S Spannen skrev:
Låter som bra beredskap! Själv har jag inte riktigt samma nivå, men:

ca 5 kubik ved staplad och redo att eldas i spisinsats och vedspis i köket. Värmer på inget sätt hela huset men går ju att bo och sova i vardagsrummet :) Även övat lite på att använda vedspisen. Blev riktigt goda pannkakor!

För elbehovet har jag ca 5kwh batterier och en inverter. Tanken med detta är att kunna driva några lampor, kyl/frys och cirkulationspumpen i några dygn. Fick testa lite häromveckan när vi hade 6h strömavbrott och det funkade fint!
Hej Spannen

Låter bra, alla hr nog inte hunnit så där långt i planering och genomförande.

Jag har ca 675 Ah i form av 12V blybatterier det ger ca 4 kWh om jag laddar ur dem till hälften. Då kan jag, som du, driva kyl-och frysar, cirkulationspump, belysning. Jag laddar sedan batterierna med ett elverk ca 4 timmar per dygn om det behövs.

Jag räknar med att när elementvattnet cirkulerar då flyttas även viss värme från rummen med eldstäder till övriga rum.

Jag håller nu på med att ”snygga upp” anläggningen och hoppas snart vara klar med arbetet. Jag har skyndat långsamt för att kunna välja ett bra utförande och även anpassa det för framtida behov och användning.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Spannen

Låter bra, alla hr nog inte hunnit så där långt i planering och genomförande.

Jag har ca 675 Ah i form av 12V blybatterier det ger ca 4 kWh om jag laddar ur dem till hälften. Då kan jag, som du, driva kyl-och frysar, cirkulationspump, belysning. Jag laddar sedan batterierna med ett elverk ca 4 timmar per dygn om det behövs.

Jag räknar med att när elementvattnet cirkulerar då flyttas även viss värme från rummen med eldstäder till övriga rum.

Jag håller nu på med att ”snygga upp” anläggningen och hoppas snart vara klar med arbetet. Jag har skyndat långsamt för att kunna välja ett bra utförande och även anpassa det för framtida behov och användning.
Vad kostar din anläggning?
 
P paralun skrev:
Vad kostar din anläggning?
Hej paralun

Utan att räkna i detalj, ca 13 000 kr för elverket och ca 10 000 kr för övrigt. Vi får se var det slutar. Har inga solceller.

Jag har dessutom kombinerat elenergibesparing med förberedelse för reservkraftdrift genom val av kyl och frys-enheter, cirkulationspump, belysning etc.

Har även bytt fönster och ökat isolering i en 14 m2 fönstervägg. Detta torde att förenkla att klara drygt 30 graders vintertemperatur.

Hur går det med din satsning.
 
God kväll Sverige!

Min beredskap utan för långa utläggningar.

Värme - Normalt sett kör jag bergvärmepumpen mot en volymtank NIBE UKV, därifrån hämtar golvvärmen sin energi. Monterat elpatron i volymtanken så jag vid strömavbrott kan koppla in denna till ett enkelt elverk, detta driver också CP till golvvärmen. Har även vedkamin och ca. fem kubik ved, gasolkamin, fotogenvärmare och fotogenlyktor samt samt byggfläkt.

Vatten - Har ca. 300 liter vatten lagrat i källaren sam täven en grävd brunn men där behöver jag filtrera vattnet med ett litet vattenfilter.

Elverk, laddare, inverter och liten batteribank för att hjälpas åt att hålla igång kyl, frys, CP och eventuellt då elpatron.

Matlagning görs över öppen eld i eldgrop på tomten, gasolkök, spritkök eller vedkök. Har även spisplatta på kaminen.

Jag har försökt tänka som så att jag vill kunna välja bränsle utifrån vad som går att få tag på och då är det bra att ha flera alternativ.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
Rustar ni för både sommar och vinter utan el?

Vinter då tänker jag att man ställer ut frysboxen, så slipper man tänka på el till den.
Kylskåpsvaror får man lösa i tex en kylbox i en jordkällare, uthus eller så då klarar sig det.
Jag som har 3 "kaminer" som inte är kopplade på värmesystemet klarar uppvärmning skapligt bra på mina kubik ved, har mycket björk runt huset så i värsta fall får man fälla nån och elda med, frusen björk ska tydligen vara bra.

Sommaren blir värre för mig, blir jäkligt bråttom att salta och röka kött då...
 
E
nino nino skrev:
Rustar ni för både sommar och vinter utan el?

