Det är så att källarens väggar ser ut att rasa.
Först tänkte jag lägga cement själv. Men det var för mycket jobb.
Cement bil var för dyr. Nu har jag en ide att fylla hela källaren med grus.
Jag har ingen användning av källaren. Huset har äntligen ingen värde.

Vad bör jag tänka om? Grusens storlek? Rör i botten att föra vattnet
bort från källaren?
 
  • Wow
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag fattar inte. Du vill alltså fylla hela källaren, från golv till tak? Det blir ju sjuka mängder grus.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag fattar inte. Du vill alltså fylla hela källaren, från golv till tak? Det blir ju sjuka mängder grus.
Jo stämmer, kostar mig 3500kr. Behöver bara motionera lite 👏
 
  • Haha
  • Gilla
VillaJohan och 7 till
  • Laddar…
M
Vad menar du att gruset ska fylla för funktion? Hålla isär väggarna så det inte rasar ihop?

Du kan ju omöjligt packa gruset såpass hårt inne i rummen??
 
  • Gilla
FolkeF och 2 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Vad menar du att gruset ska fylla för funktion? Hålla isär väggarna så det inte rasar ihop?

Du kan ju omöjligt packa gruset såpass hårt inne i rummen??
Det kan du ha rätt i. Men grus är bättre än ingenting? Sen har jag vibratorplatta, men är rädd att väggarna faller om jag kör med plattan.
 
M
Måste ju finnas enklare lösningar, sätta upp balkar och stöttor exempelvis
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Låter som en rimlig lösning. Se till att få ut allt trä, trappen, och annat som kan ruttna. Ta bort el och vatten som hamnar under gruset.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Det är så att källarens väggar ser ut att rasa.
Först tänkte jag lägga cement själv. Men det var för mycket jobb.
Cement bil var för dyr. Nu har jag en ide att fylla hela källaren med grus.
Jag har ingen användning av källaren. Huset har äntligen ingen värde.

Vad bör jag tänka om? Grusens storlek? Rör i botten att föra vattnet
bort från källaren?
Tror du inte att möglet sprider sig till övriga huset om du bara grusar?
 
  • Gilla
Jesper W
  • Laddar…
Har du köpt Morran och Tobias gamla hus? Jag skulle inte lagt en enda krona på detta, möjligtvis rengöra lite och se till att det inte regnar in eller rinner in vatten i springor.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 17 till
  • Laddar…
Gruset binder fukt bättre än vad luft gör.

Gör det seriöst istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Gruset behöver inte packad för att göra nytta. Nere i gruset kommer det att bli fuktigare, men miljön ovanför blir nog bättre.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Men grus är bättre än ingenting?
Grus verkar vara mycket sämre än ingenting. Det blir ju väldigt svårt att fixa problem med väggar osv. Dels kommer ju inte väggarna få något stöd och när du väl inser att dina fuktproblem behöver lösas på på husets utsida och inte på insidan, så kommer du få omvänt problem när du gräver runt huset.....

I huvudsak verkar det ju vara putsen på väggarna som trillat ner? Det fixar man inte med armeringsmatta och betong.....dessutom är det ju i mest kosmetiskt och har ju ingen bärande funktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Tror du inte att möglet sprider sig till övriga huset om du bara grusar?
Finns inte mögel vad jag vet, det är gammal hus byggd i 50 talet.
Problem är inte mögel här. Källarens väggar är det. Tack för alla svar som kommit.
Har börjat tänka lite, kanske ska forsätta med cement arbetet. Om jag nu lägger cement på golvet och gör bärande balkar bara. Och låter det vara så.
 
Sååå hemsk var väl int den källaren? Mest ytliga skador. Ser lite illa ut bort vid resterna av trappan.

Men om du fyller med grus, så kommer ju vittrandet snarare att påskyndas, huset blir inte mer stabilt av att du lägger grus.

Det som ibland görs med krypgrund (har aldrig hört talas om fyllning av källare), är att man river bort bjälklaget. Fyller med grus ovanifrån, frigolitisolering och gjuter en betongplatta. Men detta görs för att slippa fuktproblem från krypgrunden. Man behöver fortfarande ha stabila grundmurar, såvida man inte lyfter huset och gjuter platta även under ytterväggarna.

Och 3 500 kr för grus att fylla hela källaren med låter inte som det ens täcker transporten, såvida du inte har grustaget på granntomten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du köpt Morran och Tobias gamla hus? Jag skulle inte lagt en enda krona på detta, möjligtvis rengöra lite och se till att det inte regnar in eller rinner in vatten i springor.
800km till Stockholm
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.