A Argastesnickaren skrev:
Försäkringsbolaget baserar ju din ersättning på dom siffror som du lämnar in till dom.
Har själv gjort samma resa, ändrade mina siffror inför det var dax att sälja huset.
Inte riktigt lika mycket men rätt ska vara rätt och inga problem att ändra upp till rätt siffror.
ja naturligtvis men jag var mest nyfiken på hur ts resonerar....menade bara att vill man ha huset korrekt försäkrat så är det upp till en själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Knallar man in på byggnadskontoret är det högst normalt att bara fråga om vad de har på fastigheten i form av handlingar för bygglov, ritningar osv. Ingen orkar eller får börja undersöka om varför någon frågar om en sådan allmän handling.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H
V Vildtass skrev:
Mja, om fastighetsskatten återinförs så skulle skatten/avgiften öka 7-8x om vilket ju helt klart skulle påverka vardagsekonomin, så därav avvägningen.


Tack för svar, blir ett besök hos kommunen då!


Intressant, förmodar att SKV inte hade några invändningar på dina justeringar då? Då kan jag slappna av och göra min justering. :)

Tack för alla svar, uppskattas!
Ring kommunen först och säg att du kommer, de brukar vilja att man ringer så de kan plocka fram underlaget Innan du kommer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja naturligtvis men jag var mest nyfiken på hur ts resonerar....menade bara att vill man ha huset korrekt försäkrat så är det upp till en själv.
Precis, vill man ha huset korrekt försäkrat så är det noga vad du meddelar försäkringsbolaget.
Jag ändrade min försäkring flera gånger under mina 25 år i huset på grund av renoveringar och utbyggnader.
Dock ändrade jag bara fastighetsdeklarationen 1 gång året innan försäljningen så att alla papper var ok.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Knallar man in på byggnadskontoret är det högst normalt att bara fråga om vad de har på fastigheten i form av handlingar för bygglov, ritningar osv.
omodernt förfarande numera går man in på kommunens hemsida och beställer hem handlingarna

börja undersöka om varför någon frågar om en sådan allmän handling.
inte tillåtet att fråga om det
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
V
A Argastesnickaren skrev:
Precis, vill man ha huset korrekt försäkrat så är det noga vad du meddelar försäkringsbolaget.
Jag ändrade min försäkring flera gånger under mina 25 år i huset på grund av renoveringar och utbyggnader.
Dock ändrade jag bara fastighetsdeklarationen 1 gång året innan försäljningen så att alla papper var ok.
Förstår. Efter att jag läst runt en del så fick jag intrycket att taxeringsvärdet är något som försäkringsbolag (kan) baserar sina värderingar på, men då verkar det lite sekundärt jämfört med det värde som man faktiskt meddelar försäkringsbolaget om?
 
V Vildtass skrev:
Förstår. Efter att jag läst runt en del så fick jag intrycket att taxeringsvärdet är något som försäkringsbolag (kan) baserar sina värderingar på, men då verkar det lite sekundärt jämfört med det värde som man faktiskt meddelar försäkringsbolaget om?
Exakt, om du dokumenterar renoveringar och stämmer av med försäkringsbolaget att ytorna stämmer så betalar du premie efter hur stort hus som du meddelar dom.
Skulle skada inträffa så har du foto (eller spelat in en film) som styrker standarden och givetvis så sparar du inte det i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
våra, lindrigt intelligenta, politiker
Och du är såklart mycket mindre lindrig...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det enda rimliga är att ange korrekta uppgifter. Jag tror inte man skall vara väldigt orolig för en stor ökning av fastighetsskatten och att det i sig är en anledning att trilskas. Jag ser mer uppsida än nedsida med att korrigera det här. Högre värdering, en mer rättvisande energideklaration, mindre strul om du behöver bygglov och korrekt försäkring. Vid en totalskada lär de ju inte vilja ersätta ett större hus än vad som står i pappren. Räkna dock med högre försäkringspremie.

Det har väl i både slott och koja avrundats en hel del bostadsyta genom åren, men det du tar upp är ju gigantiska skillnader.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
S
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Och du är såklart mycket mindre lindrig...
Alltså... Du menar att förutsättningar inte förändras med politiska beslut? Eller att politiker på något sätt är mer begåvade än genomsnittet? Vi hade en statsminister m.fl. som själv sade att han inte såg det komma, och att de varit naiva. Slå upp naiv, det är inte en komplimang.
 
  • Gilla
  • Haha
B6304S1 och 7 till
  • Laddar…
S
S SonnyListon skrev:
Slå upp naiv, det är inte en komplimang.
För att förtydliga, han trodde att det var en ursäkt så han kunde regera en mandatperiod till. Det trodde många andra också.
 
  • Gilla
NL12345
  • Laddar…
Jag skulle snarast säga "skynda på med detta" ...

Idag vill du snarast ha högt taxeringsvärde om du vill belåna fastigheten. Dessutom gynnsamt vid ev. framtida försäljning. Och att ens fundera på fastighetsskatt är troligen det största politiska självmål något parti skulle kunna göra m h t andelen väljare som äger hus.
 
  • Gilla
  • Wow
Vildtass och 3 till
  • Laddar…
Börja INTE med kommunen…. Finns en app som heter HOUSE:ID. Den plockar ner alla uppgifterna som finns om huset automatiskt. Tror jag fått ner cirka 50+ dokument från när tomten styckades av, alla bygglov, var VA och El är draget på tomten mm mm.

Därefter går du med i Villaägarna och ber om deras råd från deras jurister. Kostar gratis bortsett från medlemskapet på 395kr per år.

Sen är inte detta ett onormalt problem. Enklast därefter är att bara knalla upp på kommunens byggnadskontor och fråga dom ”teoretiskt” vad det innebär. Slår vad om att dom bara låter det gå. Dom fyller sina dagar ändå.

OM du måste göra något för kommunen.
Skatteverket lär inte bry sig.
 
P
Vet en här på byn som hade villa med källare där man genom marklov och förändring av det fick räkna källaren som boyta och plötsligt har en villa på 120 kvadrat ökat till 240 kvadrat.. villorna där står i en backe med hela källaren ovan jord i ena änden och under jord i andra änden..
Ingen ställer så mycket frågor utan siffror ändras till korrekta.
Och värderingen ökades rejält
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Börja INTE med kommunen…. Finns en app som heter HOUSE:ID. Den plockar ner alla uppgifterna som finns om huset automatiskt. Tror jag fått ner cirka 50+ dokument från när tomten styckades av, alla bygglov, var VA och El är draget på tomten mm mm.

Därefter går du med i Villaägarna och ber om deras råd från deras jurister. Kostar gratis bortsett från medlemskapet på 395kr per år.

Sen är inte detta ett onormalt problem. Enklast därefter är att bara knalla upp på kommunens byggnadskontor och fråga dom ”teoretiskt” vad det innebär. Slår vad om att dom bara låter det gå. Dom fyller sina dagar ändå.

OM du måste göra något för kommunen.
Skatteverket lär inte bry sig.
Jag hade House:id en längre tid. Den plockade ner ingenting. Så jag avinstallerade den. (Har fått en del dok direkt från kommunen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.