E empame skrev:
På nya elmätaren finns ju en anslutningsport som tydligen måste aktiveras av vattenfall. Kan man inte ansluta något där?
jo. En tibber pulse tex
 
Måste väll ha smart meter för att se de i realtid.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Måste väll ha smart meter för att se de i realtid.
nej. En tibber pulse kopplar du rakt in i elmätaren. Den känner av ingående eller utgående el. Allt i realtid.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Måste väll ha smart meter för att se de i realtid.
davveno1 davveno1 skrev:
Måste väll ha smart meter för att se de i realtid.
 
  • Gilla
frepet94
  • Laddar…
Tibber Pulse verkar ju vara vad jag söker. Ser ut som man kan ha den utan att vara Tibberkund
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Hej
Jag har beställt solceller som anlänt nu.
Markmontage i söder läge, södra Halland.
30st 505W paneler. Har 20amp i huset
Skulle få en 15Ktl växelriktare
Men när jag fick leveransen var där en 10Ktl växelriktare istället.
Skrev att dom skickat fel men då svarade dom att dom räknat om på projektet innan leverans och valt en 10Ktl växelriktare istället.
Vad tycker ni om det?
Jag tänker att man missar Endel solel på våren/sommaren även om 20amp ger Max 13.8 kwh
 
R Rikard Kristensson skrev:
Hej
Jag har beställt solceller som anlänt nu.
Markmontage i söder läge, södra Halland.
30st 505W paneler. Har 20amp i huset
Skulle få en 15Ktl växelriktare
Men när jag fick leveransen var där en 10Ktl växelriktare istället.
Skrev att dom skickat fel men då svarade dom att dom räknat om på projektet innan leverans och valt en 10Ktl växelriktare istället.
Vad tycker ni om det?
Jag tänker att man missar Endel solel på våren/sommaren även om 20amp ger Max 13.8 kwh
Om jag var dig så skulle jag stå på mig och kräva en 15 kW växelriktare
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rikard Kristensson skrev:
Hej
Jag har beställt solceller som anlänt nu.
Markmontage i söder läge, södra Halland.
30st 505W paneler. Har 20amp i huset
Skulle få en 15Ktl växelriktare
Men när jag fick leveransen var där en 10Ktl växelriktare istället.
Skrev att dom skickat fel men då svarade dom att dom räknat om på projektet innan leverans och valt en 10Ktl växelriktare istället.
Vad tycker ni om det?
Jag tänker att man missar Endel solel på våren/sommaren även om 20amp ger Max 13.8 kwh
Beror lite på om du maxar 10kw och hur panelerna är placerade.
Det behöver inte vara sämre men troligtvis är det sämre...

Har du data på en typisk dag
 
A Alexn72 skrev:
Beror lite på om du maxar 10kw och hur panelerna är placerade.
Det behöver inte vara sämre men troligtvis är det sämre...

Har du data på en typisk dag
Vi har en årsförbrukning på ca 10000-12000 kwh , ev mer om jag skaffar tex en 100% elbil. Det är ju billigare för solcellsföretaget att ändra sig och skicka en växelriktare på 10 istället för 15…. Även om priset för såld solel går upp och ner så vill man ju kunna utnyttja 13.8 som man kan få ut med 20amp i huset/säkring… om solen och luft tempen är gynnsam…??? En 10 växelriktare som fläskar på MAX för länge känns onödigt och dåligt??
Dom är placerade i söder läge. I södra Halland.
 
Ja är alla paneler åt samma håll så känns det som du ska kräva de som sålt
 
A Alexn72 skrev:
Ja är alla paneler åt samma håll så känns det som du ska kräva de som sålt
Håller med!!!!
Nu fick jag svar efter många om & men….
: Jag har nu kikat igenom allting och ordnar så du får en 15KTL till din anläggning. Ber montörer ta med sig detta ut till dig när det är dags för montage här inom kort.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Slamkrypare det där. Om man nu ville ta en mindre växel så skulle ju det ha åtföljts av ett lägre pris också.
 
  • Gilla
Rikard Kristensson
  • Laddar…
K
Står det i offerten så ska det vara 15kw.

Fördelen med 10 är att den eventuellt kan vara förberedd för batterier. Annars är det ett nedköp oavsett.
 
  • Gilla
Rikard Kristensson
  • Laddar…
Ja valet är ju fritt MEN jag skulle med glädje tagit 10 an istället.

De stunder som dina paneler ger mer än en 10 a kunde hantera är så vansinnigt korta och få. Det kommer du att få se.

10 an är ju som sagt klar för batteri. Den funktionen saknar 15. Du kan vidare koppla en backupbox till den går inte heller till 15. Dessutom får du köpa till kommunikstionsdongeln, den ingår inte i 15. Men som sagt , nu har du ju kämpat dig till en 15. Inte det valet jag skulle gjort.🙃
 
E Elajomannen skrev:
Ja valet är ju fritt MEN jag skulle med glädje tagit 10 an istället.

De stunder som dina paneler ger mer än en 10 a kunde hantera är så vansinnigt korta och få. Det kommer du att få se.

10 an är ju som sagt klar för batteri. Den funktionen saknar 15. Du kan vidare koppla en backupbox till den går inte heller till 15. Dessutom får du köpa till kommunikstionsdongeln, den ingår inte i 15. Men som sagt , nu har du ju kämpat dig till en 15. Inte det valet jag skulle gjort.🙃
batteri är för dyrt än så länge tycker jag!! 13.8 på 20 amp blir lagom med en på 15 iallafall tycker jag. Annars kunde jag valt mindre paneler men det är för sent att ändra sig nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.