Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Sammenlign for eksempel med TPS73633 som er en mer moderne LDO
Texas Instruments datablad för TPS73633 hänvisar till en annan modell TLV755P
som är visad som aktiv.
Men ingen av dessa finns att köpa på det ställe där jag handlar komponenter...
 
B Bo Berglund skrev:
Texas Instruments datablad för TPS73633 hänvisar till en annan modell TLV755P
som är visad som aktiv.
Men ingen av dessa finns att köpa på det ställe där jag handlar komponenter...
Der er mange tilsvarende LDOer på markedet.
Se for eksempel PJ9193-x33, den finnes som SOT-23-3 (uten enable-inngang) og SOT-23-5 (med enable).
https://www.lcsc.com/product-detail/Linear-Voltage-Regulators-LDO_PJSEMI-PJ9193M33SE_C686644.html
Jeg opplever at LCSC.com er seriøs, vil ikke levere deg "fake".
Hvor foretrekker du handle komponenter?

Du vil finne TPS73633DVBR på Aliexpress, men der har jeg opplevd (èn gang) å få en batch som leverte feil (for høy) spenning, altså "fake". Så vurder nøye kommentarer fra andre kjøpere før du bestiller derfra - og test det du mottar før du tar de i bruk.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Hvor foretrekker du handle komponenter?
Jag antar att detta betyder på svenska:
Var föredrar du att handla komponenter?

Svaret är att tidigare när jag jobbade med elektronik/programutveckling så var det inga problem att kontakta de leverantörer min firma hade och få tag på de komponenter som krävdes. Men nu när jag är pensionerad hobbyist är det betydligt besvärligare, så jag använder ställen som electro:kit etc.

Men hur som helst så har jag varit bortrest ett tag och min hemmaläsare är under tiden nedtagen. (Den på landet fungerar däremot felfritt mot Vattenfalls elmätare...)

Jag har fått hem de beställda regulatorerna under tiden men nu skall jag iväg igen så det blir testat senare.

Jag har också insett att en simpel RC-koppling på RESET nog är en dålig idé med tanke på strömförsörjningens problem, det borde vara något som håller ESP i reset tills allt stabiliserats och först då släpper loss systemet. Kanske ett par sekunder eller så..

Systemändring
Nu har jag emellertid också insett att jag borde avlägsna all onödig logik och funktion från ESP-läsaren och endast ha följande kvar:
- Startupkod som initierar systemet och rapporterar att den är igång.
- Här ställs också MQTT-brokerns adress in.
- I loop():
- En HAN-läsarfunktion som en gång i minuten (behöver inget tätare) väntar in ett telegram och kollar CRC. Ifall det är OK skicka telegrammet via MQTT till brokern och gå i viloläge till nästa minut. Detta fanns inte men jag har implementerat det redan.
- Ifall telegrammet hade CRC-fel, läs in nästa och skicka det i stället.
- I loop() kolla ifall f/w-uppdatering via OTA är anropad och i så fall fullgör den funktionen.

Som det är gjort med esp8266_p1meter_sv från GitHub (som jag baserat min version på) så avkodas också telegrammet och värdena formateras om från flyttal till integer. Sedan skickas det via MQTT som ett telegram per parameter...
Detta är ju onödigt eftersom den klient som prenumerererar på MQTT-data är mycket mer kapabel än ESP8266-baserade moduler och kan göra vad som krävs utan att störa datainsamlingen genom att läsa in och avkoda telegrammet i sin helhet...
Därute behövs bara en "transportör" av data från mätaren via MQTT-brokern till process-servern...
 
B Bo Berglund skrev:
Jag antar att detta betyder på svenska:
Var föredrar du att handla komponenter?
Exact! 👍

Jag har också insett att en simpel RC-koppling på RESET nog är en dålig idé med tanke på strömförsörjningens problem, det borde vara något som håller ESP i reset tills allt stabiliserats och först då släpper loss systemet. Kanske ett par sekunder eller så..
Javisst. I våre design benytter vi spenningsovervåker-IC som holder ESPen i RESET inntil spenningen er kommet opp. Det er spesielt viktig dersom det er mye kapasitans (som er sterkt anbefalt), fordi spenningen da kommer opp langsomt, slik at man risikerer at den booter mens den er i "brownout"-sonen.

Du ønsker kanskje å selv ferdigstille firmware - men om du ønsker en mer komplett løsning "out of the box" så kan du jo vurdere å benytte vår: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
Du finner ferdige binærfiler for de fleste typer ESPer.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag antar att detta betyder på svenska:
Var föredrar du att handla komponenter?