Vinter då tänker jag att man ställer ut frysboxen, så slipper man tänka på el till den.
Kylskåpsvaror får man lösa i tex en kylbox i en jordkällare, uthus eller så då klarar sig det.
Jag som har 3 "kaminer" som inte är kopplade på värmesystemet klarar uppvärmning skapligt bra på mina kubik ved, har mycket björk runt huset så i värsta fall får man fälla nån och elda med, frusen björk ska tydligen vara bra.

Sommaren blir värre för mig, blir jäkligt bråttom att salta och röka kött då...
Du be höver inte oroa för sommar. Det är kylan som dödar. Och litar du på fjärr värme är du rökt då allt detta släcks ner.
 
E El-Löken66 skrev:
Du be höver inte oroa för sommar. Det är kylan som dödar. Och litar du på fjärr värme är du rökt då allt detta släcks ner.
Skrev jag nåt om fjärrvärme? 🙂
Nä jordvärme när el finns och kaminer om elen försvinner, blir det för jävligt så får man tappa ur värmesystemet så man klarar att kallställa huset
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vinter då tänker jag att man ställer ut frysboxen, så slipper man tänka på el till den.
Kylskåpsvaror får man lösa i tex en kylbox i en jordkällare, uthus eller så då klarar sig det.
Hej nino

En gammal frysbox klarar kyla men alla nyare kompressorer klarar inte, vid drift, att det är kallare än ca 10 plusgrader. Du får studera dokumentationen till din frys.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej nino

En gammal frysbox klarar kyla men alla nyare kompressorer klarar inte, vid drift, att det är kallare än ca 10 plusgrader. Du får studera dokumentationen till din frys.
Är jag utan ström så ställer jag ut den i vinterkylan, dör den så dör den men maten klarar sig, den är värd mer än en box.
Då slipper man tänka på strömförsörjning till den också
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skrev jag nåt om fjärrvärme? 🙂
Nä jordvärme när el finns och kaminer om elen försvinner, blir det för jävligt så får man tappa ur värmesystemet så man klarar att kallställa huset
Det kan vara så att Löken är full, han har börjat särskriva och svamla om saker du inte skrivit. Då han tillnyktrar kan det ibland finnas små guldkorn och spår av sanning i det han skriver.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hej alla.

Har just kollat Piteenergi och fjärrvärme. Dom skriver följande på sina sidor:
(https://kundo.se/org/kundforum_piteenergi/d/fungerar-fjarrvarme-vid-stromavbrott)

Fjärrvärmeleveransen fungerar även om det skulle vara ett omfattande elavbrott eftersom vi har reservkraft för detta. I ditt eget hus krävs att cirkulationspumpen får ström för att snurra runt vattnet. En viss cirkulation finns med självtryck. Vill man ha full cirkulation kan man installera ett nödströmsaggregat, se bifogad länk för mer info: Nödströmsaggregat

..

Själv bor jag på landet bortom all fjärrvärme och har bergvärme i kombination med vattenburen golvvärme. Jag har en vedeldad köksspis och en kakelugn att elda i.
Problemet är just golvvärmen. Den kommer att frysa med början längs med ytterväggarna. Sedan kommer det troligen ta nästan ända fram till midsommar innan slingorna har tinat upp.

Min lösning som jag ska göra är, att byta ut ca 25liter av vattnet till vanlig kylarglykol. Jag räknar med att glykolen kommer med tiden att fördelas ut i hela golvvämen och varmbattenberedaren. Vatten/glykolblandningen kommer förvisso att kunna bli som en issörja, men det kommer inte att bli solid is i ledningarna. Då kan jag i alla fall så sakterliga väcka upp systemet med hjälp av elpatronen i värmepumpen.

Jag har även en batteribank på knappt 10kWh, inverter på 3kW (sinus) och en 2kW snabbladdare för batterierna.
Nu har jag nyligen flyttat så inkopplingen är inte klar. Det får bli ett vinterjobb. Jag har ett litet 3kW enfas bensinelverk för att klara laddningen av batteribanken. Räknar med att på sin höjd behöva köra elverket någon timma per dag då jag bara behöver driva kyl+frysar samt några små ledlampor. Matlagning blir på vedspisen i köket. Det största problemet är vattenförsörjningen. Vi har ett traktorelverk som kan försörja pumphuset för vattenföreningen, men det blir troligen köra vattnet i perioder.

I framtida löst tänkta tankar finns ett fristående pannrum och dieselelverk, men dit är det ännu långt.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
E
Anders Björk Anders Björk skrev:
Hej alla.

