U Uppner skrev:
Behöver iofs inte vara "ett stort och fint hus" det räcker med ett litet hus för en singelperson (för fint skall väl både ensam och personer i parförhållande kunna få ha?).
Vidare skall väl även personer i singelhushåll få möjlighet att leva i ett hus (om än litet), eller är det bara något enkom för personer i parhushåll?

Det räcker de facto med en renovering av ett badrum och ett kök så är man över ROT på 50 000:- (vilket både singel och parhushåll behöver).
..och då blir den ensamstående "straffad" jämfört med parförhållandet. om man ser rent ekonomiskt på det.

Sedan som jag nämnde var väl idén med RUT/ROT osv. att man skall förhindra svartarbete?
Som jag ser det kommer ensamstående i större utsträckning vända sig till svart arbetskraft då de sannolikt har mindre pengar att röra sig med än de i ett parförhållande, vilket motverkar syftet med avdraget.
Ja jag missunnar inte ensamhushåll att få bo i hus. Dock ser jag det inte som nån rättighet som staten måste värna om.
Du har ju rätt i att det förmodligen handlar ett mindre hus. Men i grund och botten att det ändå är storleken på inkomsten som får styra hur stort/fint man kan bo.
Det är åter igen ett avdrag det handlar om. Och ett tak på detta som är satt per person ser inte jag som något straff. Dubbla inkomster innebär också, fullt naturligt, möjlighet att renovera dubbelt så mycket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
G Gabbe1 skrev:
Ja det står ju var och en fritt att tycka så.
I det här sammanhanget blir det dock lite irrelevant eftersom artikeln handlar om RUT och ROT som inte är några bidrag utan avdrag, vilket är en enorm skillnad.
Att medeklassbidrag kallas avdrag är enbart en konstruktion så vi ska kunna distansiera oss mot pöbeln och känna oss mindre bidragsberoende.

Det är pengar från staten till min ficka, och jag tycker det känns bra i magen att få presenter utan nämnvärd motprestation.
Det blir lite som julafton när deklarationen realiseras.
 
  • Gilla
  • Älska
electropura och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att medeklassbidrag kallas avdrag är enbart en konstruktion så vi ska kunna distansiera oss mot pöbeln och känna oss mindre bidragsberoende.

Det är pengar från staten till min ficka, och jag tycker det känns bra i magen att få presenter utan nämnvärd motprestation.
Det blir lite som julafton när deklarationen realiseras.
Egentligen är det pengar som staten låter bli att ta från din ficka. Surt förvärvade pengar.

Men ska vi på riktigt kunna distansiera oss från böbeln så kanske taket för avdraget borde vara en procentsats av inkomsten istället?
Så kommer vi bort ifrån att arbetarklassen och medelklassen också kan strutta runt med tjänstefolk
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Hur kommer det sig att ROT-avdraget/bidraget är beräknat per person och inte per fastighet?
Har aldrig förstått varför jag som ensamstående husägare bara får 50 000 (idag) när de i par-förhållande får 100 000:- i bidrag?
Varför får par en större möjlighet att göra sina hus finare/bättre bara för att de är i ett parförhållande?
Ex. Om jag som ensamstående skall renovera ett badrum för 500 000:- kan jag endast få ut 50 000 i ROT medans de i par-förhållande kan få ut 100 000:- av samma arbetskostnad - märkligt!
Känns inte helt okej eller rättvist.
Var inte tanken med RUT/ROT osv. att man ville förhindra svartarbete?
Känns lite som det motverkar sitt syfte att man ger ensamstående med en(1) lön sämre förutsättningar än de med två inkomster. Borde egentligen vara tvärtom om man tänker efter.

Fast - hur funkar det med de som lever i någon form av poly-förhållande och där det står 3-4 (eller fler 😋) på fastigheten?
Får de då 50 000:- per person i all oändlighet?
Tänker om man skulle satsa på storfamilj framöver? 😂
eller flera par som är skrivna på samma adress går det att lyfta mer då?
 
B Boan skrev:
Vore det inte större effekt att ändra ROT till 50% igen? eller varför inte 75% ?
Vad tror du hantverkarens timkostnad skulle bli då?
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
M maria01 skrev:
eller flera par som är skrivna på samma adress går det att lyfta mer då?
Det räcker inte med att vara skrivna där utan man behöver också äga en del av fastigheten.
Men löser man det så varför inte? :)
Tänk ett kollektiv där alla äger en liten del av boendet och alla har en tilräckligt stor inkomst för att kunna göra var sitt avdrag. Varför skulle var och en inte kunna göra sitt fulla avdrag?

