamla el-dosor är att få eldosor att greppa. Med renoveringsgips greppar klorna i eluttagen bra.
En del har möjlighet till föelängningsringar eller har fäste för skruv så att man inte behöver gripklorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I Ida Sze skrev:
Som tur är så är sambon elektriker så det klarar han!

Tack för massor av svar på ditt tidigare meddelande. Skicka gärna lite bilder. Det är kul/bra att se!
Jaja ingen fara. Jag är själv tacksam för all hjälp man kan få här så om jag kan hjälpa till i sin tur så är det bara bra. Man lär ju sig massor hela tiden.

Så här ser man lite med gips och golv. Man kan säga att alla ytorna är helt nya.

Där dörrkarmarna är bytade så blir det slätt mot väggen.

Runt fönster och altandörrarna så får man sätta en typ fyrkantslist först mot karmarna (Sala) och sedan kan man sätta likadana foder mot denna. Lite mer jobb men man gör det bara en gång… 😩😭😅

Hoppas det framgår hur jag menade.
 
  • Modernt kök med vita skåp, mörkt träbord, inbyggda apparater och öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemkorridor med trägolv, vita väggar, dörrar på sidorna, och belysning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med öppen dörr, en hall, ytterkläder, vägg i ljusa färger, bostadsinteriör, vardaglig, enkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av vit vägg och dörrkarm, säng med randigt överkast, hundbädd på trägolv, fönster med grönt utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med synlig vägglampa, fönster, bänkskiva och rengöringsmedel. Skadad fönsterkarm i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.