K K. L skrev:
Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.

Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
Konsumentdagarna är helt tydligen men som vanligt i Sverige ser man inte efter lagarna eller det finns inga möjligheter att få upprättelse. Även om du är hemmafixare och tycker proffsverktyg är för dyrt så beakta att festool ger 3 års service gratis
Tex. Du skickar in utrustningen som kommer med vändande bud. Ingen debitering. Ingen utredning om om vems fel det är. Makita är bra kvalite och lågt pris. Hyr istället proffsgrejer genom Hygglo tex
Som alternativ.
 
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Har egen erfarenhet av att elektriska maskiner SKA inhandlas hos företag specialiserade på maskiner och inte dagligvaruhandeln eller lågprisbutiker (JULA, Rusta, Biltema, ÖoB, Lidl, NetOnNet osv).
När jag vid ett svagt tillfälle (en helgdag sent på eftermiddagen) köpte en slipmaskin på JULA av okänt märke så höll den i 3 dagar. Reklamerade varan med påföljd att jag blev utan maskinen medan den undersöktes. Efter ett antal veckor fick jag meddelande om att den var trasig och att en ny kunde avhämtas i butik.
Under dessa veckor då jag saknade maskinen blev jag tvungen att köpa en ny på en RIKTIG affär av märket Bosch (Blå) . Den fungerar ännu klanderfritt.
JULA maskinen vägrade jag att hämta ut utan krävde pengarna tillbaks men gick bara ett tillgodo kvitto.
Inhandlar nu bara skruv, spik, glödlampor och annat icke elektriska varor.
 
kisumisu
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Släpp det och gå vidare i livet. Köp från andra företag framöver. Jag kommer inte köpa något som har värde från tex Biltema, Jula då jag att produkten kommer gå sönder inom ett år. Man får oftast vad man betalar för "dessvärre".
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där är en grov övergeneralisering. Bägge affärerna har både "skit" och klart prisvärda produkter.
Ni har båda rätt.
Men Biltema har åtminstone garanti på sina grejor. Lämmat in flera gånger tom lite tveksamma saker men ändå fått goodwill t ex en summa köpa något annat i butiken osv.

Men hos Jula är det ju "ord mot ord" och kunden har fel som gäller.
Såhär är det årminstone i Luleå.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
kisumisu
V Vector skrev:
Det har man väl förstått att företagen tar bort recensioner om det inte passar dom. Det är ju jula som tar emot dom å hanterar dom......
Så är det tyvärr.

Gäller även Facebook mm inte bara företagets egen sida. Så de mesta som finns på nätet går inte jämföra.

Kommer nu främst ihåg Canal Digital dagens Allente. När jag ställde bara en fråga varför "grannlands tv" inte ingår. I t ex Danmark och Norge ingår SVT och var det i Danmark även Tv4 Sverige medans vi kan inte se deras motsvarighet Tv2.
Det plokades bara bort och svarades aldrig på.

Även Youtube kör censur i sina kommentarer. Allt syns inte för alla.
 
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Tycker du skall begära dina 250kr tillbaka!
Det står klart och tydligt i manualen att om sågen startar men är svag så skall man kontakta serviceverkstad.
Då den är helt ny så tycker jag att det borde vara en garantiservice.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
C Carsten Sjölin skrev:
Dum på riktigt hör jag...
Då vet vi att jag hade rätt….
 
L Ladreva skrev:
Tycker du skall begära dina 250kr tillbaka!
Det står klart och tydligt i manualen att om sågen startar men är svag så skall man kontakta serviceverkstad.
Då den är helt ny så tycker jag att det borde vara en garantiservice.
Jag är helt inne på det också, om den inte går som den ska när den är nyköpt så ska det gå inom garantin då det även står i manualen.
Gällande specialverktyg och kunskap etc. är enligt mig betydelselös då det inte ska förväntas av en att man måste köpa till det för fungerande produkt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Så som det är beskrivet här i tråden, så känns det ju som ett solklart fel från Julas sida. Både enligt garantin (ett avtal) och den lagenliga reklamantionsrätten. Problemet ligger nog bara i att Jula kan blåneka till att ha utfört ngn justering. Och den fungerar ju nu.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Jula agerar oseriöst. Skriv ut den här tråden och skicka som pappersbrev i vanligt kuvert med posten till Jula’s VD och fråga om hon/han skulle vilja vara kund hos sig själv? För jag gissar den personen har minst erfarenhet av alla att handla på Jula
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Se till att tanka den med akrylatbensin. Jula vägrade mig garanti för att jag tankat med blyfri 95 med korrekt oljeinblandning, enligt instruktionerna i manualen...
Akrylat är målarfärg! Alkylat är nesin!
 
