D Daniel 109 skrev:
Var står det att de har ett vätgaslager menar du?

I en annan källa står det.
”Men en av de tekniska utmaningarna i projektet har varit att vätgasen inte kan mellanlagras – att bygga ett vätgaslager skulle bli alldeles för dyrt. Vätgasen måste därför produceras i samma takt som den förbrukas.”
Nej det är jag ganska säker på är helt fel om man följer USA's energiplan och inkluderar kärnkraft.
Den stora köparen av stål i Europa är ju Tyskland som ingen vågar ifrågasätta.
 
harka harka skrev:
de har [ansökt om tillstånd för] ett vätgaslager för ungefär en halvtimmes drift – det bör vara högst relevant för att delta i frekvenshållningsreserven

vid svårartade störningar klarar de att enkelt växla över till gasol (inte naturgas) som är den energikälla de använt tidigare
D Daniel 109 skrev:
Var står det att de har ett vätgaslager menar du?

I en annan källa står det.
”Men en av de tekniska utmaningarna i projektet har varit att vätgasen inte kan mellanlagras – att bygga ett vätgaslager skulle bli alldeles för dyrt. Vätgasen måste därför produceras i samma takt som den förbrukas.”
Det skulle vara intressant att se ett pid-schema över anläggningen och hur den är tänkt att fungera.

Vid biogasanläggningar där man producerar en viss mängd gas / timme förekommer det att man har buffertlager bestående av ”jättestora” gastuber som fungerar som volymökning dels för gasmottagning, men även för att möjliggöra tankning av större fordon med rimlig hastighet. Nu funkar iofs dylika anläggningar på ett annat sätt med gasklockor, rötning, komprimering etc för gasframställningen.

Ska man tillverka vätgas i realtid för att kunna dels ta upp lastförändringar vid Ovakos anläggning, men även kunna tanka fordon med rimlig hastighet torde det krävas rejält avancerad reglerkaraktäristik på såväl (förmodade) boosterkompressorer som på vätgaskatalysören. Jag förmodar att man varken vill uppnå för låga / höga tryck i anläggningen…. Stopp hos Ovako för att min -/maxpressostat triggats torde nog inte vara önskvärt….

Jaja, ett sidospår igen….

Mvh

Stefan
 
Jag kan tänka mig att det finns ett mindre lager för fordonstankningen, även om de säger att det inte finns något alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag kan tänka mig att det finns ett mindre lager för fordonstankningen, även om de säger att det inte finns något alls.
Jo det var min tanke med, men det är en liten gissning från min sida.

Mvh

Stefan
 
D Daniel 109 skrev:
Jag kan tänka mig att det finns ett mindre lager för fordonstankningen, även om de säger att det inte finns något alls.
Klart det finns
https://sandvikenpurepower.com/vatgas.html

Elbilar kan vara något övergående.....
 
P paralun skrev:
Klart det finns
[länk]

Elbilar kan vara något övergående.....
I Norge som är ett av de elbils-tätaste landen i världen såldes det EN (1) vätgasbil i 2022…’

Du är fantasirik som vanligt…
 
P paralun skrev:
Klart det finns
[länk]

Elbilar kan vara något övergående.....
Missförstod du fullständigt vad jag skrev?
 
D Daniel 109 skrev:
Gasol är en fraktion av naturgas.
förvisso framställer man gasol från råolja eller från de fåtal procent som vanligtvis finns i naturgas – jag visste inte att Ovako Steel hade byggt ett raffinaderi
D Daniel 109 skrev:
Var står det att de har ett vätgaslager menar du?
jag har läst samrådsredovisningen från förrförra sommaren:

...Då vätgasen kommer att produceras kontinuerligt innebär det att endast mindre
buffertkärl för en halvtimmes produktion kommer att installeras.

För steg 1 innebär det kärl för ca 2 000 Nm³ vätgas respektive ca 1 000 Nm3 syrgas.

Vid fullt utbyggd kapacitet innebär det buffertkärl för max ca 4 000 Nm3 vätgas
respektive max ca 2 000 Nm³ syrgas...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Newtonkubikmeter?
 
Normalkubikmeter. Dvs gas vid normalt tryck och temperatur.

Uppenbarligen stämmer inte den informationen med vad de sagt till Nyteknik. De ser kanske in ett så litet lager som ett lager.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
LIT OT: Har nog nämnt det tidigare- vi på jobbet hade en vätgasbil, hyundai ix45 (den är såld, då vätgasmacken lades ned). Otroligt trevlig att köra, men varför ska vi göra det så krångligt med produktion till vätgas->vätgas till el-> drift av fordon. Energieffektiviteten är löjligt låg. Kanske man kan räkna hem det genom produktion av något överskott som inte kostar något, men jag anser att samhället ska effektivisera sig och använda alla resurser så snålt vi kan.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Möjligen lite OT men ändå och nej, jag har inget svar.

