richardtenggren
T TommyC skrev:
Det låter ju stabilt och bra (obs ironi). Jag har egentligen ingen aning om hur de systemen fungerar i verkligheten men tycker illa om att krångla till saker i onödan med allt som det för med sig.

Edit: Det var minst ett fall med Tesla i USA där två genier provade automatiken genom att sitta i baksätet och blev dödade när bilen kraschade.
Om du syftar till mitt inlägg så nådde jag nog inte fram riktigt, bilen kör mycket bra även där det saknas linjer, inte alls ryckigt eller så att den studsar mellan linjerna. Men det är fortfarande lite "läskigt" att känna bilen ratta själv och bara åka med.

De som lyckades med det lär väl ha lurat bilen, eller om det är olika på olika marknader, vi har dock inte fullständig självkörningsförmåga, men bilen uppmanar en då och då att röra på ratten(vrida) för att visa att man är med. Skulle gissa på att man mäter motståndet för att detektera att man är med och styr. Gör man inte detta börjar det pipa och blinka på skärmen. Längre än så har jag inte testat.
 
Redigerat:
Jo, det var ditt inlägg som fick mig att skriva kommentaren men samma problem/beteende finns ju hos flera fabrikat/modeller så det är lite mer generellt.
 
  • Gilla
Maltemullvad
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Problemet är just det att tillverkarna hela tiden vill tjäna mera pengar per bil såld. Så det är lönsamt för dom att göra det så invecklat som möjligt, då kan man tjäna pengar på reservdelar och en sluten servicekedja, att ta det ur folks egna händer är lönsamt.

Lagstiftning är nog det enda som kan göra nåt åt detta, men det behövs nog att både USA och EU inför sådan.
Ett annat alternativ vore att konsumenterna ställer högre krav när de köper ny bil. Men de flesta har ingen aning om vad de köper och luras därför av säljarnas skitprat.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ja ska man lägga hoppet på konsumenterna kan man lika gärna lägga sig ner och ge upp.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Då hade du kanske inte aktiverat Pilot Assist, den funkar riktigt bra förutsatt att det finns linjer att följa.

Edit; det tar ett tag att vänja sig vid hur systemet funkar i olika situationer. Men det skulle ju troligen hindrat TS fru från att köra av vägen.
Jag vet faktiskt inte, och när jag tänker efter var det en XC90 jag hade men det kanske funkar likadant?

Hur som helst så var det ingen angenäm upplevelse. Riktigt obehagligt när man kom in på småvägar och ratten "styrde" emot när man skulle ta en kurva. Det kan inte vara så systemet är tänkt att fungera...

Men jag kanske använde systemet fel. Jag hade vara bilen över en dag för att åka 8mil tur och retur och brydde mig inte om att läsa någon manual.
 
S Stubai skrev:
Ett annat alternativ vore att konsumenterna ställer högre krav när de köper ny bil. Men de flesta har ingen aning om vad de köper och luras därför av säljarnas skitprat.
Dels det och att stor del av nybilsförsäljningen är leasingbilar och då bryr sig folk inte om service och reparationskostnader.

Men det är en skrämmande stor del nybilsköpare som inte har en aning om vad dom köpt.
 
Jag önskar att det fanns en bil utan en massa onödigt elektronik och andra tramsfunktioner men med väl fungerande grundfunktioner samt genomgående hög kvalité och stor tålighet mot rost. En hyfsat snål bensinmotor vill jag ha tills det finns batteribilar som inte har felmoden batteribrand.

Letar man efter rostbetyg 5 i ViBilägare så hittar man BMW 5-serie. En lagom gammal sådan kan nog vara prisvärd. För min del funkar tyvärr bakhjulsdrift dåligt då vi har en lutande infart från en ganska brant och smal liten gata.

Det finns ju fyrhjulsdrift men det slipper jag gärna då framhjulsdrift med antispinn och bra dubbdäck fungerar tillräckligt bra. Kanske får jag tänka om där.
 
Vill man slippa elektronik borde väl en diesel var utmärkt?

Välj nån av de sista mekaniska modellerna av Mercedes, importera från ett ökenland och rostskydda...
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tack för förslaget. Jag har en del fördomar om diesel, krånglande EGR-ventiler och partikelfilter men det är säkert lösbart med lämpligt underhåll. Mercedes kräver noggranna studier för att undvika kalkonerna (tror jag). Går det att hitta billiga delar genom att köpa från Tyskland? Nyare Mercedes förekommer med rostbetyg 5.
 
