Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror han tänker en sådan här:
[bild]
Men vad är skillnaden på en sån och min grenuttags-lösning som sitter på insidan av skåpet?
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Men vad är skillnaden på en sån och min grenuttags-lösning som sitter på insidan av skåpet?
Det framgår inte av bilderna hur grenuttaget är inkopplat...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det framgår inte av bilderna hur grenuttaget är inkopplat...

Bara inkopplat i uttaget som redan sitter där.
 
  • Person håller en europeisk stil elkontakt nära kameran, detaljer synliga, reflektion i spegel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Inkopplat till vilket uttag? På bilden i trådstarten ser ett dubbelt uttag oanvänt ut.
 
P Pin skrev:
P Pin skrev:
Inkopplat till vilket uttag? På bilden i trådstarten ser ett dubbelt uttag oanvänt ut.
Ursäkta förvirringen, jag kopplade nog ur ett grenuttag för att visa hur uttaget såg ut som de satt i. Men båda grenuttagen ockuperade de två uttagen som sitter i väggen. Så grenuttaget som jag har kvar är kopplat som vanligt när man sätter in något i ett vägguttag
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Skyddas uttagen i badrummet av jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T
A Alexdpc skrev:
Okej, och det är inte olagligt att ha grendosan på det sättet, eller farligt? Ja, mina elkunskaper är inte top notch. Jag tar hellre bort grendosan och kör på det som finns där om det är dumt att köra med grendosan. Någon som har en uppskattning på vad det kan kosta för en elektriker att sätta dit några fler uttag?
Jag kan inte lagen med om du får ha grenuttag eller inte i ett badrum. Men till saken hör också sunt förnuft. Ett grenuttag i badkaret är idiotiskt, då är det livsfarligt. Ett grenuttag monterat i badrumsskåpet vid ett befintligt eluttag är inte mindre säkert (om vi räknar bort eventuellt hög last) en själva uttaget i säg (förutsatt att det är samma ip-klass), förutsatt att det sitter fast lika ordentligt som själva uttaget.


Sen är det ju intressant som skrivits ovan om det är jordfelsbrytare eller inte installerat. Skulle säga att ett badrum utan jordfelsbrytare är farligare än ditt grenuttag...


Sen har du verkligen skapat en popcorns-tråd så räkna med mycket svar och om ett tag så kommer 90% vara OT. Men det är ju halva nöjet med forumet 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga angående detta.
Uttagen sitter i ett skåp. Om man drar ut en skarvsladd så är väl risken att man dels kommer närmare badkar/dusch, dels att de kommer mer utsatt då skåpet ändå ger ett visst skydd. Spelar det ingen roll?
Jo det spelar roll. Man bör ta hänsyn till att skåpdörren kan vara öppen. Jag gissar dock utifrån bilden att det sitter i oklassat område så det formella ska vara på plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Inte meningen att hoppa på dig nu men i SS4364000 kap. 7 står det att sladdställ inte tillåts i badrum. Anledningen till det är ju att någon kanske kommer på att de vill rosta bröd i badkaret. Då är det ju praktiskt att använda sig av en grendosa, man kan t.o.m. få den att flyta i badvattnet.
Var någonstans? Jag hittar det inte.
 
A Alexdpc skrev:
Okej, och det är inte olagligt att ha grendosan på det sättet, eller farligt? Ja, mina elkunskaper är inte top notch. Jag tar hellre bort grendosan och kör på det som finns där om det är dumt att köra med grendosan. Någon som har en uppskattning på vad det kan kosta för en elektriker att sätta dit några fler uttag?
Du kan behålla grendosan i skåpet eftersom den har en oskarvad sladd, och är fast monterad med rätt avstånd från badkaret. Det är den billigare lösningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara som en liten information. Den nu borttagna skarvade kabeln var fel av flera anledningar. Det värsta med en sådan skarvning är att den på sikt kommer att börja glappa. Trådar som bara är ihoptvinnade, eller ännu värre "ihopstuckna", får oxider på ytan som leder ström sämre. Det blir då varmt om det går mycket ström i kopplingen. Med risk för brand.

Det är lätt att tycka att de "proffsiga" torix klämmorna där man tvinnar ihop ett antal trådar med hjälp av en plasthatt är samma sak som om jag tvinnar ihop trådar och sätter isolering på. Men torix hattarna innehåller en konisk gänga i metall, med vassa kanter på gängorna. Den vassa kanten skär in i koppartråden så att det blir en gastät koppling. I kontaktytan mellan gängan och tråden kommer inget syre in, det blir inga oxider.

Att bara tvinna ihop trådar ger en farligt dålig koppling.
 
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
A
Åh herregud. Nu har man sett tillräckligt vansinne för resten av året.
 
  • Haha
  • Gilla
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Är lite som det här jag såg på en pizzeria.
Förlåt för offtopic, men har man inte mer kunskap om el så låt bli.
Bild av en väderblekt utomhusspotlight monterad på husfasad under takfot, med sliten yta och synlig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
EllinorLag och 16 till
  • Laddar…
Min elektriker nämnde när vi pratade om grenuttag att om man ska hårdra det så är det att definiera som fast installation så fort man sätter fast eller klamrar ett grenuttag eller skarvsladd. Det var mer en anekdot han nämnde så det var inte för att sälja tjänster. Detta är kanske inte så viktigt men om nånting händer kan sånt här ställas på sin spets, och är det nånstans det kanske faktiskt kan göra det så är det i ett badrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.