P
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det inte ställas krav på kundens miljö för att man ska acceptera att vara där? Typ som en sotare ställer krav på taksäkerhet för att sota?
För taksäkerhet finns tydliga regler, t.o.m. fastskrivna i Boverkets regler för byggnader.
Ni som tycker att TS ska sanera, hur ska saneringsfirman kunna arbeta i en så farlig miljö att mätarbytarfirman med tillgång till samma skyddsutrustning som saneringsfirman har, vägrar arbeta ?
 
A
BerraBo BerraBo skrev:
Med den utgångspunkten borde ue ge sina anställda den säkraste hantverkarbilen också och det är rimligen inte den skåpbil dom använder.
Allt i livet är en kompromiss mellan risk och kostnad.
Nej. De bör under alla omständigheter använda fordon som följer lagar och förordningar, samt inte nyttja fordon där säkerhetsbrister identifierats.

P Peter787 skrev:
Arbetsmiljö har alltid en kostnad, och kostnaden ska vara motiverad av nyttan.
Ett personligt skydd som skyddar till 100% är alltid bättre än en sanering till högre kostnad och osäker nytta.
Naturligtvis kan UE tacka nej till uppdraget p.g.a. att man inte vill utrusta sin personal med godkänd och säker skyddsutrustning.
Men TS har ingen relation med UE, det är hans fjärrvärmeleverantör som handlat upp en entreprenör som inte klarar av jobbet, som inbegriper att förse sin personal med relevant skyddsutrustning.
Ts har ingått avtal med fjärrvärmelev med villkor att det är hans ansvar att ingen exponerad asbest ska förekomma i hans anläggning.

Ts står fri att vägra sanera asbesten och därmed byte av mätare, men det bör innebära att fjärrvärmeleverantören kan häva avtalet - spekulation här ska tilläggas, det beror vad som är avtalat.

Givetvis har arbetsmiljö en kostnad. När kostnaden inte är förenlig med en kunds intressen, står det båda parter fritt att inte fullfölja arbetet.
 
P
yoloboi skrev:
Nej. De bör under alla omständigheter använda fordon som följer lagar och förordningar, samt inte nyttja fordon där säkerhetsbrister identifierats.



Ts har ingått avtal med fjärrvärmelev med villkor att det är hans ansvar att ingen exponerad asbest ska förekomma i hans anläggning.

Ts står fri att vägra sanera asbesten och därmed byte av mätare, men det bör innebära att fjärrvärmeleverantören kan häva avtalet - spekulation här ska tilläggas, det beror vad som är avtalat.

Givetvis har arbetsmiljö en kostnad. När kostnaden inte är förenlig med en kunds intressen, står det båda parter fritt att inte fullfölja arbetet.
"Avtalet" bryter uppenbarligen emot Arbetsmiljölagen som innebär att det är enbart den anställdes arbetsgivare som är ansvarig för arbetsmiljön och ska förse den anställde med relevant skyddsutrustning och utbildning.
Sen kan du ju fundera på hur saneringsfirman ska kunna sanera i detta farliga rum fullt med asbest, om de inte utnyttjar fungerande skyddsutrustning, allmänt tillgänglig.
 
Tack alla för engagemang, kloka synpunkter och information.

Jag tror mej vara representativ för många i att det ska finnas balans mellan behov och åtgärd men att det är lättare att ställa krav då någon annan tar notan.

Är ämnet miljö så blir det dessutom närmast skurkaktigt att ha invändningar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
P Peter787 skrev:
"Avtalet" bryter uppenbarligen emot Arbetsmiljölagen som innebär att det är enbart den anställdes arbetsgivare som är ansvarig för arbetsmiljön och ska förse den anställde med relevant skyddsutrustning och utbildning.
Sen kan du ju fundera på hur saneringsfirman ska kunna sanera i detta farliga rum fullt med asbest, om de inte utnyttjar fungerande skyddsutrustning, allmänt tillgänglig.
Nej. Ingenstans har UE överlåtit arbetsmiljöansvaret på någon annan. De tar sitt ansvar gentemot sina anställda, genom inventering och konkreta åtgärder (inget jobb) när risker identifierats. Vi kan tycka att de ska ta på sig skydd och göra jobbet ändå, men det är inte upp till dig och mig att avgöra. Ts sitter i skiten här, både när det gäller avtal och rent praktiskt, inte fan kommer hans avtalspart att kränka UEs integritet gällande arbetsmiljö.

Din fråga om saneringsfirman är inte värd att bemötas.
 
A
BerraBo BerraBo skrev:
Tack alla för engagemang, kloka synpunkter och information.

Jag tror mej vara representativ för många i att det ska finnas balans mellan behov och åtgärd men att det är lättare att ställa krav då någon annan tar notan.

Är ämnet miljö så blir det dessutom närmast skurkaktigt att ha invändningar.
Jag tror du har rätt i dina tankar om att det är lättare att ställa krav när någon annan tar notan. Detta gäller även arbetsgivare - det är skamligt för mänskligheten vilka risker många anställda behöver ta, för att främja sin arbetsgivares intresse. Tyvärr hamnar du i kläm här.
Jag önskar dig all lycka till i detta och hoppas du kan finna en ekonomiskt och praktiskt bra lösning.
 
