P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Min uppfattning är att det i princip inte finns liberaler i Sverige eller konservativa. Det är bara olika smak av socialdemokrati från vänster till höger.
Dom är ju överens om 95% också.
Det ligger kanske lite i det, men det gäller inte bara Sverige. Generell välfärd har varit en trend i större delen av hela Västeuropa under efterkrigstiden, men det är inte bara socialdemokrater som för sådan politik.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det ligger kanske lite i det, men det gäller inte bara Sverige. Generell välfärd har varit en trend i större delen av hela Västeuropa under efterkrigstiden, men det är inte bara socialdemokrater som för sådan politik.
Helt sant, men Sverige ligger i framkant när det gäller försossa blocken.

Det måste man ändå ge sossarna att de lyckats bra med
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag svarade dock på inlägget innan. Vi kan ju inte börja prata om hur sjukvården är för expats det är en helt annan diskussion
Hur vore det om du citerade inlägget du svarar på i stället för något annat?

Har du nu läst på om hur sjukförsäkringarna fungerar för nederländarna resp. schweizarna?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lilla gittan jag har aldrig sagt att jag är SDare. Jag är liberalkonservativ okej, frågor på det. Ni vänsterväljare (och då menar jag de som är mer vänster än "höger"-blocket) ska alltid sätta epitet på folk.

Nämn en enda fråga SD är liberalkonservativ i
Det är ju en lömsk fråga du ställer för i många frågor så står liberalism och konservatism i motsatsförhållande till varandra. Abortfrågan t.ex.
Men jag skulle säga att miljöpolitiken möjligen är ett sådant exempel du efterfrågar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror på en försäkringsmodel där alla är grundförsäkrade offentligt. Sedan kan man ersätta denna med en privat. Ersätta är nyckelordet inte lägga till ovanpå
Det lär ju öka byråkratin en del.

Hur ska sjukvården skötas med din modell?
(Två L i modell; Walter Model var en tysk generalfältmarskalk i andra världskriget som sköt sig själv till döds1945, antagligen för att han saknade ett L).
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju en lömsk fråga du ställer för i många frågor så står liberalism och konservatism i motsatsförhållande till varandra. Abortfrågan t.ex.
Men jag skulle säga att miljöpolitiken möjligen är ett sådant exempel du efterfrågar.
Det är inte så svårt egentligen. Man är liberal i ekonomiska frågor samt vissa människorättsfrågor som aborträtten du nämner. Konservativ i alla övriga.

Men ibland clashar det, jag tycker tex kmärkning och detaljplan är viktigare än äganderätten
 
P pmd skrev:
Det lär ju öka byråkratin en del.

Hur ska sjukvården skötas med din modell?
(Två L i modell; Walter Model var en tysk generalfältmarskalk i andra världskriget som sköt sig själv till döds1945, antagligen för att han saknade ett L).
Skada som utvecklare. Engelskans model är ett vanligt begrepp :)

Det funkar i länder som Schweiz, men det är klart att de har en mer homogen samhällsgrupp
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett problem med svensk sjukvård är just att den är personberoende och att patienten måste stå på sig. Det är inte okej.
Det är extra inte okej i Sverige, då svenskar överlag är dåliga på att stå på sig, speciellt de äldre, "inte ska jag"


edit: ett annat problem jag ser ofta är just att folk som jobbar i vården försvarar systemet med näbbar och klor. Jag tror att förändring måste ske innefrån
Det finns massvis med brister inom sjukvården i Sverige där det största problemet är bristande kapacitet inom såväl öppen- som slutenvård. Du borde väl inse att de problem med att söka vård som patienter upplever hanterar man dagligen från andra sidan som vårdgivare? Arbetsmiljön suger till följd av det. Ingen vill ha det som det är nu, och ingen på golvet inom vården försvarar det. För att komma till bukt med detta krävs mer resurser och de måste komma utifrån... politisk vilja finns dock ej. Jag tror att det kommer bli sämre innan det blir bättre. Däremot tror jag väldigt få läkare är intresserade av att jobba mot privata försäkringar istället.

Det enda jag försvarar är just läkemedels-aspekten där din uppfattning inte stämmer överens med verkligheten.

Jag förstår inte vad du menar med personberoende. Det kommer alltid vara ett möte mellan en läkare och patient i slutändan - alldeles oavsett av strukturer i övrigt.

Om nu alla som arbetar inom vården säger att du har fel - har du då funderat på om det kan vara så?
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det funkar i länder som Schweiz, men det är klart att de har en mer homogen samhällsgrupp
Fast i Schweiz finns ju ingen offentlig grundförsäkring utan endast privata försäkringar. Så det stämmer ju inte med den modell som du tror på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det finns massvis med brister inom sjukvården i Sverige där det största problemet är bristande kapacitet inom såväl öppen- som slutenvård. Du borde väl inse att de problem med att söka vård som patienter upplever hanterar man dagligen från andra sidan som vårdgivare? Arbetsmiljön suger till följd av det. Ingen vill ha det som det är nu, och ingen på golvet inom vården försvarar det. För att komma till bukt med detta krävs mer resurser och de måste komma utifrån... politisk vilja finns dock ej. Jag tror att det kommer bli sämre innan det blir bättre. Däremot tror jag väldigt få läkare är intresserade av att jobba mot privata försäkringar istället.

Det enda jag försvarar är just läkemedels-aspekten där din uppfattning inte stämmer överens med verkligheten.

Jag förstår inte vad du menar med personberoende. Det kommer alltid vara ett möte mellan en läkare och patient i slutändan - alldeles oavsett av strukturer i övrigt.

Om nu alla som arbetar inom vården säger att du har fel - har du då funderat på om det kan vara så?
Ni ska inte ha mer pengar utan mindre. Det är effektivt som behövs
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i Schweiz finns ju ingen offentlig grundförsäkring utan endast privata försäkringar. Så det stämmer ju inte med den modell som du tror på.
Den är obligatorisk, inte som i usa där folk faller mellan stolarna
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni ska inte ha mer pengar utan mindre. Det är effektivt som behövs
Då får din bror nöja sig med Metotrexat även i fortsättningen, och du med vårdköer.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Då får din bror nöja sig med Metotrexat även i fortsättningen, och du med vårdköer.
Haha, suck ni är så underbara inom det offentliga. Titta på kostnaderna runt upphandling, de offentliga hyresvärdarna osv. Det går sänka kostnaden samtidigt som man höjer kvaliten.
 
S
redarn redarn skrev:
Om personerna är identifierbara är detta väldigt nära förtal.

Det är, om jag ska uttrycka mig försiktigt, olämpligt att du håller på så.

Om moderator rensar ta gärna bort även denna kommentar.
Ja du... Har du haft en familjemedlem som i åratal misshandlats av sjukvården och legat i respirator pga misstag så är kommentaren i mildaste laget. Det kokar inuti, så jag avslutar nu innan jag skriver det jag verkligen känner inför er som fortfarande vill upprätthålla potempkinkulissen...
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Ja du... Har du haft en familjemedlem som i åratal misshandlats av sjukvården och legat i respirator pga misstag så är kommentaren i mildaste laget. Det kokar inuti, så jag avslutar nu innan jag skriver det jag verkligen känner inför er som fortfarande vill upprätthålla potempkinkulissen...
Har hört så många tragiska anekdoter så man blir ledsen. Min tjejs morbror som fick ALS diagnos för sent så bromsmedicin hjälpte inte, samt han fick en billigare medicin som ger sämre effekt.

Godhetsknarkarkde vänstern ser dock dessa som myror i myrstacken inte som individer
 
  • Ledsen
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.