Därför tyckte skandia att am.underlag var inte skrivet korrekt.men hör och häpna tack vare denna inläget har jag blivit uppring av Skandia. Nu är de villiga att vi flyttar bolånet till de utan amortering och med lägre ränta... Det finns hopp eller hur.
 
  • Gilla
damm och 4 till
  • Laddar…
C
Heh, alla ingående siffror stämmer alltså, men de räknar fel på sista raden? Eller missar jag nåt?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dom verkar inte vilja ha er som kunder. Den lyxen kan man unna sig när man tjänar mer pengar än Joakim von Anka trots kris i resten av samhället.

Hur många banker har du hört med? Jag hade inte velat bli kund där.
M MsTake skrev:
Då hade jag gått en rond till med SEB . Har de omvärderat huset till 5 miljoner och baserat på det sänkt er amortering så har de gett ut ett nytt amorteringsgrundande belopp med nya 5-års period vilket de både ska upplysa er om samt såklart inkludera när ni begär ut underlag.

Kommer ni ingen vart med SEB så hade jag ställt frågan rätt ut till Skandia.
Kan vi flytta bolånen till er med rådan amorteringskrav och går ni sedemera med på att göra en omvärdering till 5 miljoner så vi kommer under 50% belåningsgrad och slipper amorteringskravet.
ju skandia hörde av sig tack vare detta inlägget. Bolåneflytt är på "g". Bättre ränta 4,44% mot seb 4,72%. Ingen amortering.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
E Ewa Persson skrev:
Därför tyckte skandia att am.underlag var inte skrivet korrekt.men hör och häpna tack vare denna inläget har jag blivit uppring av Skandia. Nu är de villiga att vi flyttar bolånet till de utan amortering och med lägre ränta... Det finns hopp eller hur.
Ni får ursäkta alla fel i mitt😳🙄 skrivande. Efter 41 år i Sverige har jag fortfarane brister🤗som min Lasse säger är man svartskalle så är man svartskalle. Fast nu är jag gråhårig tackar för alla svar o disskutioner som kom.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är helt sjukt!

Underlaget är en följd av amorteringskraven och är ett måste för den kund som vill flytta sitt bolån. Kunden får det av sin befintliga bank och syftet är att den nya banken ska veta vilka amorteringsvillkor som gäller för lånet. På så sätt ska en bolånekund inte kunna minska sina amorteringar genom att byta bank.

SBAB:s vd Klas Danielsson har under flera år kritiserat systemet. Han vittnar om att bankkunder som tänkt flytta sitt bolån till SBAB blir kvar hos sin gamla bank.

– Amorteringsunderlaget har blivit ett medel för våra konkurrenter att hålla kvar sina kunder. Det skapar sämre konkurrens, vilket i slutändan alltid drabbar kunderna, säger Klas Danielsson.

Att bankerna använder amorteringsunderlaget för att bearbeta kunder bekräftas av storbankerna.

När SvD:s reportrar testar genom att själva begära ut amorteringsunderlag agerar bankerna just på detta sätt. Bara en begäran om ett underlag resulterar i ett erbjudande om kraftigt sänkt boränta, en bra bit under den redovisade snitträntan. Dessutom till lägre nivåer än vad som erbjudits vid tidigare ränteförhandlingar med banken.

[länk]
Ja men då ska man nog inte vara pensionär.
När jag tog ut amorteringsunderlaget från min bank hände inget alls. Dom gav blanka fan i att jag ville byta bank. Något ränteerbjudande fick jag inte heller.
 
Där (fotot på amorteringsinformationen) står all relevant information. Vad skulle vara fel med detta enligt Skandia?
 
E Ewa Persson skrev:
Ni får ursäkta alla fel i mitt😳🙄 skrivande.
Det är nog där problemet ligger tror jag. Du och Skandia missförstod varandra.
T ex kan det vara så att handläggare på Skandia menade att ditt påstående stämmer inte med amorteringsunderlaget från SEB. Du tolkar det som handläggare säger att Skandia menar att underlaget från SEB är fel.

Man får komma ihåg att staten har sitt amorteringskrav. Bankerna har sina egna krav. Bara för att statens amorteringskrav inte gäller, så slipper man inte amortering alla gånger.
 
C cpalm skrev:
Heh, alla ingående siffror stämmer alltså, men de räknar fel på sista raden? Eller missar jag nåt?
Exakt
 
D daVinci skrev:
Där (fotot på amorteringsinformationen) står all relevant information. Vad skulle vara fel med detta enligt Skandia?
Näst sista raden 4438 am krav
 
D daVinci skrev:
Det är nog där problemet ligger tror jag. Du och Skandia missförstod varandra.
T ex kan det vara så att handläggare på Skandia menade att ditt påstående stämmer inte med amorteringsunderlaget från SEB. Du tolkar det som handläggare säger att Skandia menar att underlaget från SEB är fel.