Patrik440
Blev till å utöka fordonsbeståndet lite härom dagen.
Motorrum i bil med synlig generator, ledningar, och delar märkta med varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten V8 på 4,6 liter finns det ju alltid plats för. :)

/ Patrik
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag önskar att det fanns en bil utan en massa onödigt elektronik och andra tramsfunktioner men med väl fungerande grundfunktioner samt genomgående hög kvalité och stor tålighet mot rost. En hyfsat snål bensinmotor vill jag ha tills det finns batteribilar som inte har felmoden batteribrand.

Letar man efter rostbetyg 5 i ViBilägare så hittar man BMW 5-serie. En lagom gammal sådan kan nog vara prisvärd. För min del funkar tyvärr bakhjulsdrift dåligt då vi har en lutande infart från en ganska brant och smal liten gata.

Det finns ju fyrhjulsdrift men det slipper jag gärna då framhjulsdrift med antispinn och bra dubbdäck fungerar tillräckligt bra. Kanske får jag tänka om där.
Gammal beige Trabant bil till salu, utomhus med andra fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag önskar att det fanns en bil utan en massa onödigt elektronik och andra tramsfunktioner men med väl fungerande grundfunktioner samt genomgående hög kvalité och stor tålighet mot rost. En hyfsat snål bensinmotor vill jag ha tills det finns batteribilar som inte har felmoden batteribrand.

Letar man efter rostbetyg 5 i ViBilägare så hittar man BMW 5-serie. En lagom gammal sådan kan nog vara prisvärd. För min del funkar tyvärr bakhjulsdrift dåligt då vi har en lutande infart från en ganska brant och smal liten gata.

Det finns ju fyrhjulsdrift men det slipper jag gärna då framhjulsdrift med antispinn och bra dubbdäck fungerar tillräckligt bra. Kanske får jag tänka om där.
Mb w124 är väl bland dom bilar som hade riktigt bra kvalité på allt maskinellt och inte rostade så mycket. Nu är dom ju gamla så man lär nog få leta för att hitta en i bra skick.Dom fanns med fyrhjulsdrift är nog inte så bränslesnål. Men det är nog inte en gammal Bmw 5 heller. Äldre diesel motorer med mekanisk pump är väldigt driftsäkra. Toyota Corolla runt 00 var väl väldigt hållbara bilar. Lite osäker på årsmodell.
 
  • Gilla
RutigaRutger och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Tack för förslaget. Jag har en del fördomar om diesel, krånglande EGR-ventiler och partikelfilter men det är säkert lösbart med lämpligt underhåll. Mercedes kräver noggranna studier för att undvika kalkonerna (tror jag). Går det att hitta billiga delar genom att köpa från Tyskland? Nyare Mercedes förekommer med rostbetyg 5.
Egr och partikelfilter ska omedelbart kopplas bort.
Att det ens tillverkas sådant är milöförstöring i sig.
Jag pluggade egr-ventil samma dag som den började krångla och partikelfiltret gick att programmera bort. Bilen har fungerat felfritt i fem år nu.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Egr och partikelfilter ska omedelbart kopplas bort.
Att det ens tillverkas sådant är milöförstöring i sig.
Jag pluggade egr-ventil samma dag som den började krångla och partikelfiltret gick att programmera bort. Bilen har fungerat felfritt i fem år nu.
Ska väl bli hårdare kontroller på det vid besiktning, finns fängelse i straffskalan för att manipulera.
Men jag hade gjort detsamma
 
T TommyC skrev:
Jag önskar att det fanns en bil utan en massa onödigt elektronik och andra tramsfunktioner men med väl fungerande grundfunktioner samt genomgående hög kvalité och stor tålighet mot rost. En hyfsat snål bensinmotor vill jag ha tills det finns batteribilar som inte har felmoden batteribrand.

Letar man efter rostbetyg 5 i ViBilägare så hittar man BMW 5-serie. En lagom gammal sådan kan nog vara prisvärd. För min del funkar tyvärr bakhjulsdrift dåligt då vi har en lutande infart från en ganska brant och smal liten gata.

Det finns ju fyrhjulsdrift men det slipper jag gärna då framhjulsdrift med antispinn och bra dubbdäck fungerar tillräckligt bra. Kanske får jag tänka om där.
I branta uppförsbackar brukar jag föredra bakhjulsdrift med antispinn. Helst hade jag önskat en diffspärr men det verkar ingen annan vilja ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.