Hur är det ”egentligen” med lönsamheten/viljan att bygga havsbaserad vindkraft. Frågan ställs efter följande text från TT.

”Noll bud kom in när (brittiska) regeringen hade auktion på nya kontrakt för att bygga vindkraft till havs utanför Storbritanniens kuster. För dyrt och för dåliga statliga subventioner, är invändningen från energibolagen. Nyligen beslutade svenska energijätten Vattenfall att avbryta ett större brittiskt vindkraftsprojekt till havs, till följd av skenande kostnader.” TT-Bloomberg

Är våra förhållanden så mycket fördelaktigare? Om inte, vad händer då med ”våra” uppblåsta planer på elektrifiering av …….?
 
mycket ligger i hur britterna sätter upp sina auktioner och hur mycket pengar den brittiska staten petar in – de kör med Contract for Difference som ger producenten en garanterad betalning även om handelspriset på el är lågt, men staten tar också hand om överskottet om det handlade elpriset överskrider den avtalade nivån (strike price)

vid den nu avslutade och resultatlösa auktionen för havsbaserad vindkraft så bjöd staten ett strike price på cirka £60/MWh (ungefär 85 öre/kWh)

så lågt har inte elpriset varit någon månad på elbörsen på två och ett halvt år (däremot är det klart högre än under det senaste "normalåret", 2019, då årsgenomsnittet låg på £43/MWh)

varför staten valde £60 har ifrågasatts – med en tillräckligt hög ersättningsnivå hade de förstås fått in fler bud, men de kanske tyckte att 60 var en skälig nivå, tog en rövare, eller att "så mycket kostade det ju förr"... vad vet man

så, det fanns väl en tveksamhet hos de tilltänkta budgivarna över att de skulle ta en alltför stor risk – att idag låsa sin ersättning till 6p/kWh i många år framåt, med den rådande osäkerheten kring inflation och bygg- och projektkostnader

för om projektet skulle visa sig bli dyrare att genomföra, så får producenten inte någon ersättning (och det var väl det som Vattenfall såg en risk för när de drog sig ur ett annat projekt)

utan någon CfD-regim, så kan även ett fördyrat projekt få rimlig avkastning om ingen annan klarar av att bygga ny produktion billigare (det vill säga att producenten får behålla hela handelspriset på elbörsen)

men däremot blir det extra kämpigt om det finns andra producenter som klarar av att bygga billigare produktion, om man inte har en CfD som garanterar en viss nivå på ersättning

om CfD kan man också säga att om det kommer fram billigare produktion så kommer slutanvändaren, skattebetalaren, att betala ett överpris på elen genom att staten/skattebetalarna "toppar upp" priset till det [sedan länge] överenskomna strike price

de två kärnreaktorerna som byggs i Hinkley Point har ett strike price på 160 öre/kWh (som indexuppräknas) – det känns ju surt att betala det i 35 år

såväl Nederländerna som Tyskland har haft auktioner, utan subventioner, om havsbaserad vindkraft de senaste månaderna – för Tysklands del omfattande 6 GW i Nordsjön och 1 GW i Östersjön

ett nio minuters Ekonomiekot som gjordes i torsdags om läget för svensk havsbaserad vindkraft: https://sverigesradio.se/avsnitt/vindkraft-till-havs-nya-ansokningar-pa-regeringens-bord--2
 
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
Så 85 öre/kWh är inte lönsamt när man bygger havsbaserad vindkraft?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Möjligen lite OT men ändå och nej, jag har inget svar.

Hur är det ”egentligen” med lönsamheten/viljan att bygga havsbaserad vindkraft. Frågan ställs efter följande text från TT.

”Noll bud kom in när (brittiska) regeringen hade auktion på nya kontrakt för att bygga vindkraft till havs utanför Storbritanniens kuster. För dyrt och för dåliga statliga subventioner, är invändningen från energibolagen. Nyligen beslutade svenska energijätten Vattenfall att avbryta ett större brittiskt vindkraftsprojekt till havs, till följd av skenande kostnader.” TT-Bloomberg

Är våra förhållanden så mycket fördelaktigare? Om inte, vad händer då med ”våra” uppblåsta planer på elektrifiering av …….?
Problemet med havsbaserad vindkraft är väl att livslängden blir kort pga saltvattnet.
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.