F
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Sven_Norma och 105 till
  • Laddar…
Det har man väl förstått att företagen tar bort recensioner om det inte passar dom. Det är ju jula som tar emot dom å hanterar dom......
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Lasse43 och 23 till
  • Laddar…
K
Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.

Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 14 till
  • Laddar…
Jag har själv enbart positiva erfarenheter av garantiärenden hos Jula, men detta låter illa.
Såvida det inte står något i manualen om justering av ställskruven?
 
  • Gilla
Kashew och 27 till
  • Laddar…
Små bränslebotorer brukar alltid behövas ställas in när de är nya...
"Riktiga" försäljare pakacr ju alltid upp och monterar motor/röjsågar innan leverans och det är så de kan starta upp dem och ställa in förgasaren vid behov. Samt att ofta så får man en gratis inställning när man kört in motorn ifall det behövs
 
  • Gilla
sa7ato och 7 till
  • Laddar…
F
Perfekt med 250kr. Hur skall man bråka om det? beloppet är även mindre än att tas upp hos ARN. Well played Jula…..
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
D
Maskiner går inte att köpa Jula, katastrofdåliga märken med kass kvalité. (Ja, det finns enstaka undantag)
 
  • Gilla
S0MMER och 8 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Så företaget har i mail erkänt att de justerade sågen?

Skicka, med ett leende, ärendet till ARN.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Thomas Buskhagen och 16 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Så företaget har i mail erkänt att de justerade sågen? Skicka, med ett leende, ärendet till ARN.
Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.

Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.

Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
 
  • Gilla
  • Älska
Rejäl och 23 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.

Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.

Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Aha, har de en undere gräns på 500 kr, det hade jag missat. Tack!

Ja då hade jag övervägt att gå till tingsrätten som småmål bara för principen.

Och lagt några timmar på att skriva ärliga recensioner.
 
  • Gilla
lunnabo och 9 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Aha, har de en undere gräns på 500 kr, det hade jag missat. Tack!
Det är krångligare än så... Gränsen varierar beroende på ärendets art. Se:
https://www.arn.se/tvisteomraden/
 
namnbyte
Alfredo Alfredo skrev:
Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.

Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.

Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Principer är viktiga att hålla kvar vid, hade gjort samma sak.
 
  • Gilla
lunnabo och 4 till
  • Laddar…
Fast frågan är om en förgasarjustering faller under garantifrågor? Det kan man ju råka ut för ändå beroende på vad man kör med för bränsle och vad den är justerad med från fabrik.
 
  • Gilla
Sporris och 9 till
  • Laddar…
namnbyte
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är om en förgasarjustering faller under garantifrågor? Det kan man ju råka ut för ändå beroende på vad man kör med för bränsle och vad den är justerad med från fabrik.
Beror kanske på hur special verktyget behövde vara, är det bara ovanligt är det en sak. Är det julas egna hittepå eller dylikt kan jag nog se det som garanti pga felaktig injustering från start/bristande kvalitetskontroll vid tillverkning
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fast det finns ingen förgasarjustering i världen som är fast för alltid och det brukar även framgå i instruktionsböcker hur och var man justerar. Rimligen kan det inte vara allt för special. Har skruvat med allt möjligt och många ggr är det möjligen förseglat från fabrik. Men specialverktyg låter konstigt...
 
  • Gilla
Sporris och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.