S Spannen skrev:
Det är mycket prat om ekonomi här, men det finns ju andra faktorer.

Komfort? Har flvp idag i ett nytt hus och visst, låg förbrukning har vi. Men ett helvetes kalldrag. Har experimenterat mycket med olika fläkthastighet, styra fläkthastighet med utetemp, fläktsynkdrift o.s.v men faktum kvarstår att om inte värmepumpen ska larma för fel som beror på för lite luft, då måste jag ha en sådan fläkthastighet som ger kalldrag.
Växter dör i fönstren och det känns kallt även om det är 21 grader inomhus.

En annan faktor är som tidigare nämnts avfrostningar och tex varmvatten produktion. Kör på 'lyx' hela tiden men man behöver verkligen planera sitt duschade i familjen. Råkar pumpen hålla på med värme och sen blir det avfrostning kan det ta uppåt en timme innan den ens börjar värma varmvatten. Det tar också lång tid när den väl kör innan vv tempen är tillbaka till max.

Bor i ett energisnålt hus och flvp "funkar" men jag är absolut inte nöjd. Ska snart flytta till ett större hus, då med bergvärme så om ett halvår kan jag jämföra mina erfarenheter :)
Vill du jämföra nu. Sitter i samma sits som ts o ska välja värmesystem i ett nybyggt hus. Lutar mot jordvärme+ftx men börjar förstå att detta inte kommer vara ekonomisk vinst men vinst i komfort eventuellt
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Vill du jämföra nu. Sitter i samma sits som ts o ska välja värmesystem i ett nybyggt hus. Lutar mot jordvärme+ftx men börjar förstå att detta inte kommer vara ekonomisk vinst men vinst i komfort eventuellt
Eller varför inte en flvp med tilluftsaggregat och extra varmvattenberedare?
 
S SirMayo skrev:
Vill du jämföra nu. Sitter i samma sits som ts o ska välja värmesystem i ett nybyggt hus. Lutar mot jordvärme+ftx men börjar förstå att detta inte kommer vara ekonomisk vinst men vinst i komfort eventuellt
Absolut! Skriver ihop något så fort jag sitter vid datorn!
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Vill du jämföra nu. Sitter i samma sits som ts o ska välja värmesystem i ett nybyggt hus. Lutar mot jordvärme+ftx men börjar förstå att detta inte kommer vara ekonomisk vinst men vinst i komfort eventuellt
Jag skulle då välja bergvärme om jag skulle bygga framförallt för frikylans skull. Skulle aldrig bygga nytt utan att ha en plan för att kyla kåken... vem köper en ny bil utan ac... Jag vet, lite dyrare men det ska slås ut på många år då jag förmodar ni inte bygger för att sälja direkt
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jag skulle då välja bergvärme om jag skulle bygga framförallt för frikylans skull. Skulle aldrig bygga nytt utan att ha en plan för att kyla kåken... vem köper en ny bil utan ac... Jag vet, lite dyrare men det ska slås ut på många år då jag förmodar ni inte bygger för att sälja direkt
Då vi planerar att bygga suterränghus i sten med extra tjocka ytterväggar tänker jag att vårt hus kommer vara rätt svalt på sommaren och mer behagligt än ett trähus. Jorden kyler ner hela bottenplan o kan ha en portabel liten av om det är kris nån dag. Men ändå något att fundera på. Tack
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Vill du jämföra nu. Sitter i samma sits som ts o ska välja värmesystem i ett nybyggt hus. Lutar mot jordvärme+ftx men börjar förstå att detta inte kommer vara ekonomisk vinst men vinst i komfort eventuellt
Som bakgrund bodde vi tidigare i ett nyproducerat hus på ~130kvm med FLVP (Nibe F730). Golvvärme nere och radiatorer uppe. Bor numera i ett lite äldre hus, ca 180kvm boyta + 90kvm uppvärmd (15grader) källare med bergvärme (CTC GSI12, ca 200m borrhål). Golvvärme i hela bodelen.

Jag har intresserat mig en hel del för hur värmepumpar fungerar och loggat driften kontinuerligt.