Man får komma ihåg att staten har sitt amorteringskrav. Bankerna har sina egna krav. Bara för att statens amorteringskrav inte gäller, så slipper man inte amortering alla gånger.
Jag hade ingen koll på amorteringsunderlag skickade den bara. Det är förmedlare lånekoll.se som har jobbat 15 år i sin yrke som bad mig ringa seb o påtala att am.underlaget är ej skriven korrekt. Hon sa att skandia var intresserad men ville ha rätt am.underlag.
 
C cpalm skrev:
Tog dig på orden och kollade upp det. Första träffen på google:

[bild]

[länk]
Varför har de inte informerad oss när vi utökade bolån att nu hamnar ni under amorteringskrav. Det beklagade banktjänsteman på seb när vi hade möte med de. 2023 i januari. Där kände vi oss som vi stod med mössan i handen.
 
E Ewa Persson skrev:
Varför har de inte informerad oss när vi utökade bolån att nu hamnar ni under amorteringskrav. Det beklagade banktjänsteman på seb när vi hade möte med de. 2023 i januari. Där kände vi oss som vi stod med mössan i handen.
Tycker det är ful gjort att villkor på gamla lån ändras när man tar ny lån. Det nya lån hade egen avi ,egen amortering , eget låne nummer. De lades aldrig ihop. Den blev avbetalad och var borta år 2020.
 
E Ewa Persson skrev:
Vi har bolån hos SEB. 2300000. huset värderat till det dubbla. Just nu fick vi beviljat amorteringsfritt. För inte så länge sen ville vi flytta lån till annan bank för att sänka ränta som ligger nu på 4,72%. Vi begärde amorterinsunderlag som Skandia ville ha. På den står det att vi har ammorteringskrav på 4300 kr i månaden . Just då amorterade vi 4000 per månad som sen sänktes till 2000 månad efter. Sen gjorde vi exraamorterig för att komma under 50% belåningsgrad. Därför är vi idag amorterigsfria. Ju Skandia begärde korrekt skriven amorteringsunderlag. Så vi pratar med SEB och då skickar de exakt samma papper. Till saken hör att 2018 lånade vi "på hust' 100000 för att bygga uterum hos SEB. Det lånet blev återbetalld 2020. Men enligt Seb hade vi då amorteringskrav på 4300 kr i månaden. Så nu har vi moment 22. Skandia tycker att am underlaget är ej korrekt. SEB tycker att det är rätt. Med det amorteringskrav på 4300 kan vi inte flytta lånet överhuvudtaget. Nu har vi tröttnat på allt tjafs och ringande. Står kvar hos Seb och känner oss överkörda. Tycker inte om att vi var tvungna att sluta amortera. Båda är vi pensionärer. Vad tycker ni om det hela?
Samma hände mig nu. Begärde amorteringsunderlag, tog 5 timmar sen ringde de! Nu vill man spela god långivare minsann. Får se hur det slutar!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är ju väldigt enkelt. Kan man inte amortera ner skulden ens på 40år så har man absolut inte ens i närheten råd att dra på sig ett sånt lån.

Det lär man sig i årskurs 1. Om Pelle har 10kr och villl köpa ett par skor för 200kr Går det?
Klart han kan. Pelle får bara räkna med att skorna i slutändan kommer kosta honom mer än 200kr. Men i och med att Pelle skaffat sommarjobb och tjänar 200 per klippt gräsmatta när han är 12 så spelar det ingen roll utan det är snabbt avbetalat. Dessutom var det arbetsskor så de var helt avdragsgilla.

Men det är klart, man måste gå mer än årskurs 1 för att lära sig sådant.
 
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
V Vitteby2020 skrev:
Kan det vara så att det gjordes en värdering vid samma tillfälle? Då är det troligen skälet till att banken kör med gamla uppgifter, dvs man anger de värden som gällde när värderingen gjordes så att de blir ”jämförbara”.
Alltså
N nickehed skrev:
Där har du helt fel. Om du omfattas av de äldre lånereglerna gäller de bara så länge du inte byter bank eller av annat skäl skriver nytt avtal. Om du kollar upp detta så kommer du se att detta är korrekt.
Om man omfattas av gamla amorteringsregler kan man visst byta bank och fortfarande omfattas av dessa… det kunde i alla fall jag.

Men troligen gäller inte detta om du lånar på dig mer. I alla fall inte för den del som du utökar lånet med.
 
  • Gilla
nickehed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.