FredrikR FredrikR skrev:
Dags igen.
[bild]
Betydligt mindre äpplen i år än ifjol dock.
Fortfarande bästa uppfinningen efter rinnande vatten och el.. 😜

Vi har lite färre äpplen i år, men har aldrig haft så stora och fina!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Fortfarande bästa uppfinningen efter rinnande vatten och el.. 😜

Vi har lite färre äpplen i år, men har aldrig haft så stora och fina!
Vi har väldigt få mot tidigare år, tack och lov? 🫣
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vi har väldigt få mot tidigare år, tack och lov? 🫣
Ja, det är frågan? Är det bra el dåligt.. får ni tillräckligt för att göra det ni vill, äta så många ni vill.. ? Isf är det bra! Bara jobbigt att behöva handskas med äpplen som rasar ner i mängder o ruttnar.. drar till sig djur av alla slag..

Illustrerad stil, person tuggar på stort äpple, pratbubbla: "Big ass apples". Glittrande effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har börjat skörda av träd 1..

Gjorde 4,5 l äppelmust igår.. kommer bli en omgång till 😊 helst med det andra trädets skörd (bästa musten om de två sorterna blandas).

Insåg idag när jag plockade äpplen .. att om en vecka har nog inte det där trädet några äpplen kvar... och för en gångs skull - har vi inte tonvis med hinkar och säckar.. med ruttna äpplen!

Hand håller ett grönt äpple, oskarp trädgård i bakgrunden, solljus, träterrass, sommarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna äpplen i vit korg, färsk frukt, mat, naturligt ljus, närbild, ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar spänt på att träd två blir klart.. de ser annorlunda ut i år och sitterbättre på trädet 😳.. vi tog bort en lönn precis bredvid (förra hösten).. får mer sol och vatten nu!
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Vad är det på potatisen?

Ser ut som märken av rötterna.
Nätskorv? (Ren killgissning).
 
Snigla Snigla skrev:
Ja, det är frågan? Är det bra el dåligt.. får ni tillräckligt för att göra det ni vill, äta så många ni vill.. ? Isf är det bra! Bara jobbigt att behöva handskas med äpplen som rasar ner i mängder o ruttnar.. drar till sig djur av alla slag..

[bild]

Vi har börjat skörda av träd 1..

Gjorde 4,5 l äppelmust igår.. kommer bli en omgång till 😊 helst med det andra trädets skörd (bästa musten om de två sorterna blandas).

Insåg idag när jag plockade äpplen .. att om en vecka har nog inte det där trädet några äpplen kvar... och för en gångs skull - har vi inte tonvis med hinkar och säckar.. med ruttna äpplen!

[bild]

[bild]

Väntar spänt på att träd två blir klart.. de ser annorlunda ut i år och sitterbättre på trädet 😳.. vi tog bort en lönn precis bredvid (förra hösten).. får mer sol och vatten nu!
Vi fick väldigt få äpplen i år, viljet känns lite skönt eftersom vi inte har bra möjligheter att ta hand om dem. Tidigare år har vi fått 150-200 kg, för det mesta.

Tur att grannarna gillar äpplen, i alla fall.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ja, det är frågan? Är det bra el dåligt.. får ni tillräckligt för att göra det ni vill, äta så många ni vill.. ? Isf är det bra! Bara jobbigt att behöva handskas med äpplen som rasar ner i mängder o ruttnar.. drar till sig djur av alla slag..

[bild]

Vi har börjat skörda av träd 1..

Gjorde 4,5 l äppelmust igår.. kommer bli en omgång till 😊 helst med det andra trädets skörd (bästa musten om de två sorterna blandas).

Insåg idag när jag plockade äpplen .. att om en vecka har nog inte det där trädet några äpplen kvar... och för en gångs skull - har vi inte tonvis med hinkar och säckar.. med ruttna äpplen!

[bild]

[bild]

Väntar spänt på att träd två blir klart.. de ser annorlunda ut i år och sitterbättre på trädet 😳.. vi tog bort en lönn precis bredvid (förra hösten).. får mer sol och vatten nu!
Jorå, det räcker, vi är lite dåliga på att ta tillvara på dom. Gjorde mos för första gången förra året och sedan blir det några pajer. 🫣🥧
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tagit upp potatis.
Flera lådor och påsar med potatis av olika sorter på trätrappa utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Även vi har tagit upp potatisen. Den extremt torra starten på växtsäsongen och sedan allt regn har helt klart påverkat negativt. Både i mängd och kvalitet (mycket sprickor).

Personer och hund skördar potatis på en bondgård, molnig himmel, grönska, röd traktor, jordbruksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C:a 40% sämre avkastning i år, men bättre än väntat och det blev ändå 450 kg så vi ska förhoppningsvis klara oss 😀.

Två träkistor fyllda med kakao bönor nära en trästege, inomhus, skuggigt, varm belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En korg med mandelpotatis kom inte med på bild 🙈
 
  • Gilla
Hojte och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Även vi har tagit upp potatisen. Den extremt torra starten på växtsäsongen och sedan allt regn har helt klart påverkat negativt. Både i mängd och kvalitet (mycket sprickor).

[bild]

C:a 40% sämre avkastning i år, men bättre än väntat och det blev ändå 450 kg så vi ska förhoppningsvis klara oss 😀.

[bild]
Ja, dåligt år för potatis här med. Fick bekymmer med bladmögel och tillhörande brunröta. Får se hur det vi lagrat in klarar sig över vintern.

Läckert med olika sorter att tillgå i förrådet! Här kör vi bara en och samma för hela slanten.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Samma här fick brunröta på de mesta tyvärr , får börja tänka om om man skall flytta odlingen till en annan del å börja om på nytt
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Samma här fick brunröta på de mesta tyvärr , får börja tänka om om man skall flytta odlingen till en annan del å börja om på nytt
Vi byter plats varje år. Men till nästa år byter vi rejält och flyttar till mark där det inte varit potatis på länge för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Fick bekymmer med bladmögel och tillhörande brunröta.
Slår man av blasten och tar bort den när man får bladmögel blir risken för röta mindre.

Helst bör man ju inte odla potatis på samma plats mer än vart fjärde år men en del sorter är också mer känsliga än andra mot olika sjukdomar.
 
Trist att höra. Jag trodde också att jag skulle ha röta i min potatis, men inte ett spår. Och inte för att det har regnat mindre i Ångermanland, där sommarstugan står än någon annan stans i Sverige.
Däremot hade jag sork i ett av landen, så jag fick kassera ungefär 6-7 kilo som sorken gnagt på. Eller kassera och kassera. Jag satte den i det land som varit sorkfritt och så får vi se nästa år.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vilken sorts potatis odlar ni?
Är king Edvard fortfarande kung?

//AA
 
I år odlade vi King Edward, mandel och en okänd fast rödskalig potatissort som vi fått från en professionell odlare. Misstänker det är någon form av ”frityr-potatis”, väldigt god ugnsrostad men tar lång tid att koka. Lättodlad och ger bra avkastning.

Som mjölig potatis tycker jag KE är överlägsen, den är ju dock ganska känslig för diverse sjukdomar.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.