Är väl bara bra om säljarna är med.
Då kan besiktningsmannen ställa frågor till dem och ni får en oberoende person som då gör skriftlig notering om vad som sagts.
Allt kan vara avgörande vid ev dolt fel
Skulle snarare säga att det är bra för dig som köpare men dåligt för de som är säljare
 
  • Gilla
tummenmittihanden61
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Det är lämpligt att låta säljaren närvara för att kunna lämna information om nu sådan saknades. Besiktningsmannen har ofta frågor kring ålder på tak, dränering, våtrum samt hur ev renovering utförts etc vilket gör att besiktningen blir bättre utförd med vetskap om ovan. Låt den säljaren som har bäst koll vara med säger jag. Hade som säljare inte varit bekväm med att låta någon okänd vara i mitt hem utan mig - dessutom kan det behövas kontroll i konstruktion som behöver godkännas
 
  • Gilla
Axhans
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är säljarens fastighet. Säljaren har dessutom samtidigt en hel del kunskap om fastigheten som kan vara till nytta. Jag begriper inte hur man kan se det som att säljaren snyltar. Vilken nytta har de av informationen?
I mina öron liter det som att köparen hoppas på att besiktningsmannen ska hitta fel så han kan få ner priset. Om jag hade vart säljare hade jag aldrig låtit dom vara själva
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
kisumisu
M mrsnhp skrev:
Energideklaration kostar ett par tusen. En struntsumma i sammanhanget. Det är dessutom obligatoriskt enligt lag att visa upp en giltig energideklaration vid försäljning, så om det inte finns en sedan tidigare får man snällt fixa fram en.

Det är svårt för köparen att själv räkna ut energianvändningen genom att titta på huset. Siffror på förbrukning behövs till det, och det är just sådant som anges i energideklarationen. Det enda man kan kolla visuellt inför energideklarationen är uppvärmningssystem, och det känns i sin tur lite tramsigt om det skulle krävas att någon ”energibesiktningsman” går in och tittar att det verkligen står en bergvärmepump i källaren så att inte säljaren ljuger om det.

Överlåtelsebesiktning är en helt annan sak och den har jag inte sagt något om.
Vet ej hur det är idag.
Men var redan då obligatoriskt.

Jag lyckades dock förhandla bort det via en punkt i överlåtelseavtalet, likadant som jag gjorde med 10års dolda fel ansvaret.

Varför man väljer göra så? Tusenlappar och ansvar är kanske inget när det gäller bostäder där man gör vinst i ännu flera tusenlappar. Man bara snällt accepterar. Men när det börjar prutas 50k på 200k hus då känns 2-3k mer.

Hellre hade jag även köpt min nuvarande hus också utan energibesiktning och sparat ytterligare ett par tusen. Har ingen som helst nytta av den.
Bara ett sätt för staten att tjäna ytterligare kronor på husförsäljningar.


Alla lever vi olika, den förbrukning tidigare ägare haft är bara en liten aning.

Som en riktig komisk sak måste jag nämna här en dum kontorsjobbare i kommunens vatten. Vi började få enorma vattenräkningar svaret man fick "ja men ni bor ju i större hus nu" jag vet den här sista delen borde ligga i humörtråden fast den är sann. Pengarna kom ju tillbaka sen när man lämnade in mätärställning nästa gång men det kunde inte ändras på en gång och hävdades bara rent skitsnack med större hus osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Varför skall mäklaren vara med, lite märkligt. Att säljaren är med kan vara bra, ifall besiktningsmanen har några frågor som bara säljaren kan svara på.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har varit med som säljare vid köpares besiktning. Inget jag bad om utan besiktningsmannen ville ha med mig för frågor. Besiktningsmannen har ju nästan inget att gå på utan säljarens uppgifter.

Syftet med en besiktning är ju att köparna ska lära sig något om huset som de har köpt. Då behöver de korrekt info som besiktningsmannen ofta inte kan ge.

Vad mäklaren ska göra där förstår jag inte.
I vårt fall var det en 87- årig änka som sålde, skulle flytta till äldreboende, och för henne var mäklaren med som moraliskt stöd så hon inte skulle bli förskräckt av frågor från mig eller besiktningsmannen. Men mäklaren gick inte med runt i huset, satt i köket, utan fick hjälpa till med information senare ifall säljaren varit osäker på något. Protokollet fick de inte del av.