Svaret är att tidigare när jag jobbade med elektronik/programutveckling så var det inga problem att kontakta de leverantörer min firma hade och få tag på de komponenter som krävdes. Men nu när jag är pensionerad hobbyist är det betydligt besvärligare, så jag använder ställen som electro:kit etc.
När jag bodde i USA handlade jag mest från Mouser, dom har ju i princip allt. Provade precis att göra en beställning från svenska sajten nyligen och det verkade vara samma priser som i USA, med väldigt bra växelkurs om man valde att betala i SEK, och fri frakt.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
S
S Sp1nd3l skrev:
Nix, men har beställt en [länk] som jag ska prova till helgen.
Fungerar med denna så måste ha varit något knas med usb-adaptern.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Fungerar med denna så måste ha varit något knas med usb-adaptern.
Står inte ifall den tar strömmen från mätaren eller om den är separatmatad med 5V.
Jag har aldrig fått en RPi att rulla med ström från mätaren...
RPi drar troligen alldeles för mycket för att köra på mätarens ström.
Har provat med PiZero W och Eons elmätare.
 
S
B Bo Berglund skrev:
Står inte ifall den tar strömmen från mätaren eller om den är separatmatad med 5V.
Jag har aldrig fått en RPi att rulla med ström från mätaren...
RPi drar troligen alldeles för mycket för att köra på mätarens ström.
Har provat med PiZero W och Eons elmätare.
Usb-adaptern var kopplad till en Raspberry Pi 4 med original power supply. Så den hade separat strömförsörjning. Provade dessutom med en Intel NUC med Windows 11 utan framgång.
 
S Sp1nd3l skrev:
Usb-adaptern var kopplad till en Raspberry Pi 4 med original power supply. Så den hade separat strömförsörjning.
Jag byggde en enkel konstruktion baserad på RPiZero W och med en väldigt enkel datainverterare för serieporten från elmätaren.
Sen hade jag ett program som läser in data som mätaren skickar och gör vad man vill med detta. Konstruktionen fungerade utmärkt när jag drev RPiZero från en powerbank och jag fick HAN-data via MQTT dit jag ville.
Men den vägrade att fungera när jag försökte köra med elmätarens strömförsörjning (5V). Det beror absolut på att RPiZero drar mer än vad elmätaren vill lämna ifrån sig.

Så jag fick skippa RPiZero för att i stället bygga med ESP8266, som drar mycket mindre ström...
Det finns ingen tillgänglig ström i mätarskåpen varken på landet eller hemma.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag byggde en enkel konstruktion baserad på RPiZero W och med en väldigt enkel datainverterare för serieporten från elmätaren.
Sen hade jag ett program som läser in data som mätaren skickar och gör vad man vill med detta. Konstruktionen fungerade utmärkt när jag drev RPiZero från en powerbank och jag fick HAN-data via MQTT dit jag ville.
Men den vägrade att fungera när jag försökte köra med elmätarens strömförsörjning (5V). Det beror absolut på att RPiZero drar mer än vad elmätaren vill lämna ifrån sig.

Så jag fick skippa RPiZero för att i stället bygga med ESP8266, som drar mycket mindre ström...
Det finns ingen tillgänglig ström i mätarskåpen varken på landet eller hemma.
Max 250 mA fra 5V på elmätaren, samt relativt klart spesifisert hvor mye inrush og korte peak strømmer som kan leveres: https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fce1f1.pdf
 
Exakt, så man kan inte köra RPi direkt fån mätaren...
 
P paralun skrev:
Men då med en Kamstrup Omnipower som då behöver extern 5V matning för att öppna optopkopplaren..
Dette er ikke en helt presis beskrivelse.

Kamstrup Omnipower har en relativt svak intern strømforsyning, som leverer 4,15V til HAN-P1 modulen, hvor man kan trekke 75 mA (inn på modulen). Det er for lite til å kunne levere 5V / 250 mA ut på P1 HAN porten, slik standarden krever. Derfor er der heller ingen 5V utgang på HAN-P1 modulen. Kamstrup spesifiserer derfor at om man kobler en HAN-leser til RJ45-kontakten så må man koble inn en ekstern spenningsforsyning.

Denne spenningsforsyningen må da kunne drive den tilkoblede leseren, og benyttes jo også for å gi HAN-P1 modulen 5V på en inngang på RJ12 kontakten slik at HAN-P1 modulen leverer data.
Det signalet inverteres gjennom HAN-P1 modulen, og legger en inngang bak modulen lav for å signalisere til selve elmätaren at den skal pushe payloads.
 
B Bo Berglund skrev:
Exakt, så man kan inte köra RPi direkt fån mätaren...
Det borde väl finnas nån Hat även för detta?
 
K karlmb skrev:
Det borde väl finnas nån Hat även för detta?
Behövs ingen "hat" för att invertera seriedata. Bara två motstånd och en transistor...

Däremot behöver man extern 5V matning till RPi och det finns inte åtkomligt ute i Eon:s elskåp...
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.