Har just kollat Piteenergi och fjärrvärme. Dom skriver följande på sina sidor:
([länk])

Fjärrvärmeleveransen fungerar även om det skulle vara ett omfattande elavbrott eftersom vi har reservkraft för detta. I ditt eget hus krävs att cirkulationspumpen får ström för att snurra runt vattnet. En viss cirkulation finns med självtryck. Vill man ha full cirkulation kan man installera ett nödströmsaggregat, se bifogad länk för mer info: Nödströmsaggregat

..

Själv bor jag på landet bortom all fjärrvärme och har bergvärme i kombination med vattenburen golvvärme. Jag har en vedeldad köksspis och en kakelugn att elda i.
Problemet är just golvvärmen. Den kommer att frysa med början längs med ytterväggarna. Sedan kommer det troligen ta nästan ända fram till midsommar innan slingorna har tinat upp.

Min lösning som jag ska göra är, att byta ut ca 25liter av vattnet till vanlig kylarglykol. Jag räknar med att glykolen kommer med tiden att fördelas ut i hela golvvämen och varmbattenberedaren. Vatten/glykolblandningen kommer förvisso att kunna bli som en issörja, men det kommer inte att bli solid is i ledningarna. Då kan jag i alla fall så sakterliga väcka upp systemet med hjälp av elpatronen i värmepumpen.

Jag har även en batteribank på knappt 10kWh, inverter på 3kW (sinus) och en 2kW snabbladdare för batterierna.
Nu har jag nyligen flyttat så inkopplingen är inte klar. Det får bli ett vinterjobb. Jag har ett litet 3kW enfas bensinelverk för att klara laddningen av batteribanken. Räknar med att på sin höjd behöva köra elverket någon timma per dag då jag bara behöver driva kyl+frysar samt några små ledlampor. Matlagning blir på vedspisen i köket. Det största problemet är vattenförsörjningen. Vi har ett traktorelverk som kan försörja pumphuset för vattenföreningen, men det blir troligen köra vattnet i perioder.

I framtida löst tänkta tankar finns ett fristående pannrum och dieselelverk, men dit är det ännu långt.
Jo, så har dom flesta, med reserv kraft lokalt kan tryck upp rätt hållas. Man får väl man uellt köra ventiler och läsa givare på vägen då.

Där e mot så är fjärr värme fabriken troligen det första ställe som släcks ner.
Där av är din lösning be tydligt bättre.

Du produkt cerar allt lokalt och be höver bara för söka få tag på diesel. Sol celler, kan ladda betterier på vintern. Vät gas komplett era.

För diesel blir inte lätt få tag i. Det är del vis en färsk vara. Så då blir detta med ved elda guld värt.

Skogen kommer dom sist sno.
 
Du kan ha sprit i systemet redan, kolla det innan du slår i glykol.
Inte helt ovanligt att man har det just pga risken för frysning annars.
Många plattor som blivit provtryckta med vatten på våren och sen glömt att tömma...
 
Anders Björk Anders Björk skrev:
Hej alla.

Har just kollat Piteenergi och fjärrvärme. Dom skriver följande på sina sidor:
([länk])

Fjärrvärmeleveransen fungerar även om det skulle vara ett omfattande elavbrott eftersom vi har reservkraft för detta. I ditt eget hus krävs att cirkulationspumpen får ström för att snurra runt vattnet. En viss cirkulation finns med självtryck. Vill man ha full cirkulation kan man installera ett nödströmsaggregat, se bifogad länk för mer info: Nödströmsaggregat

..

Själv bor jag på landet bortom all fjärrvärme och har bergvärme i kombination med vattenburen golvvärme. Jag har en vedeldad köksspis och en kakelugn att elda i.
Problemet är just golvvärmen. Den kommer att frysa med början längs med ytterväggarna. Sedan kommer det troligen ta nästan ända fram till midsommar innan slingorna har tinat upp.

Min lösning som jag ska göra är, att byta ut ca 25liter av vattnet till vanlig kylarglykol. Jag räknar med att glykolen kommer med tiden att fördelas ut i hela golvvämen och varmbattenberedaren. Vatten/glykolblandningen kommer förvisso att kunna bli som en issörja, men det kommer inte att bli solid is i ledningarna. Då kan jag i alla fall så sakterliga väcka upp systemet med hjälp av elpatronen i värmepumpen.

