658 264 läst · 10 260 svar
658k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Jo. Meken var oerhört förvånad att det tog stopp efter 2 timmar med den nya (men begagnade) diffen. Visst, rent teoretiskt skulle det kunna vara samma fel i den, men det känns osannolikt. Han har ju den urplockade diffen och den "nya" att titta på och labba med men det är oklart om det är så lätt ändå att förstå vad som går fel.N Niq skrev:
Ja, antispinnsystemen bromsar det hjul som spinner och flyttar därmed över kraften till det andra hjulet som då börjar spinna och kraften flyttas växelvis mellan hjulen.S Styrman_jansson skrev:
En diffbroms flyttar kraften genom en funktion i diffrentialen till det hjul med bäst grepp om det är en torsendiff. Andra lamelldiffar minskar diffrentialverkan och flyttar över en del av kraften från det hjul hjul som inte slirar till det hjul som slirar.
En diffspärr låser diffrentialen och båda hjulen driver lika mycket.
Att påstå att det skulle var svårare att köra med diffspärr än med diffbroms eller antispinn håller jag helt enkelt inte med om.
Ja och en del förespråkar Lt1 350,n före 305,an . Sen kan det ju vara värt att betala nån dl mer och ha lite mer plåt runt sej.N Niq skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 441 inlägg
Hade en Corvette med 350TPI ett tag, gick att cruisa på 8,5l/100km, men det va 6vxl manuell.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 441 inlägg
Hade en Firebird Formula med 305-an, förgasare. Det gick att hålla den under litern, men trampade man på gasen så var det en virvel i tanken. Farthållaren gjorde en enorm skillnad.DennisCA skrev:
Nu kör jag en Suburban, men en bigblock 454. Har inte räknat liter/mil på den, men ligger på runt 10 liter i timmen.