Tyvärr är det lite svårt att jämföra rakt av då husen skiljer såpass mycket som de gör. Det förra var modernt och "tätt", alltså bara tilluft via ventiler. Det nuvarande är byggt med lite äldre tänk och även om det har tilluftsventiler och mekanisk frånluft så är det inte tätt utan luft kommer in lite här och där.

Men, kan ändå säga följande, vilket kanske inte är så förvånande:
  • Drift:
    • Bergvärmepumpen går mer jämnt och stabilt. Ser sällan mer än ~60rpm. Under vinterhalvåret går varvtalet upp och ner lugnt och stilla och det blir få start/stopp av kompressorn - kan i stort sett gå flera dygn utan att stoppa (om det är tillräckligt kallt ute). Har varit relativt lätt att hitta rätt kurva och få en stabil och komfortabel inomhusmiljö. Finns behöver kan den ge väldigt mycket effekt under en längre tid utan problem.
    • FLVP har ju som bekant behov av avfrostning vilket vintertid skedde ganska ofta. Då tappar den mark och måste sen gå hårdare för att jobba igen - på vintern ledde detta ofta till att elpatronen användes. Hade vissa dygn nästan en kompressorstart i timmen. Dessutom, såg aldrig full effekt från kompressorn under någon tid att tala om. Gick den hårt så blev det stopp och avfrostning väldigt snabbt.
  • Ventilationen Upplever en stor fördel att ventilation och värme inte hänger ihop nu med bergvärmen. Fläkten kan gå betydligt lugnare och jag kan styra ventilationen som det passar. Tex när det är som kallast (och ofta torrt ute) kan jag dra ner ventilationen utan att påverka värmepumpen. Har inte alls samma problem med kalldrag men det är ju ett helt annat hus så svårt att jämföra.
  • Varmvattenmängden är snarlik, men produktionen betydligt mer förutsägbar med bergvärmepumpen - eftersom den oftast kan kicka igång och göra varmvatten direkt när det används. Dvs det brukar inte vara några problem att alla duschar samma kväll, vilket inte gick med FLVP då det ibland kunde ta immar innan den ens började producera varmvatten om det fanns behov att värma huset.
  • Förbrukning Svårt att jämföra då vi har mycket större boyta nu och inte modern energistandard. Men efter 2 år med bergvärmen har elpatronen 0 drifttimmar :) Tror inte en FLVP ens hade kunnat värme detta huset på vintern utan konstant elspets.

Sammanfattningsvis, föga förvånande, är bergvärmen mycket trevligare, stabilare och effektivare FLVP. Men kostar ju säkert dubbla priset också. Har man ett stort värmebehov hade jag dock inte tvekat om möjligheten fanns. Har man ett mindre eller väldigt energisnålt hus är det dock inte lika självklart.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret spannen.

Som jag tänkte då det hänger mycket på komfort. Jordvärme blir lite billigare än bergvärme iallafall men klart dyrare än flvp ändå.

Hade du satt in bergvärme i ditt förra nybyggda hus om du hade stått inför det valet idag?
 
Nackdelen med bergvärme är att det blir lite extra rör mm. vid sidan av värmepumpen. Har du plats är det inget problem.

Frikyla från borrhålet är nice och det syns inte på elförbrukningen MEN att köra kyla med en luftvärmepump är fortfarande inte dyrt överhuvudtaget. Ska du kyla flera våningsplan och kan dra rör blir frikylan såklart superbillig i drift.
 
Man kan väl även borra för bergvärme, men skippa pumpen och bara köra frikyla den vägen, och värma via fjärrvärme.
 
B
A ajn82 skrev:
Man kan väl även borra för bergvärme, men skippa pumpen och bara köra frikyla den vägen, och värma via fjärrvärme.
Visst kan man. Men det kommer man aldrig kunna räkna hem jämfört med att installera en eller två luft luft ac-aggregat.

Med ränta på över 4% så är ju frikylan från ett borrhål för över 100kkr inte så fri...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.