  • Haha
kisumisu
  • Laddar…
Inte nesin!! Bensin!
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
et jag tycker är ynkligt är att någon Jula-anställd ljuger och inte vågar framträda.
Personligen går jag alltid så högt upp i företaget som möjligt vid såna här ärenden.
Ring Jula centralt & passa även på att maila vid odyl.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Det är ju ganska enkelt egentligen. Vissa saker köper man på Jula med fördel och annat gör man det inte. Jag har en röjsåg från Stihl som jag är mycket nöjd med. Den är köpt hos en specialist på denna typ av utrustning på nätet visserligen. Men den lämnas till min lokala affär som är specialist på cyklar och motorer av typen gräsklippare, motorsågar och röjsågar för service. Blir bäst så.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det har man väl förstått att företagen tar bort recensioner om det inte passar dom. Det är ju jula som tar emot dom å hanterar dom......
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Efter många års användande av bensindrivna motorsågar, köpte jag en batteridriven av Jula. Den fungerade bra, tills jag satte den i en så kallad motorsågshållare, på en liten skogsmaskin, likadan hållare som alla mina andra motorsågar suttit i. Man sticker alltså ner sågsvärdet i hållaren, likt när man sticker ner en kniv i en knivslida.
När jag kört bara några meter, föll batteriet ur motorsågen. Jag satte dit det igen. Körde kort sträcka, och batteriet föll ur. Efter en tredje gång var det uppenbart att mekanismen som skall hålla batteriet på plats, tills man tar loss det för laddning, är för klent utformad. Julas kundtjänst var tveksamma om det skulle accepteras som ett garantiärende. Om inte, fick jag betala 250 kr för att de skulle ta emot sågen även om de inte gjorde något åt den. Här tillade de också att de inte kunde ta tillbaka den eftersom det var en såpass dyr sak. Och en personal menade att man inte får transportera maskinen med batteriet på plats.
Jag instämmer med trådstartaren. Jag tycker Jula rundar garantivillkoren, och den "nöjd-kund-policy" dom tidigare varit bra på. Trist.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B barka skrev:
Efter många års användande av bensindrivna motorsågar, köpte jag en batteridriven av Jula. Den fungerade bra, tills jag satte den i en så kallad motorsågshållare, på en liten skogsmaskin, likadan hållare som alla mina andra motorsågar suttit i. Man sticker alltså ner sågsvärdet i hållaren, likt när man sticker ner en kniv i en knivslida.
När jag kört bara några meter, föll batteriet ur motorsågen. Jag satte dit det igen. Körde kort sträcka, och batteriet föll ur. Efter en tredje gång var det uppenbart att mekanismen som skall hålla batteriet på plats, tills man tar loss det för laddning, är för klent utformad. Julas kundtjänst var tveksamma om det skulle accepteras som ett garantiärende. Om inte, fick jag betala 250 kr för att de skulle ta emot sågen även om de inte gjorde något åt den. Här tillade de också att de inte kunde ta tillbaka den eftersom det var en såpass dyr sak. Och en personal menade att man inte får transportera maskinen med batteriet på plats.
Jag instämmer med trådstartaren. Jag tycker Jula rundar garantivillkoren, och den "nöjd-kund-policy" dom tidigare varit bra på. Trist.
I det fallet så skulle du kanske åberopa konsumentköplagen istället och hävdat konstruktionsfel.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.