J JohanLun skrev:
Fast här verkar han ju gjort annat i bilen och resa, arbete och rengöring skulle utan problem gå på mindre än 2h. Om man pratat i telefon och precis sticker över 2h så ska man väl inte påbörja en timme till?
Kanske var det en administrativ uppstart av arbetet?
Att direkt få det till något negativt att hantverkaren har spenderat tid i bilen innan genomförandet av, i det här fallet en avloppsrensning, är bara lågt i min värld 🙂
 
optimum
Nu 826 inlägg ( plus mitt) och ni dividerar åter om detta. Hahaha
Redan när filmen Drömkåken kördes så ironiserade de om "hantverkare" i området Stockholm.

Om de inte saltade räkningen borde ni bli oroliga.
 
Krilleman
optimum optimum skrev:
Nu 826 inlägg ( plus mitt) och ni dividerar åter om detta. Hahaha
Redan när filmen Drömkåken kördes så ironiserade de om "hantverkare" i området Stockholm.

Om de inte saltade räkningen borde ni bli oroliga.
"Ingen deg inget kneg"

Köksscenen med den flygande avloppsrensaren och kokplattan.

Edit:
Hittade den... 😂

 
MultiMan
Ni som försvarar svenska hantverkarpriser och galna påslag för allehanda saker som abolsut borde ingå i vanliga timdebiteringen vill jag dela följande: Jag har tidigare länkat till YouTube-kanalen Drain Addict (Svanströms driver ju också en kanal). Han driver ett företag som tar 300 australiensiska dollar som fastpris för privatkunders avloppsrensning.

Då ingår specialbyggd bil med Honda V-block som driver en brutal pump, massa olika munstycken, mängder med slang och hela bilen full med olika verktyg och tillbehör, inklusive Svanströms avloppsrensare, och han spolar/torkar alltid rent stället där han rensar.
Han har använt avloppspumpen ett antal gånger, mest i förbigående eftersom den inte klarar så mycket.

Att Svanströms ens kan få för sig att ta 2000 kr för tvätt av en enkel avloppspump ger en kräksmak i munnen.

Reklam för avloppstjänst med fast pris om $300 för avloppsrensning, inkluderar högtrycksspolning, ingen betalning om misslyckas.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ni som försvarar svenska hantverkarpriser och galna påslag för allehanda saker som abolsut borde ingå i vanliga timdebiteringen vill jag dela följande: Jag har tidigare länkat till YouTube-kanalen Drain Addict (Svanströms driver ju också en kanal). Han driver ett företag som tar 300 australiensiska dollar som fastpris för privatkunders avloppsrensning.

Då ingår specialbyggd bil med Honda V-block som driver en brutal pump, massa olika munstycken, mängder med slang och hela bilen full med olika verktyg och tillbehör, inklusive Svanströms avloppsrensare, och han spolar/torkar alltid rent stället där han rensar.
Han har använt avloppspumpen ett antal gånger, mest i förbigående eftersom den inte klarar så mycket.

Att Svanströms ens kan få för sig att ta 2000 kr för tvätt av en enkel avloppspump ger en kräksmak i munnen.

[bild]
Så hur mycker kostar framkörningen där down under?
Var det inte en uträkning på att den extra timmen kostade 1280:-? Så vart får du 2000:- från?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
MultiMan
Jag var slarvig och kom ihåg fel. Det var 1280 kr, helt rätt. Min poäng kvarstår.

Vad jag vet är det ingen framkörningsavgift, vilket för övrigt står på deras sida om du klickat dig dit:

Seks ikoner med text som beskriver kundförlöften: dygnet runt hjälp, inga utkallningsavgifter, fasta priser, garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
richardtenggren
MultiMan MultiMan skrev:
...Vad jag vet är det ingen framkörningsavgift, vilket för övrigt står på deras sida om du klickat dig dit:

[bild]
Synd att inte TS ringde denna firma direkt! 🤓
 
M Micke7700 skrev:
Att lämna kvar skräp hos en kund är inte proffesionellt, oavsett vilken bransch man är i. Jag har haft inredare hos mig och dom har aldrig lämnat kvar skräp, men kanske jobbar du annorlunda?
Jag har varit hemma hos folk som haft elektriker hemma. Aldrig lämna skräp😂
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
optimum
Krilleman Krilleman skrev:
"Ingen deg inget kneg"

Köksscenen med den flygande avloppsrensaren och kokplattan.

