V
Hej,


Jag har ett problem gällande taxeringsvärdet på min suterrängsvilla som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla.


För ett par år sedan övertog jag föräldravillan som min pappa byggde i början av 70-talet. Min pappa hade då som ambition att ha så lågt taxeringsvärde som möjligt, vilket innebär att uppgifterna som Skatteverket har inte alls överensstämmer med verkligheten. I samband med övertaget av huset så tog vi in en besiktningsman som exempelvis mätte upp huset till ~230kvm bo-yta och ~70kvm bi-yta, vilket kan jämföras med Skatteverkets uppgifter på ~120kvm bo-yta och ~120kvm bi-yta, d.v.s. nästan en dubblering av bo-ytan jämfört med angivna siffror. Utöver det har pappa inte angett att både kök och badrum renoverats sedan 2009. Sedan jag flyttade in så har även både taket bytts ut och omfattande renovering av elsystemet gjorts.

Jag har försökt läsa på lite hur en ökning av taxeringsvärdet faktiskt skulle påverka oss, och då vi redan ligger över maxtaket så förstår jag att vår årskostnad inte kommer påverkas (i nuläget). Däremot så förstår jag att exempelvis försäkringsbolag kan ha saker att säga till om ifall taxeringsvärdet är så pass lågt satt i relation till husets faktiska värde ifall olyckan är framme, och därmed har jag en tanke om att deklarera husets faktiska bo- och bi-yta samt även deklarera gjorda renoveringar.

Min fundering till proffsen här är om det finns risk att det blir problem att deklarera en nästan dubblering av bo-ytan, d.v.s. kan Skatteverket ha åsikter kring detta och ställa sig frågande till varför bo-ytan varit så pass låg fram till nu? Det här är den första småhusdeklarationen som jag gör. Hur skulle ni göra?

Tack på förhand!

Mvh
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Du skriver bara "nymätning" i kommentarsfältet inget annat. Skicka in de siffror som stämmer, fastighetsskatten kommer inte tillbaka, Det nya taxeringsvärdet kommer påverka ditt hus marknadsvärde positivt (bra om ni någon gång i framtiden behöver låna eller sälja).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
uppge rätt uppgifter bara. Att tidigare ägare gjort fel kan ju inte du göra nåt åt ändå om de nu skulle ha åsikter. Men det har de sällan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
P
I InsidersUnited skrev:
Du skriver bara "nymätning" i kommentarsfältet inget annat. Skicka in de siffror som stämmer, fastighetsskatten kommer inte tillbaka, Det nya taxeringsvärdet kommer påverka ditt hus marknadsvärde positivt (bra om ni någon gång i framtiden behöver låna eller sälja).
Garanterar du att våra, lindrigt intelligenta, politiker inte kommer att återinföra fastighetsskatten ?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Filbert och 51 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
uppge rätt uppgifter bara. Att tidigare ägare gjort fel kan ju inte du göra nåt åt ändå om de nu skulle ha åsikter. Men det har de sällan.
Nu har ju TS övertagit sina föräldrars hus, så de kan nog ha en synpunkt...
 
  • Gilla
Stewes62
  • Laddar…
På vilket sätt då? En ny ägare är väl en ny ägare även om de tidigare är föräldrarna?
 
  • Gilla
Filbert och 25 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
På vilket sätt då? En ny ägare är väl en ny ägare även om de tidigare är föräldrarna?
Det kan ju bli en lite sur stämning mellan föräldrarna och TS om skattmasen har synpunkter...
 
V
I InsidersUnited skrev:
Du skriver bara "nymätning" i kommentarsfältet inget annat. Skicka in de siffror som stämmer, fastighetsskatten kommer inte tillbaka, Det nya taxeringsvärdet kommer påverka ditt hus marknadsvärde positivt (bra om ni någon gång i framtiden behöver låna eller sälja).
Tack för svar!

P Peter787 skrev:
Garanterar du att våra, lindrigt intelligenta, politiker inte kommer att återinföra fastighetsskatten ?
Ja det är ju egentligen det jag är mest orolig för, att det val jag gör nu riskerar orsaka stora kostnader i framtiden. Så ångesten kring det här handlar nog i stor utsträckning om avvägningen mellan eventuella försäkringsproblem om olyckan är framme vs. vad händer om fastighetsskatten återinförs.

P Peter787 skrev:
Det kan ju bli en lite sur stämning mellan föräldrarna och TS om skattmasen har synpunkter...
Föräldrarna finns inte längre i livet så det är inget att oroa sig för. :)
 
Om du redan betalat maximal Fastighetsavgiften så spelar väl rättningen till skatteverket mindre roll och vad tidigare ägare har uppgivit ska inte drabba dig även om det är ett släktband i mellan.

Man blir ju nyfiken dock på vad kommunen har i sina handlingar. Inte för att det påverkar huset som står där sedan +40 år utan mer hur det faktiska huset förhåller sig till bygglovshandlingar osv. Kanske mest relevant för ev utbyggnad i område med detaljplan förvisso
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
V
M myrstack skrev:
Om du redan betalat maximal Fastighetsavgiften så spelar väl rättningen till skatteverket mindre roll och vad tidigare ägare har uppgivit ska inte drabba dig även om det är ett släktband i mellan.

