N Niq skrev:
Låter för mig som man behöver hitta orsaken till att oljan blev svart i mittdiffen.
Dom är ju ganska kända för att ha dåliga växellådor.
Jo. Meken var oerhört förvånad att det tog stopp efter 2 timmar med den nya (men begagnade) diffen. Visst, rent teoretiskt skulle det kunna vara samma fel i den, men det känns osannolikt. Han har ju den urplockade diffen och den "nya" att titta på och labba med men det är oklart om det är så lätt ändå att förstå vad som går fel.
 
DennisCA DennisCA skrev:
En gammal caprice drar väl som en finlandsfärja dock
Äh, de var inte så farligt. Köpte en när dieselpumpen gick på Tahoen, var en trevlig glidare

Svart bil parkerad vid gult byggnad, sedd i profil, med kromfälgar och skarpa linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Äh, de var inte så farligt. Köpte en när dieselpumpen gick på Tahoen, var en trevlig glidare

[bild]
Har hört drygt litern om man är lite lugn på pedalen. Man har ju hört att kombimodellen drar bra i snö. Vore trevligt att testa en sån modell.
 
S Styrman_jansson skrev:
Antispinnsystemen försöker ju inte agera diffspärr utan diffbroms så förståerligt om det funkar olika.
Ja, antispinnsystemen bromsar det hjul som spinner och flyttar därmed över kraften till det andra hjulet som då börjar spinna och kraften flyttas växelvis mellan hjulen.
En diffbroms flyttar kraften genom en funktion i diffrentialen till det hjul med bäst grepp om det är en torsendiff. Andra lamelldiffar minskar diffrentialverkan och flyttar över en del av kraften från det hjul hjul som inte slirar till det hjul som slirar.

En diffspärr låser diffrentialen och båda hjulen driver lika mycket.

Att påstå att det skulle var svårare att köra med diffspärr än med diffbroms eller antispinn håller jag helt enkelt inte med om.
 
DennisCA DennisCA skrev:
En gammal caprice drar väl som en finlandsfärja dock
Beror nog mycket på hur man kör. Min bekant hade en Lt1 version men om tog det lugnt så gick den väl runt 12l/100km. Körde man motorväg så varvade motorn 1200. Den gunga dock som en Finlandsfärja.
 
galento galento skrev:
Har också bekanta som tycker dessa drar bra i snö samt har en mkt bra åkkomfort.
Kanske inte så dum bil då de tidiga är skattebefriade också nu 😃
Skulle inte vilja ha någon även om man sitter bra i dom så är det jobbigt att bli sjösjuk varje gång man åker någonstans 😃
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Beror nog mycket på hur man kör. Min bekant hade en Lt1 version men om tog det lugnt så gick den väl runt 12l/100km. Körde man motorväg så varvade motorn 1200. Den gunga dock som en Finlandsfärja.
Ja och en del förespråkar Lt1 350,n före 305,an . Sen kan det ju vara värt att betala nån dl mer och ha lite mer plåt runt sej.
 
galento galento skrev:
Ja och en del förespråkar Lt1 350,n före 305,an . Sen kan det ju vara värt att betala nån dl mer och ha lite mer plåt runt sej.
Hörde också rykten om att det inte alls var svårt att få till förbrukning i klass med 30l/100km också
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
Hade en Corvette med 350TPI ett tag, gick att cruisa på 8,5l/100km, men det va 6vxl manuell.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hade en Corvette med 350TPI ett tag, gick att cruisa på 8,5l/100km, men det va 6vxl manuell.
Och jag hade en 6vxl med LT1 från -93, körde på 14l/100km blandat minns jag..
 
Fick faktiskt min gamla Trans Am GTA med L98 (5.7l TPI) motor att dra 7l/100km en gång. En gång.

Körde ner från Vasa till Åbo med nästa hela resan i 100km/t och farthållare.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fick faktiskt min gamla Trans Am GTA med L98 (5.7l TPI) motor att dra 7l/100km en gång. En gång.

Körde ner från Vasa till Åbo med nästa hela resan i 100km/t och farthållare.
L98 på min också, iallafall från början 😈
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fick faktiskt min gamla Trans Am GTA med L98 (5.7l TPI) motor att dra 7l/100km en gång. En gång.

Körde ner från Vasa till Åbo med nästa hela resan i 100km/t och farthållare.
Hade en Firebird Formula med 305-an, förgasare. Det gick att hålla den under litern, men trampade man på gasen så var det en virvel i tanken. Farthållaren gjorde en enorm skillnad.

Nu kör jag en Suburban, men en bigblock 454. Har inte räknat liter/mil på den, men ligger på runt 10 liter i timmen.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
N Niq skrev:
Skulle inte vilja ha någon även om man sitter bra i dom så är det jobbigt att bli sjösjuk varje gång man åker någonstans 😃
byta dämpare tar säkert 15minuter för alla 4, men det är ju tid det med iofs. ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
byta dämpare tar säkert 15minuter för alla 4, men det är ju tid det med iofs. ;)
Den lt1 som min bekant hade var utrustad med police pakage vilket innefattar hårdare dämpare än orginal . Dom var inte slut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.