Det kanske rent utav finns en kryphål för ROT-målvakter; Man har inneboende som för en begränsad tid får vara delägare och använder sitt ROT/RUT för att subventionera hyran
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det fixar barnen själva åt sinna päron ställer inte du upp på dina svärföräldrar
Problemet är att inga av barnen eller barnbarn bor kvar i området utan är bortflyttade sedan länge.
Så nej, däremot så hugger jag ved, kör ut ur skogen, sågar upp, klyver och kör ett vedlass till dem och bär in i vedförråd och travar.
Så nej ingen har möjlighet att fortlöpande hjälpa till. Var det svar på frågan?
 
S Stuff skrev:
Sånt sysslar vi inte med här i sverige. Gamlingarna får klara sig själva!
Är otroligt många som hjälper sina föräldrar när förutsättning finns. Men så har vi även de som inte har några barn, du kanske inte tänkte på det?
 
Som info gällande RUT, för äldre kan det bli dyrare med hjälp via omsorg än att själv ordna med hjälp av RUT. Men det är få som känner till eller får den informationen. Självklart påverkar kommunens taxa och vad som utförs inom ramen för omsorg, vilket skiljer mellan kommuner utifrån lagstadgad hjälp eller där kommunen erbjuder mera hjälp.
 
S Stuff skrev:
Det räcker inte med att vara skrivna där utan man behöver också äga en del av fastigheten.
Men löser man det så varför inte? :)
Tänk ett kollektiv där alla äger en liten del av boendet och alla har en tilräckligt stor inkomst för att kunna göra var sitt avdrag. Varför skulle var och en inte kunna göra sitt fulla avdrag?

Det kanske rent utav finns en kryphål för ROT-målvakter; Man har inneboende som för en begränsad tid får vara delägare och använder sitt ROT/RUT för att subventionera hyran
jag menar delägare då slå tanken till kollektiv hus
 
G Gabbe1 skrev:
Det är enorm skillnad att få pengar från staten, pengar som är inbetalade av skattebetalare, och att betala något mindre skatt genom avdrag. Dvs skattepengar genererade av eget arbete när du bidrar till staten. I det här fallet innebär dessutom detta avdrag att en tjänst blir utförd, en tjänst som i sig genererar skatteintäkter till staten.
Pengar som du betalat in får du nu tillbaka. Bidrag eller avdrag, det är i praktiken samma sak för den som betalar skatt.
Bäst hade det varit att sänka skatten generellt innan den betalas in, men det grejar inte politikerna. Dessutom är det mer populistiskt så här, det låter som att de är generösa.
Det som är helt fel är att det bara är riktade till vissa branscher och spär på inflationen.
 
  • Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svärföräldrar över 80-år som kan bo kvar i sitt boende tack vare RUT och ha det bra när de inte orkar göra allt själva längre. Vill göra så mycket de orkar och sedan köpa lite hjälp med tunga och besvärliga.
Det är ju det som är så sjukt. Först ska dom betala skatt till staten på sin pension, sen ska dom anlita städhjälp och sedan få tillbaks pengar från staten......
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är ju det som är så sjukt. Först ska dom betala skatt till staten på sin pension, sen ska dom anlita städhjälp och sedan få tillbaks pengar från staten......
Jag agerar utifrån vad som gäller här och nu, utgår från det för att lösa problem, etc. För mig är det ingen mening med att lägga energi och kraft på det man inte kan påverka.
Är det ROT eller RUT som skulle vara lösning på något, japp kör på det.
Börjar nog tillhöra den äldre skaran i forumet dessutom. Vill inte bli "jag är inte bitter" eller "det var bättre för".
Lev här och nu, gör det bästa av situationen utifrån det jag kan påverka.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är ju det som är så sjukt. Först ska dom betala skatt till staten på sin pension, sen ska dom anlita städhjälp och sedan få tillbaks pengar från staten......
Det är lika sjukt att du och jag ska betala skatt på vår inkomst och sen få ett skatteavdrag för att vi anlitat hjälp med städning eller renovering, skatterna på arbete är för höga annars behövdes ju inga sådana konstgjorda stimulanser.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nej jag är inte så säker på att staten får mindre pengar. Ser att det snarare bara är en morot för att få folk att spendera mer pengar och sätta fler företag i arbete. Omsätta en massa pengar helt enkelt.
Då är ju staten där ändå och tar sin beskärda del i alla led. Moms, arbetsgivaravgifter mm. Så i statens plånbok blir det inte mindre pengar.
Regeringen räknar med att förslaget innebär 960 miljoner i minskade skatteintäkter 2024.

https://www.regeringen.se/pressmedd...rder-for-att-starka-bygg--och-bostadssektorn/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.