M magnu skrev:
Det är väl en del av konstruktionen. Det blir inget tryck från pumpen på vattnet, när vattnet i trumman tagit slut.
Så vattnet som är kvar i pumpen och allt avloppsvatten som inte gått ut rinner tillbaka ner i avloppspumpen och rensluckan. Så min erfarenhet är att det rör sig om någon liter.
Ok, bra då är den som ny igen då
Tackar!
 
Alltså de här maskinerna, blir så trött!

Igår ville inte torktumlare gå klart sitt program ordentligt, rätt blött i värmeväxlaren men inte igensatt. Sköljde ändå ur, torkade ur torktumlaren. Körde torktumlaren inatt igen med osäker gångtid, dock torr tvätt. Men verkar som det runnit ifrån torktumlaren då det var blött på tvättmaskinen nedanför och på golvet. Inga jättemängder - och maskinen har inte gått jättemånga timmar sedan jag plockade isär den helt och gjorde rent.

Men när jag kom upp i morse, var inte bara tvättmaskinen blöt ovanpå utan även indikerade ”kontrollera avlopp” samt att pumpen snurrade konstant. Stängde av maskinen och satte på ett centrifugeringsprogram men pumpen bara stod och tuggade.

Är rädd att vattnet ovanifrån har pajat elektroniken på tvättmaskinen. Men får väl prova att plocka isär båda maskinerna igen…

Eller några andra tips och idéer..?
 
Redigerat:
  • Gilla
Skyflakes och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått?

Det var säkert vatten på spillbrickan. Då räcker det med att vicka ordenligt på maakinen, så vattnet rinner bort.
 
M magnu skrev:
Hur har det gått?

Det var säkert vatten på spillbrickan. Då räcker det med att vicka ordenligt på maakinen, så vattnet rinner bort.
Hej, slängde ut skiten när jag insåg att den inte värmde vattnet heller… även strulande torktumlare från Miele flög ut. Kändes bra att dumpa på tippen. Haft gamal Boschmaskiner stående oinkopplade efter vi flyttat från lägenhet och de fick flytta upp. Funkar hur bra som helst!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för tippset med igensatt luftning på Miele tvättmaskin, efter rengöring av luftslangar fungerar tvättmaskinen som vanligt igen./Pär
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Har också en Miele tvättmaskin, den tömmer inte alls, och hänger inte upp heller. Måsta manuellt tvinga frugan att göra det och det kommer med ett återkommande missljud. Dags att uppgradera? 😇
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Har också en Miele tvättmaskin, den tömmer inte alls, och hänger inte upp heller. Måsta manuellt tvinga frugan att göra det och det kommer med ett återkommande missljud. Dags att uppgradera? 😇
japp vid missljud så skall man uppgradera...
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har också en Miele tvättmaskin, den tömmer inte alls, och hänger inte upp heller. Måsta manuellt tvinga frugan att göra det och det kommer med ett återkommande missljud. Dags att uppgradera? 😇
Avses uppgradering av tvättmaskin eller fruga?
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
P peerwiden skrev:
Tack för tippset med igensatt luftning på Miele tvättmaskin, efter rengöring av luftslangar fungerar tvättmaskinen som vanligt igen./Pär
Igensatt luftning påverkar många hushållsmaskiner. Senast vår diskmaskin. Med igensatt luftning töms inte allt diskvatten ut och disken blir inte helt ren
 
A
M magnu skrev:
Igensatt luftning påverkar många hushållsmaskiner. Senast vår diskmaskin. Med igensatt luftning töms inte allt diskvatten ut och disken blir inte helt ren
Har aldrig hört detta om en duskmaskin
 
MultiMan
Gillar inte dusk-maskiner så jag tänker spela vår nationalpoet tills ljuset värmer oss igen:

 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 2 till
  • Laddar…
Även jag sällar mig till skaran av necronomicons som med hjälp av magnu's besvärjelser och diverse youtube har blåst ur samtliga in- och utlopp i en Miele W1513. Den såg fräsch ut, förutom att den tömde hemskt dåligt, luckan hängde lite snett pga halvtrasigt gångjärn, och lite tråkig gummiring som tätar mot luckan. Blev lite överraskad när jag såg att den slutade tillverkas 2008.

Jag behövde inte ta av högra sidan, bara vänster + lock + front. Angående att få av toppluckan så stod jag och slet och fick fXn inte upp den trots diverse "skruva ut, sen skruva in". Det visade sig att man behöver skruva ut, men inte helt ut, sen *trycka in skruven*. Då trycks spärren åt sidan och man kan lyfta av locket. Googla efter Miele W1113tech service manual.pdf för instruktion om detta, och massor av annat godis man prova.

Nu hoppas jag den fortsätter funka i 16 år till. Mest besviken är jag att den inte verkar ha ett program för att bara skölja + centrifugera.

edit: så här står det i ovanstående manual:
Lid - Removal
1. Remove the screw caps from the lid side edges.
2. Loosen the lid screws about 4 to 5 turns – max. Do not completely remove the screws.
3. Press the screws in to release the retaining tabs. Lift the lid at the front, slide it to the rear and lift from appliance to remove.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.