Edit:
Hittade den... 😂

[media]
Jo den är bra och finns nog en del erfarenheter från firmor i Stockholm som
Krilleman Krilleman skrev:
"Ingen deg inget kneg"

Köksscenen med den flygande avloppsrensaren och kokplattan.

Edit:
Hittade den... 😂

[media]
Ja den är kul och bygger troligen på sanning om hur olika hantverkare gör.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag var slarvig och kom ihåg fel. Det var 1280 kr, helt rätt. Min poäng kvarstår.

Vad jag vet är det ingen framkörningsavgift, vilket för övrigt står på deras sida om du klickat dig dit:

[bild]
Nah, ett företag som inte har en sökbar prislista på sin hemsida luktar skunk ☺️
Svårt att tro att de bara har ett pris för olika insatser 🤔
 
E El-Löken66 skrev:
Ser att du citer men.

Ingen kommer läsa din vägg av text. Prova radera in lägger och skriv ett ordentligt.
Förstår du verkligen inte att han gör sig rolig över ditt besynnerliga sätt att skriva, eller var det här ett försök att vara sarkastisk tillbaka?
 
MultiMan
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Nah, ett företag som inte har en sökbar prislista på sin hemsida luktar skunk ☺️
Svårt att tro att de bara har ett pris för olika insatser 🤔
Visst låter det för bra för att vara sant för en lurad svensk? Dock är det sant vad du än tror.

Du kan gärna titta på Youtubekanalen jag länkade till då han dokumenterar sitt jobb med hjälmkamera bl a och han har även livechatt ibland där man kan ställa frågor. Priset jag skrev om gäller utryckning till privatperson med stopp i avloppet. Vid större jobb åt andra företag är det givetvis andra priser som gäller. Men även om det tar en hel dag att rensa rören hos en privatperson så är det fast belopp på Aus$300. Oftast går det ju mycket fortfare då han är väldigt duktig på att felsöka.

Vad som inte ingår är om han hittar kollapsade rör i marken, då fotograferar han och markerar på marken var felet finns, så får kunden ringa en rörmokare som byter ut. Han gräver och fixar ibland dock i priset för att komma åt där det saknas spolbrunnar och luckor, men större rörbyten ingår ej.

Varför ska han ha en sökbar prislista när det är fastpris 300?


Privatpersonjobb utomhus med lite gräv:


Mestadels inomhusjobb där han städar bort det värsta efteråt:


Högintensivt företagsjobb som troligen ger betydligt mer än 300:


Vill dock påpeka att han inte har sagt att han tar mer till företag än privatpersoner, så det är jag som gissar bara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Visst låter det för bra för att vara sant för en lurad svensk? Dock är det sant vad du än tror.

Du kan gärna titta på Youtubekanalen jag länkade till då han dokumenterar sitt jobb med hjälmkamera bl a och han har även livechatt ibland där man kan ställa frågor. Priset jag skrev om gäller utryckning till privatperson med stopp i avloppet. Vid större jobb åt andra företag är det givetvis andra priser som gäller. Men även om det tar en hel dag att rensa rören hos en privatperson så är det fast belopp på Aus$300. Oftast går det ju mycket fortfare då han är väldigt duktig på att felsöka.

Vad som inte ingår är om han hittar kollapsade rör i marken, då fotograferar han och markerar på marken var felet finns, så får kunden ringa en rörmokare som byter ut. Han gräver och fixar ibland dock i priset för att komma åt där det saknas spolbrunnar och luckor, men större rörbyten ingår ej.

Varför ska han ha en sökbar prislista när det är fastpris 300?
Damnit, ja, skulle han debitera 1500 spänn för rengöring av verktyg efter det sista jobbet så skulle jag dricksat!

Otroligt vilken kille.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
optimum
J JohanLun skrev:
Damnit, ja, skulle han debitera 1500 spänn för rengöring av verktyg efter det sista jobbet så skulle jag dricksat!

Otroligt vilken kille.
Jäkla tur det inte gick att göra lukt ihop med bild och ljud 😝
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Om någon läser trådskaparens dåliga omdömen om Svanströms så borde de bara hänvisa till denna tråden. 😂
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.