Ni borde gjort en egen besiktning innan köp. Inget av det som framkommit nu är tyvärr dolt fel, du skriver att väggen buktade inåt redan innan. En murad vägg, vilket är en jättesignal.
Byggår -31 betyder att allt från tak till avlopp, el och vattenledning passerat sin normala livstid och en mkr kommer inte att räcka på långa vägar.
Ta in ett kvalificerad besiktningsföretag snabbt och gå igenom allt, inte bara grunden. Dessutom en kvalificerad konstruktör angående vad som måste göras angående den dåliga grunden. Är det så allvarliga sättningar att solen lyser in i sprickor finns ju rasrisk.
När ni har en bättre överblick, gör omtag angående vad som måste göras angående grundförstärkning inkl drän. Och ta in fler anbud. Titta på referenser, inte bara pris.
Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Hej!

Är det i Stockholms område?
Jag kan hjälpa Dig i såna fall. Kontakta mig via info@wrobel.se.
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Förata åtgärd är nog att begära in offert från en ellrr två till.
Det utan att nämna beloppet från den första.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
wrobel.se wrobel19 skrev:
Hej!

Är det i Stockholms område?
Jag kan hjälpa Dig i såna fall. Kontakta mig via info@wrobel.se.
Mycket bra före döme. Det som forumet är till för.
Vet inte var det är. Åter kom med resultatet.
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Vad gäller för avtal med nuvarande entreprenör? Kan man verkligen backa från det?
 
E
E ehe17 skrev:
Vad gäller för avtal med nuvarande entreprenör? Kan man verkligen backa från det?
Vad då för ett av tal?
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Mycket bra före döme. Det som forumet är till för.
Vet inte var det är. Åter kom med resultatet.
Att en kommersiell firma raggar jobb på ett forum där det explicit står att det inte är okej? Nu är det visserligen öppet, men föredöme vet jag inte om jag håller med om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer.
😂😂😂😂😆😆😆😆😆😂😂😂😂😆😆😂😆😂😆😂😆😂😆😂😆😂😆😂😆😂😆😂😆😆😂
Dagens absolut största skratt. Tack för den!

Det står uttryckligen att det är en gammal byggnad och vad som än väntar borde vara väntat, oavsett om det är oväntat eller ej. Bara att glömma.
 
  • Arg
Paco64 och 2 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Vad gäller för avtal med nuvarande entreprenör? Kan man verkligen backa från det?
Entreprenören har ett avtal för dränering. Under det arbetet erbjuder de tilläggsarbeten med indikerad kostnad. Detta tilläggsarbete kan du avböja och ta in någon annan.

Sannolikt går entreprenören med på att du betalar nu för vad de gjort och fortsätter på annat sätt.

Och sannolikt så går de med på en billigare lösning om du har en egen konstruktör som sett på saken.
 
  • Gilla
wrobel.se och 3 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Noterat, ska se till att få en second opinion. Det ser inte jättebra ut, lyser in efter provgrävning.
När jag ser detta, och bilden utifrån, så tycks det mig som att det är deras klantiga grävare som knuffat till stenarna inåt vid provgrävingen (med liten grävmaskin antar jag?).
Dvs inte jordtrycket !
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Hej, Jag dränerade ett hus åt en kund för ca 20 år sedan och det huset var gammalt och K märkt. Deras källarväggar bestod av staplade på varandra sten som var tätade med bruk. Vi grävde en sida i taget och satte stämp från golv till tak i källare och sedan så gjöt vi en ny källarvägg i betong mot befintliga stenar. I ert fall så ser det ut precis som ni säger att nedre delen har fått en förskjutning. Vad det beror på är svårt att utläsa av bilderna men om jag ska föreslå något så är det att stämpa mellan källargolv och tak och sedan plocka loss stenarna och mura tillbaka dem och säkerställa att det finns armering mellan skiften och minst i vartannat skift om inte i varje. Kanske att ni kan få på dolda fel det beror helt på om felet kan ha varit upptäckbart på insidan av väggen. Lycka till med er renovering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Va? Cementbaserat bruk? Det är cement i allt bruk. Man bör ej ge råd i såna här fall utan rätt kunskap. Huset håller faktiskt på att ramla ihop
Närå!
Det finns kalkbaserat bruk oxå, med bara kalk och sand i olika former, t.ex. släckt kalk eller osläckt kalk och olika fraktioner.
// Murarn
 
  • Gilla
Risarvaren och 6 till
  • Laddar…
Biffkrull Biffkrull skrev:
När jag ser detta, och bilden utifrån, så tycks det mig som att det är deras klantiga grävare som knuffat till stenarna inåt vid provgrävingen (med liten grävmaskin antar jag?).
Dvs inte jordtrycket !
Ja kan bara hålla med, det är osannolikt att jord trycket har påverkat förskjutningen om iså fall bör den skadan även varit högre upp, men att en grävmaskin eller en tappad sten har orsakat är mer troligt. Om ni tittar noga på grunden så kan ni säkert upptäcka skadan efter vad som orsakat förskjutningen.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A asf skrev:
Ja kan bara hålla med, det är osannolikt att jord trycket har påverkat förskjutningen om iså fall bör den skadan även varit högre upp, men att en grävmaskin eller en tappad sten har orsakat är mer troligt. Om ni tittar noga på grunden så kan ni säkert upptäcka skadan efter vad som orsakat förskjutningen.
Läs inlägg #8
 
I ikeo skrev:
låter som grannhuset dom stämde säljaren som hade dolda fel försäkring och nu står det ett helt nybyggt hus där
Man har undersökningsplikt vid köp av hus!
Glöm alla stämmningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.