Man blir ju nyfiken dock på vad kommunen har i sina handlingar. Inte för att det påverkar huset som står där sedan +40 år utan mer hur det faktiska huset förhåller sig till bygglovshandlingar osv. Kanske mest relevant för ev utbyggnad i område med detaljplan förvisso
Tack för svar!

Bra frågor det där. Här har jag dålig koll. Går det på något enkelt sätt undersöka detta djupare utan att riskera eventuella problem med kommunen? Huset är ju enligt ritning som jag förmodar är godkänt av kommunen. Om jag får spekulera så handlar det nog om att pappa i ett försök att få ner taxeringsvärdet friserat de deklarerade siffror av bo- och bi-yta på husets källarplan, men helt säker är jag inte.
 
  • Gilla
sjober och 2 till
  • Laddar…
Det enda som händer mot försäkringsbolaget är ju att du är underförsäkrad och det spelar inte dem nån roll. Du får ju ersättning baserat på de uppgifter de har. Så vet inte de att halva huset är nyrenoverat och det händer nåt så får du ju helt sonika ingen ersättning bara. Så den biten är ju helt upp till dig själv.
Sen vet jag inte vad ångesten handlar om. Faller alla kalkyler om det blir korrekt taxerat? Så för din del så är det okej att lämna felaktiga uppgifter så länge man sparar pengar ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
H
V Vildtass skrev:
Tack för svar!

Bra frågor det där. Här har jag dålig koll. Går det på något enkelt sätt undersöka detta djupare utan att riskera eventuella problem med kommunen? Huset är ju enligt ritning som jag förmodar är godkänt av kommunen. Om jag får spekulera så handlar det nog om att pappa i ett försök att få ner taxeringsvärdet friserat de deklarerade siffror av bo- och bi-yta på husets källarplan, men helt säker är jag inte.
Åk upp till kommunen (billigast) och titta, vill man ha kopior så tar de några kronor för kopieringen dvs från kopieringsmaskin, så gjorde jag.
Försäkringsbolag vill ha byggyta och biyta, hur många våtrum/badrum och toalettrum.
Boyta är inget försäkringsbolag vill ha. Har gjort det misstaget pga att försäkringsbolaget gav mig fel uppgift, det är länge sedan nu men tror inte detta är ändrat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enda som händer mot försäkringsbolaget är ju att du är underförsäkrad och det spelar inte dem nån roll. Du får ju ersättning baserat på de uppgifter de har. Så vet inte de att halva huset är nyrenoverat och det händer nåt så får du ju helt sonika ingen ersättning bara. Så den biten är ju helt upp till dig själv.
Sen vet jag inte vad ångesten handlar om. Faller alla kalkyler om det blir korrekt taxerat? Så för din del så är det okej att lämna felaktiga uppgifter så länge man sparar pengar ?
Försäkringsbolaget baserar ju din ersättning på dom siffror som du lämnar in till dom.
Har själv gjort samma resa, ändrade mina siffror inför det var dax att sälja huset.
Inte riktigt lika mycket men rätt ska vara rätt och inga problem att ändra upp till rätt siffror.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
är huset byggt i början på 70-talet så har troligen kommunen ritningar i sitt bygglovsarkiv och i en del kommuner kan man få dem hemskickade via e-post
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
V
S Stefan1972 skrev:
Det enda som händer mot försäkringsbolaget är ju att du är underförsäkrad och det spelar inte dem nån roll. Du får ju ersättning baserat på de uppgifter de har. Så vet inte de att halva huset är nyrenoverat och det händer nåt så får du ju helt sonika ingen ersättning bara. Så den biten är ju helt upp till dig själv.
Sen vet jag inte vad ångesten handlar om. Faller alla kalkyler om det blir korrekt taxerat? Så för din del så är det okej att lämna felaktiga uppgifter så länge man sparar pengar ?
Mja, om fastighetsskatten återinförs så skulle skatten/avgiften öka 7-8x om vilket ju helt klart skulle påverka vardagsekonomin, så därav avvägningen.

H HEM2121 skrev:
Åk upp till kommunen (billigast) och titta, vill man ha kopior så tar de några kronor för kopieringen dvs från kopieringsmaskin, så gjorde jag.
Försäkringsbolag vill ha byggyta och biyta, hur många våtrum/badrum och toalettrum.
Boyta är inget försäkringsbolag vill ha. Har gjort det misstaget pga att försäkringsbolaget gav mig fel uppgift, det är länge sedan nu men tror inte detta är ändrat.
Tack för svar, blir ett besök hos kommunen då!

A Argastesnickaren skrev:
Försäkringsbolaget baserar ju din ersättning på dom siffror som du lämnar in till dom.
Har själv gjort samma resa, ändrade mina siffror inför det var dax att sälja huset.
Inte riktigt lika mycket men rätt ska vara rätt och inga problem att ändra upp till rätt siffror.
Intressant, förmodar att SKV inte hade några invändningar på dina justeringar då? Då kan jag slappna av och göra min justering. :)

Tack för alla svar, uppskattas!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.