nino nino skrev:
Får man ut belastning fas för fas med en sån mätare?
Det kommer an på hva du mener med "belastning".
Alle rapporterer strøm per fase, men ikke alle rapporterer effekt per fase.
Vår firmware (amsleser.no) viser strømfordelingen grafisk så här:
Två elförbrukningsdiagram: "3010 w" import, kostnad; tre faser strömstyrkefördelning, märkta L1, L2, L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Effekt per fase
En P1-elmätare rapporterer effekt per fase. Nye elmätare som installeres i Sverige nå er P1.

Om du har en eldre elmätare som er konfigurert som HAN-NVE, så rappporterer de ikke effekt per fase.

Om det er en eldre Kamstrup Omnipower så kan ditt nettbolag omkonfigurere den fra HAN-NVE til P1.
Om det er en eldre Kaifa eller Aidon med innebygget HAN-interface så kan de ikke omkonfigureres, de vil være HAN-NVE.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det var så jag menade
Vad jag förstår så har jag en Kamstrup Omnipower, man kan kontakta nätbolaget för upplåsning av porten
 
nino nino skrev:
Ja det var så jag menade
Vad jag förstår så har jag en Kamstrup Omnipower, man kan kontakta nätbolaget för upplåsning av porten
Ja, porten er stengt inntil du ber om å få den åpnet.

Vær oppmerksom på at Kamstup Omnipower med HAN-P1 modul ikke leverer 5V (som den burde gjøre iht spesifikasjonen), se side 6 i databladet du finner i linken. Så dersom den er konfigurert som P1, og du ønsker å få effekt per fase, så har du to muligheter:
1) Powre som vist i databladet; da kan du kjøpe en vilkårlig leser for HAN-P1 port som kobles til HAN-P1 modulen.
2) Kontakte meg på post@amsleser.no, så kan vi modifisere en Pow-K slik at den kan lese måler konfigurert som P1. Du trenger da verken HAN-P1 modulen eller ekstern strømforsyning.

(Neste generasjon av Pow-K vil håndtere P1 port direkte, mens de kort vi selger nå må ha en liten modifikasjon.)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det var så jag menade
Vad jag förstår så har jag en Kamstrup Omnipower, man kan kontakta nätbolaget för upplåsning av porten
Ja kolla på din elnätägares websida hur man gör, många har det via websidan nu.

Sen är då en Kamstrup Omnipower en korkad elmätare.

Hursomhelst så kör jag med den här sladden, Slimmelezer, 4 parter från den
https://www.amazon.se/gp/product/B07JGKJ6SM/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&th=1

plus en extern spänningsmatning och ihopkopplat med RJ12 kabeln, 6 parter mot mätaren.

Kan Egil lösa det med ett bra pris så slipper du en massa jobb...😉
 
  • Gilla
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
Har precis aktiverat våran HAN-port, jag tänkte sätta dit ett XBee radiomodem som bara vidarebefordrar serieporten till mottagaren på vår server. Sedan kan man ju sända det vidare hur man vill därifrån utan att behöva köra en hel wifi/webserver på elmätarens matning, det verkar lite overkill tycker jag. En XBee drar inte mer än 40mA när den sänder så det ska ju inte vara några problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Har precis aktiverat våran HAN-port, jag tänkte sätta dit ett XBee radiomodem som bara vidarebefordrar serieporten till mottagaren på vår server. Sedan kan man ju sända det vidare hur man vill därifrån utan att behöva köra en hel wifi/webserver på elmätarens matning, det verkar lite overkill tycker jag. En XBee drar inte mer än 40mA när den sänder så det ska ju inte vara några problem.
Vilken elmätare gäller det?
 
P paralun skrev:
Vilken elmätare gäller det?
Aidon 6442S.
 
lutorm lutorm skrev:
Aidon 6442S.
Ok en HAN-P1 sen är det för mig oklart hur du tänkt dig med en Xbee?
 
P paralun skrev:
Ok en HAN-P1 sen är det för mig oklart hur du tänkt dig med en Xbee?
En Xbee (i AT-mode) ekar allting som kommer in på serieporten över radio till den konfigurerade mottagaren, så jag tänkte bara ansluta P1-transmit till Rx på Xbeen via en inverterare. Jag har redan en Xbee som mottagare för olika andra sensorer som sitter på en nätdriven server och det som kommer ut där är ju då samma data som om elmätaren varit ansluten direkt.
 
lutorm lutorm skrev:
En Xbee (i AT-mode) ekar allting som kommer in på serieporten över radio till den konfigurerade mottagaren, så jag tänkte bara ansluta P1-transmit till Rx på Xbeen via en inverterare. Jag har redan en Xbee som mottagare för olika andra sensorer som sitter på en nätdriven server och det som kommer ut där är ju då samma data som om elmätaren varit ansluten direkt.
När det gäller denna typ av data, rätt stora datamängder som kommer med 1 till 20 sekunders intervall, så tror jag Xbee tyvärr inte är lämpligaste valet. Man vill ju kunna synkronisera, buffra och validera datat så mycket som möjligt innan det trådlöst skickas vidare som paket.
 
Tjena! Är det någon som testat med Aidon 7534/7422S?
Polaren har fått en sån och jag har själv en p1reader till min 6534/6422S som funkar fint.

/Jesper
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Provade att inaktivera och aktivera HAN-porten igen via Göteborg Energis hemsida. Ingen framgång.

dmesg visar att USB-adaptern är ansluten som ttyUSB0:

dmesg | grep ttyUSB
[ 16.555460] usb 1-1.3: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

och när jag kör:
minicom -b 115200 -o -D /dev/ttyUSB0

Så visas ingen ny data på skärmen.

Provade även:
stty -F /dev/ttyUSB0 115200 raw
cat /dev/ttyUSB0

Då händer det ingenting.

Aja, antar nästa steg blir att göra en felanmälan för jag kan inte förstå vad som kan vara fel.

Edit: Felanmälan gav inget. De kunde bara se att den var aktiverad och inget mer än så.
Fick du någon ordning på det? Jag är tillbaka i GBG så är det inte alltför långt kan jag hjälpa dig att testa porten med min kabel.

/M
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Tjena! Är det någon som testat med Aidon 7534/7422S?
Polaren har fått en sån och jag har själv en p1reader till min 6534/6422S som funkar fint.

/Jesper
Vi har totalt et hundretalls Pow-P1 i drift i Sverige, Danmark og Østerrike - men dessverre ingen oversikt over hvilke fabrikater og modeller de benyttes på. Spesifikasjonen for P1-porten er detaljert og god, så jeg ser ingen grunn til at det skal være noe annerledes på en 7534 vs 6534.
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Tjena! Är det någon som testat med Aidon 7534/7422S?
Polaren har fått en sån och jag har själv en p1reader till min 6534/6422S som funkar fint.

/Jesper
Det var min. Får läsa igenom allt hur man gör för att få in den om programvara mm.
 
  • IMG_2592.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikmodul i 3D-utskrivet hölje på träyta. Visible microcontroller board possibly for a DIY project.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.