M Förstagångsköparen skrev:
LLVP? Du menar luftluft eller?

Jag funderar på att sätta in en luftluft på ovanvåningen och låta den ovanför trappan vara kvar. Sen komplettera med en vedkamin.
Ja precis, luft luft.

Vi har en keddy-insats som vi eldar med under vintern, höjer levnadsstandarden oerhört mycket med dessa elpriser. Dock är det inte alltid lika lätt att sprida den värmen beroende på planlösning i äldre hus. Värt att betänka när ni funderar på placeringen av innedelen av LLVP.
 
Greyoso Greyoso skrev:
Ja precis, luft luft.

Vi har en keddy-insats som vi eldar med under vintern, höjer levnadsstandarden oerhört mycket med dessa elpriser. Dock är det inte alltid lika lätt att sprida den värmen beroende på planlösning i äldre hus. Värt att betänka när ni funderar på placeringen av innedelen av LLVP.
Antar att någon som kan får komma och kolla var den ska placeras
 
Är det någon som vet hur mycket pris det skiljer mellan olika tillverkare av luft/vatten-pumpar och varmvattenberedare? Behöver man verkligen det bästa möjliga?

Jag har tänkt och tänkt här nu och visst, jag kan köra på luftluft, men när jag räknar på att sätta in vattenburet system i huset så får jag det till detta:

Det kommer bli 4 radiatorer uppe och 4 nere. Då har jag kvar el-elelementen på toaletterna eftersom vi ändå har planer på att renovera toaletterna i framtiden och då ska vi ha golvvärme. Om man räknar på att varje radiator kostar 10k så blir det 80k för alla element. För pump och varmvattenberedare blir det ca 150k (beroende på val av tillverkare?).

230k blir detta och efter rot kanske det vlir drygt 200k. Det är ändå överkomligt tycker jag.
 
  • Handritad planritning av rum, möbler placering, enkel tvådimensionell ritning, blå penna på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta något välkänt märke bara så ska det bli bra! Sen en bra gubbe som installerar och vet vad som behövs till just ert hus.
 
D Danne213 skrev:
Ta något välkänt märke bara så ska det bli bra! Sen en bra gubbe som installerar och vet vad som behövs till just ert hus.
Hur vet man vem som är en bra gubbe då?
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Om du inte tagit in några offerter hur vet du då att det ska kosta kring 300k? Låter som att det kan bli hiskeligt dyrt med en sån här installation, lite beroende på förutsättningar såklart.

Hade i viss mån förstått om man fått vattenburen golvvärme då det är så extremt bra för komforten, jag kommer aldrig någonsin bo i ett hus utan det igen.

Luft-luft är som många skrivit en nobrainer i situationen du beskriver.
 
J Jeppan skrev:
Om du inte tagit in några offerter hur vet du då att det ska kosta kring 300k? Låter som att det kan bli hiskeligt dyrt med en sån här installation, lite beroende på förutsättningar såklart.

Hade i viss mån förstått om man fått vattenburen golvvärme då det är så extremt bra för komforten, jag kommer aldrig någonsin bo i ett hus utan det igen.

Luft-luft är som många skrivit en nobrainer i situationen du beskriver.
Golvvärme är helt uteslutet eftersom jag skulle behöva riva upp alla golv. Tänker inte göra det.

Jag har pratat med en VVS-firma om vad han tror det skulle kosta utifrån hur huset ser ut. Han sa att det kan landa på max 300k.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur vet man vem som är en bra gubbe då?

Referenser är ett första steg. Sen kan du alltid återkoppla vad som offererats. Finns folk här som är duktiga på värmesystem.
 
D Danne213 skrev:
Referenser är ett första steg. Sen kan du alltid återkoppla vad som offererats. Finns folk här som är duktiga på värmesystem.
Det ska jag definitivt göra!
 
MultiMan MultiMan skrev:
En LLVP av hög kvalitet (T ex Mitsubishi Hero) per våning kommer minska elförbrukningen dramatiskt …

Och igen, glöm inte fördelen med kylan sommartid, om huset tenderar att blir varmt då.
Hej, hoppas att det inte är dålig netikett att fråga så här i någon annans tråd (men det kan ju vara bra med liknande problem och lösningar på samma ställe).
Jag har köpt ett enplanshus på 115 m2 (byggår 1972, krypgrund) i Stockholm. Det är nu direktverkande el och jag vill ha golvvärme i hela huset. Planen är ändå att totalrenovera.
Många i området har solpaneler, vilket jag har där jag bor nu också, men vet ännu inte om jag ska investera i det även här.

Skulle en sån Mitsubishi Hero klara vattenburen golvvärme på hela ytan utan några radiatorer?
Och får man ventilation också med en sån anläggning?

Jag har nollkoll så all info och tips är välkomna. 😀

Edit: Ja, det var ju inte snygga inomhusenheter det där… https://mitsubishielectric.se/produkt/hero/
 
Hade nog varit bättre om du startat en egen tråd... Mitsubishi Hero är en luftluftvärmepump och har inget med golvvärme att göra. En luftluftvärmepump värmer eller kyler huset, den har inget med ventilationen att göra.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hade nog varit bättre om du startat en egen tråd... Mitsubishi Hero är en luftluftvärmepump och har inget med golvvärme att göra. En luftluftvärmepump värmer eller kyler huset, den har inget med ventilationen att göra.
Ja, insåg just att det skulle vara luft-vatten förstås! 👍
Tack för svaret - och jag ska starta en egen tråd i stället.
 
Hallå!

Absolut billigaste investeringen är att sätta in luft/luft. Du skulle klara en mycket stor del av årsbehovet med två mellanstora pumpar där totala installationen skulle kosta ca 60000.

Luft/vatten kräver konvertering dvs installation av stammar och radiatorer, eller golvvärme, eller installation av fläktkonvektorer för att komma ner i pris, men då har man i princip en väldigt dyr luft/luft lösning. Där jag varit med har man landat på minst 100000 för konvertering till radiatorer.

Där konvertering till golvvärme kan löna sig vore i mitt tycke där man ändå ska göra om alla golv ner till bjälklaget. Tillsammans med golvvärme fungerar luft/vatten mycket bra och ger relativt högt utbyte.

Varmvatten brukar normalt stå för en ganska liten del av totalkostnaden så jag skulle koncentrera mig på själva värmedelen av ekvationen.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.