V Vildtass skrev:
Hej, Jag har ett problem gällande taxeringsvärdet på min suterrängsvilla…
Givet siffrorna låter det som en byggyta på 120 kvm. Och att din pappa klassade hela nedervåningen som biyta. Och det är inte riktigt rätt.

Men sedan verkar det ha tillkommit 60 kvm. Är det någon tillbyggnad? Eller är det så att det finns garage i huset? Eller är det en inredd vindsvåning? Då var det varken bo eller biyta från början.
Ett garage som inte kan nås inifrån tror jag räknas som ingenting. Men kan det nås inifrån så räknas det som biyta. Men 60 kvm är väl lite för mycket för garage.

Tror det är en god ide att uppge bo och bi-yta som besiktningsmannen uppskattat. Du kan själv räkna. Reglerna finns på skatteverkets hemsida. Det är inget svårt.

Ifall skatteverket skulle fråga ang den ändrade uppgivna ytan (risken är nog ca 0%) så är det bara svara att du övertagit byggnaden och fått uppgifterna från en besiktningsman. Sedan är du bortkopplad. Inga problem där.

Att det renoverats är inte givet att det påverkar taxeringsvärde. Det beror på vad som gjorts. Vid nästa fastighetstaxering fyller du bara i enligt med reglerna. Inga konstigheter där.

Försäkringsbolaget är det nog bra ide att ge korrekta uppgifter. Bara kontakta dom och be att få uppdatera de uppgifter de är intresserade av. Brukar mest handla om hur många ställen man kan tappa vatten.
Men iom att boytan ökar kan nog din premie öka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sanna och korrekta uppgifter är naturligtvis bättre än felaktiga. Som sagt har ju taxeringsvärdet liten betydelse för fastighetsavgiften idag, men om, helt hypotetiskt, fastighetsskatten skulle återinföras så är det ju skattefusk att inte deklarera rätt uppgifter. Har man inte moraliska problem med det så kanske i alla fall risken att bli upptäckt och få dryga straffavgifter kan uppmuntra en att göra rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Varför blanda in jurister och kommunen? Det är bara att justera uppgifterna hos skatteverket och somna om. Ingen kommer ifrågasätta ändringarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej.
Din pappa sålde förmodligen huset utan mäklare!
Om du vill sälja framöver så kommer ingen mäklare att nöja sig med felaktiga siffror.
Logga in på Lantmäteriet med bankid och läs allt om din fastighet.
Du laddar ner det du vill ha.
Rätta siffror gynnar dig alltid.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Om jag satt i dina kläder skulle jag se till att försäkringsbolaget har rätt uppgifter om ytor , antal badrum osv och sedan låta fastighetsdeklarationen vara.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
W Willerwalle58 skrev:
Hej.
Din pappa sålde förmodligen huset utan mäklare!
Om du vill sälja framöver så kommer ingen mäklare att nöja sig med felaktiga siffror.
Logga in på Lantmäteriet med bankid och läs allt om din fastighet.
Du laddar ner det du vill ha.
Rätta siffror gynnar dig alltid.
Inget hus jag har sålt eller köpt har haft rätt uppgifter hos skatteverket. Ingen mäklare har haft några synpunkter eller ens bemödat sig att kontrollera uppgifterna.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag hade House:id en längre tid. Den plockade ner ingenting. Så jag avinstallerade den. (Har fått en del dok direkt från kommunen.)
Undrar om detta är ett sätt för appens skapare att tanka hem information som de annars inte skulle enkelt få ta del av?

Ingen ide att prova om man inte ens får ned nåt då... ?
 
S SonnyListon skrev:
Eller att politiker på något sätt är mer begåvade än genomsnittet?
Troligen, i varje fall om du ser dig själv i spegelen och tror dig se genomsnittet...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag tror inte att detta är särskilt ovanligt. Mitt hus är 210+20 men Skatteverket tror att det är 145+0. Det är i princip samma för alla hus på gatan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
W Willerwalle58 skrev:
Hej.
Din pappa sålde förmodligen huset utan mäklare!
Om du vill sälja framöver så kommer ingen mäklare att nöja sig med felaktiga siffror.
Logga in på Lantmäteriet med bankid och läs allt om din fastighet.
Du laddar ner det du vill ha.
Rätta siffror gynnar dig alltid.
Detta stämmer inte fullt ut. Vi köpte ett hus som var uppmätt till 160 kvm, men taxerat som 113, med mäklarens goda minne. Tomten var dessutom bara angiven till en fjärdedel av totalytan i taxeringen.
Tur för oss då den som först vann budgivningen inte fick lån pga det stora gapet mellan taxeringsvärde och marknadsvärde. Ett gott skäl till att ha rätt uppgifter i taxeringen.
Vi har nu korrigerat vilket gav en dubblering av taxeringsvärdet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag tror inte att detta är särskilt ovanligt. Mitt hus är 210+20 men Skatteverket tror att det är 145+0. Det är i princip samma för alla hus på gatan.
Hur jävla svårt är det att göra rätt? Om det finns felaktiga uppgifter rättar man väl dom? Vad är problemet? Att feta medelklassmänniskor skall vara ”outlaw” och lura myndigheterna? Kom igen! Vilket samhälle vill ni ha?
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför blanda in jurister och kommunen? Det är bara att justera uppgifterna hos skatteverket och somna om. Ingen kommer ifrågasätta ändringarna.
Denna tråden är ju klart intressant. Funderade på samma sak. De gamla ägarna har byggt om garaget till ett rum. Men tror inte detta är ändrat i boytan.
Samma gäller biytor som uterum och garage. Inte några jätteytor, men ändå.
Tror jag har originalpapperna på huset i en pärm, men var kan man annars se vilka ytor som är inräknade?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Tror jag har originalpapperna på huset i en pärm, men var kan man annars se vilka ytor som är inräknade?
Spelar det någon roll? Det är väl bara att mäta ytorna som dom ser ut i dag och rapportera in resultatet? Skatteverket skiter i hur det såg ut förr i tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spelar det någon roll? Det är väl bara att mäta ytorna som dom ser ut i dag och rapportera in resultatet? Skatteverket skiter i hur det såg ut förr i tiden.
Det spelar roll på det sättet att om huset har en given yta, behöver jag inte mäta alla skrår och vinklar utan i så fall enbart de ytorna som eventuellt inte är medräknade.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Denna tråden är ju klart intressant. Funderade på samma sak. De gamla ägarna har byggt om garaget till ett rum. Men tror inte detta är ändrat i boytan.
Samma gäller biytor som uterum och garage. Inte några jätteytor, men ändå.
Tror jag har originalpapperna på huset i en pärm, men var kan man annars se vilka ytor som är inräknade?
På mina original ritningar (finns flera) så har där gjorts flera ändringar innan huset byggdes.
Stora rummet förlängdes med 25 kvm samtidigt som rum under i källaren blev motsvarande större.
Tvättstugan gjordes större och garaget fick också några kvm till.
Alla ändringar gjordes innan huset byggdes.
Tegel villa med gjutet valv.
Under alla år innan jag köpte det och fram till året innan jag då sålde så fattades det rätt så många kvm då allt baserades på första ritningen och måtten ändrades men inte summeringen.
Dvs på alla ritningar så var ytan både uppe och nere fel så att lita på ritningarna är kanske inte att rekommendera iallafall på lite äldre hus:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.