Jag har även en batteribank på knappt 10kWh, inverter på 3kW (sinus) och en 2kW snabbladdare för batterierna.
Nu har jag nyligen flyttat så inkopplingen är inte klar. Det får bli ett vinterjobb. Jag har ett litet 3kW enfas bensinelverk för att klara laddningen av batteribanken. Räknar med att på sin höjd behöva köra elverket någon timma per dag då jag bara behöver driva kyl+frysar samt några små ledlampor. Matlagning blir på vedspisen i köket. Det största problemet är vattenförsörjningen. Vi har ett traktorelverk som kan försörja pumphuset för vattenföreningen, men det blir troligen köra vattnet i perioder.

I framtida löst tänkta tankar finns ett fristående pannrum och dieselelverk, men dit är det ännu långt.
Hej Anders

Tack för det du skrev och länkade till.

Jag har saknat länkar till de fjärrvärmebolag som kan redovisa hur de själva klarar strömavbrott och hur de anslutna husen kan strömförsörja fjärrvärmecentralen.

Rimligen så finns det fler fjärrvärmebolag som kan redovisa detta.

Det är naturligtvis inte bara hus med fjärrvärme som bland annat behöver strömförsörja cirkulationspumpen vid strömavbrott. Det hus jag växte upp i hade och har fortfarande vedeldning och självcirkulation och har i ca 50 år haft glykolfyllt värmesystem.

Här en artikel ur tidningen Land nr 5 Januari 2017; ”Strömavbrott? Så backar du upp din vedpanna när strömmen går."
"Om du eldar med vedpanna och inte har garderat dig kan det gå illa om det blir strömavbrott. En nödströmsanläggning säkerställer både värme och trygghet. Så här funkar den.”
https://www.land.se/hus-hem/stromavbrott-sa-backar-du-upp-din-vedpanna-nar-strommen-gar/

Söker man på ordet ”Nödströmsanläggning” så hittar man många erbjudanden, här är några exempel;

”KOMPLETT NÖDSTRÖMANLÄGGNING”
https://www.pbs.nu/sv/pannor/relek/nodstromsanlaggning/komplett-nodstromanlaggning/

”Nödström”
https://www.sunwind.se/alla-produkter/krisberedskap/nodstrom

”Nödströmsanläggning”
https://www.relek.se/category/nodstromsanlaggning

”Nödströmsanläggning 300W”
https://www.lindquistheating.se/produkter/tillbehor/ovrigt/nodstromsanlaggning-300w/

“NÖDSTRÖMSANLÄGGNING”
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=NÖDSTRÖMSANLÄGGNING

”Nödströmsanläggning UPS 1000W Ren Sinus”
https://www.legoelektronik.se/product/nodstromsanlaggning-ups-1000w-ren-sinus

”Sunwind nödströmsanläggning 0,7 kWh AGM”
https://www.clasohlson.com/se/Sunwind-nodstromsanlaggning-0,7-kWh-AGM/p/36-9311

Är det fler som kan länka till fjärrvärmebolag som klarar produktion även vid strömavbrott så får ni gärna ge länkar till deras informationssidor.

Jag tror att det vore bra för hemberedskapen att hus med fjärrvärme kan fortsätta använda denna vid strömavbrott. För många dessa villor där det dessutom finns en elbil så kan elbilens batteri genom V2H utgöra en källa till ”nöddrift” av värmesystemets cirkulationspump.
 
Reservkraft och cybersäkerhet

Hur bygger du din reservkraft, undviker du t.ex. lösningar som skulle kunna utsättas för cyberatacker?

När det gäller solcellsanläggningar så kan dess växelriktare vara känsliga för cyberatacker.

”Nederländerna varnar för solcellsanläggningar – risk även i Sverige”
https://sverigesradio.se/artikel/nederlanderna-varnar-for-solpaneler-risk-aven-i-sverige

Solcellsanläggningar sårbara för hackare – “Ser allvarligt på det”
https://sverigesradio.se/artikel/solcellsanlaggningar-kan-hackas-ser-allvarligt-pa-det

Eftersom det i nyhetsinslagen talas om att en lösning är att byta ut enheter (växelriktarna) så verkar det finnas bättre och sämre lösningar gällande cybersäkerheten. Det vore bra om vi finge veta mer om risker för cyberatacker i de utrustningar som vi installerar.

Speciellt viktigt är att reservkraftlösningar (som kan liknas vid en livbåt vid ett strömavbrott) är driftsäker i ett skarpt läge, och gärna, att flera viktiga delar är dubblerade.

Jag undviker, där jag kan, ”molnbaserade lösningar” och även om mycket kan styras och avläsas via en mobiltelefon så vill jag gärna ha ”trådande” utrustningar parallellt med trådlösa kommunikationslösningar.

Hur gör ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.