P
yoloboi skrev:
Nej. Ingenstans har UE överlåtit arbetsmiljöansvaret på någon annan. De tar sitt ansvar gentemot sina anställda, genom inventering och konkreta åtgärder (inget jobb) när risker identifierats. Vi kan tycka att de ska ta på sig skydd och göra jobbet ändå, men det är inte upp till dig och mig att avgöra. Ts sitter i skiten här, både när det gäller avtal och rent praktiskt, inte fan kommer hans avtalspart att kränka UEs integritet gällande arbetsmiljö.

Din fråga om saneringsfirman är inte värd att bemötas.
TSs fjärrvärmeleverantör får väl hitta en mer kompetent UE för sina mätarbyten i fortsättningen.

Fjärrvärmeleverantören verkar ju vara något verklighetsfrånvänd om man detaljstuderar texten i inlägg 147, där det står att "Alla dammpartiklar ska vara bortstädade..."
Detta är helt utopiskt och visar vilken total inkompetens fjärrvärmeleverantören besitter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Lång tråd men missade jag hur det gick?
 
B BosseHansson skrev:
Lång tråd men missade jag hur det gick?
Tackar som frågar men inte heller jag har fått svar på hur det gick men kan ju komplettera med nuläget.
För de som inte följt tråden handlar det om att en ue till kommunala energibolaget krävde sanering av asbest för att kunna byta fjv-mätare.
Det fanns några brott på värmeledningarna i källaren, framförallt i utrymmet fram till fjv-rummet så ue krävde sanering av asbest.. För att undvika kostnader valde jag att försluta befintliga brottsytor och städa. Därefter meddela jag att bytet kunde utföras.
Ue valde att ta 2 prover och olyckligtvis visade den ena spår av asbest i damm. Uppenbarligen hade jag slarvat i städningen av undercentralen där man tagit båda proverna. Min förklaring kan vara att själva fjv-installationen är gjord på senare tid och det är bara gamla anslutningarna som kan ha asbestisolering. Fjv-växlaren består ju även av en del elkomponenter som kan vara känsliga för vatten.
Självklart kunde jag varit noggrannare men mitt fokus låg på utrymmet med skadade ytor. Dessutom säger avtalet med energibolaget att delen kring värmemätning är deras egendom och inte får hanteras av mej som kund.
Efter en del argumentation med ue som hanterade uppdraget från kommunen åtog man sig att ordna det sista av "saneringen". Varje steg i processen tar en eller flera månader.
Senaste kontakten var några veckor sedan då en ny person ringer upp och vill att jag ska ta en del av kostnaden för sanering, oklart omfattning eller del.
Jag påpekade att det fanns en uppgörelse redan och då skulle det kollas upp för att återkomma senare. Ingen ny kontakt efter det tills nu.
Första kontakten från ue togs 2022-12-23,. Det då framhölls att det var bråttom eftersom elmätarna skulle bytas och att dessa nya mätare inte var kompatibla med den gamla utrustningen på fjv-installationen. Lite märkligt att det tagit så lång tid att komma framåt och frågan är om hur debiteringen kommer att fungera nu när el-mätaren är utbytt.
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Jag anser nog att fjärrvärmebolaget har accepterat utrymmet vid installation av mätaren när fjärrvärmen beställdes. Om kunden inte har försämrat utrymmet är det inte rimligt att komma med omfattande krav på ombyggnation i efterhand för att ett mätarbyte ska kunna ske.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
månader
BerraBo BerraBo skrev:
Min leverantör av fjärrvärme behöver byta mätare för att matcha kommnade uppgradering av elmätare. Arbetet utförs av underentreprenör. Då bytet skulle göras har denne registrerat att det finns skador på rörisoleringen i källaren och att det innehåller asbest. I och med denna upptäckt har bytet inte gjorts utan istället fordrar denne att mätplatsen ska saneras. Upptäckten informerades via mejl den 23 december med krav på åtgärd inom 2 månader.
Kommentar från montör:
Brist asbest.
Bruten asbest i korridor och uc.
Sanering krävs och intyg på detta.

Vid kontakt med ue hänvisades till att man måste följa kraven kring arbetsmiljö för sin personal och att detta inbegriper miljön för att komma till arbetsområdet.

Tacksam för synpunkter från andra byggahusare som har idéer om jag kan åtgärda detta på egen hand utan att anlita firma. Jag är personligen inte rädd för att utsätta mej för förhöjd exponering vid enstaka tillfälle.
Om det är farligt för installatören att gå in i källaren och byta mätare kanske jag måste omvärdera min i stort dagliga vistelse i samma utrymme?
Mätare som ska bytas:
[bild]
Exempel på brister med asbest
[bild] [bild] [bild][bild] [bild]
Men det var byte av mätare, enligt bilderna ser det inte ens ut att vara i närheten av asbest isoleringen.
Att det finns isolering av asbest är absolut ingen risk så länge dom inte är där och skadar isoleringen.
Om firman hade uppdrag att byta alla rör med isolering så behöver det saneras, annars finns ingen anledning av sanera.
Rör med asbest finns i 100 tals fastigheter med kontor, boende och liknande där rören lämnas som befintligt om dimensioner är tillräckliga vid ombyggnationer.

Säg att dom ska byta underentreprenör eller anlita egen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.