Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar också var alla de där havererade motorerna är p g a lågfrekvent oljebyte. Tror precis som föregående skribent att det som kan fälla dem är att man aldrig fyller på olja snarare än att man briser i oljebyte. De går ju också så få timmar per år.
Japp, vet inte hur många gamla gräsklippare som jag sett gå till skroten trots att motorerna (oftast den "vanliga" B&S-motorn) funkat utmärkt. Känns som att det nästan alltid är något annan anledning till att man skrotar dom än just motorn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bara för att Briggs tillverkat en motor som släpper ut så mycket olja att man får tillräckligt ombyte genom att bara fylla på, betyder det ju inte att det är en dålig ide att byta olja på en annan motor.....:)
 
  • Haha
  • Gilla
Allman och 7 till
  • Laddar…
Lidls motorolja på dunk finns i 10w-40 SL samt den något dyrare 5w-40 SN. För 230 kronor dunken eller så. Detta antyder vad man skall göra med raka oljor i klass SF eller så. SF kom runt 1981 så det ger ett perspektiv på vilken stenålder dessa klassificeringsr står för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ok och helsyntet och delsyntet och mineralolja spelar ingen roll heller?
Delsyntet ska man aldrig köpa. Det är bara ett trick från tillverkarna för att kunna ta mer betalt för mineralolja.
Det brukar aldrig gå att då någon klarhet över hur mycket syntetolja som är inblandat i en delsyntet, därför kan man anta att det är 1 %.

Jag tror förövrigt att kvaliteten på oljan är viktigare än om det är helsyntet eller mineral.

Själv har jag gjort ett överslag på vilken olja som är mest universal för mig och sedan kör jag den till nästan allt köper 40 liter de gånger jag köper.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag hade en Stiga åkgräsklippare med Hondamotor, bytte inte olja på 13 år. Till slut blev det en sport att se hur länge den höll. Motorn överlevde resten av klipparen kan jag säga. Vad vill jag ha sagt med det? Det är en gräsklippare, dom går på 1000 varv konstant 20 timmar om året. Smörjning är överskattat.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Jag hade en Stiga åkgräsklippare med Hondamotor, bytte inte olja på 13 år. Till slut blev det en sport att se hur länge den höll. Motorn överlevde resten av klipparen kan jag säga. Vad vill jag ha sagt med det? Det är en gräsklippare, dom går på 1000 varv konstant 20 timmar om året. Smörjning är överskattat.
Jag skulle säga tvärtom, att smörjning är underskattat.
Jag är ganska övertygad om att din honda hade gett upp ganska omgående om de var tom på olja.
Oljebyten däremot, de kan möjligen vara överskattade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
1000 varv
2800?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte olja efter varje säsong i början, men nu har jag inte orkat göra det de senaste 3-4 åren.
Om jag tolkar svaren här är det alltså ingen större fara? Bara man ser till att det är tillräckligt med olja i maskinen?
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag bytte olja efter varje säsong i början, men nu har jag inte orkat göra det de senaste 3-4 åren.
Om jag tolkar svaren här är det alltså ingen större fara? Bara man ser till att det är tillräckligt med olja i maskinen?
Du ger den kortare liv bara
 
Tack alla, 10w30 funkar alltså
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag skulle säga tvärtom, att smörjning är underskattat.
Jag är ganska övertygad om att din honda hade gett upp ganska omgående om de var tom på olja.
Oljebyten däremot, de kan möjligen vara överskattade.
Givetvis, jag skrev ju inte att jag körde utan olja....
 
Bara för den sakens skull sålde de nu ut flaskor på 0,6l för 17kr/st på Gardenstore….blev 10st!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Du ger den kortare liv bara
Det är nog det vi är några stycken som ifrågasätter.

Ja du ger vissa delar av motorn kortare liv (lager, ringar, basmotordelar) än vad dom skulle haft med årliga byten.
Men deras livslängd även med slarvigt oljebytande överstiger oftast med råge livslängden på allt annat som kommer gå sönder före basmotorn på en konsumentmaskin.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
De Briggs jag reparerar är typ 20 år gamla, Briggs sitter på typ 80% på alla jag servar. Oftast rostar klippdäcket bort före motorn
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.