Så är det en äldre säljare som kanske är osäker kan mäklaren vara bra att ha närvarande men inte gå med runt
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Tror du att besiktningsmannen är mutbar? Ta in en annan firma
 
Starman1 Starman1 skrev:
Ni som köpare skall utgå från ER. Dvs ta in information fr besiktningspersonen utifrån vad NI anser är viktigt. Ni skall ju betala för huset om ett köp blir aktuellt. Vänligt men bestämt, avvisa säljarens önskemål om att gå med.
Har du glömt bort att säljaren har bjudit in dig i sitt hus?
Men hur gör du om säljaren kräver att få följa med?

Sen är jag väldigt nyfiken på varför inte säljaren ska få följa med?
Det ända jag kan komma på är rädsla. konflikträdd?

Själv ser jag säljarens deltagande som värdefullt. Dessutom kommer det underlätta besiktningsmannens jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
forstahuset och 4 till
  • Laddar…
Brukar vara köpare, mäklare, besiktningsman.
Säljarna ska inte vara med om du som köpare betalar besiktning.

Mäklaren är med för att släppa in er i huset.
 
Claes Sörmland
Om jag var en rävig mäklare så skulle jag nog inte vilja att säljaren var med. Kan ju framkomma nya uppgifter som gör säljaren osäker på sitt köp. ("Åh här står mormors fina japanska gräs som växer jättehäftigt på våren!") Och personkemin mellan säljare och köpare kanske inte lirar Och ofta finns ju en öppen besiktningsklausul så köparen kan hoppa av.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tror jag ska tydliggöra lite i tråden, man kunde tydligen inte ändra originalinlägget.
Jag vill gärna att säljaren är där för att svara på frågor och berätta om huset, vill ha ett god relation till dem eftersom vi tar över deras hus. Dock vill jag inte att det är så många som följer med runt med besiktningsmannen då jag misstänker att man påverkas på det sätt att man inte vill vara oartig mot säljarna genom att ställa vissa frågor till besiktningsmannen om husets skick och likaså att hans svar tar säljarna och mäklarens närvaro i beaktning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D datpsu skrev:
Brukar vara köpare, mäklare, besiktningsman.
Säljarna ska inte vara med om du som köpare betalar besiktning.

Mäklaren är med för att släppa in er i huset.
Och vem ska svara på frågor om huset från besiktningsmannen?
I alla besiktningar jag varit med om har säljaren varit med och svarat på frågor från besiktningsmannen, så "ska inte vara med" låter lite märkligt i mina öron.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Brukar vara köpare, mäklare, besiktningsman.
Säljarna ska inte vara med om du som köpare betalar besiktning.

Mäklaren är med för att släppa in er i huset.
Jag har alltid trott att det är, köpare, säljare, besiktningsman.
Dessutom verkar de flesta här vilja utelämna mäklaren
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har alltid trott att det är, köpare, säljare, besiktningsman.
Dessutom verkar de flesta här vilja utelämna mäklaren
Jag tror det är kulturskillnader. Jadå vi har sådant i Sverige och bland svenskarna.

I Sthlm ber mäklaren gå ifrån och visar huset lägenheten.
I Norrland är det ofta säljarna själva som visar och mäklaren med säljarna i bakgrunden.
 
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej!

Vi har kommit överens med säljarna om pris för ett hus vi vill köpa. Säljarna har inte gjort en besiktning själva. De har inte hittills gett mycket information om skick på tak, dränering osv. Stod inget i annonsen om det heller.
Vi ska besiktiga med hjälp av en firma nästa vecka. Det är vi som köpare som betalar. Båda säljarna och mäklarna tänker följa med på vår besiktning.
Är det helt normalt? Verkar underligt att de inte gjort en egen besiktning men allihop inklusive mäklaren vill med på vår besiktning. Kan det påverka besiktningsmannen på något sätt?
Det kan väl snarare vara en positiv sak, att säljarna är med?
Uppstår frågor kan de lösas på plats, istället för genom långa mailtrådar efter att de läst protokollet.
Jag skulle inte vara orolig för att besiktningsmannen påverkas, de är seriösa och noggranna och har ingen anledning att vara partiska.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.